Hoe maken bevestigen jullie de longeerlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Hoe maken bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 19:53

Hoe maken jullie de longeer lijn vast en waarom?op die manier
Opschool hadden we het er namelijk over en ik ben wel benieuwd hoe en waarom jullie het doen en welke manier juist niet ..

Op school maakte ze hem meestal vast aan het bit en aan zon ringetje van de neusriem*lage neusriem* omdat je het zo niet door zijn mond kon trekken

Dus hoe doen jullie het?over het hoofd ,met een bitstukje??enz

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life


Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:58

Over het hoofd.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:59

Normaal gesproken met een tussenstukje.
Soms doe ik de longeerlijn vanaf de singel via de binnenste bitring.
Ik maak de lijn nooit vast aan de bitring omdat ik het risico te groot vind dat ik het bit door z'n mond heen trek.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:09

zoekmachine:
[UZ] [LO] Hoe maken jullie longeerlijn aan bit vast?

[UZ] [LO] Kaptoom?

[UZ] [LO] verschillende manieren longeren.

[UZ] [LO] hoe longeerlijn vastmaken aan bit?

[UZ] [LO] met touwtjes kin naar borst?????

Persoonlijk vind ik een tussenstukje 10 x niks.
Je hebt namelijk altijd meer druk op de buitenste bitring omdat het ringetje van zo'n tussenstukje in het midden zit.
Je buitenste bitring trek je dan altijd onder de kin door naar binnen.

Over het hoofd kan ook, door de binnenbitring, over het hoofd, aan de buitenbitring.
Het nadeel daaraan vind ik dat je tegenstrijdige hulpen geeft. ALs je spanning neemt op je lijn komt er druk achter de oren en zou het paard naar beneden willen met zijn hoofd, maar tegelijkertijd trek je aan het buitenbit het paard weer omhoog.

ALs ik met 1 longeerlijn longeer dan doe ik meestal óf een slag om de binnenbitring en vastmaken aan de buitenbitring, óf door de binnen bitring, door de buitenbitring en dan weer aan de lijn vast maken.

Maar meestal longeer ik met touwtjes of dubbele longe.
En daar heb je zoveel verschillende manieren van vastmaken, het ligt er maar net aan wel doel je wilt bereiken met longeren.

Wat oscar ook zegt, wat je ook doet, niet de lijn alleen aan de binnenste bitring vast klikken.

:evaw:

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:13

Over het hoofd.
Hoewel dit misschien niet ideaal is, is dit voor mij toch de makkelijkste en veiligste manier

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 20:15

Ik doe hem zelf ookaltijd over het hoofd ..

Maar op school moeten we hem dus aan de neusriem en de binneste bit ring vast klippn dus niet alleen aan het bit

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:20

Ik heb zoiets van dat neusriemen niet gemaakt zijn om er de longeerlijn aan vast te klikken. ALs je het op zo'n soort manier wilt doen, neem dan een kaptoom (evt met bit).

:evaw:

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:24

Citaat:
ALs ik met 1 longeerlijn longeer dan doe ik meestal óf een slag om de binnenbitring en vastmaken aan de buitenbitring, óf door de binnen bitring, door de buitenbitring en dan weer aan de lijn vast maken.


Zo doe ik het ook. Maar als ik meer binnenstelling wil hebben, bijv. als ik met bijzets werk, dan gaat hij door de binnenste bitring heen en dan vast aan de longeersingel.

Toos paardloos

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:55

imker schreef:
Citaat:
ALs ik met 1 longeerlijn longeer dan doe ik meestal óf een slag om de binnenbitring en vastmaken aan de buitenbitring, óf door de binnen bitring, door de buitenbitring en dan weer aan de lijn vast maken.


Zo doe ik het ook. Maar als ik meer binnenstelling wil hebben, bijv. als ik met bijzets werk, dan gaat hij door de binnenste bitring heen en dan vast aan de longeersingel.


kan idd. maar wel opletten dat íe zijn buitenkant er niet uitgooit. (of zijn kont uitzwaaien of over de schouder weg lopen.)

:evaw:

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:00

Ik doe meestal door de binnenste ring, door de buitenste en dan weer terug. Of ook door de binneste naar de longeersingel. Maar dan wel met met touwtjes, dus dat er ook druk is op de buitenste ring.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:01

Hoi,
wij MOETEN bij ons op de manege een soort verlengend stukje leer aan de longeerlijn laten maken, dan heb je de gewone longeer lijn, dan dat stukje is maar 15 cm lang denk ik met een gesp er aan en een ring, dan doe je het door het ene ring van het bit, en dan weer door de ring van het stukje, en zo naar de andere ringbit. en dan zit het vast het lijkt nu heel ingewikkeld haha maar zo is het niet! maar goed want de manege eigenaar is helemaal tegen zo'n tussenstuk wat je aan je longeerlijn moet klikken en dan aan alle bei de bitringen want dan trek je altijd de buitenste bitring, en met die andere methode die wij dus gebruiken heb je aan allebei de bitringen evenveel druk. maar goed haha


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:55

Vroeger deden wij het ook altijd over het hoofd. Nu ik een jong eigenwijs ponietje longeer, vind ik dat toch niet zo veilig meer
Ik doe het nu met zo'n tussenstukje. Niet vanwege de druk op het bit o.i.d. maar puur omdat die druiloor nog weleens om kan draaien. Dan vind ik zo'n tussenstukje veiliger als dat hij zichzelf helemaal in de knoop legt met de longeerlijn die over zijn hoofd zit... En het is al zo'n paniekzaaier, dus...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:17

Als ik geen bitstukje heb, het haakje door de binnenste ring van het bit halen, onder de neus langs (waar zeg maar de onderkant van de neusriem loopt) en dan klik ik het vast aan de buitenring van het bit.

...

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:26

Ik haal hem door de bitring heen dan onder de neusriem door (niet bij een lage neusriem, maar dubbele) en dan maak ik hem weer vast met dat klikding aan de longeerlijn. =tip van Lammmert Haanstra. Dan belast je zijn mond niet. Als je 'm over het hoofd doet dan trek je in zekere zin zijn hoofd naar beneden en heb je minder contact met zijn mond. (Maar ieder paard is anders en ik deed 'm eerst ook over zijn hoofd, maar na mijn curcus van Lammert dus niet meer, en hij loopt er prima mee).Groeten

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 09:46

zo heb ik het idd ook van Lammert geleerd!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 10:34

Ik g helemaal met sjimmy mee.

Als je de longeerlijn door de binnenkant van het bit doet en aan de buitenste vastklikt, kan je zijn kaak breken..

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:07

Melissa schreef:
Ik g helemaal met sjimmy mee.

Als je de longeerlijn door de binnenkant van het bit doet en aan de buitenste vastklikt, kan je zijn kaak breken..


hoe wil je dat doen dan? moet je hard trekken volges mij.

Ik deed het altijd over het hoofd, maar sinds ik weet dat dat dus superslecht is, doe ik het door de 1e bitring, en dan aan de ander vast, of ik gebruik een tussenstukje.

[o]

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:20

Ik heb gewoon zoon extra stukje bij mijn longeerlijn gekocht dat je zeg maar 2 klipjes hebt!! Ik longeer meestal gewoon met halster dus doe ik een clipje aan de linker en rechterkant en precies oook op dezelfde manier als ie gewoon een hoofdstel in heeft!

Live,LOve,'ndLaugh

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:28

Ik longeer ook met bitstukje, heb ik eigenlijk ook gedaan sinds ik een paard had dat altijd uitbrak tijdens het longeren....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:43

met longeerbitstukje of :
als je het paard linksom wil hebben, de longeerlijn door de linkerbitring, dan door de rechter en dan vastmaken aan het stuk voor de linkerbitring ( het stuk touw voordat je het door het bit doet )
en voor rechtsom omgekeerd Haha!
beetje vage uitleg Schijnheilig

-

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:12

Ik doe 'm door de binnenring en buitenring en maak een knoopje met een lusje in de longeerlijn waar ik de musketon een vastknip. Maar meestal gebruik ik een kaptoom

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:14

met een tussenstukje

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:23

Door de binnenste bitring vastgeklipt aan een ringetje van de longeersingel (aan de binnenkant) Dat was ooit een tip van Sjuimpje en werkt toch heel goed

28-09-2007
Nothing compares too you...

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:25

griebels schreef:
Vroeger deden wij het ook altijd over het hoofd. Nu ik een jong eigenwijs ponietje longeer, vind ik dat toch niet zo veilig meer
Ik doe het nu met zo'n tussenstukje. Niet vanwege de druk op het bit o.i.d. maar puur omdat die druiloor nog weleens om kan draaien. Dan vind ik zo'n tussenstukje veiliger als dat hij zichzelf helemaal in de knoop legt met de longeerlijn die over zijn hoofd zit... En het is al zo'n paniekzaaier, dus...


bij moeilijkere paarden doe maak ik de longe ook vast aan een tussenstukje om dezelfde reden... bij makkelijkere doe ik de lijn over het hoofd vast

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:53

Altijd met bitstukje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers