chocolade versiering maken voor op taart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

chocolade versiering maken voor op taart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 15:52

Is er iemand die weet hoe je versiersels in chocolade maakt voor op een taart?

Ik ga een taart maken (biscuit met slagroom en fruit) en wil daarop de naam en de leeftijd van de jarige in chocolade maken... Maar probleem, ik heb geen idee hoe ik dat het beste kan doen.

De chocolade gewoon smelten, op een ijzeren bakplaat de letters vormen en dan losmaken? Of moet je wat speciaals toevoegen aan de chocolade... dus mensen met tips, let me know!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:35

Ik denk dat je het beste bakpapier als ondergrond kunt pakken, dat haalt wat makkelijker los, denk ik. Verder zou ik het niet goed weten. De chocolade kan je natuurlijk in een spuitzak doen, maar dat had je vast wel bedacht Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:41

Van Oetker dacht ik (een rode verpakking) heb je van die speciale smeltchocolade. Dat moet je opwarmen in een pannetje, dan is het vloeibaar, knip je een puntje van het zakje af en kan je het in de vorm van letters op de taart spuiten en wordt het weer hard.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 19:13

Wmijn, dat van de spuitzak had ik al bedacht idd Knipoog en bakpapier is idd beter, had ik nog niet aan gedacht... thx voor de tip dus.

En ik ga eens in de supermarkt zoeken achter die smeltchocolade van Oetker of ze dat hier hebben...

En anders hopen dat het lukt zaterdag Haha!

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:37

hmm heeft mijn vader pas ook gedaan Tong uitsteken had gewoon chocolade bolletjes laten smelten, in een spuitzak gedaan, gespoten op een bakplaat met bakpapier en toen in de koelkast. Maarja mn vader werkt in een restaurant dus die kan overal nogal makkelijk aankome Tong uitsteken

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:46

niks Oetker! kan je zelf ook!!

Reepje chocola (puur is het mooiste) au bain marie smelten.

Ondertussen knip je van bakpapier een driehoek en vouw je een pijltje. net zo eentje als bij pijltjes schieten, maar dan met een iets bredere bovenkant, zodat het makkelijker te vullen is. Plak als het nodig is de rand van je "cornetje" (zo heet dat!) vast met een plakbandje. zorg bij het vouwen van je pijl dat het gaatje waar de chocola straks uitkomt helemaal dicht is, er mag niks uit kunnen druppen. Als je chocola gesmolten is, doe je het met een eetlepel in je cornetje. vul het niet voller dan de helft, anders wordt het een smeerboel!!

zorg dan dat het plakbandje vooraan komt te zitten, en vouw het zakje dicht (eerst 2 zijkanten naar elkaar toe en dan de bovenkant rollen zoals je ook bij bv. een tube tandpasta doet)

Nu kan je een heeeel klein stukje van het puntje afknippen. echt een milimetertje, als het te weinig is omdat er niks uitkomt kan je altijd nog een milimeter afknippen!

Knip wel helemaal recht, anders gaan je letters krullen. Je moet het cornetje vasthouden als een pen, en van bovenaf knijpen.

Op de banketbakkersopleiding moesten we dit oefenen met tandpasta, heeft namelijk ongeveer dezelfde dikte als de chocola.


Beetje duidelijk overgekomen? Lachen

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:47

Ik wilde net druk gaan typen toen ik de vraag las, maar Maudy heeft het antwoord al gegeven Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 12:59

Thx maudy... Ik ga het zaterdag zo uitproberen... hoop dat het wat lukt, maar eventueel beetje oefenen eerst (en zelf eventueel mislukte probeerstels opsmikkelen Haha!)...

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:46

Je kunt ook gewoon chocolade smelten en het dan op de taart doen. Wordt het vanzelf weer hard van.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 14:03

Maar, als je warme chocolade op de taart doet, waar koude slagroom opligt, lijkt me niet zo aan te raden voor de slagroom Haha!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:05

chocola mag je nooit warmer maken dan 37 graden celcius. Dus als je met je pink de chocola aanraakt mag je eigenlijk niks voelen, geen wamte en geen kou. Wordt de chocola wel warmer dan 37 graden, dan worden de kristallen te groot en de chocola slaat wit uit. Je kan het dan weggooien. Het is nog wel te eten maar het is niet mooi op een taart.

Dus 37 graden kan best op koude slagroom!

Gewoon oefenen met tandpasta Natalie! succes, ben erg benieuwd of het lukt! (sommige banketbakkers kunnen het na jaren school en na jaren oefenen nog niet!)

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:09

aaaaa ieeee oeeee 33!!! 33 graden!!! sorry sorry!

Chocola mag niet warmer worden dan 33 graden!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 21:58

Hmm... zou ik er de thermometer dan bijnemen?
Meestal smelt ik chocolade zonder thermometer gewoon au bain marie en ik heb nog nooit chocolade gehad die wit uitsloeg... gelukstreffers dan waarschijnlijk Lachen
Idd, zaterdag oefenen, oefenen en nog eens oefenen (vind het ook niet erg om 'mislukte' probeersels te moeten opeten Haha!)

Ik zal proberen een foto van de taart te maken als ie klaar is (met versierletters erop) --> als vriendlief niet te snel is met opeten zal die foto wel lukken...

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:59

ohh ik ben benieuwd naar de foto natalie! morgen is de Big Day! Enne, zet je vriend maar even buiten als de taart bijna klaar is, hij wacht maar even hoor!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 22:02

Hihi, vriend zal lachen als ik hem buiten zet in de kou hier Knipoog Ik zorg wel dat hij iets kan snoepen van de overschotjes van de versieringen, houdt hem wel ff bezig Haha!

Ik ben zelf ook benieuwd of het gaat lukken... de taart zelf is geen probleem, die maak ik ondertussen met m'n ogen dicht... maar de chocolade, spannend...

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:03

sorry, knopje bleef hangen!

Ik wacht morgen op je verslag! Knipoog

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 14:33

En het is...........................gelukt Haha!

Foto wordt vandaag gemaakt en komt eraan zo gauw ie ge-upload is...

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:39

hoeraaaa!!! nou dubbel gefeliciteerd dan maar!! OK dan!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 11:38

De foto's

Afbeelding

Afbeelding

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:29

Vingers aflikken dat ziet er lekker en leuk uit.
Doe mij maar een stukje Knipoog

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:56

wauw goed gelukt hoor!!! ziet er lekker uit!

leuk dat je nog even de foto's hebt laten zien!!