Tanden trekken of myler verkopen........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Tanden trekken of myler verkopen........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 08:56

Heb ik weer Boos! Gisteren is na lang wachten eindelijk mijn Myler comfort snaffle uit amerika gearriveerd. Blij als een klein kind ik naar stal
Past dat ding niet!! Op zich was de maat goed maar ik dacht, goh wat doet ie nou Bloos! Hij liep maar te knagen. Dus maar even in zijn kwekje gekeken. Blijkt dus dat een paard ook aan de bovenkant wolfstanden kan hebben Blond en die zitten dan dus in de weg.
Ik rijd nu altijd met een K&K ultra aurigan dubbelgebroken bustrens met 45 graden gedraaid mondstuk. Het voordeel hiervan is dat het niet in gehemelte of tong prikt. Dit is bij de myler ook maar hierbij is nog een extra voordeel, namelijk dat het ook geen notenkrakereffect geeft. Het bit buigt dus iets naar voren. En net dát stukje zit tegen pride zijn tanden aan. Met een gewoon bit heeft hij hier dus geen last van. Is er ook maar iemand van jullie die dit ook heeft? Tanden laten trekken zou ook kunnen maar om nou een paard passend te maken aan een bit.......
Nou ja, uhm, iemand nog een myler kopen? Boos! Boos!


Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:45

Tjee... balen zeg! Tja tanden trekken om een bit? Ik neem aan dat ie wel op de goede hoogte zit.. dat je niet je hoofdstel moest inkorten om hem passend te maken? Misschien een tandarts vragen?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 10:49

Tanden trekken doe ik dus echt niet Lachen Ik ga nog maar eens een keer heeeeeel goed passen (gisteren ook wat haast) en kijken of ik nog wat met de hoogte kan doen. Maar ja, het moet ook geen lachebekkie worden natuurlijk Knipoog Maar het viel mij wel op hoe makkelijk op zich zo'n bit in de mond ligt en ook lekker past. Ik vind het een geweldig bit. Binnenkort komt er en DA op stal dus dan kan ik ook eens e.e.a. vragen.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:10

wolfstanden zijn een veel voorkomend probleem en ze kunnen niet alleen jou tot last zijn (bit dus) maar ook het paard zelf. als een tandarts deze tegenkomt zal hij ze dan ook verwijderen. tis een beetje net als verstandskiezen.
laat anders eens de tandarts langskomen (we hebben het wel over een paardentandarts he haha )


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 11:14

Brul maar niet te hard. Ik wil nog weleens wat advies vragen aan bv een gewone huisarts, en dat zijn ze inmiddels ook gewend Lachen
Maar van een gewoon bit heeft hij geen last, vandaar dat het mij nog nooit eerder was opgevallen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:54

Balen zeg. Ik heb er van de week ook weer een binnengekregen en ga hem ook snel uitproberen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 12:01

Maar eerlijk waar, ik vind het superdingen in het echie. Lijken mij ook zeer prettig voor het paard. Ook via ebay gekocht ? Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:05



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:06

Ik zou geen kiezen laten trekken of bijvijlen als het paard het bit vasthoudt, maar met wolfstanden zou ik daar minder problemen mee hebben....

Je suis Charlie.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:09

Ik heb altijd begrepen dat ze wolfstandjes er altijd uit trekken.
(die van ons doet dat tenminste)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 12:14

Maar ook laten trekken omdat er toevallig 1 type snaffle niet past?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:21

Ik vind een Myler echt het einde! Rijdt normaal met de comfortsnaffle met independent sidemovement, echt geweldig.
Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met het trekken van wolfstanden. Ze kunnen een paard aardig in de weg zitten. Bij Bailey zijn ze net verwijderd en bij Fuego zijn ze destijds ook weggehaald. Het is een fluitje van een cent, zo gedaan.
Wij hebben een hele kundige paardentandarts die allemaal toppaarden doet, zoals de Sjiem.

Ik zou ze er uit laten halen, het is eventjes vervelend maar dan heeft hij de rest van zijn leven er geen last van.
je hebt toch ook zijn kiwi's laten verwijderen? Was ook even vervelend maar daar heeft hij nu ook geen last meer van Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:24

Waarom zou je rudimentaire kiezen laten zitten????

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:27

ja, je kunt dan kiezen welk bit je gebruikt zonder problemen te hebben van die tanden

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 12:28

Het is niet zozeer dat pride er last van zou hebben, maar ik Lachen Maar ja, hij is wat dat betreft stoerder dan ik ( heb zelfs ooit een da gevraagd of mijn paard wel pijn voelt). Maar om nu iets weg te laten halen waar hij in principe geen last van heeft?? (dat bit heb ik nu ook vera) En hoe gaat dat, hoe lang is alles nog wat gevoelig na het trekken en zit daar dan eigenlijk nog een lange wortel aan? Het is toch in principe maar een klein dopje toch??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:34

cornelie schreef:
Het is niet zozeer dat pride er last van zou hebben, maar ik Lachen Maar ja, hij is wat dat betreft stoerder dan ik ( heb zelfs ooit een da gevraagd of mijn paard wel pijn voelt). Maar om nu iets weg te laten halen waar hij in principe geen last van heeft?? (dat bit heb ik nu ook vera) En hoe gaat dat, hoe lang is alles nog wat gevoelig na het trekken en zit daar dan eigenlijk nog een lange wortel aan? Het is toch in principe maar een klein dopje toch??

Je kunt na een dag of 5 het bit weer gebruiken (kun je die dagen met bosal rijden Knipoog ).
Het is zonder wortel en idd een soort dopje. Het is echt niet ingewikkeld. Bailey is een enorme bangepoepert als het om dat soort dingen gaat en die heeft het zonder morren ondergaan. OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:40

Maar wel een heel klein dopje waar ze behoorlijk last van kunnen hebben Scheve mond......
Tot nu toe haalt de paardentandarts die ik heb de wolfstanden weg om problemen te voorkomen.

jilleroo schreef:
tis een beetje net als verstandskiezen

Inderdaad ja en die worden bij ons toch ook weggehaald vaak alleen maar omdat de tandenborstel er niet goed bij kan Verward. Met het verwijderen van wolfstanden heb ik dus geen problemen.

Ik heb hetzelfde bit als Vera en ik zweer erbij!! Werkelijk een heel fijn bit en prettig voor het paard. Voor mij zou de keuze dus niet moeilijk zijn!
Sucses met het nog een keer passen OK dan!!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 12:45

Nou ja, dat bitje heb ik nu ook. Maar misschien is het dan toch maar beter om ze te laten verwijderen. Want er schiet mij ineens te binnen dat op alle andere bitten ook altijd krassen staan. Misschien ligt dat dan ook minder goed dan ik dacht. Maar als het maar een doppie is dan durf ik het wel Knipoog Bedankt voor alle info en meedenken in elk geval Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:46

Niet alle tandartsen trekken verstandskiezen, er moet duidelijk wel iets mee aan de hand zijn. Rot, verkeerde stand of kaak te klein. En wat ik weet geldt dit voor DA's en wolfskiezen net zo.
Vergeet niet dat elke open wond een infectiehaard kan zijn en zolang een paard er geen last van heeft kun je dat risiko vermijden door ze te laten zitten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 12:48

Ik heb ook nog al mijn verstandskiezen (nu het verstand nog) en daarbij is het inderdaad ook niet nodig om ze te trekken. Nou ja, vanmiddag maar even álle bitten passen en goed bekijken en dan maar zien wat ik verder ermee doe. Pride heeft nu winterrust dus een paar dagen niet rijden is geen enkel probleem.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:53

Sugarmiss schreef:
Niet alle tandartsen trekken verstandskiezen, er moet duidelijk wel iets mee aan de hand zijn. Rot, verkeerde stand of kaak te klein. En wat ik weet geldt dit voor DA's en wolfskiezen net zo.
Vergeet niet dat elke open wond een infectiehaard kan zijn en zolang een paard er geen last van heeft kun je dat risiko vermijden door ze te laten zitten.

Nu stel je het allemaal wel heel zwart wit.
Van alle paarden die ik heb gehad heeft er nog nooit eentje een probleem gehad met het trekken of en "wond" daarna.
Als er al krassen op het bit zitten dan zou ik toch even achter mijn oren krabben en er een deskundige bij halen.
Tevens is Pride een paard wat niet snel zal laten merken dat hij ergens last van heeft.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:54

Ik heb al heel wat ruinen gehad maar ben nog nooit problemen met wolfstanden tegengekomen, ik laat ze liever zitten zolang hij er geen last van heeft.

Een ingreep is het toch en een open wond kan als je pech hebt lelijke ontstekingen geven en dan ben je nog verder van huis. En ik denk dat je jezelf het nooit vergeeft als je paardje hierdoor een echt groot probleem krijgt.

En krassen op het bit op die plaatsen, ik heb een merrie gehad die alle bitten kapotgekauwd kreeg. En die had echt geen wolfstanden.

Ik zou het aan een dierenarts vragen wat de voor en nadelen kunnen zijn van het verwijderen en welke compicaties je kunt verwachten.

het lijkt langzaam een modeverschijnsel te worden het trekken van wolfstanden, maar of het ook echt geen kwaad kan?? Geen idee??

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:57

Hier de link van google
Kun je je zelf een oordeel vormen vwb de voors en tegens Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 13:14

Bedankt Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:20

Sugarmiss schreef:
Hier de link van google
Kun je je zelf een oordeel vormen vwb de voors en tegens Lachen

heb nu 1 google bladzijde gehad (alle links gelezen) en geen tegens gevonden Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers