Overgang galop naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 14:46

Ik heb een 6 jarige merrie waar het best goed mee gaat.
Heb echter een probleem. De overgang van galop naar draf is erg gespannen Scheve mond . De andere overgangen gaan allemaal goed, alleen deze niet.

Het is wel zo dat hoe meer ik haar op de achterhand krijg hoe beter het gaat. Maar de eerste twee/drie drafpassen blijven gespannen.

Misschien heeft iemand van jullie tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:44

Altijd lastig te zeggen als je het niet ziet. Het kan zijn dat je zelf wat te verkrampt zit in de overgang, of 'm stoort in z'n beweging. Maar het kan ook zijn dat je paard teveel op de voorhand valt, waardoor je met zo'n "bonk" in draf gaat, of dat het paard in draf valt ipv dat hij zichzelf in de overgang blijft dragen.
Zonder precies te weten wat er gebeurt, is het onmogelijk om een oplossing aan te dragen....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:09

Zo als Sonja zegt zou jij zelf ook iets verkrampt kunnen zitten waardoor je de bewegingen van het paard belemmert. Een oplossing zou kunnen zijn om iemand anders eens er op te laten en kijken of hij het dan ook doet.
Doet hij het dan ook zal het aan hem liggen, doet hij het niet dan ligt het aan jou en/of je houding.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:32

Dat probleem hebben wij ook gehad een tijd met romy.. wij hebben dat opgelost door heel veel overgangen te maken naar galop en dan na een halfe volte weer terug naar draf... wat ons heel erg opviel was dat de overgangen minder werden zodra ze moe werd.. of juist nog te fris was (ofwel te graag te hard wou).. toch een teken dat ze achter sterkere moeten worden.. en dat train je door veel overgangen te rijden.. verder is het heel belangrijk dat je goed je been er bij houdt.. heb je dit probleem al eerder gehad bij andere overgangen?

suc6 ermee

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:41

Zoals je zegt word het beter als je hem meer op de achterhand zet. Wil je een paard lekker terug krijgen, dan moet hij van achteren sterk onderkomen om vaart te minderen.
Kelly van centered riding vergelijkt het met een vliegtuig. Die land ook eerst van achteren anders slaat hij zijn neus kapot. Ze ook met het paard.

Op je zit terug nemen. En net voor de overgang been er bij. Dus even de neus omhoog brengen. Dus niet door de teugels want dan valt hij alleen maar meer op de voorhand. Dus echt op je zit, en in de overgang even gas erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:05

Geef je je paard wel voldoende ruimte om naar voren te kunnen draven na het galopperen? Als een paard nog niet goed verzameld is kunnen ze nog wel eens met een behorlijke vaart in de draf vallen. Zit mee met de beweging en geef ruimte van voren. Daarna kun je je paard rustig opvangen tot het gewenste tempo.

Ik ben ook benieuwd hoe je de overgang galop-draf maakt. Misschien zijn je hulpen al te veel en te hectisch voor je paard waardoor je nooit een mooie rustige overgang kunt laten zien.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 17:36

Bedankt allemaal,

Ik denk idd dat het toch een beetje aan mijn zit ligt Bloos . Verkramp zelf ook in mijn rug als ik de overgang maak.
Het zal dus een combi moeten worden van toch nog wat meer op de achterhand komen in de overgang en vooral niet verkrampen van mij. OEFENEN .
De overgang van galop naar draf gaat wel goed, dus denk niet dat het licht aan het te heftig zijn van mijn hulpen.
Zal de komende tijd bezig gaan met ontspanning in mezelf Lachen .