[LO] ze draait om en gaat steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

[LO] ze draait om en gaat steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 18:20

Ik weet echt niet meer wat ik ermee aan moet, ik krijg mijn pony niet gelongeerd.
Als ik haar ga longeren is ze aan het begin braaf, maar als ik haar dan laat draven loopt ze een half rondje en draait dan razend snel om zodat ze met haar hoofd naar mij staat en probeert dan te steigeren.

goed vooruit laten lopen zou je zeggen, maar als ik de zweep er iets teveel achter houd om haar te laten lopen draait ze om en steigert naar me toe.
Hartstikke gevaarlijk dus, ik weet echt niet meer wat ik ermee aan moet

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:39

ik denk dat je van voor af aan moet beginnen.
waarschijnlijk is er iets gebeurt,waardoor je paard gaat staken. probeer eerst weer alleen te stappen en tussendoor wat afwisseling te doen:halthouden,van hand veranderen en telkens belonen..aaien,stem en evt snoepje.
bouw dat in tijd op en probeer na een aantal keer met iemand ernaast een stukje te draven,gewoon een klein stukje en daarna super belonen!!!
het kost tijd,maar jij en je paard hebben gewoon wat tijd en (opnieuw) vertrouwen nodig!!
heel veel plezier met je maatje en geef de hoop niet op!!

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:02

dat deed mijn paardje ook een tijdje (naar me toe draaien, niet steigeren) maar dat was nadat ik ziek was geweest en altijd haar zin had gekregen van m'n bijrijder, toen dacht ze dat ze ze bij mij ook niet hoefde te werken. Ik heb het gewoon opgelost met heel consequent zijn (ze doet t nu nog af en toe, als ze geen in heeft) maarja die van mij steigerde ook niet. Ik weet niet hoe je dit anders moet oplossen, misschien NH proberen?

Chill out Lachen

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:15

Idd consequent zijn.
Mijn pony heeft ook zo'n tijd gehad.
Goed voorwaards houden,zweep erachter en zou gauw je het merkt/ziet dat ze wil draaien een tik geven of met je stem duidelijk maken dat JIJ de baas bent.
Doet ze het goed,belonen.

Brabantse Fries ;)

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 22:08

ReBaTi schreef:
Idd consequent zijn.
Mijn pony heeft ook zo'n tijd gehad.
Goed voorwaards houden,zweep erachter en zou gauw je het merkt/ziet dat ze wil draaien een tik geven of met je stem duidelijk maken dat JIJ de baas bent.
Doet ze het goed,belonen.


dat heb ik dus geprobeerd, maar het lukt niet, ze draait echt vliegensvlug om. En springt zeg maar met haar voorbenen naar de zweep (en dus ook mijn richting) toe

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:14

Mijn pony heeft het ook een hele tijd gedaan. Als ik haar longeerde op de linkerhand draaide ze om en begon te steigeren als ik haar op d'r sodemieter wou geven. Waarschijnlijk was links haar moeilijke kant want rechtsom deed ze het nooit.
Toen heb ik haar een tijd met een dubbele lijn gelongeerd zodat ik als ze wou omdraaien tegendruk kon geven met de lijn die achter haar langs liep. Dat heeft bij haar geholpen, ze doet het nu nooit meer

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:40

Hoi, Laat iemand even tijdelijk met je pony mee lopen. zodat hij het vertrouwen terug krijgt. Ik weet natuurlijk niet of je zelf ten opzichte van je pony goed staat met het longeren. Zorg ervoor dat je altijd een drijvende hulp bent. Dus als het ware midden/schuin achter je pony. Wanneer je hem aanpakt en hij gaat stijgeren geeft je een heel duidelijk eigen comando bv. nee!!! en laat desnoods door iemand anders de pony naar voren drijven... succes

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 16:42

Zelf heb ik ook zo eens iets gehad met een (pis)merrie. Fantastisch beestje, maar dat deed ze ook op de rechterhand. Ze wist de bedoeling, en we hebben gewoon een klap gegeven, iedere keer dat ze het deed. En op het einde liep ze mooi haar rondjes.

Echt kwaad worden kan je wel alleen doen als je pony weet wat de bedoeling is, maar ik denk wel dat ze weet dat ze niet mag steigeren.
Anders kan je iemand met haar mee laten lopen, met een halstertouw ofzo, zodat als ze zich naar jouw draait, die persoon direct een ruk kan geven.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:06

Herkenbaar probleem! Toen ik Snowdon nog maar net had, was longeren een ramp... Het is goed gekomen kan ik je zeggen, ik heb veel van hem geleerd Lachen Nu ik bij die haflingers help, moet ik ook wel eens longeren en er is er 1 die bijna niemand gelongeerd krijgt doordat ie ook dit soort trucjes uithaalt.

Je moet echt heel goed op je positie letten en ook vooral op je timing. Aangezien je dit zelf nog moet leren/ door moet hebben, kan je het beste iemand anders de zweep geven en dat die eventueel de zweephulpen geeft. Jij zorgt dat jezelf op haar kont gericht bent, haar zowat met je ogen en lichaam vooruitduwt. Neem een agressieve, dreigende houding aan door je groot te maken en eventueel je stem te verheffen. En zwaai je arm uit naar de kont, maar zorg wel dat ze ruimte heeft om vooruit dr rondje te kunnen maken. Spring desnoods even heel plotseling richting haar kont om haar vooruit te stuwen.

Iig heel veel succes en geef niet op, blijf de volharder Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:18

mijne dit deed ook, en dan ging ze met dr reet tegen t hek aan staan zodat je niet kon slaan, ze reageerde er sowieso niet op, ja ze steigerde, stemhulp of wat dan ook niks hielp.Ik heb t heel lang op een goede manier geprobeerd, ook met iemand er naast maar ze was voor geen meter vooruit te krijgen.
Toen ze nog een keer steigerde gewoon een klap op dr kop gegeven, helemaal niet echt hard, de volgende keer probeerde ze t weer, nog een keer gedaan en toen peinsde ze ern iet meer over het te doen.Soms kijkt ze wel ff sneaky maar dan hoef ik alleen de zweep maar te laten zien.
Ze deed t ook op 1 kant.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:03

newforestlover"]
[quote="ReBaTi schreef:
Idd consequent zijn.
Mijn pony heeft ook zo'n tijd gehad.
Goed voorwaards houden,zweep erachter en zou gauw je het merkt/ziet dat ze wil draaien een tik geven of met je stem duidelijk maken dat JIJ de baas bent.
Doet ze het goed,belonen.


dat heb ik dus geprobeerd, maar het lukt niet, ze draait echt vliegensvlug om. En springt zeg maar met haar voorbenen naar de zweep (en dus ook mijn richting) toe
[/quote]

Zweep gebruiken, ze probeert je te intimideren!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

EngeltjeS

Berichten: 16630
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:14

he ik ken dit probleem....met mn verzorgpaard.....ze had begin dit jaar hoefbevangen en ik wou haar later longeren( toen was ut over) maar als ik het nu ook doe (het longeren) dan doet ze dit ook....bij mn verzorgpaard staat een shet. als je die longeert dan gaat ze vanzelf mee lopen.....ik probeer dr nu nog steeds alleen te longeren maar dat lukt nog niet...want ze stijgerd ook naar mij.....
ik hoop dat je een oplossing krijgt en zo ja pb me dan okee???
xxDevica



Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:19

HOIII Lachen

Gewoon zoveel mogelijk in een driehoek blijven staan vind ik..
Zorgen dat je een beetje achter je paard blijft staan.. en de zweep erbij.. zodat die niet kan omdraaien.. steigert die op een of andere reden tog? kijk dan eerst naar de oorzaak.. doet die het weer!! geef hem dan ongelovelijk op zijn donder.. Afleren dan maar!!

liefs, Sharon en Shariff

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:53

Gwoon zoveel mogelijk op sluiten tijdens het longeren hier bedoel ik mee inderdaad zoals shariff zegt goed de driekhoek te maken en de longeerzwweep erachter te houden... probeer niet de volte te groot te maken tijdens het longeren maar gwoon zodat als je paardje gaat steigeren zodat je dat direct kan afstraffen doormiddel van een tik met longeerzweep..

succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers