zomerschurft kmt dat ieder jaar terug??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

zomerschurft kmt dat ieder jaar terug??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 08:18

Nou de titel lijkt me duidelijk! Haha! Als een paard/pony eenmaal zomerschurft heeft komt dat dan ieder jaar terug?? En is dat besmettelijk door middel van dekens enzovoort?? Lachen

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 08:37

Staart- en maneneczeem is weliswaar niet besmettelijk maar kan ook gevolgen hebben voor de gezonde dieren in de kudde

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 09:53

animals schreef:
Staart- en maneneczeem is weliswaar niet besmettelijk maar kan ook gevolgen hebben voor de gezonde dieren in de kudde

dus dat die dat ook krijgen maar njet door middel van dekens enzovoort

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:15

Ja, het komt helaas elk jaar terug, maar het is niet besmettelijk. Ik vraag me alleen af wat nou de gevolgen voor de gezonde dieren zijn, want ik kan niks bedenken.

Wij hebben er 1 op stal die het heeft, maar de rest ondervindt er toch geen last van als die ene zich schuurt? Trouwens, we hebben voor die ene een speciale deken gekocht die alle manen en de staartwortel bedekt en daarmee is de jeuk natuurlijk een heel stuk minder geworden. Wel een dure deken, maar vergeleken bij alle prutjes die toch niet helpen een goeie investering.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:26

Het schijnt dat afgietsel van aardappelen goed ertegen helpt.......... heb ik ooit eens gehoord.....

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:26

Scum schreef:
Ja, het komt helaas elk jaar terug, maar het is niet besmettelijk. Ik vraag me alleen af wat nou de gevolgen voor de gezonde dieren zijn, want ik kan niks bedenken.

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij een 'krap'/friemel maatje krijgt, en dat zijn/haar manen er door het elkaar (meer dan normaal) knabbelen er aan gaan.
Rian heeft een tijd met haar moeder, Goldy buitengestaan, Goldy wilde dan geregeld friemelen tegen de jeuk, maar na een week had Rian zo iets van, ja 2 keer per dag dat vind ik genoeg, en liep ze snel weg als ze gene zin had OK dan!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:18

Als je er niets tegen doet komt het elk jaar terug ja.
Een lokatie bij zee zou kunnen verhelpen dat het terugkomt.
Maar dat is niet altijd mogelijk.