Heeft iemand info over de Exmoor pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 19:53

Een aantal weken geleden was ik een dagje naar Texel. Nu loopt daar in de duinen een kudde Exmoor ponies waar mijn moeder finaal verliefd op is geworden. Ze is vol enthousiast over deze paardjes en wilde er wat meer over weten. Nu is mijn vraag dus of er mensen zijn die bekend zijn met dit ras en misschien adressen heeft waar wat meer info te verkrijgen is.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:08

Even gekopieerd vanaf mijn site (ik beloof niet dat de foto's het doen)
Afbeelding
Lily met zoon Freddy
Raskenmerken:

Land van herkomst: Groot Brittanië.

Schofthoogte: Hengsten en ruinen max. 123cm, merries max 122cm.

Kleur: Kopersnuit (bruin met lichte neus, ogen en liezen)

Exterieur: Dit kleine bergpaardje is misschien wel perfect gebouwd. De borst is diep en geeft ruimte aan een grote longpartij. De rug, achterhand en lendenen zijn uitzonderlijk sterk.De benen zijn kort en droog, met weinig tot geen behang, de hoeven zijn klein, maar sterk.


Afbeelding
Dekhengst Perry



Algemene informatie:

De Exmoor is het oudste inheemse ponyras van Groot Brittanië, en is ook één van de oudste paardachtigen ter wereld.

Deze ruige bergpony woont al eeuwen in West-Sommerset en Noord-Devon, beide in Zuidwest-Engeland. Hier moeten de pony's het doen met heidetakjes om te overleven. DIt heeft ervoor gezorgd dat de pony's een zeer sterk gestel hebben, en weinig vatbaar zijn voor ziektes.

Hun brave en betrouwbare, maar toch werkwillige karakter maakt ze populair als kinderpony en in het tuig bij volwassenen.

De pony's zijn zeer veelzeidig. Ze doen niet moeilijk over een dressuurproef, een sprongetje, of een marathon parcours.

Door dat het gebied waar de pony oorspronkelijk vandaan komt niet bepaald makkelijk te bereiken was, heeft de pony weinig tot geen last gehad van veredeling met arabisch of Spaans bloed. Wat je bij de Welsh pony weer wel ziet.

Dit heeft het ras waarschijnlijk alleen maar goed gedaan. Het ras is al eeuwen zuiver.

Bijzonder zijn de ogen van de Exmoor.

Het bovenste ooglid is zwaarder dan bij andere rassen. De Engelse noemen dit over het algemeen "paddenogen"


Afbeelding
Truda




Afbeelding
Kitty, bij deze jaarling zijn goed de lichte neus en ogen te zien



Met dank aan Tim en Margaret Mackingtosh (EPIC http://www.users.quista.net/epic ) voor het beschikbaar stellen van foto's

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:17

ben meteen voor je opzoek gegaan..!!

dit is wat ik gebvonden heb als je nog meer wilt hoor ik het wel he!!!
eerst wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

alleen wat engelse tekst:

The Exmoor pony is the oldest and purist of the British native pony breeds. The ponies have roamed the bleak, open moors of southwestern England, known as Exmoor, for centuries. They are believed to be the direct descendants of the horses that walked onto Britain before it was an island. Archaeological evidence dating back over 60,000 years bears an uncanny similarity to the Exmoor Pony of today.

Natural selection has designed a pony suited to survival in a cold and wet climate without the provision of food or shelter by mankind. Two features unique to the breed are the “hooded-eye”, or heavy upper brow to protect the eyes from wind and rain, and the “snow-chute”, a group of short course hairs at the top of the tail designed to channel rain and snow down away from the body. The snow-chute, or ice-tail is shed each summer and regrown each Autumn. Their summer coat is sleek and shinny, but in winter they grow a double layered coat to provide both insulation and waterproofing enabling them to stand out in the worst of weather and remain dry at skin level. Exmoors are always brown with black points and show the characteristic mealy or buff colored ring around the eyes and muzzle. The forehead is very broad, the eyes large and pronounced, the ears small and the jaw deep. The body is deep and the ribs well sprung. The legs are short and clean with well developed joints and ample bone. The hooves are neat, hard, and well shaped. Their action is straight and true, showing no tendency to animation or sweeping. The preferred height range is 11.3 to 12.3 hands for stallions and geldings, and 11.2 to 12.2 hands for mares. Ponies weigh on average 700-800 pounds. The general appearance is that of balance, strength and definite pony character.



Traditionally, Exmoors were used for herding and tending livestock on the moors but they are more than capable of competing, and winning in such disciplines as jumping, driving, dressage and long distance rides with not only children but adults aboard. Their weight carrying capability for their size also makes them suitable for the disabled. Exmoors enjoy working, are quick learners and posses an almost cat-like ability to jump.

First imported into North America (Canada) in the 1950’s, the breed has remained virtually unheard of until the last 10-15 years. There are several herds of Exmoors throughout North America, and foal number are on the increase. The Exmoor is a rare breed, there being only some 800 ponies globally and less than 40 Exmoors in North America

nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

dit was het als je nog meer hoort hoor ik het wel he!!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 20:21

wauw Cool bedankt alvast, ik ben er heel blij mee, had niet gedacht dat er zoveel info over te vinden was. We hebben hier natuurlijk in onze eigen boeken ook al gesnuffeld maar info van anderen is natuurlijk altijd welkom!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:54


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:32

aah ik zoek nog wel voor je hoor!!!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:50

ik ken een exmoor
heel lief
zijn maar kleine paardjes, rond de 1.30 en met een meelsnuit

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:39

Wij hebben ook een Exmoor. Dus PB maar wat je wilt weten Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, YandexBot en 105 bezoekers