platvoeten en dunne zolen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elly1954
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-03

platvoeten en dunne zolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 00:05

Mijn paard Jolly (merrie 12 jaar) heeft redelijk platte voeten, zij staat sinds een jaar op speciaal beslag en krijgt regelmatig een gewrichtsinjectie omdat zij zelf niet genoeg gewrichtssmeer aanmaakt.
Toch komt het regelmatig voor (ook nu weer) dat zij in verband met een dunne zool toch weer een soort van zoolkneuzing oploopt. Is dit ook een probleem dat je redelijk of goed hebt opgelost dan hou ik mij hiervoor aanbevolen.

groetjes Elly


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:25

Een dunne zool is op te lossen door een zooltje tussen het ijzer en de hoef.. Wat biotine kan ook helpen.. succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:24

Of je paard anders bekappen waardoor het hoefmechanisme gezonder wordt. En dan zal uiteindelijk de zool zich weer wat verder terugtrekken waardoor de platvoeten veel minder worden en de zool zich ook weer kan herstellen. Dit kost wel ong een jaar.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:27

Misschien hoefschoenen? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken een paard die ze gebruikt. Hij was niet meer gevoelig.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:29

Heb helaas hetzelfde probleem bij mijn paard. Een hoefschoen bevalt niet omdat zelfs daarvoor de zool te dun is. Bij elke oneffenheid struikelt ze dan nog.
Door inderdaad een zooltje tussen hoef en ijzer te zetten voorkom je die hoefkneuzingen. Wat je ook zou kunnen proberen is om er rubber sneeuwringen tussen te zetten. Daarmee sluit je de zool niet helemaal af, maar komt het ijzer wel iets hoger te liggen.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:09

Maar met ijzers blijf je wel weer in hetzelfde kringetje. Het hoefmechanisme wordt steeds slechter door de verminderde doorbloeding waardoor de zool zich niet kan herstellen etc etc.

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:09

Ik had dit probleem en ik kreeg het advies om vetanaire formule (dit een gebaseerd op Aloe vera) elke dag op de hoeven te spuiten. Dit renegreerd en hersteld de doorbloeding van de hoeven. Ik heb dit ondersteund door het voeren van biotine. Ik ben nu van het hele probleem af. In 1 jaar tijd is een complete gezonde hoef nagegroeid. Denk wel aan hulp van de hoefsmid.

ik hou van mij sjappie

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:28

Jolan schreef:
Ik had dit probleem en ik kreeg het advies om vetanaire formule (dit een gebaseerd op Aloe vera) elke dag op de hoeven te spuiten. Dit renegreerd en hersteld de doorbloeding van de hoeven. Ik heb dit ondersteund door het voeren van biotine. Ik ben nu van het hele probleem af. In 1 jaar tijd is een complete gezonde hoef nagegroeid. Denk wel aan hulp van de hoefsmid.


Ja, die ervaring heb ik ook mer Vetenary Formula. Wij gebruiken overigens veel spul van Aloe Vera, zodat we maar dealer zijn geworden. Ideaal, vind ik het. Ook voor mezelf.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:31

Zorg in ieder geval voor een goede smid, die je paard zo kan bekappen en beslaan zodat de hoef niet zo achterover kantelt. Een zooltje vind ik zelf niet zo'n goed idee. Mijn paard heeft ook platvoeten en dunne zolen (volbloedvoetjes...) en die kreeg een rotte straal doordat de hoef afgesloten werd door het zooltje. Toen de zooltjes er onder uit waren, ging het veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:57

Mijn paard heeft tijdelijk op speciaal beslag gestaan, zodat de zolen weer dikker konden worden.

Hij kreeg zooltjes onder het ijzer en siliconen ertussen. Dit voor een periode van een maand of 10 (natuurlijk wel steeds opnieuw beslagen Haha!) Inmiddels loopt hij weer op normaal beslag en heeft hij geen problemen meer gehad.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:02

Mijn paard heeft ook platvoeten en dunne zolen (volbloedvoetjes...) Lachen
Ik zat aan hoefschoenen te denken en evt. natuurlijk laten bekappen. Maar ik ben er nog niet uit. Nu loopt ze gewoon op ijzers en dat gaat wel goed.
Om een zoolkneuzing snel uit de hoef te laten trekken kun je een papje maken van lijnmeel. Dit papje onder hoef smeren en dan iets van plastic erom en een hoefschoen of hoefzak. Dan is de kneuzing er met een paar dagen uit.
Verder heb je ook zooltjes die niet de hele hoef afdichten. Voor mijn oude paard had ik altijd leren zooltjes die de vorm van het ijzer volgden. Straal bleef vrij. Deze werkten vooral als schokdempers.


Elly1954
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 23:46

Heel hartelijk bedankt voor alle adviezen. Ik wist niet dat het volbloedvoetjes werden genoemd. Momenteel is er een verdenking van een klein scheurtje in het gewricht onder de kogel. 2 januari weet ik meer, wanneer dat het geval is zal ze voorlopig stil moeten staan. wel balen

Elly1954
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 23:54

zou het door de platvoeten van mijn paard jolly (vader aram) en grootvader nimmerdor) dat ze vrij vaak last heeft van blessures. wat voor blessures heeft symbeami zoal gehad buiten de kneuzingen. Mijn dierenarts gaf aan dat door de stress in haar zolen ze ook heel bevattelijk is voor andere blessures. Zij maakt bijvoorbeeld niet altijd genoeg gewrichtsvloeistof aan. Is dat ook een bekend probleem???

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:10

Pascha schreef:
Zorg in ieder geval voor een goede smid, die je paard zo kan bekappen en beslaan zodat de hoef niet zo achterover kantelt. Een zooltje vind ik zelf niet zo'n goed idee. Mijn paard heeft ook platvoeten en dunne zolen (volbloedvoetjes...) en die kreeg een rotte straal doordat de hoef afgesloten werd door het zooltje. Toen de zooltjes er onder uit waren, ging het veel beter.


Ben het met Pascha eens: een goede smid is onontbeerlijk.

Verder even lichtelijk offtopic: ik had hetzelfde bezwaar tegen zooltjes tot ik mijn huidige hoefsmid leerde kennen. Hij beslaat mijn paard met leren zolen en snijdt er dan een gat in zodat je de hoef nog wel uit kunt krabben. Verder heeft het hetzelfde beschermende/schokdempende effect als een intacte zool. Mss. een idee?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:17

Mijn volbloedje is begonnen met een zoolzweer, daarna ging het een tijdje goed. Toen is ze een keer gestruikeld en had een slagaderlijke bloeding net boven de kroonrand. Was dat weer in orde, kreeg ze een peesblessure. Dat was na 4 maanden stappen weer helemaal goed en toen liep ze bij de eerste de beste wat langere buitenrit een (eigenlijk 3) zoolkneuzing(en) op. Nadat dat opgelost was ging het goed, maar verloor ze een ijzer en ze kan met die gevoelige voeten, zoals het nu is, dus niet zonder ijzers lopen. Het ijzer kwam er weer onder en dat verloor ze dezelfde dag al weer. En zo modder ik dus aan.
Maar haar benen zijn verder prima!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:12

Symbeami: trapt jouw paard de ijzers er met de achtervoeten onderuit?
Ik heb jarenlang aangemodderd met ijzers met opzet, lipjes e.d. en heb nu sinds een jaar de oplossing. Mijn smid beslaat Kebie voor met ijzers zonder lipjes en legt ze dan ala natural balace beslag iets terug.. Dus net achter de witte lijn en smeed ze dan ook min of meer recht.
Hierdoor kunnen de voeten optimaal uitgroeien zonder gelijk platvoeten te krijgen en is ze voor snel genoeg weg om de ijzers te laten zitten.

Overigens heb ik Kebie de eerste 2 jaar zonder ijzers gereden, maar dat was op een stenige wei en in het bos ronduit gevaarlijk. Ze is ook ruimer gaan lopen sinds ze ijzers heeft, dus je zal mij niet horen zeggen dat elk paard blootsvoets kan.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:32

Mijn paard is een beetje een type 'brokkenpiloot'. Nu gaat het weer goed.
De hoefsmid heeft de laatste keer het ijzer aan de randen iets rond geslepen zodat je niet zo'n randje hebt zeg maar.
Op het moment loopt ze dus prima met ijzers. Ik wacht dus even af hoe het zich nu verder ontwikkelt.
Dat is dus een moeilijkheid, kan nou wel of kan nou niet elk paard blootvoets lopen? Als je die van mij zonder ijzers ziet, dan denk je ook dat ze absoluut niet zonder kan. Maar ja, als je dan het verhaal van Cornelie weer leest.

Elly1954
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 19:41

Jolly loopt sinds anderhalf jaar op natural balanced ijzers en aftrappen is niet echt meer aan de orde van de dag. Sinds ze die ijzers heeft zijn haar voeten wel minder plat geworden en is ze weer gaan lopen. Voordat die ijzers er onder gezet werden was het heel twijfelachtig dat ze uberhaupt weer zou kunnen lopen. Wel is het nog steeds vrij plat en zijn de zolen nog gevoelig. Door dat platte is ze wel bevattelijker voor de gewrichten. Maar volgens de hoefsmid moet het steeds beter gaan en er zit wel verbetering in alleen het gaat zooooooo langzaam. Ik zal wel met mijn hoefsmid bespreken of er wel een soort opengewerkt zooltje tussen kan zoals Pascha aangaf, 2 januari moet ze weer beslagen worden dus wie weet
groetjes Elly

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:49

Elly1954 schreef:
Heel hartelijk bedankt voor alle adviezen. Ik wist niet dat het volbloedvoetjes werden genoemd.


Ik ook niet, moet er zelfs heel hard om lachen. Mijn paard heeft namelijk zulke enorme voeten dat er wel 2 volbloedvoeten in kunnen Haha!.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:17

Volbloeden hebben meestal platvoeten en dunne zolen. Mijn paard is een volbloed en die van Pascha ook, vandaar dat wij het volbloedvoetjes noemen Haha!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:37

Ja, Het is inderdaad zo dat echte volbloeden zulke voetjes hebben. Mijn hoefsmid kwam met deze benaming. Toen we haar net hadden, en met haar voor het eerst naar de smid gingen, zei hij: Oh, ik zie het al, echte volbloedvoetjes!!! Claudina was net een minuut uit de trailer.....Haha!
Vandaar!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers