Anglo-Arabieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Anglo-Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 15:22

Dat vind ik dus een heel erg mooi rasje!

Probleempje: ik kan er zo weinig over vinden... Als ik bv google erop zet, dan krijg ik hooguit 2 informatie sites, met blabla erop (omschrijving van het ras) En dat is niet helemaal wat ik zoek.

Zijn hier mensen met Anglo-arabieren? Zo ja dan mag je me vertellen wat er te vertellen valt Knipoog Vind ik leuk en interessant.

Verder de vraag: waar wie en wat verkoopt dit ras? Ik kan dus niets vinden over fokkers/ stallen e.d.

Weten jullie me meer te vertellen?


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:46

kijk op de NPRS site zullen misschien iets van linken op staan?
wij hebben er 1 op de manege staan echt een pracht dier!!!

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 17:28

Thnx, ben gaan kijken op de site, er staan 2 dekhengsten. Ik heb de NRPS een mail gestuurd en gevraagd of ze me meer info kunne verschaffen *wacht in spanning af*

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:30

Informatie: De Anglo-Arabier is één van de beste allround rijpaarden ter wereld. Het is een kruising tussen de Arabier en de Engelse Volbloed. Ze hebben het karakter, uithoudingsvermogen en intelligentie van de Arabier, en de snelle en ruime gangen van de Engelse Volbloed. Het verschil tussen Anglo-Arabier en de Franse Anglo-Arabier zit hem echter in het bloed. Franse Anglo-Arabieren zijn meer met inheemse en Oosterse paarden gekruist en bevatten minder Arabisch bloed, terwijl de Anglo-Arabier alleen een kruising tussen de Arabier en de Engelse Volbloed is, en 50% Arabisch bloed moet bezitten.

Lichaamsbouw: De Franse Anglo-Arabier is een sterk gebouwd en trots paard, maar ze hebben niet zoals de meeste Engelse Volbloeden een arrogante uitstraling. Het hoofd heeft een recht-, of soms een klein beetje ramshoofd-profiel. De snuit loopt iets toelopend, en de neusgaten zijn wijdopen en beweeglijk. De ogen staan oplettend, maar dus niet arrogant. De oren zijn van gemiddelde lengte, en fijn gevormd. De schofthoogte van de Franse Anglo-Arabier is nogal verschillend. Van 1,57 tot 1,70 m. komt hij voor. De Franse Anglo-Arabier komt het meest in de voskleur voor, maar verder zijn alle effen kleuren toegestaan, evenals de aftekeningen op het hoofd en de benen.

Geschiedenis: Rond 1830 besloot een Franse veearts, E. Gayot een officiële Anglo-Arabier te fokken. Eerst fokte hij op stoeterij "Le Pin" en daarna op een stoeterij in Pompadoer. De Arabische hengst Massoud, de Turkse hengst Aslan, en drie Engelse Volbloedmerries werden voor het fokken gebruikt. Er waren al wel Franse rassen Arabisch bloed. Napoleon vond het Arabische ras het mooiste ter aarden en hij richtte stoeterijen op in Tarbes en Pau, in het Zuidwesten van Frankrijk. Ook zijn beroemde witte strijdpaard, Marengo, was een Arabische hengst. Tegenwoordig worden Franse Anglo-Arabieren gefokt met Arabieren, Engelse Volbloeden en Anglo-Arabieren.

En verder...: Om opgenomen te worden in het Franse Anglo-Arabieren stamboek, moeten de paarden minstens 25% Arabisch bloed hebben. In de laatste zes generaties (voorouders) mogen geen andere paarden dan Arabieren, Engelse volbloeden en Anglo-Arabieren voorkomen. De Franse Anglo-Arabier is een paard dat goed is in springen, dressuur, military, endurance, vlakkebaanrennen, steeple-chase, jachten, en als showpaard. Eigenlijk dus voor alles, hoewel hij zelden als tuigpaard en westernpaard gebruikt wordt.

ik weet niej of je hier wat aan heb, maar ik wilde het ff neerzetten

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 20:13

dat is dus het enige wat ik heb kunnen vinden Haha! maar thnx voor de moeite

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:45

HiHi, bij ons wordt er een anglo-tje geboren in de maand maart.

groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud


F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 16:40

wat leuk voor je! Als je nog onderdak zoekt Knipoog

Ik heb zojuist mailtje terug gekregen van het NRPS (netjes!)

Met de vermelding dat er in NL bijna geen Anglo-Arabieren zijn. In Engeland is het tegendeel waar. Ze hebben me een adres gegeven.

Service: OK dan!

Alleen... wrom zo ver weg Ach gut Naja hemelsbreed niet, maar overzee he Verward Weten jullie iets over import / export, of dat te doen is e.d. (oke zal wel nieuw topic moeten worden Knipoog

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:40

Hey, dit heb ik op internet gevonden, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Internet schreef:
Anglo Arabier

De Anglo Arabier komt in heel Europa in stoeterijen voor. De succesvolste Anglo Arabieren (hoewel de naam anders doet vermoeden) komen met name uit Frankrijk en in tweede instantie uit Polen. De naam zelf vloeit voort uit de afkomst van het paard en is een samenvoeging van Engels Volbloed en Arabier. Deze twee rassen vormen nog steeds het uitgangsmateriaal voor het ras. Bij het fokken van de Anglo Arabier is ten doel gesteld de beste kenmerken van beide rassen te verenigen in één paard: het uithoudingsvermogen van de Arabier en de snelheid en het vermogen van de Engels Volbloed.

Er wordt beweerd dat de Anglo Arabier eerst in Groot-Brittannië voorkwam en later in Frankrijk werd veredeld. De stoeterijen die het meeste succes hebben gehad, zijn Pau, Pompadour, Tarbes en Gelos in Frankrijk en Janow in Polen. Het ras wordt nu al zo'n honderdvijftig jaar systematisch gefokt. Als een paard, afgezien van het Engels Volbloed en Anglo-Arabisch bloed tenminste vijfentwintig procent Arabisch bloed voert, wordt het als Anglo Arabier beschouwd en in het stamboek opgenomen.

Lichaamsbouw
De Anglo Arabier komt vooral voor als bruin of is voskleurig. De stokmaat is gemiddeld 1.63 m. Het profiel van het hoofd is recht en het hoofd is vaak lang en droog; de hals is lang en gebogen. Het paard heeft veel schoft, schouder en romp zijn goed, het beenwerk is sterk. De staart is hoog, voor een rijpaard, tamelijk hoog aangezet. Het paard staat bekend als een dapper en intelligent dier met een lief karakter.

En verder...
De Anglo Arabier heeft kenmerken van zowel de Volbloed Arabier als de Engels Volbloed. De intelligentie, edelheid en het uithoudingsvermogen van de Arabier zijn gecombineerd met de grootte en snelheid van de Engels Volbloed. De Anglo Arabier is een aristocratische atleet en een invloedrijk wedstrijdpaard.

Herkomst + Geschiedenis
Engeland, Frankrijk, Polen, Sardinië, Spanje, Zo worden er Engelse, Franse, Poolse (Malopolski), Sardinische en Spaanse
Anglo-
Arabieren onderscheiden. Een Anglo- Arabier is altijd een kruising tussen een Engelse volbloed en een Arabier.

De Anglo-Arabier, ook wel Anglo-Arabische Volbloed genoemd, is oorspronkelijk afkomstig uit Groot-Brittannië. Het ras
wordt
echter al sinds de eerste helft van de negentiende eeuw in Zuid-Frankrijk gefokt. In 1836 werd met twee Arabische hengsten
en drie Thoroughbred-merries een gericht fokprogramma van de Anglo-Arabier gestart. Tegenwoordig wordt de Anglo-Arabier op
verschillende plaatsen in Europa gefokt.

Stokmaat
Rond de 1,60m

Kleur
De kleur van de Anglo- Arabier is meestal vos, licht- en donkerbruin, in ieder geval effen.

Karakter
De Anglo- Arabier heeft een vurig temperament en is moedig, levendig, intelligent en betrouwbaar.

Exterieur
De Anglo- Arabier heeft een mooi hoofd en een sterk lichaam, een ruime borstkas, een korte, sterke rug, een hoog kruis en
een gespierde achterhand. De ogen zijn expressief, de hals is lang en gebogen. De staart is hoog ingeplant en de benen zijn
lang en slank.

Gebruiksmogelijkheden
De Anglo- Arabier is een goed dressuur- en een uitstekend springpaard.

Beweging
De Anglo- Arabier kent ruime gangen, een lichte galop, en heeft duidelijk aanleg om te springen. De bewegingen zijn licht
en vlak.

Bijzonderheden
De Anglo- Arabische Volbloed is ontstaan uit een kruising van Engelse en Arabische Volbloeds, tegelijkertijd op verschillende
plaatsen in Europa. Anglo- Arabische Volbloeds moeten ten minste 25% Arabisch bloed in hun aderen hebben, anders vallen ze
onder de Ebgelse Volbloeds. Hun temperament vraagt om een ervaren ruiter.

[o]

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:06

Ik heb er vorige zomer ene gereden.
Super beestje, kon echt heel makkelijk lopen.
Je moest haar wel eerst duidelijk maken dat jij de baas was, anders veegde ze de vloer met je aan.
Wel superlief ofzo maar dan deed ze gewoon niks meer voor je Tong uitsteken
Ze sprong wissels, deed schouderbinnen/buitenwaarts, kon wijken enz. enz. met gemak. Echt een superbeestje.

Maar ze kon onnoemelijk heet worden.
Vooral op de hei. Dan was het gewoon gaan en niet stoppen Haha!

Maar echt een schat van een paard zo.
Zo ene mogen ze me (bijna) altijd komen brengen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:21

Ik heb ook een Anglo-Arabier gehad. Was een heerlijk paardje om te rijden, kon enorm goed springen en was heel betrouwbaar. Schrok wel heel snel van alles met buitenrijden, maar dat was ook zo weer over en als hij iets eng vond hoefde ik alleen maar even tegen hem te praten en dan kreeg ik hem overal langs.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers