Bijrijders!! Ik snap het niet meer.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:51

#Ymke# schreef:
Ik ken het probleem.. Ben zelf ook al druk op zoek naar een bijrijdster. Ik loop tegen zat problemen aan.
Ze staan bij mij aan huis waardoor je toch vaak alleen hier rondloopt en veel alleen moet doen. Ik heb een arabiertje die niet een van de braafste is onder het zadel maar wel de liefste in de omgang. En een shetlandmerrie, die alleen verzorgd hoeft te worden, die pas 1 1/2 is. Ik krijg ook reactie's van meiden tussen de 10-14. In princiepe zou het een mooie leeftijd zijn voor m'n shetlander, maar aangezien ze nog onbeleerd is en nog opgevoed moet worden durf ik het niet aan i.v.m de verantwoording. Ik bied volgens mij iets supers aan! maar niemand die reageerd helaas. Ik vraag geen bijbetaling in de kosten, ze mogen 2-3 dagen in de week komen/rijden en ze mogen lessen. Er is een super altijd droge buitenbak aanwezig en uitrijmogelijkheden. Straks is er eventueel de mogelijkheid om 1 dag in de week een dressuurpaard bij te rijden om bij te leren. In princiepe is alles bespreekbaar, daar tegenover staat wel dat ze ook in de regen moeten komen, en klusjes moeten doen zoals stal uitmesten, voerne, tuig schoonmaken, erf vegen etc. Maar dat vind ik personlijk reeel, dat deed ik zelf ook altijd. (meteen een goeie reclame Ze staan in Kelpen-Oler - Limburg! ) WIE WIL Tong uitsteken Haha! .... Tja.. ben ik nou zo moeilijk... Verward



Sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik niet echt interessant. Dit klinkt meer als een baantje waarvoor je betaald zou moeten worden. Ik zou die "klusjes" die je opnoemt niet vermelden in een adv maar gewoon weglaten. Als er iemand komt, kun je vragen of ze die dingen ook wil doen. Dan klinkt het al heel anders, en ik denk dat er maar weinig mensen zijn die die klusjes dan niet willen doen.
Mensen die een bijrijdpaard zoeken willen lekker bezig kunnen zijn met het paard, en niet meer tijd aan de klusjes besteden als ze met de paardjes bezig zijn.
Mij is geen enkel klusje opgedragen, maar ik doe ze wel... uit mezelf! Het enige wat mij gevraagd is, is of dat ik ook de twenters kuilgras wil geven op de dagen dat ik kom. Ze hebben het gevraagd, en dan doe je dat, want je wil niet eens "nee" zeggen.
Ik wens je veel succes... Het is dat Kelpen - Oler net iets te ver weg is, anders was ik misschien wel komen kijken als ik nog niets had...

Nog iets... Eigenaars vragen altijd om ruiters met een niveau... Ik heb never nooit wedstrijden gereden, heb ik geen behoefte aan. Welk niveau rijdt ik dan? En zou je er bijv op in gaan?

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:06

Het heeft inderdaad veel te maken met de kosten denk ik. Mijn paard is een leasepaard en de kosten daarvoor zijn nog hoger dan voor een gewoon pensionppard. Ik betaal dus ruim 415 euro per maand en dat is exclusief hoefsmid. Ik ben dus echt wel op zoek naar iemand die kan betalen. Als het echt niet anders kan dan betaalt mijn zus het hele bedrag gewoon door, maar dan nog zijn er alleen maar jonge meiden die reageren en met een vrolijk en sterk paard van ruim 1.70 hoog, heb je niets aan die jonge meiden.
Maar ik geef het nog niet op!

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:33

Waar ik woon (Heiloo) is het volgens mij niet zo moeilijk om een brijrijder te vinden.Eerder zoeken mensen naar een verzorgpaard/pony.Zelf verzorg ik een haflinger waarvan de eigenaar een keer per maand komt ofzo en dat doe ik al 3 jaar.Ik weet niet of ik ook onder de 'jonge meiden' val,ik ben bijna 17 maar ik verzorg ook al ongeveer 6 jaar een paard van 28 waar ik niet meer op rijdt.Ze zijn er wel hoor maar inderdaad het meeste meisjes tot een jaar of 14/15.
Nouja succes

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:23

[quote="griebels'']Mij is geen enkel klusje opgedragen, maar ik doe ze wel... uit mezelf! Het enige wat mij gevraagd is, is of dat ik ook de twenters kuilgras wil geven op de dagen dat ik kom. Ze hebben het gevraagd, en dan doe je dat, want je wil niet eens "nee" zeggen.
Ik wens je veel succes... Het is dat Kelpen - Oler net iets te ver weg is, anders was ik misschien wel komen kijken als ik nog niets had...

Nog iets... Eigenaars vragen altijd om ruiters met een niveau... Ik heb never nooit wedstrijden gereden, heb ik geen behoefte aan. Welk niveau rijdt ik dan? En zou je er bijv op in gaan?[/quote]

Nou ik heb nog nooit meegemaakt dat een bijrijder iets dergelijks uit zichzelf doet. Ik vind wel dat je in je advertentie moet melden dat het de bedoeling is dat ze ook mesten anders reageren er misschien mensen die denken dat ze dat niet hoeven te doen.
Ik ben heel lang bijrijder geweest voor een paardje van 32 dat ging zuper de eigenaren lieten mij gewoon me gang gaan, nooit problemen mee gehad. Ik heb hun andere beestje ook verzorgt als ze op vakantie gingen en dat ging ook erg goed altijd.. Er wordt hier vaak gezegd dat je een bijrijdster moet vertrouwen maar ik vind dat ze vertrouwen moeten verdienen. Door de ervaring die ik heb gehad met mn bijrijdpaard probeer ik nu mijn bijrijders zo vrij mogelijk te laten in wat ze doen. Als ik er dan achter kom dat ze alleen even 15 min gewandeld hebben....... Dan ga je ze toch automatisch controleren. Vervelend voor hun maarja ook wel de eigen schuld.

Nog even over je laatste alinea. Ik heb nog nooit een bijrijder gezocht met een bepaald niveau. Wel vraag ik om iemand die ervaring heeft en die ouder is dan 16. Maarja ik heb dan ook een merens die eigenwijs is en nogal sterk iemand van 12 stuur je daar niet met een gerust hart mee weg. Mijn shet daarentegen is heel braaf en daar ben ik dus wat ervaring betreft makkelijker mee maar dan nog als ik iets tegen kom wat me niet zint dan ga je toch na wat iemand met dat beestje heeft gedaan. De vrijheid die bijrijders bij mij krijgen en die ze (zoals in dit topic staat) ook willen wordt ook vaak misbruikt.
Ook merk ik vaak dat als ze iets beters kunnen krijgen ze weg zijn. Ik lees hier vaak dat eigenaren zoeken naar iemand die zz rijd maar ik denk af en toe weleens dat bijrijders paarden zoeken die zz zijn. Dit geeft overigens niet maar begin dan ook niet aan een paard die niet aan je eisen voldoet.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:31

Als jij nog nooit meegemaakt hebt dat bijrijders iets dergelijks uit zichzelf doen, weet ik niet wat voor mensen jij getroffen hebt Verward
Ik doe dit soort klusjes ook altijd uiit mezelf, de eigenaar geeft zelfs aan dat het echt niet hoeft. Maar ik vindt het ten eerste niet meer dan normaal dat je ook even mest en je troep op veegt. Daarbij hoef ik niets te betalen en vindt ik het dan wel zo sociaal om de eigenaar wat werk uit handen te nemen.
En zoals gezegd moet je idd wel de vrijheid verdienen. Ik dacht dat de eigenaar gewoon zo makkelijk was, dat ik alles met het paard mocht doen. Maar na een gesprek tussen de eigenaar en mijn ouders bleek, dat andere mensen (die eerder bij hem verzorgd hebben) helemaal niet zoveel vrijheden hadden. Maar dat hij er gewoon vertrouwen in heeft dat ik goed met het paard omga.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:33

Estragon schreef:
Nou ik heb nog nooit meegemaakt dat een bijrijder iets dergelijks uit zichzelf doet.


Ik begrijp niet helemaal wat je met die zin bedoelt. Verward

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:35

nou ik heb het echt wel getroffen zo te horen met mijn verzorgster
heb ook destijds een advertentie op marktplaats gezet en toen een reactie gekregen.
nu verzorgt ze orsini al een half jaar en het gaat echt goed. Van de zomer had ik ivm studie geen tijd om hem uit de wei te halen en toen deed zij het elke dag voor mij.
eerst reed ze hem ook maar nu we van stal zijn veranderd en het erg koud is, is hij wat moeilijker te rijden en nu longeert ze hem alleen voor me, maar dat is ook wel nodig voor de afwisseling.
Normaal gesproken doet ze hem maar 2 dagen in de week omdat ze ook een kindje heeft maar laatst was ik ziek en toen heeft ze hem de hele week verzorgt.
Echt toppie die meid hoor!!!!
hoop dat jullie ook allemaal zo'n verzorgster kunnen vinden

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:39

Susanne1 schreef:
Het heeft inderdaad veel te maken met de kosten denk ik. Mijn paard is een leasepaard en de kosten daarvoor zijn nog hoger dan voor een gewoon pensionppard. Ik betaal dus ruim 415 euro per maand en dat is exclusief hoefsmid. Ik ben dus echt wel op zoek naar iemand die kan betalen. Als het echt niet anders kan dan betaalt mijn zus het hele bedrag gewoon door, maar dan nog zijn er alleen maar jonge meiden die reageren en met een vrolijk en sterk paard van ruim 1.70 hoog, heb je niets aan die jonge meiden.
Maar ik geef het nog niet op!


€415,-!!!!!!?????
da's wel veel!
wat krijg je daar allemaal voor dan?

als je dat elke maand opzij zet,heb je in no time een eigen paard!!!!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:40

zo, dat vind ik echt duur, hier is dat veel goedkoper.

Maar ik kan me er ook wel wat bij voortsellen. Als het niet klikt tussen bijrijder en paard, is het zonde om er nog voor te betalen. Ik weet niet of ik dan ook nog wel zou blijven. Maar dan zou ik wel eerlijk zeggen dat het gewoon niet met het paard klikt, en verder geen smoesjes.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:41

Tessebes"]
[quote="Sjimmy schreef:
Ik heb idee dat de bijrijders de bijrijdsters niet vinden en andersom.


Wat bedoel je nou?
[/quote]
Bloos Dat de eigenaars de bijrijders niet kunnen vinden en andersom.
Bijvoorbeeld als je een bijrijpaard zoekt kijk je op internet terwijl er iemand op de manege bij je misschien wel een bijrijder zoekt.
En andersom.

Ja Ninaka, ik herken het. En ik snap het ook best dat er gereserveerd gereageerd wordt, maar daarentegen reageer ik dan zelf ook écht niet op een bijrijarabiertje oid. Ik zet het er meestal bij als ik een email stuur, zodat mensen niet voor een verrassing komen te 'staan'.

dell_1
Berichten: 1962
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:08

Ik snap echt niet wat voor snollen jullie als bijrijders tegen komen! Maar dat zijn echt mensen die geen paard waardig zijn. Ik heb het super getroffen ik kwam als manegemeisje die absoluut niet kon rijden! Maar de vrouw van wie de stal is geeft mij ong 5x per week priveles en het gaat steeds beter. Ik hoef maar een paar minuten te stappen voor de hal. Ik krijg alle kansen die er zijn en hoef geen klusjes te doen. Al poets ik uit mezelf wel het tuig en als ze op vakantie zijn mest ik stallen e.d. Ook als de wei omheind moet worden ofzo help ik mee.
Mijn zooi ruim ik op en zorg dat het paard gewoon netjes in z'n stal staat. Dit alles lijkt me niet apart, maar gewoon normaal. Ik vind van die mensen die ik uit jullie verhalen hoor het echt vreselijk dat ze het voor andere en normale bijrijders het verpesten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:15

Stephanie100 schreef:
Ik snap echt niet wat voor snollen jullie als bijrijders tegen komen! Maar dat zijn echt mensen die geen paard waardig zijn. Ik heb het super getroffen ik kwam als manegemeisje die absoluut niet kon rijden! Maar de vrouw van wie de stal is geeft mij ong 5x per week priveles en het gaat steeds beter. Ik hoef maar een paar minuten te stappen voor de hal. Ik krijg alle kansen die er zijn en hoef geen klusjes te doen. Al poets ik uit mezelf wel het tuig en als ze op vakantie zijn mest ik stallen e.d. Ook als de wei omheind moet worden ofzo help ik mee.
Mijn zooi ruim ik op en zorg dat het paard gewoon netjes in z'n stal staat. Dit alles lijkt me niet apart, maar gewoon normaal. Ik vind van die mensen die ik uit jullie verhalen hoor het echt vreselijk dat ze het voor andere en normale bijrijders het verpesten.



Ja ik snap dat ook niet hoor.

Ik was bijrijder van 1 paard, maar stond zo'n 3 x in de week 6 paarden te mesten. Ik mocht alles en ik vind het dan ook heel normaal om eens iets aan te schaffen en op zijn minst iets terug te doen.
Ik heb ook weleens omar geschilderd en gegeven en toen de eigenaar jarig was een hengstenboek gegeven.
Als waardering.
En ik kreeg dan weer als waardering van hen af en toe wat (25 euro, een boterletter met sinterklaas, een fles wijn met kerst e.d.).

Voor wat hoort wat, en dat moet van 2 kanten komen!

En ik kom er nu ik verhuisd ben ook nog met heel veel plezier.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:19

ik kom ook nog steeds over de vloer bij de mensen voor wie ik vroeger jaren en jaren de jachtpaaarden heb gereden, ook nu ik een eigen paard heb! Ze hebben nu nog 1 paard en geen bijrijdster meer nodig. Ik heb al die jaren met plezier hun paarden verzorgd en gereden, ook als ze kreupel waren of ziek en ik heb er altijd voor betaald.

Maar tijden veranderen.
Ik blijf uitkijken naar een verzorgster, maar heb de hoop eigenlijk al opgegeven.

Maar goed, ik moest zo nodig een eigen paard en dan zal ik ervoor oopdraaien ook! Al is het wel eens moeilijk w.b. tijd, van enig sociaal leven buiten de mensen op stal om is geen sprake, ik red het wel alleen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:25

Mexx2"]
[quote="Susanne1 schreef:
Het heeft inderdaad veel te maken met de kosten denk ik. Mijn paard is een leasepaard en de kosten daarvoor zijn nog hoger dan voor een gewoon pensionppard. Ik betaal dus ruim 415 euro per maand en dat is exclusief hoefsmid. Ik ben dus echt wel op zoek naar iemand die kan betalen. Als het echt niet anders kan dan betaalt mijn zus het hele bedrag gewoon door, maar dan nog zijn er alleen maar jonge meiden die reageren en met een vrolijk en sterk paard van ruim 1.70 hoog, heb je niets aan die jonge meiden.
Maar ik geef het nog niet op!


€415,-!!!!!!?????
da's wel veel!
wat krijg je daar allemaal voor dan?

als je dat elke maand opzij zet,heb je in no time een eigen paard!!!!!
[/quote]

De stalling alleen kost daar denk ik al meer dan 300 euro, dus dat bedrag is wel verklaarbaar. Ik zou voor dat geld ook liever een eigen paard hebben, maar ja...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:54

Tessebes"]
[quote="Estragon schreef:
Nou ik heb nog nooit meegemaakt dat een bijrijder iets dergelijks uit zichzelf doet.


Ik begrijp niet helemaal wat je met die zin bedoelt. Verward
[/quote]

Ik bedoelde dat mijn bijrijders nooit uit zichzelf gaan uitmesten vegen oid. Het stond in de qoute maar die was een beetje mislukt vandaar dat het waarschijnlijk niet zo duidelijk overkwam Bloos .

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:00

Richtje schreef:
Als jij nog nooit meegemaakt hebt dat bijrijders iets dergelijks uit zichzelf doen, weet ik niet wat voor mensen jij getroffen hebt Verward
Ik doe dit soort klusjes ook altijd uiit mezelf, de eigenaar geeft zelfs aan dat het echt niet hoeft. Maar ik vindt het ten eerste niet meer dan normaal dat je ook even mest en je troep op veegt. Daarbij hoef ik niets te betalen en vindt ik het dan wel zo sociaal om de eigenaar wat werk uit handen te nemen.
En zoals gezegd moet je idd wel de vrijheid verdienen. Ik dacht dat de eigenaar gewoon zo makkelijk was, dat ik alles met het paard mocht doen. Maar na een gesprek tussen de eigenaar en mijn ouders bleek, dat andere mensen (die eerder bij hem verzorgd hebben) helemaal niet zoveel vrijheden hadden. Maar dat hij er gewoon vertrouwen in heeft dat ik goed met het paard omga.


Ja ik snap ook niet wat voor mensen ik tref... Maar gelukkig heb ik nu voor mijn merens niemand meer nodig omdat ik zelf nu weer genoeg tijd heb. Ik vroeg overigens ook geen bijdrage ofzo hoor.. Dat maakt het imo nog normaler dat je even uitmest. Ik moest het echt nadrukkelijk vragen of ze dat wilde doen Verward ... Tsja.
Wat je zegt over die vrijheden dat bedoel ik precies. Dat oude verzorgpaardje van mij mocht ik ook ALLES mee. Met hun andere paarden als zij er niet waren ook. Soms kwam het weleens voor dat er ook nog iemand anders voor 1 van de paarden zorgde en die mocht dan idd ook veel minder dan ik.
Ik heb ook nu nog steeds heel goed contact met ze terwijl we niet echt in de buurt wonen (hun rotterdam ik Delft) en we ook niet meer op dezelfde stal staan. Ik ga zelfs af en toe mee op vakantie Haha! .
Kijk denk ik dan, zo kan het natuurlijk ook Knipoog . Ik heb denk ik alleen nooit de juiste persoon voor mijn paard getroffen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:22

Estragon"]
[quote="Tessebes"][quote="Estragon schreef:
Nou ik heb nog nooit meegemaakt dat een bijrijder iets dergelijks uit zichzelf doet.


Ik begrijp niet helemaal wat je met die zin bedoelt. Verward
[/quote]

Ik bedoelde dat mijn bijrijders nooit uit zichzelf gaan uitmesten vegen oid.
[/quote]

Nou, dat vind ik echt asociaal. De bijrijders hebben toch ook ogen in hun hoofd? Die zien toch ook wel dat ze een keertje hun handen uit de mouwen kunnen steken.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:09

Ik heb een verzorgpony gehad (3 jaar) (4x per week)(zelf voeren zelf mesten) en daar betaalde ik iedere maand een bedrag voor.
Zelfs toen hij een jaar kreupel was. Terwijl ik een contractje had opgesteld waarin stond dat ik kon stoppen met betalen als hij langer dan 4 maanden niet te rijden was.
Ik vind je neemt je verantwoording en je verplichting dus ik heb gewoon doorbetaald.
Zelf toen hij naar het land moest en daar gaan geld voor was bij de eigenaar heb ik voor HEM het land betaald.
Zelfs toen hij in mei het land weer opging bleef ik hetzelfde bedrag betalen....ipv de helft van het bedrag. (nooit dank je wel dus van de eigenaren)
Zelf vind ik het opruimen van de stal, als je niet vol pension staat en het mesten etc ook heel normaal.
Ik ben met hem gestopt omdat ik nooit het stukje waardering kreeg... ik zelf geen tijd meer had en het ook niet meer leuk vond.

Nu rij ik af en toe het paardje van een vriendin. (nu ruim 1,5 jaar) Ik mag er alles mee, ik bedoel dus echt alles want hij gaat bv februari mee naar de stroa. *LOL* *LOL*
Als ik op vakantie wil mag hij ook mee dus dat gaan we ook lekker doen.
Ze vertrouwt me 100% omdat ze weet dat ik goed voor hem ben.
ALs we bv samen met de hond en paard erbij gaan wandelen en hij is vervelend pak ik hem gewoon zo aan als dat ik altijd doe...zal niet schijnheilig lief gaan doen als zij erbij is.

Ik had voor een vriendin een advertentie gezet voor een verzorgster. De enige reacties die ik erop kreeg waren van 10-13 jarige.... en dat is toch niet wat je zoekt omdat die heel vaak afhankelijk zijn van bv vervoer van ouders.

Het is heel moeilijk om te zeggen wat goed en wat niet goed is als verzorgster of als eigenaar..... het is een stukje vertrouwen en eerlijk die speelt tussen 2 partijen en hele goede afspraken.....

Eigenaars verwachten dat jij heel zuinig met hun paardjes om gaat maar zelf zijn ze soms niet zo lief.....

Ik heb het nu getroffen en zij ook met mij.... ik kreeg bv voor mijn verjaardag een heel mooi horloge omdat ik zo lief was voor haar paardje.... nou dat vind ik leuk. Bloos

Ik hoop hem ook nog lang te rijden... het is zo'n kanjer.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:52

Het heeft bij mij ook even geduurd, maar heb nu echt een superleuke en verantwoordelijke bijrijdster (jennygirl). Ik vind niveau van rijden niet het belangrijkste, maar wel dat diegene een bepaald overwicht, consequentie en stuk enthousiasme en motivatie in zich heeft. En natuurlijk de discipline om te komen (en dat is wel eens het probleem bij de meeste bijrijders). Voor mij was het ook niet makkelijk om iemand te vinden; allereerst omdat Cheyenne toen nog niet ingereden was en daarnaast is ze niet zo groot (1.48). Dus ja...dan vallen hele lange of zware mensen natuurlijk al af. En helpen met een jong paard inrijden zien de meeste mensen ook niet echt zitten.....Jennifer gelukkig wel! Nu maar hopen dat ze voorlopig blijft en niet ineens met een eigen paard voor de deur staat .... Tong uitsteken

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:52

Ik was zo'n 'trouwe bijrijder' dat ik mijn verzorgpaard 3 jaar terug gekregen heb. Tja, en een gegeven paard.........Knipoog

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:43

ellenlouise schreef:
Ik was zo'n 'trouwe bijrijder' dat ik mijn verzorgpaard 3 jaar terug gekregen heb. Tja, en een gegeven paard.........Knipoog



hihihihihihi dit ff de eigenaresse van mijn verzorgpaard laten lezen, euhhhhhh kerstcadeautje???/? hihhhihihih

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15456
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:57

Ik heb zelf toen ik nog jonger was (oeps) ook een verzorgpony gehad. Stond bij oude mensen, die hem gebruikten als boerenpaard. Hier noemden ze het een ´kedde´. Ik poetste daar eerst alleen, later mocht ik ook eens rijden, in het grasland. Dat vond ik prachtig, ik deed daar ook alles voor, mest ophalen, voeren.
Later toen ik een eigen paard kon kopen, hem ik ook te maken gekregen met bijrijders. Jonge meisjes die alleen willen rijden, springen, galloperen.
Ik ben toen geschrokken...De wereld is in mijn ogen in 15 jaar tijd wel erg veranderd, ik deed het om om te gaan met een paard, zij doen het alleen om te rijden, rijden en nog eens te rijden.
Dit klinkt wel heel negatief maar door negatieve ervaringen wordt je dat soms ook wel.
Ik heb nu overigens een jong arabiertje waar niemand behalve mijn instructrice, staleigenaar en ik aan mag komen.

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 23:21

Ik vind het eigenlijk wel normaal om een bijdrage te vragen. Ik woon nou eenmaal in de stad en daar is het echt een stuk duurder dan elders in de polder.

Er werd gevraagd wat ik allemaal krijg voor die 415 euro: nou het normale pakket op een manege. Dus voer, uitmesten en in mijn geval ook de dierenarts. Normale pensionklanten betalen ongeveer 335 euro en moeten dan eventueel nog verzekering of de dierenarts zelf betalen en dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Ik mag wel in alle lessen meerijden, maar daar kies ik zelf voor om het niet te doen.

Als ik dat geld zou sparen heb ik inderdaad zo een eigen paard. Maar ik heb in 3 jaar tijd 4 eigen paarden weg mogen brengen en ben die ellende een beetje zat. Ik had het idee dat als het paard van mijzelf was, het vervloekt was ofzo. Het slaat nergens op, maar nu ik een leasepaard heb en een ander de eigenaar is, gaat het ineens als bijna 2 jaar goed en zonder blessures en dat is wel een rustig idee eigenlijk. Het zit overigens wel in de planning om hem mettertijd te kopen.

Ik ben zelf trouwens ook jarenlang bijrijder geweest en ook een trouwe die klusjes deed en spullen kocht en altijd kwam. Dus ik weet hoe het kan zijn.Ik heb ook altijd betaald. Van 100 gulden tot de helft van de stalling.

Als je een leuke en goede bijrijder hebt, dan moet daar ook wat tegeonver staan. Een chocoladeletter met Sint of een klein kado ofzo met de verjaardag. Dat doe ik wel altijd. Ik heb geen waslijsten met regels. Ik heb er maar 1 en dat is : niet scheuren met mijn paard! Voor de rest mag je doen en laten wat je wilt (met beleid natuurlijk). Lijkt e toch redelijk?!

Sorry voor het lange verhaal.

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 23:24

O ja, wat het niveau betreft: ik zoek echt geen wedstrijdruiter, want dat ben ik zelf zeer zeker niet. Maar mijn monster is nogal onzeker en heeft iemand nodig die hem goed kan volgen in draf. Er zijn een aantal bijrijders geweest die hem echt niet konden volgen en dan was het stress bij Noah. Dus dat werkt dan niet.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:40

Toch vind ik het veel geld om te vragen. Mensen helpen jou uit de brand omdat je niet genoeg tijd o.i.d. hebt. Als je het niet kunt betalen had je hem ook niet moeten leasen! Dat je een bijdrage vraagt vind ik wel kunnen, maar het moet niet overdreven zijn want dan kunnen de bijrijders net zo goed een eigen paard kopen.
Ze helpen jou er tenslotte mee!