natuurlijk dekken: voor of tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

natuurlijk dekken: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 03:19

naar aanleiding van een topic met de vraag welke hengsten dit doen
waarin de opmerking : "waarom"
naar voren kwam ben ik benieuwd of je voor of tegen natuurlijk dekken bent met natuurlijk waarom(argumenten)


ikzelf ben voor, mijn ervaring is dat merries makkelijker drachtig worden bij een natuurlijke deksprong.
ben zowiezo al pro het natuurlijk houden van paarden.

nadeel is wel meer risico voor eventuele ziektes(is op te lossen door onderzoek en geen dragers van soa's te laten dekken of gedekt te laten worden(waarbij KI dan weer wel een uitkomst is)
en eventuele risico's op verwonden bij niet goed hengstig zijn van de merrie of vreemd gedrag bij het dekken

maar over het algemeen valt dit mee

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 04:21

Als ik mijn merrie laat dekken (hopelijk volgend jaar), dan wil ik dat ook graag op de "natuurlijke" manier. (iemand nog een zwarte hengst in de aanbieding Tong uitsteken )
Ik heb een beetje het gevoel dat de paarden anders met drachtigheid omgaan als ze geinsemineerd zijn.
Ik zou zelf ook zoiets hebben, waar komt die buik nou ineens vandaan?
Zo gaat het in de natuur ook en ik gun mijn merrie in elk geval 1 keer in haar leven zo'n lekkere stoere hengst. Knipoog

De meeste hengstenhouderijen zijn heel voorzichtig met hun hengsten en ze zullen er echt wel voor zorgen dat zowel de merrie als de hengst vrij van ziekten zijn, al is het alleen maar om hun inkomsten te behouden.
Dus voor dat soort dingen ben ik absoluut niet bang.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:13

Lermy schreef:
Als ik mijn merrie laat dekken (hopelijk volgend jaar), dan wil ik dat ook graag op de "natuurlijke" manier. (iemand nog een zwarte hengst in de aanbieding Tong uitsteken )

Zwart en natuurlijk dekken:
Gerlinus (groninger) www.zwartjens.nl
Walser (gelders) www.hvandonkelaar.nl
Ahoy (gelders) Fam. Schilder in Kampen
Orbaldo II (IHW) zie profiel Nimber
Sparkling Boy en Fronarth Tellynor (Welsh cob) Fam. Elskamp in Putten(gld)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:34

Ik ga voor KI. Mijn merrie is niet allergisch voor de verdunningsvloeistof, en het was bij de keer dat ik haar heb laten dekken in één keer raak. Dit was levend sperma, met diepvriessperma heb ik nog geen ervaringen. Met hetzelfde kwakkie van de hengst konden toen twee merries geinsemineerd worden, en allebei de eerste keer drachtig. De hengst hoefde dus maar één keer te springen, en is en blijft in bijzijn van merries ook heel goed te hanteren (hengst is nu 9 jaar oud)
KI is zoveel rustiger voor de merrie en je hoeft de hengst niet ter plekke te hebben.

Wat ik erop tegen heb bij natuurlijk dekken (en bedoel je daarbij aan de hand of in de wei? Want dat zijn ook twee verschillende scenario's ) Je moet een hengst hebben die daarmee om weet te gaan, en de merrie niet verkracht. Ik ken een merrie die de eerste keer echt is verkracht, ze heeft er een mega psychische knauw aan overgehouden en raakt helemaal in paniek als ze met meerder paarden in de bak gereden wordt er er komt er eentje te dicht bij.

Een hengst die op 5 benen de box uitkomt en er van 5 meter afstand al opduikt vind ik ook niet netjes met de merrie omgaan.

Daarentegen heb ik ook een hengst gezien die een voorspel nodig heeft van een half uur, zodat de merrie ook ongeduldig wordt.

Je moet ook een merrie hebben die de hengst toestaat, en niet wegmept ondanks dat ze pishengstig is.

Ik heb een keertje een dekking gezien waar de hengst na de daad de merrie nog een trap na heeft gegeven. Precies op het spronggewricht, het is daarna nooit meer goed gekomen.

Dus, na alles wat ik heb gezien: voor mij KI.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:38

Lermy schreef:
Ik heb een beetje het gevoel dat de paarden anders met drachtigheid omgaan als ze geinsemineerd zijn.
Ik zou zelf ook zoiets hebben, waar komt die buik nou ineens vandaan?
Zo gaat het in de natuur ook en ik gun mijn merrie in elk geval 1 keer in haar leven zo'n lekkere stoere hengst. Knipoog


Geweldige redenatie dit! Je moet uitkijken dat je geen menselijke gevoelend in een paard projecteerd, een paard denkt zo niet.
En op het moment dat het veulen geboren is, KI of niet KI, begint het instinct te werken. Ze gaan echt niet anders met een veulen om dan dat de dekking natuurlijk is gebeurd. En anders met een dracht omgaan? Hoe ga je als paard met een dracht om?

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:16

Absoluut voor! Heb mijn merrie afgelopen zomer dan ook natuurlijk laten dekken door een hengst van het NEWP (zie www.groningerpaard.nl). En ik moet zeggen, ik ben heel blij dat ik het heb gedaan. Absolute voorwaarde is wel dat degene die de hengst begeleid bewust de hengst goed kent en alle veiligheidsregels in acht neemt. Bij ons was dat geen probleem. De hengst kwam ook aan huis. Wat helemaal geweldig is want op die manier heeft je merrie zo weinig mogelijk stress. Wat we deden was de hengst van de trailer halen en in een buitenbox zetten met het bovenluik dicht. Merrie halen. Bovendeurtje open, goed schouwen en kennis laten maken. Daarna de merrie kluisteren met een lang touw wat je direct met 1 ruk kunt verwijderen. Hengst de stal uit en goed laten kennis maken. Hop erop, netjes begeleiden en daarna direct het stel uit elkaar. Even lopen met de merrie en dan direct het weiland weer op. Dat proces na 2 dagen herhalen (ivm de eisprong en de levensduur van het sperma). Nu (7 maanden later ) heb ik pas de eerste keer het veulen voelen draaien. Geweldig!

Natuurlijk zit er ook voordelen aan KI, absoluut. Maar ik ben er van overtuigd dat er met KI een hoop merries moeder worden die dit in de natuur niet zouden worden (op dat moment) omdat ze er mentaal of fysiek gewoon niet aan toe is. Terwijl ze wel een eisprong krijgt.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:18

Cassidy"]
[quote="Lermy schreef:
Ik heb een beetje het gevoel dat de paarden anders met drachtigheid omgaan als ze geinsemineerd zijn.
Ik zou zelf ook zoiets hebben, waar komt die buik nou ineens vandaan?
Zo gaat het in de natuur ook en ik gun mijn merrie in elk geval 1 keer in haar leven zo'n lekkere stoere hengst. Knipoog


Geweldige redenatie dit! Je moet uitkijken dat je geen menselijke gevoelend in een paard projecteerd, een paard denkt zo niet.
En op het moment dat het veulen geboren is, KI of niet KI, begint het instinct te werken. Ze gaan echt niet anders met een veulen om dan dat de dekking natuurlijk is gebeurd. En anders met een dracht omgaan? Hoe ga je als paard met een dracht om?
[/quote]

je kan het geloven of niet, maar dolly is door ki gedekt, en die had na zo'n 4 maanden niet door dat ze drachtig was (er kwam iemand die met dieren kan communiceren, vandaar, je hoeft het nie te geloven...).
dit is (vertelde zij) doordat paarden oorzaak-gevolg wel kunnen redeneren. dus oorzaak: dekking, gevolg: drachtig snappen ze. inseminren snappen ze niet. wat dus niet betekent dat ze geen hormonen hebben ofzo, maar ze hebben niet na een maand al door van goh, er zit iets in mijn buik.

dit had ik eigenlijk wel verwacht, en ik vond het heel vreemd dat zij het niet wist, terwijl wij het zeker wisten door scannen, en doordat ze al dikker werd.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:20

ik ben trouwens voor natuurlijk dekken, dat was ik al, hiervoor ook al. wel natuurlijk op voorwaarde dat beide dieren vrij zijn van soa's en dat het ook voor beide ongevaarlijk is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:27

Waar wij een merrie hhebben gekocht ooit, houden ze een weidehengst. Die hengst loopt gewoon het ganse jaar in de kudde. Drachtige merries en veulens lopen erbij. Als er een merrie gedekt moet worden gaat ze gewoon een paar dagen samen met de hengst de weide.
Hij heeft nogal wat klanten die langskomen met probleemmerries, want het drachtigheidspercentage is een stuk hoger dan met KI. De hengst zelf is een volbloed: Belmont Park XX en kan voor verschillende stamboeken ingezet worden.
http://www.reuschbach-pferde.de

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:33

Kijk, als ik de kans zou hebben zelf een hengst te houden en de ruimte om hem buiten het dekseizoen samen met de merries op het land te laten lopen zou ik het ook wel weten. Maar die mogelijkheid is er in Nederland niet voor iedereen, er is nieteens plek om op een doorsnee pensionstal een volwassen hengst weidegang te geven. Afgezien van het feit dat de meeste rassen de hengst op een dekstation willen hebben staan, loopt zo'n waardevol dier natuurlijk ook de nodige risico's. Iedereen die zoveel geld heeft geinvesteerd in een uiteindelijk goedgekeurde hengst, gaat dat risico natuurlijk niet lopen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:31

Ja, in Duitsland vind je dat wel hoor. Daar zijn er een aantal die enkel zo dekken. Kleinere hengstenhouders die geen sperma verzenden. OOk van de grotere stamboeken: www.hofperlberg.de .
Dat zijn dan wel hengsten die meestal niet meer in de sport zitten, of te slechte kwaliteit van sperma hebben (Warkant bv).

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:34

Mijn merrie is dit jaar voor het eerst gedekt en dat is natuurlijk gebeurd. Niet omdat ik dat persé wilde, maar de hengst die ik op het oog had dekte alleen natuurlijk.

Merrie is bij de eerste dekking drachtig geworden en het is mij goed bevallen. Ik heb haar bij de hengstenhouder gebracht en daar is ze eerst opgevoeld en toen er een ei zat om de dag gedekt tot ze aangaf dat ze de hengst niet meer 'wilde'.
Met opvoelen bleek dat de eerste dag al raak was. Of mijn merrie KI ook makkelijk drachtig wordt weet ik dus niet, maar het dekken ging hier in alle rust(uit de hand) en dan heb ik niets tegen natuurlijk dekken

Maar dat KI voor paarden prettiger en rustiger is zal absoluut waar zijn. Is ook een stuk hygiënischer en minder belastend voor de hengst. (mijn merrie is bij een NRPS-er geweest en die dekken vaak (veel) minder dan 40 merries op een jaar)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:48

gomir schreef:
Maar dat KI voor paarden prettiger en rustiger is zal absoluut waar zijn. Is ook een stuk hygiënischer en minder belastend voor de hengst.


Rustiger ed... ben ik het niet mee eens. Wij hebben ook een jonge hengst tussen de merries gehad (een 2-jarige), hij heeft er toevallig ook één gedekt trouwens.... en die merries waren in hun nopjes met die man erbij. Ze hingen rond hem, ook als ze niet hengstig waren, gingen wat uitdagen, eerst wat lokken en dan wegjagen. Was heel leuk en leerzaam om ze bezig te zien. Het gaat er heel rustig aan toe, zo'n hengst laat zich bijna mishandelen door de vrouwen Lachen.
Het hangt ervan af hoe ze opgevoed zijn, en niet door mensen. Dat zit hem al in de opfok. Als je het geluk hebt de jonge hengsten bv tussen wat drachtige merries te houden, vanaf de veulenperiode al. Dan krijg je mijns inziens niet van die neuroten die alles willen dekken wat vrouwelijk is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:54

Maar die 'opvoeding' hebben de meeste KWPN-sportpaarden niet gehad *LOL*
Een hengst in de kudde is wel ideaal, maar voor de meeste dure sportpaarden hier denk ik niet zo reëel

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:56

Zannekin, dat zou precies dat zijn wat ik ook in mijn gedachten had. Maar daar heb je de ruimte voor nodig, of je moet iemand vinden die daar zijn drachtige merries voor leent. Bovendien moeten merries ook leren hoe ze met een hengst om moeten gaan. En ook die kans krijgen ze niet. Het is dus wederzijds.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:37

Zannekin"]
[quote="gomir schreef:
Maar dat KI voor paarden prettiger en rustiger is zal absoluut waar zijn. Is ook een stuk hygiënischer en minder belastend voor de hengst.


Rustiger ed... ben ik het niet mee eens. Wij hebben ook een jonge hengst tussen de merries gehad (een 2-jarige), hij heeft er toevallig ook één gedekt trouwens.... en die merries waren in hun nopjes met die man erbij. Ze hingen rond hem, ook als ze niet hengstig waren, gingen wat uitdagen, eerst wat lokken en dan wegjagen. Was heel leuk en leerzaam om ze bezig te zien. Het gaat er heel rustig aan toe, zo'n hengst laat zich bijna mishandelen door de vrouwen Lachen.
Het hangt ervan af hoe ze opgevoed zijn, en niet door mensen. Dat zit hem al in de opfok. Als je het geluk hebt de jonge hengsten bv tussen wat drachtige merries te houden, vanaf de veulenperiode al. Dan krijg je mijns inziens niet van die neuroten die alles willen dekken wat vrouwelijk is.
[/quote]

Mijn hengst loopt dus op zo'n manier bij de merries.
Als veulen van 9 maanden is hij Engeland gekomen, totaal verwend en zeer dominant.
Hij heeft toen bij een hoogdrachtige merrie gelopen tot het veulenen, daar werd hij flink door op zijn plek gezet.

Hij heeft dit seizoen voor het eerst de merries gedekt, zowel aan de hand als los in de bak. Daarna heeft hij nog apart gestaan tot het veulen afgespeend was en daarna is hij weer bij de merries gezet.
Ik vind de hengst nog wat te speels om hem bij veulens te laten lopen. Hij is zelf 2 jaar en wil nog wel eens wat te enthousiast worden.
Waarschijnlijk gaat hij als hij wat ouders is gewoon het hele jaar bij de merries, nu gaat hij komende zomer nog even apart.

Na het dekken is mijn hengst veel rustiger geworden. Zowel naar mensen als naar andere paarden. En sinds hij weer bij de merries in de wei loopt, is hij helemaal veranderd qua karakter.
Het voordeel is wel dat ik 2 merries heb lopen die zeer sociaal opgevoed zijn. Pony's die opgegroeid zijn in een (gemengde) kudde en zich ook zo gedragen.
Denk maar niet dat de hengst lastig is, hij mag spelen met de merries maar de merries zijn de baas.

Overigens vertrouw ik meer op mijn hengst dan op de DA met zijn scan als het gaat om het juiste moment van dekken en het wel/niet drachtig zijn van een merrie...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 17:07

pretiiger voor de merrie , volgens mij is dat juist bij natuurlijke dekking het geval, ik denk dan vooral aan de voorbeelden die ik heb gezien
bij meerdere ki pogingen heb ik veel merries gezien die de man met het rietje niet zo gezellig vonden,
terwijl ik de merries die ik los of aan de hand gedekt heb zien worden de kerel met het 5e been geweldig gezellig vonden(mits zij goed hengstig waren

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:19

Voor mijn merrie zou het veel beter zijn.
Ze is al 2 jaar gust gebleven. Dat jaar daarvoor is ze bij Olthof op een half natuurlijke manier geinsemineerd ! Ze kreeg 'vers' sperma.

Zijn er eigenlijk nog wel (KWPN) hengsten die natuurlijk dekken?

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:22

Ik vind natuurlijk dekken nog altijd beter!
Houd allen nu is natuurlijk en niet allen veranderen!
en ja er zijn nog steeds kwpn hengsten die natuurlijk dekken!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:31

Natuurlijk dekken is natuurlijk wel zo natuurlijk.....

Maar dit jaar hadden we 4 paarden bij de eerste inseminatie drachtig. En om met 4 paarden te gaan reizen is ons iets te veel. Zo kunnen we de merrie ook gewoon door rijden zonder veel gestress.

De Shets is alles nog wel natuurlijk (nou ja, in Friesland dan), dat vind ik altijd wel grappig.

Alleen het is voor de hengst (vooral een hengst in de sport) veel makkelijker om per KI te gaan doen...

En vooral van Walser vind ik het jammer, ik zou hem ook wel graag willen bij één van onze merries.....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:38

Écht natuurlijk dekken is natuurlijk het beste. Dat is de hengst in het land bij de merries. Moet niet gedaan worden als een hengst meer dan 15 merries moet dekken in een seizoen.

Heeft ook wat opvoeding voor de hengst nodig. Vaak laten ze een jonge hengst bij wat dragende merries lopen, zodat hij niet denkt dat het altijd prijs is. Dat is een beetje het probleem met een hengst die alleen uit de hand dekt.

Mits merries en hengst schoon zijn, geeft deze methode het beste vruchtbaarheidspercentage. Als de hengst ervaren is, zal je zelfs merken dat de hengst niet meer dekt dan absoluut noodzakelijk, en het is dan tóch prijs Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:04

De enige juiste manier is zoals Joost omschrijft, iedere andere manier: hengst van de wagen, dekken hengst weer op de wagen, is even onnatuurlijk als KI.
Ik ga uit van grote paarden en heb daarbij vroeger heel wat merries gezien die niet echt gelukkig waren met natuurlijk dekken. Ze werden ook vaak gekluisterd en soms ook gepraamd en zagen er niet blij uit.
Een eigen hengstje op stal naast de merries zorgt meestal voor een goede regelmatige cyclus. De inseminatie is daarna net zo effectief als een dekking.
Gezien de waarde van de dekhengsten en het feit dat de meeste van hen ook in de sport lopen is natuurlijk dekken niet meer van deze tijd nog afgezien van de hoeveelheid merries die een succesvolle hengst zou moeten bevruchten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:21

Ik vraag mij af of het hogere drachtigheidspercentage bij natuurlijke dekking en probleemmerries ook kan komen omdat er beter geschouwd wordt.
Bij KI is het zelfs regelmatig zo dat een merrie helemaal geen hengst ziet, alleen een DA.
Een schouwhengstje wordt zeker bij merriehouders niet veel meer gebruikt maar het is goedkoper om de DA te laten komen met de scanner.

Voordat ik een merrie dek, wordt er eerst goed geschouwd.
Dat kan zelfs 2x per dag zijn en het schouwen duurt veel langer dan het dekken zelf.
Je wilt tenslotte zo ver mogelijk in de hengstigheid dekken en alleen een echt goed hengstige merrie laat zich probleemloos dekken.
Het scheelt ook in het aantal keer dat een hengst hoeft te dekken.
Afgelopen jaar waren de merries hier na 1 sprong drachtig. De volgende dag sloegen ze al duidelijk af en verder dekken was niet nodig.

Enige problemen met natuurlijke dekkingen die ik heb gezien waren bij een maidenmerrie en een zeer onopgevoede hengst en zeer slecht schouwen.
De merrie was gewoon bang en niet goed geschouwd.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:57

ik ben voor!
mijn zus heeft ook een paard en die is van de zomer gedekt... ook natuurlijk

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:30

sarabande schreef:
De enige juiste manier is zoals Joost omschrijft, iedere andere manier: hengst van de wagen, dekken hengst weer op de wagen, is even onnatuurlijk als KI.
Ik ga uit van grote paarden en heb daarbij vroeger heel wat merries gezien die niet echt gelukkig waren met natuurlijk dekken. Ze werden ook vaak gekluisterd en soms ook gepraamd en zagen er niet blij uit.
Een eigen hengstje op stal naast de merries zorgt meestal voor een goede regelmatige cyclus. De inseminatie is daarna net zo effectief als een dekking.
Gezien de waarde van de dekhengsten en het feit dat de meeste van hen ook in de sport lopen is natuurlijk dekken niet meer van deze tijd nog afgezien van de hoeveelheid merries die een succesvolle hengst zou moeten bevruchten.


. Ze werden ook vaak gekluisterd en soms ook gepraamd en zagen er niet blij uit.

Met KI staan ze allemaal te lachen. (voor de chocolade mensen is dit een denkertje)
Kluisteren is niks op tegen. Nu zet men ze ook in een box om te insemineren. En wanneer er geen box voorhanden is. worden ze ook gekluisterd of gepraamd.

Beide zaken geven geen verschil nl. in het dekboek ga je ,hengstig of niet. OK dan!