iemand die kan lesgeven in noord-holland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

iemand die kan lesgeven in noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 22:08

ik ben op zoek naar iemand die mijn les wil geven in het westernrijden. ik heb op dit moneend heel veel problemen met mijn fjordje ik heb hem ook al te koop gezet maar eigelijk wil ik dat helemaal niet. maar alleen red ik het gewoon niet meer ik heb al van alles geprobeerd maar ik weet het nu echt niet meer. ik wil niet op de manier van Henk van Amstel rijden omdat ik het voor de lol wie doen en meer niet. ik heb 1 keer les gehad maar die rijd ook wedstrijden en dus op de manier van Henk. wie wil mijn helpen tegen een kleine vergoeding mijn pony staat in hoogwoud en daar is ook een bak aanwezig. ik hoop dat iemand mijn kan helpen anders moet ik hem van het voorjaar weg doen Verdrietig


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:26

Wat is precies het probleem met je pony? Wat is het probleem om bij iemand te lessen die de school volgt van HvA? Ik krijg de indruk dat je je stekels opzet als je het woord wedstrijd hoort. Want ook al wil je geen wedstrijden rijden, bij jouw in jouw in de buurt zitten meerdere instructeurs die je kunnen helpen. Onder andere geeft ook Ariette Buchter les, zij kan je begeleiden. Dat zij zelf naar een wedstrijd toewerkt betekend niet dat jij dat ook moet doen?

Als je echt niemand kunt vinden die je westernlessen geven kan of waar jij les van wilt hebben, kun je het beste een instructeur in dressuur gaan zoeken. De problemen waar jij tegenaan loopt zijn op verschillende manieren op te lossen. Raar maar waar: er zijn meer wegen die naar Rome leiden...

Je suis Charlie.


texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 00:33

het probleem waar ik mee zit is dat mijn pony zijn bitje vast houd hij is altijd met een stang gerijden (het is een fjord) en hij is voorledig western beleerd en ik wil nu gewoon verder met hem kunnen gaan. maar ik wil zeker niet wat zij toen bij hem deed hem de hele tijd vast houden in zijn mond en ik had geleerd da je zachtjes moet zijn met zijn mond maar zij zetten er juist nog meer druk op zelfs zoveel dat hij de volgende dat zijn bitje niet meer in wou en dressuur wil ik al helemaal niet meer rijden ik wil wat hij geleerd heeft blijven trainen. ( hij is nu mijn leerpony zodat ik dat over 3 jaar weer kan toe passen op mijn paint) dat is de rede dat ik hulp is de westernrijden zoek

Spotty

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 04:00

Ha texeenmaikey ik ben instructeur western rijden in zuidwolde drenthe (zie profiel en website) dat is een end weg maar ik kan je wel een paar tips geven om je paardje los te krijgen van het bit.. Ik begrijp dat je inmiddels op een gebroken trensje rijd.. heel goed want met een stang of een ander soort schaar ben jij wel sterker maar dan praat je niet meer over techniek van paard rijden.. je zou met je pony eens heel simpel moeten beginnen, dus terug naar de basis.. de meeste mensen willen dit niet want ze zijn bang dat dat heel lang duurt, maar als je er consequent mee gaat werken zal je zien dat je er heel veel en heel snel wat mee bereikt.. *LOL*

met paarden die bij mij gebracht worden met dit probleem begin ik altijd eerst met het grondwerk (dus het rijden even vergeten) daar doe ik zo`n twee tot drie weken over, werken aan de lijn (als het kan ook los ) gewoon de interesse wekken van je paard spelende wijs (paarden spelen hun spel en jij kan daar deel van uitmaken maar speel volgens hun regels)
als ik na een paar dagen wat meer ga vragen werk ik aan de lijn (altijd aan het halster) doe ik ook het hoofdstel er bij om daarbij doe ik de teugels tussen de voorbenen door, langs bijde kanten van het paard en knoop ik ze vast op de schoft ( niet te lang maar zeker niet te kort in het begin) ik laat het paard hiermee rustig stappen (zorg dat je de ruimte hebt ) een paar rondjes iedere kant op.
je zal merken dat als je paard zijn hoofd omhoog doet hij het bit tegen komt en zal na een paar rondjes rustig lopen gaan begrijpen dat hij beter kan nageven in plaats van zijn hoofd omhoog te doen.. (komt hij in protest doe dan de teugels iets losser hetzelfde als hij alleen maar achteruit gaat lopen ) door de loop beweging van de benen word hij naar beneden gevraagt terwijl jij kan zien wat er gebeurt..
na een paar rondjes zal je merken dat het gemakkelijker wordt en kan je hem zelfs wat laten draven ( ga eerst niet naar de galop want dan moet hij donders goed weten wat er gevraagt wordt) bouw dit rustig op maar blijf hem wel achter actief drijven, je zal zien dat na een paar dagen hij accepteert dat er wat gevraagt wordt van hem en dat hij dan los moet laten ( hij loopt tegen zichzelf aan en niet tegen jou ) ook kun je naarmate het beter gaat de teugels iets korter zetten zodat je daadwerkelijk wat kunt gaan vragen..

als je na een paar weken dit geoefend te hebben weer gaat rijden is voor jou heel belangrijk dat je zelf ook durft los te laten.. hiermee bedoel ik dat hetgeen je hem aan de lijn geleert hebt nu ook in de praktijk moet gaan brengen dus vragen om nagevelijk te krijgen, en als je paardje nageeft los laten dus neus naar beneden is los Lachen en neus omhoog is druk op de teugel...

ik hoop dat je begrijpt wat ik met dit alles bedoel mocht je nog vragen hebben kun je me altijd bellen of mailen en anders nodig ik je hierbij uit om vrijblijvend een keer langs te komen zodat ik je het aan de hand van één van mijn paarden kan laten zien, mocht je vervoer hebben kun je dan natuurlijk ook je eigen pony meebrengen..

ik hoop dat je er wat mee kunt en dat je nog lang plezier mag hebben van je paardje ... OK dan! OK dan! OK dan!
succes en groentjes Johnny A. Theebe
JAT Flying Horseman Stables
www.flyinghorsemanstables.tk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 09:34

Als jij tijdens de opleiding te vroeg overstapt op een stang, kom je vanzelf in de problemen. Western is niet: aan een lang teugeltje met een stang je oefeningetjes doen, en verwachten dat je paard automatisch verzameld loopt en licht is op je hulpen. Naar die lichtheid moet je toewerken, dat is een proces. En daar begin je nu eenmaal met een trens mee, en je moet wat meer druk vragen.

Stap je te vroeg over op een trens, dan kom je vanzelf in de problemen. Je paard moet op een trens alles doen voordat je op een stang overstapt. Ik weet niet hoe lang je de pony hebt, maar ik heb de indruk dat ze te vroeg op een stang zijn overgestapt omdat je pony is gaan rennen.

Om te beginnen zou ik zijn mond na laten kijken, en kijken of hij misschien een tandenprobleem heeft. Verder zou ik teruggaan naar een trens, en van daaruit de oefeningen oppakken. Wat Spotty aangeeft (namelijk back to basics) is heel goed. Daarna bij het rijden: als hij de trens vastpakt, geef je een eenzijdige ophouding, en probeert stelling en buiging te krijgen. Rij veel figuren, en wat Spotty al zei: leer los te laten. Als hij gaat trekken, niet terugtrekken, want dat wint hij altijd.

Je suis Charlie.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 14:03

spotty bedankt voor de uitleg en in het nieuwe jaar kom ik wel een keer lang zodat ik kan zien hoe jij tewerk gaat wat je verteld over aan de lijn en hem vast zetten daar ben ik zins deze week meebewonnen en ik kan inderdaad zien dat hij z'n soms overgeeft het is dan maar een paar tellen maar hij doet het wel en daar was en ben ik heel blij mee en als hij dat doet vertel ik hem ook dat dat heel goed van hem is. en ik rij nu al 3 maanden met een trainingsbitje een gebrokenbitje en ik moet zeggen dat de problemen toen zijn begonnen. als ik nog vragen heb in de tussen tijd dan mail ik je wel en als het gaat lukken neem ik hem wel mee.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 14:06

hoi Cassidy ik heb mijn ppony nu ruim een half jaar en ik heb hem zelf nooit met een stang gereden. maar zijn andere eigenaar hoelang dat geweest isweet ik niet maar wat ik toen heb gegrijpen liep hij toen bijna 2 jaar voor de kar dus misschien heeft hij al die tijd wel met een stang gerijden. maar k heb dat nooit gedaan want ik ben zelf tegen die dingen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:06

Als een paard eenmaal aan de shank is gewend, zal het teruggaan naar een gebroken bit altijd moeilijk zijn.
Weet jij of je paard met shank is ingereden? Of hebben de vorige eigenaren er eerst een trens in gehad?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:08

(hihi, tegelijk gereageerd). Met een shank is niets mis, het zijn de handen die de teugels vasthouden die het scherp maken.
Nogmaals, terug naar trens zal wel moeilijk kunnen zijn voor je paard. Je kunt het ook met een dubbel gebroken bitje proberen...misschien vind hij de knevelwerking op zijn tong niet prettig?

Je suis Charlie.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 14:16

ik heb echt geen idee waar hij mee is gerijden als ik dat wist was het probleem snel opgelost

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 14:17

ik weet alleen dat het een stang is geweest en wat voor stang dat is mijn nooit vertelt

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:41

Ik weet niet hoe je het bit wil noemen waarmee jij hem hier in de bak reed ? Maar volgens mij was dat ook een stang hoor !

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 21:13

die heb ik na dat ik van stal heb veranderd niet meer gebeurt hoor want toen ben ik hem weer op het engels bitje gaan rijden en die stang heb ik niet eens meer gelukkig niet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 12 bezoekers