mijn linkerbeen... grr&*$#%*$#

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

mijn linkerbeen... grr&*$#%*$#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 13:27

gisteren had ik weer les met shadow, ging opzich lekker, maar op de linerhand valt hij nog wel eens naar binnen op de volte. dan wil ik hem met mijn binnenbeen naar buiten drukken, maar op een of andere manier kan ik niet goed drijven met dat been... ik heb een klien spoortje om, maar het wil ook al niet lukken om dat spoortje er af en toe eens in te prikken.
met rechts gaat dit wel goed. ik heb links er nu een zweepje bij zodat ik kan bijtikken achter mijn kuit, maar dit vind ik ook geen briljante oplossing.
wat zou ik hier aan kunnen doen?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:36

he lissy
het helpt ook wel een beetje als je echt goed je buitenteugel erbij houdt, dan kan hij al minder naar binnen vallen op de volte, verder ook niet te veel vragen met je binnenteugel.
Het kan best zijn dat hij het de ene kant op zelf gewoon makkelijker vind en dat het niet zo zeer aan jouw been ligt, maar aan je paardje. Veel kleine voltes rijden kan hem hierin soepeler en sterker maken

succes!!


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 13:45

mijn buitenteugel houd ik er goed bij... mijn intructrice zegt zelf dat ik die er oms te veel bijpak.
ik heb hier op andere paarden ook last van dus het ligt niet aan shadow, maar helaas echt aan mij...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:49

naar de sportschool en dan vooral dat been trainen???
Weet niet als het echt zo is dat je ene been sterker is dan de ander, dam zal je dat toch op de een of andere manier moeten trainen

trouwens dacht er net aan dat het ook best zo kan zijn dat je misschien niet recht op je paard zit rechtsom, daar kan hij ook op reageren door naar binnen te vallen. Probeer daar eens op te letten, vaak heb je het niet door dat je verkeerd zit. Kan me best voorstellen dat je nl scheef gaat zitten als hij naar binnenvalt en dat het daardoor juist erger wordt. Dat effect zal je dan ook bij andere paarden hebben als je scheef zit dus dat kan wel kloppen


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 13:52

dat zou het idd kunnen zijn... voor mijn gevoel verleg ik mijn gewicht iets naar buiten zodat hij dus weer iets naar buiten komt door onder me te blijven (snap je het nog??) maar misschein werkt dit juist wel averechts Verward

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:52

Het zweepje erbij om achter je kuit bij te tikken vindt ik helemaal niet verkeerd hoor. Zelf doe ik dat ook als t nodig is, maar ik gebruik eigenlijk nooit spoortjes.. ik vindt dat ie maar gewoon op mijn kuit voorwaarts en eventueel opzij moet gaan. Moet zeggen als ik weer eens zachtjes heb bijgetikt (hij is heel gevoelig, dus de kleinste aanraking voelt ie al) dan hoef ik daarna echt alleen nog maar mijn kuit aan te duwen en dan krijg ik echt onmiddelijk een goeie reactie... sterke!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:38

juist als je je gewicht meer naar buiten brengt komt er ook meer druk te staan op je buitenbeen waardoor je hem eigenlijk dus met dat been weer naar binnen duwt. Blijf recht boven je paard zitten denk dat je dan al merkt dat het minder wordt.


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:26

Ik heb hetzelfde probleem als jouw, ik he ook een heel zwak linker been. Gewoon met rijden heb ik er niet zo veel last van, maar als ik een keer iets extra vraag heb ik daar gewoon niet de kracht voor.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:19

Heb ik linksom net zo. Ik heb ook vaak het idee dat ik linksom op de volte zelf naar buiten val, en ik moet er dan zo aan blijven denken om mijn linkerbeen lang te houden en tegen z'n buik aan te houden. Heb dan ook snel de neiging om hem iets af te steken. Bij mij is het ook nog zo dat mijn linkerkant iets korter is, waardoor ik al meer moeite heb linksom, maar toch, het irriteert me mateloos Haha!

Steeds blijven denken om je been lang te blijven houden, tenen recht naar voor. Iemand heeft mij het een keer uitgelegd dat het net zoiets is als met fietsen. Wanneer je zonder handen fietst, en je zit dan iets scheef en vergeet druk te houden op je trapper, ga je ook om, dus voldoende druk houden op de beugel. En ook in je bekken en heupen recht blijven zitten, niet gaan inknikken etc.

*Gaat vanaaf zelf weer eens oefenen Haha!*

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 22:48

hmm, renee, ik kan dus ook niet zonder handen fietsen Haha! maar bedankt voor de tips. ga ze morgen uitproberen!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:46

Goh, ik heb dit inderdaad precies hetzelfde! Wilde er ook al bijna een topic over starten. Kan het niet ook gewoon te maken hebben met het feit dat je links of rechtshandig bent?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:54



marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:15

Heetf iedereen het met het linker been? wel grappig, ik dacht dat ikd e enige was! ik heb altijd gedacht dat het kwam door een heupoperatie die ik had gehad toen ik nog baby was, maar mss heeft het dan toch een andere oorzaak

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:23

Ik heb een linker arm die niet goed werkt Knipoog Het is erg vervelend, ik kan hem soms alleen nog maar omhoog of opzij bewegen, verder kan ik er niks mee doen. Het staat zo stom Haha!

:brr:

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:26

Ik heb het juist met mijn rechterbeen, maar dat been is ook ietsje korter dan mijn linkerbeen. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft? In ieder geval is het wel knap irritant...

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:11

Ik weet niet hoor maar heeft er iemand ook al eens aan gedacht dat je misschien teveel druk hebt op je binnen teugel>>????
Als je binnen teugel te veel op je bovenbeen blijft of te ver naar achteren dan dwing je namelijk om het paard om te trekken tegen je binnen been aan!!!!!!!!!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:18

Ik denk dat al jullie paarden scheef zijn.

Ze vinden het moeilijk om linksom te buigen omdat hun rechterspieren korter zijn.

Lees het topic hierboven eens over het rechtrichten, staan ook punten bij waar je aan kan voelen wanneer je paard scheef is.

Ik heb vroeger ook de problemen gehad die jullie hier beschrijven nu rijd ik mijn paard beter en gaat het ook veel beter.

Als paard naar binnen valt beide handen naar buiten zetten en zelf recht blijven zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 06:02

Op paard Ahoy gaf Erna van Oosterwyck een demonstratie. Zij heeft een dwarslaesie Huilen , zit een rolstoel Huilen , kan niet eens staan Huilen maar is toch gaan rijden. Kan inmiddels haar rechterbeen een heel klein beetje bewegen, maar links nog helemaal niks . Rijdt nu dus gewoon M2 wedstrijden bij de KNHS , heeft sinds 7 weken een goeie knol onder haar kont Gestion (!!) Nobility (v Pion). OK dan! Ze rijd daarmee op ZZ niveau! *LOL* OK dan! Ik wil maar zeggen het komt dus niet op kracht aan maar op balans.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:25

Ik heb dit ook maar dan met rechts en ik weet wel zeker dat het niet met korter spieren van de pony te maken heeft. Ik heb dit probleem namelijk al bij minstens vijf pony's ervaren! Ik rijd ook meer met mijn rechterhand dan met mijn linker, wat waarschijnlijk ook een belangrijke oorzaak is. In de les heb ook al een aantal keer gehoord dat ik in het schouderbinnenwaart meer op mijn binnenbeen moet blijven zitten.

Ik vind dit naast rechtop zitten echt één van de moeilijkste problemen!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:31

Volgens mij komt het - heel kort door de bocht - hierop neer: zowel mensen als paarden hebben een goede en een slechte kant. Ik ben zelf bijvoorbeeld ook minder handig met mijn linkerbeen + linkerhand. Voor paarden geldt dat dus ook!

De oplossing: veel trainen! Wel evenveel op beide handen blijven rijden en idd ook goed werken aan rechtrichten.

Succes!

Lachen

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:51

Ik had dat probleem uit eindelijk zat het probleem bij mij ook wel bij hem maar toch ik deed ook 1 ding verkeerd. Ik hing met de volte naar binnen waardoor hij naar binneviel .. het was ook zijn slechte kant maar toen ik recht ging zitten wat voor mij leek alsof ik naar buite hing ging die al veel meer naar buite lopen. En zoals miko al zei veel trainen!

Een Gouden zadel maakt van een ezel nog geen paard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:01

Waarschijnlijk ben je van jezelf ook rechts? Ik heb hetzelfde probleem. Omdat ik rechts ben, ben ik me meer bewust en sterker aan de rechterkant. Op het moment dat mijn aandacht verslapt op mijn houding omdat ik bv een moeilijke oefening moet doen, gaat mijn linkerbeen "bungelen". Probeer je dus zoveel mogelijk bewust te zijn van je linkerbeen. Je kunt bv elke hoek even je houding checken. En vaak zonder beugels rijden is ook aan te raden. Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:18

ik dacht net als cowgirl aan scheve paarden. ik heb het ook vaak, en opeens merkte ik bij een pony, dat het ineens mijn andere been was, dat 'niet werkte'. die pony was andersom scheef zeg maar. en als je altijd op scheve paarden zit, ontwikkel je zelf ook geen gelijke spieren, nee.

Enya - Daya :-)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:59

hihihi, ik ben linkshandig en heb dat probleem met mijn rechterbeen... Mijn instructrice kan het al zien aan mijn been houding (hak minder uitdrukken en tenen vaak meer draaien naar buiten) heb ook minder kracht. Het helpt om ervoor te zorgen dat je pony zich niet bol kan maken aan de rechterkant, dan kun je namelijk minder goed inwerken, dus niet te veel met die buitenteugel, maar juist stelling naar binnen vragen en oefenen met wijken op de volte / volte openen. Zorgen dat je aan de binnenkant ( in jouw geval linkerkant) blijft zitten. Succes!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:22

ik ben ook links, en ik rijd het liefst op dat omgekeerd scheve paard Haha! reden gevonden Lachen
ik heb het er ook erg moeilijk mee om dezelfde hulpen te geven, been ligt anders, schouders scheef, enzovoort. dat belemmert idd de pony.

Enya - Daya :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers