Superirritant stalgedrag - wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 10:11

Pliva van mijn zus is nu 12 jaar en vorig jaar gekocht door mijn zus. Ze kent Pliva al van veulen af aan, toen die naar de manege kwam. Ze deed er altijd alles mee, wandelen poetsen wat dan ook, toen Pliva 4 werd is ze door mijn zus ingereden.
Daarna werd Pliva ook ingezet voor manegelessen.

Pliva is in principe een heel eerlijk paard, maar daardoor door andere mensen vaak als vals bestempeld. Als je haar verkeerd behandeld doet ze haar oren in de nek en staat ze te dreigen met haar achterbeen al half omhoog. Ze heeft al menigeen de stal uit getrapt in haar manegetijd. Je kunt ook nooit zomaar je hand op haar bil leggen, dan gilt ze en doet ze haar oren in de nek.

Vorig jaar heeft ze het hele jaar in een weiland gestaan, ze was superlief, ik kon best goed met haar overweg, maar je moet wel altijd op je hoede zijn. Een keer kwam ze in het weiland op me af gegaloppeerd en het laatste stukje gaf ze even extra gas en de oren plat in de nek!

Gelukkig had ik die dag een zweep meegenomen omdat ik het die laatste dagen al wat aan zag komen (hengstig) dus ik haal die zweep achter mijn rug vandaan en geef een enorme klets op de grond vlak voor haar waardoor het stof alle kanten op vloog en Pliva zich helemaal lam schrok, ook omdat de zweep zo'n lawaai maakte.

Daarna was het eindelijk goed tussen ons, ze was lief, ik kon haar weer knuffelen en ze keek lief uit haar ogen, oortjes altijd naar voren, kortom, een lief paard.

Nu staat ze weer op de manege, als pensionpaard, en krijgt ze haar stikvervelende stalgedrag weer terug. Ze is een chagrijnig paard maar schreeuwt wel om aandacht. Ze hinnikt, en als ik er dan heen loop doet ze haar oren in de nek maar laat wel toe dat ik haar aai, ze loopt ook niet weg dus vindt het niet vervelend.

Een andere vrouw die de paddock soms schoonmaakt durft niet meer bij Pliva in. Pliva heeft laatst naar haar uitgehaald en stond stijgerend voor haar! Gelukkig heb ik daar sinds die keer in het weiland niet 1 keer last meer van gehad maar vervelend is het wel want iedereen krijgt een hekel aan dit paard terwijl ze ook zo lief kan zijn.

Om een lang verhaal kort te maken...denken jullie dat dit gedrag ooit nog over gaat? We hebben al van alles geprobeerd, maar de methodes van Voest enzo werken averechts bij haar, ze wordt echt woest en draait helemaal door. Als je haar gewoon in haar waarde laat (niet gestoord willen worden in de stal, niet zomaar aan haar achterbenen willen komen) gaat het eigenlijk best goed. Wat zouden jullie hiermee doen?

Ik kan nog wel even doorgaan met hoe Pliva is maar denk dat ik zo een redelijk beeld geschetst heb.


_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]<font color="#000080" size="1"><i>bok, bok, bok </i></font>[img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-11-02 10:00 ]</font>

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:07

Ik heb ook een paard dat nogal vlug op haar hoefjes is getrapt en dat vereist ook vaak een aparte gebruiksaanwijzing. Maar als ik jou verhaal zo lees denk ik dat dit paard haar eigen niet thuis voelt op een drukke manege.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 11:20

Het is geen drukke manege meer, het is nu juist een rustige pensionstal met 12 boxen. Ze mag lekker de hele dag buiten staan met paarden die ze graag mag, en op stal staan vindt ze ook helemaal niet erg, maar het is net of het haar herinnert aan de manege-periode toen ze door jan en alleman uit de stal werd gehaald om te lessen.
Ze beschouwt de stal als haar terrein waar ze graag met rust gelaten wil worden. Terwijl mijn zus het afgelopen jaar de enige is geweest die haar uit de stal haalt om te rijden.
Als ik haar uit de stal haal om haar buiten te zetten of andersom is er niks aan de hand, maar 'zomaar' de stal in komen vindt ze kennelijk onzin.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:28

moeilijk!
Heeft Pliev altijd op de gang gestaan? ik geloof het wel he?!
misschien is het iets om haar op de deel te zetten?
of zijn daar geen stallen meer?

naja, iig zou ik proberen "iets" te doen, waardoor het voor Pliva anders is dan eerder, hoop dta je die mogelijkheid hebt!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:30

Pliva beschouwt haar stal als haar eigen plekje en daar wil ze met rust gelaten worden.
Misschien moet je dat gewoon accepteren en haar daar ook niet teveel storen.
Aanvallend gedrag daarentegen mag ze nooit tonen. Dit heb je haar goed afgeleerd in het weiland, zoals je beschreef. Daarmee heb je haar respect gewonnen.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van: laat haar lekker zichzelf zijn en laat haar maar met rust... ik weet het anders ook niet.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:30

Hoi Cody,
Mijn vriendin heeft (had) ook zo´n paard. Het verhaal wat jij daar schreef, zou het verhaal van Helania kunnen zijn, behalve dat mijn vriendin haar niet kent sinds ze veulen is.
Ook wij hadden onze paarden op een grote pensions-stal staan en bij tijd-en-weile was Helania echt gevaarlijk. Als ik je verhaal goed begrijp is Pliva, net als Heli, een nogal dominant paardje, waar jij en je zus goed mee kunnen omgaan.
Nadat mijn vriendin het thema "dominantie" met haar paard had uitgevochten, was het al een stuk beter. Echt goed is het geworden, toen we van stal wisselde; ten eerste kwam ze vanaf dat tijdstip de hele dag buiten, samen !!! met mijn paard, wat haar ontzettend goed deed (doet Lachen ) en ten tweede is het een stuk rustiger. Niet meer 100 keer per dag verschillende mensen langs d´r box, gewoon een rustigere omgeving.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om naar een andere (kleine) stal te verhuizen, maar anders is er misschien ook een mogelijkheid om op jullie stal een "achteraf" plekje voor haar te creeeren (natuurlijk met gezelschap van een ander paard waar ze het goed mee kan vinden).
Helania is er in ieder geval 90 % van opgeknapt Lachen ! Ze heeft nog steeds wel zo d´r dingetjes, maar ze is niet meer zo onberekenbaar!
Groetjes, Sterre

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:45

Ik denk dat jullie paard echt een traumaatje heeft overgehouden aan haar manegetijd. Ik zou haar eigenaardigheidjes gewoon accepteren en haar eigen ruimte respecteren. Ze heeft dat gewoon echt nodig.
Ik zou dit paard denk ik niet gaan onderwerpen aan allerlei NH-trainingen ed, ik denk dat de impact daarvan veel te groot is voor dit dier.
En als er goed mee te leven is, als je rekening met haar eigenaardigheden houdt, waarom dan verder stressen?
Doe haar maar een dikke zoen op d'r neus van me; ik geloof dat ik haar wel snap. Lovers

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 12:11

Wat de meesten hier zeggen, zo denk ik er eigenlijk ook wel over. Haar maar accepteren zoals ze is.

Ze is gewoon niet makkelijk, was absoluut ongeschikt als manegepaard en heeft daar zo haar eigenaardigheden aan overgehouden. Voor een groot deel komt het ook door hoe men met haar omgaat. Mensen die vroeger haar stal in moesten om uit te mesten joegen haar bij voorbaat met de bezem in de hoek 'omdat ze anders schopte' dus daar heeft ze nu een gruwelijke hekel aan. Als ik haar stal doe zet ik haar gewoon buiten de stal en dan is er niks aan de hand.
Ze staat nu dus weer op dezelfde stal waar ze als manegepaard stond, het is lekker rustig op stal, haar vriendjes staan links en rechts van haar en ze voelt zich ook duidelijk happy in die stal, maar het is en blijft HAAR terrein waar ze graag met rust gelaten zal worden. Een betere stal als dit kunnen we voor haar niet wensen denk ik.

Ook de vrouw die laatst de paddock is uitgejaagd door Pliva zag ik laatst, toen ze langs Pliva moest, bij voorbaat al "Pliva denk erom!!!" zeggen en met haar vingers knippen. Als Pliva ergens niet tegen kan is het dus zulk gedrag. Ze begrijpt het dan niet, want ze heeft dan nog niks verkeerd gedaan en om zulke dingen wordt ze juist woest. Ook in de stal laat ik haar gewoon met rust, breng haar af en toe wel eens een worteltje oid en dan is ze best lief. Pas was mijn zus een paar dagen niet geweest dus ik deed elke dag haar stal en de laatste dag stond ik met haar te knuffelen, ze viel bijna in slaap, ik ben toen in de stal gaan zitten met haar hoofd ter hoogte van mijn hoofd, ze had haar oogjes dicht en liet lekker over haar koppie kriebelen. Mijn instructrice liep langs, sloop naar ons toe en zei: "is dat dezelfde Pliva?" Verward Zo kennen de meeste mensen haar dus niet.

Er zijn al vaak mensen geweest die gezegd hebben dat de dominantie maar eens over moest zijn. Maar het paard is 12, heeft gewoon dingen meegemaakt en heeft een heel sterk (en best begrijpelijk) karakter, dus mijn zus en ik accepteren haar maar zoals ze is, hoewel je er soms wel eens moe van wordt, maar ik denk niet dat je het er ooit nog uit krijgt eerlijk gezegd. Ze is gewoon eenkennig, misschien dat ze na verloop van tijd beseft dat ze geen manegepaard meer is Lachen

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 12:22

nu ik eraan denk: Woody had eerder ook dit soort typische trekjes. DIe zijn nu nagenoeg helemaal over, puur omdat hij in zijn waarde gelaten wordt en mensen niet bij voorbaat al tegen hem lopen te mopperen/schreeuwen, zoals jij ook beschrijft over die mevrouw. Eigenlijk heeft die mevwour dus haar verdiende loon gekregen, zoals zij vantevoren Pliva benaderd, zo benaderde Pliva haar maar even alvast van te voren, grinnik!!

Misschien kan de Astrid mensen er gewoon op wijzen (en erop toezien) dat ze Pliva met rust laten!!

Woody vertoont dat gedrag nu alleen nog als er meerdere (vreemde) mensen zijn, die voor zijn stal stil gaan staan. Dan kan hij geen kant op, wordt een beetje bang/onzeker en legt zijn oren in zijn nek en kijkt heeel boos Schijnheilig (maakt ook echt indruk, niet!)

succes met het draakje Extreme duivel Pliva!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 12:24

Op stal laten mensen Pliva ook wel met rust hoor }>
Laatst was Kitty even op stal bij ons, ik wilde Pliva even laten zien, en ja hoor, kont naar me toe en IEEEEEEEEEH een gil Schijnheilig Dat had ze dus heel lang niet gedaan maar met anderen erbij voelt ze zich idd bedreigd. En mannen...oeh...mannen hoeven helemaal niet in de buurt te komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 13:00

Nope, pliva zal niet veranderen. ik heb er ook zo een. Die staat nu op een plek waar zo min mogelijk verloop van mensen en andere paarden is. Want inderdaad, ze zien dat als een stukje territorium.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 13:26

Ik denk dat je met een heel eenkennig paard te doen hebt. Waarschijnlijk zal je zus de enige zijn waar ze op vertrouwd en jij ook wel omdat je er veel mee bezig bent (geweest).
Het is nu eenmaal geen vrolijke pony die tegen elk kind spontaan en uitgelaten vriendelijk is. Dat zal niet in haar natuur liggen.

Waar ik me wat zorgen om maak is dat het dier al van vooraf door iedereen als 'gevaarlijk' of 'lastig' wordt bestempeld. Je moet het je eens voorstellen, als iedereen die in je buurt komt even tegen een vriendin fluistert 'oppassen, dat is een kwade!' . Je zou er toch niet mee kunnnen leven?
Ik denk dat het voor het paard beter zou zijn om eigenaarspaard te zijn, of bij iemand thuis, maar ja, daar kan je ook niet zomaar over beslissen.
Een echte oplossing zie ik ook niet direct. Het paard zal niet zo snel veranderen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 13:52

Het is inderdaad een eenkennig paard, ze is gek op kinderen, en mijn zus en mij vertrouwt ze, maar voor de rest is het een argwanend paard.
Ze is eigenaarspaard, als je daarmee een pensionpaard bedoelt Lachen Het is al een stuk beter geworden, maar tegenover anderen zal ze altijd wat 'dreigend' blijven. En het hangt er dan van af hoe mensen daarmee omgaan, wat Pliva er verder mee zal doen.
Ze wordt op de stal waar we nu staan met veel respect behandeld, ze heeft een fijne stal met haar vriendjes om d'r heen, niemand die haar lastig valt, behalve mijn zus en ik
}>