Wedstrijden en slechte jury

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-01 09:59

Afgelopen zondag in Prinsenstad te Delft geweest bij een dressuurwedstrijd. Er waren twee mede stalgasten die daar in de M-1 gingen starten, dus ik mee om voor te lezen.

Ik weet het, dressuur is een jury sport, maar een hele slechte jury is toch wel erg hoor. Als je een middendraf rijdt, zo uit het boekje (paard in constante aanleuning, strekken en goed terugkomen in de zelfde tempo, van je hand af kunnen rijden en zonder verzet terug) en dan een 5 krijgt!!! Wat bleek, als je je paard bij deze jury kort in de krul trekt, de basis ff thuis laat, dan had je bij haar een winstpunt. Ik weet het, maar deze jury lid schijnt zelf ook zo te rijden en dat als een basis te zien en dus zo ook te jureren! Wat doe je hier aan? Deze jury leden zijn er helaas teveel van, die zelf ook door 'geluks'punten aan hun winstpunten zijn gekomen om daarna een jury cursus te volgen...... En dan zonder enig besef wat paard rijden is, de basis absoluut niet snappen en die beoordelen een dresuurr combinatie!. In de NVDR wordt steen en been geklaagt dan 80 tot 95% van de ZZ-licht en zwaardere combinaties de basis nooit hebben gesnapt. Vindt je het gek, deze krijgen van zo'n jury lid als afgelopen zondag hun winstpunten en komen zo bij de NVDR terrecht!

Wat vinden jullie van het niveau van jury leden? Wat is er te doen om dat niveau op te krikken en hoe maak je de bonden bekend dat hun jury leden slecht werk afleveren? Luisteren ze dan niet naar de berichten van de NVDR, die krijgen te maken met het rotzooi wat uit de basis sport naar boven promoveerd.....

p.s., het paard wat dus zo laag werd beoordeeld is ZZ-licht klaar en de basis zit heel erg goed, dus geen kort getrokken hals maar vanaf de achterhoef tot de oren een aangespannen bovenlijn. Omdat hij een nieuwe combinatie vormt met een andere ruiter was een winstpunt tijdens hun eerste wedstrijd niet verwacht maar 141 punten voor een super proef met wat afwerkingsfoutjes?


Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:04

Het lijkt de laatste tijd wel een tendens... de slechte kwaliteit van de jurering!!
Ik hoor het van alle kanten!!! Ik ben zelf ook jury en kan me dus best in sommige dingen vanuit een jury-oogpunt inleven.... maar de laatste tijd is het echt waardeloos! (gelukkig sommige uitzonderingen daar gelaten...) Je word er echt hopeloos van!!!

Ik las inderdaad weer een hoop commentaar van de NVDR-juryleden die het ZZ-licht hadden gejureerd..
(ook daar gaat het trouwens niet altijd van een leien dakje.....)

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:15

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:18

Toevallig had ik het er gisteren nog over met een Z-jury, dat er inderdaad dingen niet helemaal gaan zoals ze horen te gaan.
Wat Eleonoor hier uitlicht is inderdaad iets wat veel gebeurt, je vraagt je af en toe af hoe sommige paarden doorstromen terwijl er van de africhting helemaal niets deugt.
De afgelopen jaren heb ik zelf niet veel gestart, maar het toch gepresteerd om juries tegen te komen die vermoedelijk normaal gesproken de straat oversteken met een witte stok met rode streepjes, je vraagt je af en toe af hoe sommigen ergens bij komen.
In het algemeen vraag je je wel eens af wat je moet doen voor een goed cijfer. Zoals Eleonoor de middendraf beschrijft is dat voor een goed cijfer, maar zou het een 7,8,9, of 10 moeten zijn? Goed is als gauw een 7 en ik vraag me wel eens af wat je moet doen voor een 10. What else is new??
Juries zouden wel in de gaten gehouden moeten worden door de bonden vind ik. Onafhankelijke inspecteurs die steekproefgewijs hier en daar eens meekijken, maar dat is niet haalbaar dus gaat het niet gebeuren. Bovendien, wie kan er nou bepalen wat de juiste jurering was geweest? Onenigheid zal er altijd zijn, zoals nu al op wedstrijden met meerdere juries, er is bijna altijd verschil.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:33

Ik weet niet of je er wat aan kan doen. Ik moet eerlijk zeggen dat het over het algemeen wel mee valt hier in de buurt, vaak comentaar waar je wat aan hebt en ja soms baal ik er wel eens van waarom het net een 5 is en geen 6 maarja de 1 hamert wat strenger op een bepaald onderdeel dan de ander.

Vorige week nog ik kreeg als commetaar bij het binnekomen en groeten in de M1 : keurig netjes recht!! en ik krijg een 7 dan vraag ik me af waarom geen 8 als het echt zo keurig was?Er is 1 jurylid warvan ik me afvraag waarom ik daar eigenlijk bij start. Ze staat bekend dat ze hoog in het bloedstaande paardjes vereerd als er amar show is.
Mijn tante liep stage bij haar en vroeg zich af of ze blind was want heel veel dingen ziet ze gewoon echt niet.
Wat ook een voordeel is... eerste keer M1 sprong ik verkeerde galop aan bij haar haha kreeg er een 6 voor Frusty .Hier is 1 jurylid waarvan ik baal dat hij alleen B en M mag jureren. Die vent is zo eerlijk hij geeft 9-ens en het is niet vreemd om daar met 170 pnt 4/5 de te worden.
Maar hij geeft ook 2-en en ik heb al 3 keer meegemaakt dat hij iemand uitgebeld heeft: juryhok open: Ga alsjeblieft naar huis en ga leren rijden dat geruk en gepluk kan ik niet meer aan zien ,erg grof dat wel want hij zet mensen echt voor banketstaaf. vervolgens krijgt je een protocol vol comentaar mee naar huis van hoe hij vind dat het wel moet.1 keer belde hij iemand voor mij uit en 2 maal meegemaakt op een wedstrijd waar mijn nichtje ook starte.Ik denk dat zulke juryleden super zijn (al mag hij best wat minder hoog jureren hoor *LOL* )
Gekke is dat hij zelf voor geen meter kan rijden (zaagt zelfs Verward ) En dat ik 'm slecht les vind geven. Stomme is hij weet hoe het eruit moet zien maar blijbaar niet hoe je daarkomt?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 13:40

Maar dat heb je best vaak met instructeurs hoor, of ze kunnen zelf niet rijden maar het wel goed overbrengen en natuurlijk andersom.
Het is iets vaags en heeft natuurlijk gewoon met ons intelligente brein Schijnheilig te maken.
Toch zou ik die vent wel mogen. Hij is hard maar je weet wel waar je aan toe bent.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:14

Eigenlijk kom ik voor het grootste deel alleen maar jury's tegen die een paard willen zien die in elkaar getrokken loopt. Een ontspannen paard is hun zeker minder waard.
Voor 'buitenstaanders' ziet het er misschien allemaal erg mooi uit, maar wat een kracht er wel niet gebruikt wordt om een paard in de krul te krijgen! En dan hoor je de mensen zeggen ' wat loopt die mooi aan de teugel..' arghh.. Al die paarden lopen in 2 delen, maar de jury lijkt het wel niet te zien, want een punten dat die mensen krijgen..

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:52

Wij dressuurruiters moeten dat volgens mij gewoon accepteren, dat de beoordeling weleens fluctueert.
Ik vind niet dat je kunt verwachten dat elk jurylid absoluut gelijk beoordeelt, dat kan gewoon niet. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, in positieve en negatieve zin.
Zo kom je af en toe een jurylid tegen die je hoog punt, en af en toe eens iemand die je laag punt.
Kun je als ruiter niks aan doen. Je moet ermee leren leven zeg maar.
Ik frustreer me er ook nog weleens over, maar hecht minder belang aan puntjes als dat ik wel gedaan heb, ik kijk eerst voor mezelf of ik tevreden ben, of niet en waar dat dan aan lag.
Als je tevreden bent en je hebt goede punten, dan is dat harstikke mooi, zo niet, jammer dan, volgende keer beter!

Ik vind net als iedereen wel dat het 'algemene niveau' juryleden wel wat omhoog kan, maar da's natuurlijk een subjectieve mening gebaseerd op een weinig compleet beeld (alleen ponydressuur in drenthe, niet bepaald representatief natuurlijk).
Ik hoop wel dat zoveel mogelijk juryleden naar de nascholingscursussen gaan, die bestaan toch?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 11:29

Ja nascholingen bestaan zeker en zijn verplicht. Daar proberen ze wel zoveel mogelijk om mensen op een lijn te krijgen, maar het blijft heel moeilijk.

Navragen is beter dan afvragen.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:14

Ik volg Rieja helemaal .Ik zeg altijd ,nieuwe ronde nieuwe kansen.je moet t over een bepaalde tijd zien niet per wedstrijd.
Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat jury,s over t algemeen geen totaalbeeld kunnen jureren omdat ze gedwongen zijn ,volgens de lijst . de onderdelen te jureren .Hierdoor kan een mooi ontspannen lopend paard toch laag beoordeeld worden omdat zijn oefeningen niet helemaal correct waren.
Als je dan niet gecharmeerd bent als jury van het paard of de ruiter of het totaalbeeld kun je van iedere oefening wat punten aftrekken ,maar of dat dan eerlijk is ????.verder vind ik nog dat als je mee wilt doen met een jurysport zul je moeten wennen aan menselijke dingen zoals voorkeur .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:42

het jurylid waar ik toevallig mee sprak vertelde dat ze sommige dingen in de onderdelen verrekent en andere dingen in de algemene onderdelen, je moet toch wat.
Diezelfde jury vertelde mij dat op het examen voor het jureren van Z rubrieken het niveau van de combinaties om te huilen was, allesbehalve wat je van Z combinaties verwacht. Er waren er 1 of 2 die een beetje aan de Z-eisen voldeden, de rest pertinent niet.
Dus, wij ruiters zien die onzin in de hoogste klassen voorbij komen, maar de juries dus ook.


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:56

Ik heb pas weer bij een Z-jury zitten schrijven maar toen er een combinatie was waarvan het paard met de kin op de borst liep, werd er toch heel terecht voor bijna ieder onderdeel een onvoldoende gegeven, hoe netjes de oefeningen voor de rest ook uitgevoerd waren.

Een paard dat in het Z zo met de kin op de borst loopt, kan gewoon niet hoger scoren. Dus dan is het toch het totaalbeeld wat het puntenaantal bepaalt.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:01

o ja is dat zo ,,, dan is er dus toch nog hoop!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 16:44

Er zijn goede en slechte juryleden. En het ergste is, je kan er niets aan doen Haha!
Ik heb bij diverse juryleden geschreven en soms is het echt om te huilen. Ik heb zelfs een keer gehad dat er een meisje met een haf/fjord(weet ik niet meer) in de L reed en dat de jury gewoon zei: "Hier ga ik niet naar kijken, geef jij die punten maar" En daarna ging ze doodleuk in de baan ernaast zitten kijken. Dat vind ik echt NIET kunnen!
Dat meisje had trouwens wel een winstpunt Haha! ook wel verdiend hoor... Party!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gomir op 2001-11-03 16:45 ]</font>

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 16:57

Hebben jullie wel eens gezien hoe het eraan toe gaat bij zo'n cursus. Nou, op die manier kan ik ook wel jurylid worden. De meesten hebben volgens mij nog nooit de regels van de FEI goed doorgelezen.
Er zijn ook goede juryleden hoor, hou me te goede, maar dat zijn er maar weinig, het meeste is brandhout. Ken er te veel, en ze te vaak zelf zien rijden, meestal brandhout. Maar ja wat doen we ertegen?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 19:36

Zelf jury worden en vasthouden aan het beeld zoals het moet zijn. Lijkt mij de enige oplossing.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 20:07

Tja, alleen is het nog maar de vraag of je ingeloot wordt .... Jurylid willen worden is 1 maar aangenomen worden voor de juryledenopleiding is weer een ander verhaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, ikkedus, VosjeN, xDeena_ en 51 bezoekers