BWP en zangersheide = 1 ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

BWP en zangersheide = 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 11:56

de commissie die de opdracht had om een voorstel uit te werken rond het fusioneren van de stamboeken BWP en Z is rond.

wat werd overeengekomen?

de financieel deskundige zal rekenen op basis van het aanhouden van:
1/ het laagste tarfief
2/ de beste dienstverlening.

het dossier met de uitgangspunten voor de fusiebesprekingen, de voorstelstatuten, het businessplan en de waardebepaling van de met elkaar in gesprek zijne vzw's werden doorgenomen en zal aangepast worden met de opmerkingen. daarna wordt het rapport van de commissie voorgelegd aan de besturen van BWP en Z.

hoe zien jullie dit concreet?
of waar zien jullie problemen?
waarom wordt het SBS hier niet bijgevoegd?

graag wat meningen!


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:44

Van het Legerpaard tot Internet…

De " Société d'Encouragement pour l'Elevage du Cheval d'Armes - Vereniging ter Bevordering van het fokken van het Legerpaard " wordt opgericht in 1920.Haar doel is de fokkers aan te moedigen tot het fokken van een paard dat voornamelijk zal gebruikt worden door het Belgisch Leger.

Het fokken van het Legerpaard kent een moeilijk debuut, de concurrentie komt vooral van het Frans zadelpaard dat erg gesteund wordt door de "Haras Nationaux".

Nochtans zijn er enkele fokkers in de schoot van de Vereniging die, beïnvloed door de markt van die tijd, een legerpaard en ook een vrijetijdspaard fokken. Vanaf 1930 vermindert de afzet sterk door de motorisatie van het leger en van het transport. In die tijd ook verandert de vereniging haar naam en wordt "Het Belgisch Halfbloed" dat er zich op toelegt lichtere paarden te fokken die eleganter en "levendiger" zijn door verervers te gebruiken die "meer bloed voeren".

Door de Tweede Wereldoorlog worden de aktiviteiten van de Vereniging sterk ingekrompen : er worden gelukkig toch nog veulens ingeschreven. Een nieuwe aanpassing wegens de omstandigheden is noodzakelijk, de eisen van de bezetter en de noden van het Belgisch kliënteel zetten de fokkers ertoe aan een nieuwe richting in te slaan : het fokken van menpaarden. De inbeslagnames door de bezetter doen het aantal en de kwaliteit van het Belgisch Halfbloedpaard erg dalen en na de Tweede Wereldoorlog blijven et slechts enkele merries over en enkele dravershengsten : de fokkerijen dienen dus nieuw leven ingeblazen te worden en zij die nog bestaan moeten verbeterd worden en bij de fokkers dient interesse opgewekt te worden voor het fokken van het Halfbloed.

De bloei van de ruitersport, zowel in België als in het buitenland zet de fokkers ertoe aan hun fokkerij te verbeteren (of op te richten) door buitenlandse merries en ook hengsten van kwaliteit, en veelal ook van befaamde afstamming, in te voeren( meestal uit Frankrijk maar ook uit Engeland, Ierland, Duitsland...) : zij gaan de kern vormen van de fokkerij van het moderne sportpaard.

Als beloning voor de geleverde inspanningen en voor de bereikte resultaten, het werk van een halve eeuw , wordt onze Vereniging gelauwerd en krijgt in 1967 de titel "Koninklijke Vereniging".

Beter bekend sinds 1991 als « Stud-Book sBs » start onze vereniging op dat moment met een ambitieus programma zowel op zootechnisch gebied als op dat van de communicatie.Het begrip prestatie is prioritair geworden en de keuze van de verervers draconisch, Stud-Book sBs stelt ter beschikking van haar fokkers een geheel nieuw paspoort dat spontaan de goedkeuring kreeg van het Ministerie van Landbouw, de Nationale en Internationale Ruitersport Federatie, de Wereldfederatie van Stud-Books en alle buitenlandse fokinstanties :het alom gekende « Blauw BOEKJE sBs » waarvan reeds 10.000 exemplaren in omloop zijn.

Bij het ingaan van dit derde millennium neemt sBs een gewaagde stap met haar data-base integraal en volledig gratis ter beschikking te stellen van de internauten van de ganse wereld

Deze nieuwe techniek stelt eenieder in staat het opmaken van een fokdossier van zijn sBs veulens stap per stap te volgen, de stambomen van meer dan 40.000 sportpaarden « in te klimmen », de prestaties ervan te analyseren, de programma’s en de resultaten van de wedstrijden te doorlopen, enz… zonder uit het oog te verliezen dat op deze wijze ook de banden die ons binden dichter kunnen aangeknoopt worden.

http://www.sbsnet.be/
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-12-03 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:45

Ik denk dat Z o.a. aansluiting wil/wou bij een nationaal stamboek om paarden die enkel bij Z stonden geregistreerd geplaatst te krijgen voor de WK jonge springpaarden. Je kunt nu deze paarden niet geplaatst krijgen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:47

Excuseme schreef:
Ik denk dat Z o.a. aansluiting wil/wou bij een nationaal stamboek om paarden die enkel bij Z stonden geregistreerd geplaatst te krijgen voor de WK jonge springpaarden. Je kunt nu deze paarden niet geplaatst krijgen.



Zangersheide heeft onlangs ook de rechtzaak verloren. om mee te mogen doen aan het Bundeschampionat.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:05

ceasario"]
[quote="Excuseme schreef:
Ik denk dat Z o.a. aansluiting wil/wou bij een nationaal stamboek om paarden die enkel bij Z stonden geregistreerd geplaatst te krijgen voor de WK jonge springpaarden. Je kunt nu deze paarden niet geplaatst krijgen.



Zangersheide heeft onlangs ook de rechtzaak verloren. om mee te mogen doen aan het Bundeschampionat.
[/quote]

En dat zit LM niet lekker in zijn drang om het beste en grootste sprinpaardenstamboek ter wereld te worden.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:52

Logisch

Als je de beste paarden hebt en je kunt ze nergens presenteren komen ze nog niet zo snel bij je dekken Knipoog


Zie verder trouwens weinig knelpunten, want ik zou niet weten hoe beide stamboeken opgezet zijn Bloos (als het keuringsselectie/systeem verschillend is kan het wel problemen geven om er een systeem van te maken)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 19:59

waarom niet ineens het SBS erbij nemen nu ze toch bezig zijn?
dan hebben we één grote fusie in belgie.

of kan dit niet in belgenland???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:08

Het sBs is volgens mij vooral op Wallonie gericht of vergis ik me daar in?
Volgens mij zijn het alle 3 prestatie stamboeken dus daar zit hem het verschil niet in.
Toch weet ik niet of het verstandig is om alle 3 (in dit geval 2) stamboeken samen te voegen. Beide hebben toch wel andere ideeën, dat hoeft niet fout natuurlijk niet fout te gaan maar je weet maar nooit. Het zou me niets verbazen als het ook weer eens uit elkaar gaat.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 20:10

ik redeneerde zo van:
belgie is een klein land, misschien staat het iets sterker tussen de andere stamboeken als ze hun krachten/kennis bundelen.
en Belgie bestaat idd uit vlaanderen en wallonie en die moeten ieder hun eigen stamboek hebben. Haha! (wallonie dus sbs)
langs de andere kant, samenvoegen betekent ook samenwerken en da's niet altijd even simpel.......

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:40

Nou, sterker, ik vind dat het BWP het toch niet slecht doet, zeker niet met het springen en bij de dressuur zijn ze klimmende (paard van Ingrid Klimke, ik kan nu even niet op de naam komen). Zangersheide heeft ook zijn eigen spelregels en hun eigen uitschieters.
Ieder hun eigen werkmethodes en beide zijn ze niet onbekend. Eigenlijk is het dus niet direct nodig om samen te komen.
Wel vind ik het een beetje flauw om paarden van bepaalde stamboeken uit te sluiten, je zou toch niks hoeven te vrezen naar mijn mening als de kwaliteit van je eigen paarden goed is?

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:11

chantal1 schreef:
Nou, sterker, ik vind dat het BWP het toch niet slecht doet, zeker niet met het springen en bij de dressuur zijn ze klimmende (paard van Ingrid Klimke, ik kan nu even niet op de naam komen). Zangersheide heeft ook zijn eigen spelregels en hun eigen uitschieters.
Ieder hun eigen werkmethodes en beide zijn ze niet onbekend. Eigenlijk is het dus niet direct nodig om samen te komen.
Wel vind ik het een beetje flauw om paarden van bepaalde stamboeken uit te sluiten, je zou toch niks hoeven te vrezen naar mijn mening als de kwaliteit van je eigen paarden goed is?


Nector van het Carelshof (van Randel Z) Knipoog


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:50

Thanks, mijn geheugen begint af te takelen Knipoog
Collega van mij hat overigens een Randel Z nakomeling uit een volbloedmoeder te koop (kon erg mooi lopen), is verkocht naar Amerika voor de military.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 13:47

BWP is klimmende in de dressuur met een Randel Z (van Ramiro Z) ja, juist een Z ! Haha!
maar da's een andere discussie denk ik. zowel BWP en Z zijn springgericht.

BWP doet het idd niet slecht tussen de andere grotere stamboeken. helemaal niet. verdient een dikke pluim .

chantal, je schreef:
Wel vind ik het een beetje flauw om paarden van bepaalde stamboeken uit te sluiten, je zou toch niks hoeven te vrezen naar mijn mening als de kwaliteit van je eigen paarden goed is?

op wie doel je hier?

chantal1, volgens jou mag BWP en Z apart blijven en zie je niet in waarom ze zouden moeten samengaan?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:41

Als men verder kijkt zou men naar Nederland ook de vraag kunnen stellen ... waarom niet KWPN, NRPS en AES allemaal niet samen smelten?
Deze zijn te vergelijken met BWP, SBS en Z.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:25

Samensmeltingen zullen er beslist komen de komende 10 jaar.

Het begin is inmiddels gemaakt door Nederland, met de top 10 Wereldranking. Dit zijn organisaties die elkaar inmiddels niet bijten.
Op hogere nivo wordt al regelmatig overleg gepleegd.
Om hun materiaal uit te ruilen. Vandaar de ver-enging van bloed.

Inmiddels is er een antwoord uit Duitsland gekomen op dit arrogante gedrag. En zijn zes stamboeken samengegaan in het selekteren van hengsten.
Deze happening zal straks plaats vinden in een stad waar heel de Wereld opgericht is t.w. in het Olympisch Stadion in Munchen.
Na de Oktoberfeste een tweede feest waar het buitenland de komende jaren op af komt.

http://www.sueddeutsche-hengsttage.de/

Voor de gezondheids freaks:

Citaat:
Besonderer Wert wird auf die röntgenologische Untersuchung der Hengste gelegt. Diese sollen zusätzlich von einem offiziell anerkannten tierärztlichen Gutachter kommentiert werden. Damit wird dem potentiellen Käufer eine Sicherheit geboten, die bundesweit wohl einmalig ist.

Verder is er de komende jaren nog meer in petto in bepaalde landstreken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, MariekeS_, Ubermetrics en 2 bezoekers