irritatie aan de diepe buigpees wie weet wat je er

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

irritatie aan de diepe buigpees wie weet wat je er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 21:45

wie oh wie kan mij helpen ik heb een week of 6 geleden een kwpn merrie gekocht van 5 1\2 ze heeft zeiden ze een pees blessure gehad maar was beter en met trainen en conditie opbouwen zou het helemaal goed komen maar nu stond ze met 2 dikke pezen vorige week heb ik zalf gekregen en met rust houden is het nu weer goed maar het probleem kan terug blijven komen heb nu ondertussen de rontgenfotos en dierenarts rapport van de vorige eigenaar gekregen ze heeft een irrietatie aan de diepe buigpees links voor en rechts ook een beetje mijn vraag is nu is er wat aan te doen op wat voor manier dan ook?laat me het weten

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!


riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 21:46

wie kan mij helpen??????

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:25

ik ken meerdere mensen die een paard hebben gekocht met (verborgen) gebreken.. hoe leuk het paardje ook is.. volgens mij is het beter om er niet aan te beginne.. het is moeilijk te verzekere en daarbij.. je zit al vanaf het begin in de elende... nu het nog kan.. zou ik hem terug doen Huilen

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 22:31

nee ik wist het van te voren dat ze een blessure heeft gehad dit wist ik niet ik heb er voor de recreatie dus als ze terugkrijgt krijgt ze een dag of 3 weer rust en dan is het weer goed verkopen doe ik er niet en terugbrengen ook niet maar wil wel kijken en er proberen of er wat aan te doen is zoals accupunctuur of therapie en mischien dat iemand dit probleem kent en weet wat ik er aan kan doen of niet?

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:46

Mijn paard heeft er ook last van gehad. Hij liep niet goed, paar dagen rust, liep hij weer goed, aan het werk, weer niet goed. Ik heb hem toen een maand rust moeten geven waarbij ik 2 keer per dag een kwartier tot een half uur met hem op het harde moest stappen. Als hij rustig is in de wei mocht dat ook, maar wel daarbij 2 keer per stappen op het harde, mag ook onder zadel. Daarna was het over en heeft hij erg een last meer van gehad, dit is nu 2,5 jaar geleden.
Succes ermee.

Sprakeloos

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 00:13

had hij hetzelfde als mijn paard?dan ga ik dat zeer zeker proberen de vorige eigenaarresse had het er wel vaag over gehad van op het harde te stappen ik zit midden in het bos met verharde weggetjes erdoorheen ga het proberen harstikke bedankt

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:42

Het duurt meestal erg lang voor een peesblessure voor over is. Als het terugkomt komt dat meestal doordat het de eerste keer niet goed behandeld is waardoor de plek waar de blessure heeft gezeten snel opnieuw geirriteerd raakt.
Een blessure aan de buigers is meestal erger dan aan de strekkers, een blessure midden op de pijp is meestal minder erg dan een vlak bij de voorknie of bij de kogel.
Een peesblessure herstelt het beste door rust. Dat betekent niet dat ze de hele dag op stal moeten staan (sommige paarden draaien op stal vooral rondjes - als de blessure laag zit geeft dat weer extra belasting). Als ze rustig zijn mogen ze in de wei. Zorg voor een vlakke wei. Als ze te onrustig zijn is weidegang niet goed en moet je ze toch op stal proberen te houden.
Verder moet je meestal veel stappen op het harde, als ze niet in de wei kunnen is dat zowat het enige wat je kunt doen. Voor zover ik het weet mag het zo vaak en zo lang je wilt, als je de tijd hebt mag je drie keer per dag een half uur stappen, het liefst gewoon op de weg omdat dat hard en vlak is.
Verder kan een mageetveldtherapie (fysio) ondersteunen.
Volgens mij zijn er verder weinig dingen echt effectief, maar daarvoor weet ik er ook niet genoeg van. Als je in een acute fase zit en het been warm is, kun je afspuiten met koud water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 02:46

riferna schreef:
nee ik wist het van te voren dat ze een blessure heeft gehad dit wist ik niet ik heb er voor de recreatie dus als ze terugkrijgt krijgt ze een dag of 3 weer rust en dan is het weer goed verkopen doe ik er niet en terugbrengen ook niet maar wil wel kijken en er proberen of er wat aan te doen is zoals accupunctuur of therapie en mischien dat iemand dit probleem kent en weet wat ik er aan kan doen of niet?


Of je een paard nu voor de recreatie hebt of voor de sport maakt niets uit, een peesblessure heeft (soms heel erg veel) tijd nodig om te genezen.

Ik zou in de eerste plaats een scan laten maken (is iets anders dan een rontgenfoto). Op die manier kan de dierenarts veel beter de ernst van de blessure vaststellen en hier een behandelplan op samenstellen. Misschien red je het met twee weken stappen op de harde grond en dan weer heel rustig opbouwen, maar voor het zelfde geld is de pees dermate beschadigd dat je wel een half jaar of nog langer moet stappen. Het is dus heel belangrijk om eerst een goede diagnose te laten stellen. Als je te vroeg weer aan de slag gaat met je paard, dan kun je namelijk weer van voor af aan beginnen of wordt de pees op den duur dermate slecht, dat je op een gegeven moment helemaal niets meer met je paard kunt beginnen.

Mijn paard heeft ook een (zeer, zeer lichte) peesblessure gehad (binnen een maand alweer helemaal in orde). Ik ben pas weer begonnen met opbouwen, nadat er nogmaals een scan was gemaakt en alles in orde bleek te zijn.

Ik heb zelf goede ervaringen met Traumeel, en dan wel in drie vormen. In de pees geinjecteerd (door dierenarts!!!), als smeersel en als tabletten om bij het voer te geven.

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:18

Ik zou er een goede dierenarts bijhalen, die een echo maakt en daarmee bespreken hoe je verder te werk gaat.

Stapwerk op de harde weg is inderdaad erg goed. Liefst meerdere keren per dag. Verder bij warmte of zwelling koelen. Liefst 10 minuten.
Traumeelgel is inderdaad erg fijn. Al moet je 't volgens mijn paardenarts niet meer smeren als de zwelling en wamte weg zijn, omdat de pees moet harden.

Weidegang zou ik alleen geven als ze niet loopt te draaien of gaat rennen. Anders alleen gecontroleerde beweging.

Ik heb een hoop middelen gebruikt die goed voor de pezen moeten zijn als: Cole's liniment gel, groene leem, tendo cure en gebruik van magneetbandages. Ik kan natuurlijk niet zeggen wat het beste geholpen heeft. Het feit is wel dat mijn paard echt goed genezen is en nergens last meer van heeft.

Ik vraag me trouwens wel af of je jouw paard bij aankoop klinisch hebt laten keuren.

M1+10


Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:00

Ik zou er inderdaad een fysiotherapeut of DA bij laten komen. Die een scan laten maken, zodat ze je het beste verder kunnen helpen! Verder zou ik inderdaad niet meer doen dan stappen op de harde weg zoals hierboven en vooral veel blijven koelen.
Mijn paard heeft een zware peesblessure gehad en hij heeft erg veel gehad aan de behandeling met magneet-therapie.
Geef het iig de tijd om goed te kunnen genezen, want hoe langer je ermee door blijft modderen, hoe erger het wordt!
Heel veel sterkte en laat t ons weten he!

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 13:19

hoe ze de peesblessure opgelopen heeft weet ik niet ik weet alleen dat ze voordat ik ze kreeg 4 a 5 maanden rust ervoor heeft gehad ik heb de fotos en de papieren aan een dierenarts meegegeven die thuis is met peesblessures die heb ik vanmorgen gebeld en qua opperen heeft geen zin omdat het een irritatie is geen ontsteking ik ga met het stappen op het harde beginnen en als het daar niet mee overgaat wil ik die therapie proberen waar jullie het over hadden en die zalf die ze van de da had gekregen vorige week weet niet zo hoe die heet maar het word heel warm! en dan had ik nog een vraagje omdat ik maar 1 x per dag naar haar toe kan soms 2 x ivm werk en mijn zoontje is er mischien iemand uit de omgeving breda die met haar een paar x per week willen gaan stappen ze staat op manege galderzicht alvast bedankt

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:02

heb je dat paard niet laten keuren voordat je haar kocht?

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 20:00

nee ik heb er niet laten keuren mischien harstikke stom maar ik heb dr gekregen en ze is pas 5 1\2 een leer voor de volgende x!!!

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 20:00

nee ik heb er niet laten keuren mischien harstikke stom maar ik heb dr gekregen en ze is pas 5 1\2 een leer voor de volgende x!!!

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 20:01

ik ga nu zelf smorgen met dr stappen en smiddags word ze nog een x in de stapmolen gezet weet iemand een telnm van zon magneet therapeut?

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:58

maak eens een punt in je zin, dit leest zo moeilijk,
weet je waar de irritatie van de diepe buigpees zit bij jou paard?
Als het in het in de hoef zit kan het zijn dat het straalbeentje gerafeld is en dat de diepe buiger daardoor geiriteerd raakt.

Kiekeboe

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 22:03

nee dat weet ik niet precies,dat staat in de papieren van de dierenarts en die liggen nu bij een andere dierenarts.maar voor zover ik weet is het de pees bij het pijpbeen,en rond de kogel was het ook wat dik.

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 22:10

een vraagje voor boemel of iemand anders die het weet waar je die magneetbandage kan kopen en wat ze ongeveer kosten alvast bedankt

sommige mensen hebben een mening over iemand zonder die persoonlijk te kennen,leer eerst iemand kennen en oordeel dan pas,mischien sta je wel versteld!!!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:22


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:58

Als hij goed rust heeft gehad in ieder geval nooit met hulpteugels gaan rijden of trainen en nooit achter de loodlijn.
Wij hebben een pony van 29 jaar, die eigenlijk afgemaakt zou worden door een peeslkap. Nu loopt ze nog steeds in de les mee zonder problemen en met heel veel plezier. Als ze mee gaat naar buiten wil ze per se voorop lopen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:37

Ik heb ze bij de paardendrogist gekocht.
Ik geloof dat ze toen €45,00 per stuk kosten.
Maar er was toen een actie 2 voor de prijs van 1.

M1+10

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:33

Volgens onze fysio zijn de magneetbandages van de Paardendrogist niet zo effectief. Een vriendin van mij huurt nou een professioneel apparaat - kost 100 euro per maand (dure aangelegenheid dus, maar het werkt echt goed). Als je daarover meer wilt weten moet je even pb-en.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:33

riferna schreef:
nee dat weet ik niet precies,dat staat in de papieren van de dierenarts en die liggen nu bij een andere dierenarts.maar voor zover ik weet is het de pees bij het pijpbeen,en rond de kogel was het ook wat dik.


tweede opsie:
het kan ook een gerafeld sesambeentje zijn,

Kiekeboe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Princesj en 79 bezoekers