Naam IJslander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Naam IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 22:37

hoi allemaal....
ik vroeg me af hoe jullie ijslanders heten..
en hoe je het uitspreekt Knipoog
die van mij heet (en mijn zus)
heet Hnata... je spreekt het uit als nouta.. mara we hadden het verkeerd begrepen en dachten dat het hanata was..
en daar luisterd ze nu dus naar Tong uitsteken
Hnata is drachtig en wou wat ideetjes voor naam van veulen...

Groetjes Christiane

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:51

Mijn ijslander heet : Stilla-Lýsa frá Ilper Skák.

Dit spreek je uit als : Stitla liesa vra ielpker skak.

Hoe lang heb jij je ijslander al? Kun je wat meer over haar vertellen Cool, en wat jullie met haar doen ?

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:59

frá betekend toch gewoon zoon van?

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:07

Hoi, wij hebben 4 IJslanders:
Vignir Vaena vd Vosse (Wiett-nier Waina vd Vosse)
Lyngvi fra Middal (Ling-wie fra Miet-dal)
Gloey fra Merkigilli (Kloo-ie fra Merki-ki-li)
Thanki fra Limgardur (Thaun-kji fra Lim-kar-thur)

Vignir is bijna 11, Lyngvi bijna 16, Gloey (roepnaam Glod) is bijna 14 en Thanki is van 8 juni dit jaar (volgens het stamboek wordt hij dus 1 in januari). Alleen Glod is een vierganger, de rest is vijfganger (veulen ws ook). Verder rijd ik ze allemaal en Glod loopt ook aangespannen en ga ik ook dressuurwedstrijden enkelspan mee rijden. Vingir kan ook voor de kar, maar die is voor mij te temperamentvol en te sterk. Met Lyngvi en Glod rijd ik ook gangenwedstrijden. Ik ben aan de IJslanders begonnen, omdat ik rugklachten heb door meerdere valpartijen van grote paarden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:24

humli fra bakari
hij is nu 7 maanden oud, enne fra dat betekent gewoon: van.
de achter naam is meestal de stalnaam

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:31

spreek je een á als in frá niet uit als au? Dat heb iig altijd begrepen!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:36

Yep, de fra spreek je uit als frau!
Mijn IJslander heeft een hele makkelijke naam, Irsa fra de Leemcuyle.
zoals je ziet een Nederlands fokprodukt, met een saaie Nederlandse achternaam. Irsa betekent rood achtige ooi.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:45

Namen verzinnen voor een veulentje is altijd leuk als het er is...Vaak krijgt een IJslands veulen een naam die bij hem/haar past met een bepaalde gebeurtenis, kleur, tijd van geboorte of wat dan ook.

Enkele (leuke) voorbeeldjes :

's ochtends bij het voeren, een klein zwart bont veulentje, nog maar een paar uur oud. Het kreeg het voor elkaar om in die korte tijd de bodem van de waterbak op te zoeken !
De naam Depla lag voor de hand : Gevlekt visje...

Bonte paarden worden vaak : Skjoni (mannelijk) / Skjona (vrouwelijk) genoemd....

Eindelijk, naast de merrie die altijd maar hengstenveulens kreeg, liep eindelijk een merrieveulentje aan de voet !
De naam die dan in je opkomt : Embla (=eerste vrouw in het ijslands)

Een veulen wat een wel erg scheve sneb heeft ! ....Hreggnasi

Uiteraard moet je de naam ook wel zelf leuk vinden Knipoog Maar er is zoveel keus.
Wij maken er meestal een sport van om weer eens een originele, maar zeker passende naam te bedenken.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:32

Mijn ijslander heet Áknir (spreek uit: Auknir) fra Kolageymsla.

Kolageymsla betekent kolenhok... dit omdat hij in een weiland is geboren waar bunkers staan. Vandaar dus de stalnaam kolenhok.

En Áknir betekend niks.... lekker origineel dus Knipoog

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:43

Ransie schreef:
Mijn ijslander heet : Stilla-Lýsa frá Ilper Skák.

Dit spreek je uit als : Stitla liesa vra ielpker skak.

Hoe lang heb jij je ijslander al? Kun je wat meer over haar vertellen Cool, en wat jullie met haar doen ?



ze heet helemaal Hnata fra Rinnegom...
is echt een schat van een beest Cool 100% betrouwbaar....
als het goed is, is ze gedekt door Sneaver staat bij stal foxan ( www.foxan.nl ) voor foto's van de hengst Knipoog
we hebben haar al 3 jaar Lachen
we rijden geen wedstrijden met haar maar gewoon lekker in de bak-buiten....
en is een 4ganger Haha! ik tolt niet mer haar.. dat kan ik namelijk niet... moet ik toch maar eens gaan leren Haha! mijn zus doet het wel eens.
Hnata is van mijn zus maar ik rij dr wel (bijna) elke dag op Haha!
eigelijk mag ik maar een keer per week rijden omdat mijn zus elke dag wilt rijden... maar die is er bijna nooit meer dus mag ik rijden Haha!

en wat les-fjal al zij...
het is idd leuker om een naam te bedenken als het veulen er is..
maar wou gewoon wat ideetjes opdoen Knipoog bedankt voor de typs! Haha!




Groetjes Christiane

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 09:40

Misschien iets uit Lord of the rings... de dwergen namen zijn op scandinavische namen gebaseerd. Gilmi, Dwalin, Balin, Oín, Gloín, Thorin enz enz.. ( kijk even in de Hobbit, daar staan er twaalf.)

Verder heb ik ooit een paardje gereden die heette Frigga ( vrouw of meisje in het Noors)

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:10

Dat lord of the rings idee vind ik ook goed!! Je kunt het karakter van het veulen altijd spiegelen met een karakter uit een boel(moet niet Lord of the rings zijn hé)

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:35

De Ijslander van mijn zus heet Vikingur.
Het betekent viking, als stoer Cool paard.
We noemen m Wiek of Wicky.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:19

Ik heb een keer op ponykamp op een ijslander gereden die Blid heette. Dat betekend blijdschap. Vond ik wel een mooie naam

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:00

chris. ik hoop dat hnata drachtig want ze was gister hengstig! met nikita samen en drisj

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:11

Mijn schat heet Rodi fra Armoti Lachen

Spreek je uit als Rodie (geen Roodie) frau Armottie

mikkieee
Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:23

help das wel minder maar het is toch zo dat ze opzig nog wel drachtig kan zijn maar dat er niet zo,n groote kans is...?

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:29

Mijn ijspaard heet fræva (spreek uit: Fraiwa) Lachen Het betekent 'Meeldraad' vanwege haar kleur (leemvos).
De ijslander van mijn zus heet Hrannar (spreek uit: rannar). Die naam komt uit de mythologie.
En tot slot de ijslander van mijn moeder, Fögur (spreek uit: Fjeuger... de 'G' moet je op z'n engels uitspreken) en het betekent 'Mooie' Lachen

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:31

Hoi, het liojkt mij sterk dat een merrie rond deze tijd hengstig hoor. Over het algemeen staan IJslanders nog erg dicht bij de natuur en worden midden in de winter niet hengstig. Heb je de merrie na 6 weken na de dekking nog laten scannen of opvoelen? Het kan natuurlijk altijd nog worden verworpen, maar nu hengstig lijkt me sterk.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 20:38

dapperdier schreef:
Misschien iets uit Lord of the rings... de dwergen namen zijn op scandinavische namen gebaseerd. Gilmi, Dwalin, Balin, Oín, Gloín, Thorin enz enz.. ( kijk even in de Hobbit, daar staan er twaalf.)

Verder heb ik ooit een paardje gereden die heette Frigga ( vrouw of meisje in het Noors)


ja goed idee OK dan! mijn vader heeft de hobbit dus zal dr wel ff in gaan kijken....

ja tannie hoop ook dat ze drachtig is.....
mikkieee misschien moet je zeggen dat je me zus bent en dat jij dus de eigenaar van hnata bent Tong uitsteken

was nog vergeten te zeggen wat Hnata betekend dus alsnog : klein meisje Haha!

Jessie88 jullie hebben wel veel ijslanders he *LOL* vind fraeva een mooie naam Lachen

en Heleen1: nee ze is niet gescant of wat dan ook.... we weten dus niet zeker of ze drachtig is... maar hoop van wel Pling


nog bedankt voor de reacties

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:42

Wanneer is ze dan gedekt? En is ze in die tussentijd dan niet hengstig geweest? Glod van mij was vorig jaar ook heel vervelend toen ze drachtig was. Werd zelfs agressief en ik moest altijd met een stok of zweep de wei in. Ze beet en schopte ook een poos naar de andere 2 paarden. Je zou anders alsnog kunnen laten opvoelen, dan weet je het zeker. Door welke hengst is ze gedekt? Meestal krijg je namelijk meerdere dekkingen als het niet meteen lukt. Glod is 3 keer gedekt door Drangur fra Feti. Ze liep gewoon met nog veel meer merries met hem in de wei. Elke dag werd hij even weg gehaald om de merries wat pauze te gunnen. De dekking zelf heb ik gezien, was erg gaaf!

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 20:52

Heleen1 schreef:
Wanneer is ze dan gedekt? En is ze in die tussentijd dan niet hengstig geweest? Glod van mij was vorig jaar ook heel vervelend toen ze drachtig was. Werd zelfs agressief en ik moest altijd met een stok of zweep de wei in. Ze beet en schopte ook een poos naar de andere 2 paarden. Je zou anders alsnog kunnen laten opvoelen, dan weet je het zeker. Door welke hengst is ze gedekt? Meestal krijg je namelijk meerdere dekkingen als het niet meteen lukt. Glod is 3 keer gedekt door Drangur fra Feti. Ze liep gewoon met nog veel meer merries met hem in de wei. Elke dag werd hij even weg gehaald om de merries wat pauze te gunnen. De dekking zelf heb ik gezien, was erg gaaf!


ze is in julie gedekt...
heeft toen met 5 andre merrie's 2 weken in een land gestaan met sneaver... staat bij stal foxan ( www.foxan.nl ) voor foto's van sneaver Knipoog.
heb het zelf ook gezien dat ze gedekt is maar weet dus niet of het meteen goed was....

ben toen samen met mijn zus twee weken daar geweest Cool
paard is van mijn zus Tong uitsteken
maar volgens mij is ze niet hengstig geweest...
maar gaan waarscheinlijk alsnog nog laten opvoelen.. is wel handig om zekerheid te hebben.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:28

Het kan best dat een merrie tijdens de dracht hengstig is hoor...
Alleen in deze tijd van het jaar komt het weinig voor.
Anders gewoon even dierenarts naar laten kijken of ze drachtig is of niet, want je moet er toch rekening mee houden..

Hoop voor je dat ze nog drachtig is..

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:48

Ja, ik ken Snaevar wel. Heb er een keer op gereden. Was wel heel braaf, maar niet echt een hengst ofzo, maar voor een zeer temperamentvol paard of een met moeilijk karakter kan hij wel geschikt zijn. Dan ken je vast Aleiga ook wel, ook een schimmel maar dan merrie. Die heb ik een paar weken op stal gehad om te trainen, maar die gooide mij er eerst steeds af en vervolgens toen dat minder werd brak ze steeds uit de wei. Beetje lastig als je in pension staat en dus niet alles voor het zeggen hebt. Heb je tijdens de dekking ook gezien dat bij het eruit gaan van de penis sperma mee kwam? Dat heb ik bij Glod wel gezien en daardoor weet ik zo goed dat ze toen met resultaat gedekt is. Glod heeft toen 4 weken bij de hengst gestaan om zeker te zijn dat er meerdere dekkingen konden plaatsvinden. Bij de eerste 2 keer leek het of het geslaagd was, maar ze bleef zich opdringen aan de hengst. Toen is ze na een paar dagen weer gedekt en toen wel met resultaat.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 00:53

nee heb het niet gezien.. maar ze stond er dus 2 weken... maar heb wel gezien dat ze gedekt werd.....