Bijrijders!! Ik snap het niet meer.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:27

hihi... ik hb net mn paardje verkocht, na 7 jaar snik, snik (studeren, te groot, Image kreeg te weinig aandacht etc.) Maar nu sta ik aan de andere kant en ga het als bijrijder proberen (als ik een leuk paardje vind). Ben benieuwd hoe het gaat lopen Knipoog. Maar heb zelf ook aardig wat lastige ervaringen gehad (steeds minder komen en op een gegeven moment helemaal niet meer zonder iets ervan laten horen en dat soort dingetjes. Dus ik ben van plan me voorbeeldig te gaan gedragen Schijnheilig (alhoewel ik dat ook niet anders wil natuurlijk... Haha! !)

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:28

k zoek juist een bijrijpaard maar alles is aan de andere kant van nederland: Verdrietig
dus als iemand dicht bij hengelo een bijrijdster nodig heeft, houd ik me aanbevolen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:41

Dan heb ik het getroffen denk ik. Ik heb gereageerd op een adv op marktplaats. En voila, meteen de eerste was het raak! Ik ben nu trotse verzorgster van 2 pony's, mag zo vaak komen en rijden als ik zelf wil, hoef niets te betalen, en alles is aanwezig. De bak is verhuurd aan andere mensen, dus als ik in de binnenbak wil rijden, moet ik wel een klein bedrag betalen. Verder kost het me dus niets, daar tegenover koop ik dan wel weer spulletjes voor de pony's, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ze worden op het moment alleen door mij bereden en staan dus zonder ijzers. Straks als er weer marathon mee wordt gereden, en gewoon rijden door mij, dan heb ik al gezegt dat ik de helft van de kosten voor de hoefsmid betaal. Dat hoeft niet, maar ik slijt die ijzers immers ook. Dus vind het niet erg.

Als ik zo mijn eigen tekst terug lees, mag de eigenaresse ook blij met mij zijn dacht ik zo.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:52

Goddess schreef:
Zelfde probleem hier.....
Ik weet niet wat het is, ik zoek een bijrijder voor mijn bijrijdpaard, omdat ik naar het buitenland ga en de eigenaar geen i-net en dergelijke heeft.
Ik begrijp t niet, de eigenaar vraagt niet veel: het is geheel gratis, je mag zo vaak komen als je wilt, het liefst zelfs elke dag, je hoeft niet uit te mesten, niks van dat alles, alleen zoekt hij iemand die wat ouder is en wat ervaring heeft en dus met Irant alleen op stap kan. Er is ook geen bak, je kan dus alleen buitenrijden, maar er moeten genoeg ruiters zijn die dit toch wel genoeg vinden (ben ik de enige?)....
Ik krijg dus geen enkele serieuze reactie, op de reacties van enkele jongere meisjes na (10-12 jaara), waar het paard niet mee te vertrouwen is.
Dus hier zit t m niet in de bijdrage, maar wat is het probleem dan wel?


Je noemt het zelf al: de Leeftijd!
Er zijn hordes paardenmeisje in de leeftijd tot 14 jaar en daarna vlat meer dan de helft af omdat jongens en andere activiteiten plotseling leuker worden. Stinkend en vies bij een paard vandaan komen hoort daar vaak niet meer bij...

Daarna komt de tijd van studeren, met bijbehorende studentenleven en dan werken. En onderschat dat niet... Af en toe wil ik graag weer terug naar mijn studententijd... Zeeën van tijd... vergeleken bij nu... En minder afhankelijk van een goede bak omdat je vaak overdag vrij bent en dan 's avonds kunt leren (als dat al nodig is)

Alleen de echte liefhebbers worden trouwe paardeneigenaren of bijrijders, diegenen die niet alles aan de kant kunnen of willen zetten, kom je dan natuurlijk sneller tegen omdat er minder keus is.

Ik ben blij dat ik wel meisjes vind. Misschien niet zo oud, en niet zo goed rijdend, maar wel betrouwbaar. De ervaring komt dan hopelijk met de jaren Knipoog
Heb je een moeilijk paard, of heel groot en sterk, dan wordt het al weer een stuk moeilijker!
Succes!!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:04

Ik ken het probleem.. Ben zelf ook al druk op zoek naar een bijrijdster. Ik loop tegen zat problemen aan.
Ze staan bij mij aan huis waardoor je toch vaak alleen hier rondloopt en veel alleen moet doen. Ik heb een arabiertje die niet een van de braafste is onder het zadel maar wel de liefste in de omgang. En een shetlandmerrie, die alleen verzorgd hoeft te worden, die pas 1 1/2 is. Ik krijg ook reactie's van meiden tussen de 10-14. In princiepe zou het een mooie leeftijd zijn voor m'n shetlander, maar aangezien ze nog onbeleerd is en nog opgevoed moet worden durf ik het niet aan i.v.m de verantwoording. Ik bied volgens mij iets supers aan! maar niemand die reageerd helaas. Ik vraag geen bijbetaling in de kosten, ze mogen 2-3 dagen in de week komen/rijden en ze mogen lessen. Er is een super altijd droge buitenbak aanwezig en uitrijmogelijkheden. Straks is er eventueel de mogelijkheid om 1 dag in de week een dressuurpaard bij te rijden om bij te leren. In princiepe is alles bespreekbaar, daar tegenover staat wel dat ze ook in de regen moeten komen, en klusjes moeten doen zoals stal uitmesten, voerne, tuig schoonmaken, erf vegen etc. Maar dat vind ik personlijk reeel, dat deed ik zelf ook altijd. (meteen een goeie reclame Ze staan in Kelpen-Oler - Limburg! ) WIE WIL Tong uitsteken Haha! .... Tja.. ben ik nou zo moeilijk... Verward

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:20

De problemen die me opvallen is dat eigenaren heel veel verwachten en denken veel te kunnen maken. Een goede bijrijder is niet voor niets bijrijder, dat heeft meestal met financiële-problemen en tijd-te-kort te maken anders zouden ze zelf wel een paard hebben. Daar mee wil ik zeggen dat een eigenaar niet zomaar alles kan vragen, zoals een huizenhoge bijdrage, zware stalwerkzaamheden en het naleven van vele regeltjes. Paardrijden en verzorgen doe je op je gevoel, als een eigenaar dat kan accepteren kan een bijrijder tot z'n recht komen.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:37

Ik zie mezelf toch ook wel als een goede verzorger, maar bij mij is het toch echt zo, zodra iemand een bijdrage vraagt, valt diegene voor mij af... ik wijger voor zoiets te betalen, ik doe dit uit mijn plezier en om de eigenaar te helpen... en dat moet van harten gaan en anders nie...

Ik heb het nu getroffen Haha!, ik word nu zelfs betaald om de paardjes die ik nu heb te verzorgen Tong uitsteken... maar dat stop ik een potje voor de paardjes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:46

Aimee schreef:
De problemen die me opvallen is dat eigenaren heel veel verwachten en denken veel te kunnen maken. Een goede bijrijder is niet voor niets bijrijder, dat heeft meestal met financiële-problemen en tijd-te-kort te maken anders zouden ze zelf wel een paard hebben. Daar mee wil ik zeggen dat een eigenaar niet zomaar alles kan vragen, zoals een huizenhoge bijdrage, zware stalwerkzaamheden en het naleven van vele regeltjes. Paardrijden en verzorgen doe je op je gevoel, als een eigenaar dat kan accepteren kan een bijrijder tot z'n recht komen.


Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Sommige eigenaren vinden dat de bijrijder maar blij moet zijn dat ze hun paard mag rijden en daarnaast nog een bijdrage leveren en rijden en verzorgen moet strikt via de regeltjes gaan. Ik heb de eigenaresse van m'n huidige bijrijdpaard nu bijna zover dat ze blij is dat ik haar paard wil bijrijden en verzorgen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben hartstikke blij met mijn bijrijdpaard (ookal gaat het nu even minder), maar de relatie eigenaar-bijrijder begint nu wat meer in evenwicht te komen en dat vind ik wel fijn.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:22

ik heb in een half jaar tijd 4 bijrijdsters versleten, het probleem is TIJD, dat valt vies tegen. Mijn paard staat in pension bij een boer, je moet hem zomers uit de wei vissen en naar de boerderij brengen, je bent gauw 3 uur bezig incl. een uur rijden. Verder kan je eigenlijk alleen buiten rijden, er is wel een bakje, maar dat is vaak niet te berijden.

Ik doe nu alles zelf, maar er zijn dagen dat ik moet schipperen met tijd, dan kan ik alleen even knuffelen en voeren.

Ik zoek nu een verzorgster voor 2 dagen die niet rijdt, alleen wandelt, aandacht geeft en voert....niet te vinden dus!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:38

Ik ben nu zelf ook bijrijder, probeer echt trouw 3x per week te komen, en zo mogelijk vaker.
Hoef hier niets voor te betalen, en ik ben de enige die er wat mee doet. Wat dat betreft heb ik het super getroffen. en de eigenaar is mij alleen maar dankbaar voor alles wat ik met het paard doe.
Maar zoals al meer gezegd hier, had ik meer tijd en geld gehad, dan had ik wel een eigen paard gehad. Dus zodra iemand een hoge bijdrage vraagt, valt het voor mij al weer af Scheve mond.
Daarbij heb ik ook heel wat minder goede ervaringen gehad met de eigenaren, van eerder bijrijdpaarden.

Ook ik weet overigens hoe moeilijk het is een geschikte bijrijrder te vinden (ook als je geen bijdrage vraagt).

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:40

ik ebn zelf bijrijdster en misschien moet je hun kant van het verhaal ook eens aanhoren, jullie willen allemaal de topruiters op jullie paard en allemaal mensen die ja knikken maar owee als er dan eens wat aan de hand is met het paard, wie zijn schuld is het dan, jaja de bijrijdster!!

vind je het gek dat ze niet meer staan te springen???

Ik merk vaak op dat eigenaars zoiets hebben van, ja zij is maar de bijrijdster maar het is wel mijn paard dus ik bepaal wat er gebeurd, ok het is ook jullie paarden en er zijn regels die gevolgd moeten worden, stalregels, dingen die je liever niet hebt maar laat de bijrijdster soms ook eens haar gang hebben!!

ik heb nu 15 jaar ervaring met een paard en van mijn vorig bijrijdpaard, nou ik werd er helemaal gek van, dit was niet goed en dat was niet goed, ik had zoiets van, meid, hier heb je jouw paard en toedelledokie, ik heb het gehad, iedereen wil een bijrijdster met onwijs veel ervaring maar als ze dna die ervaring die zij heeft opgelopen eens hanteerd dan is het van oweeeeeeeeeeeeeeeee maar het is wel mijn paard hoor, nou doe ht dan lekker zelf!!!
Dan ga ik net zo goed lekker op een manege rijden, heb ik lekker gehobbeld en niemand die wat te zeuren heeft!!

nu heb ik ook een bijrijdpaard en de eigenaresse die hoor ik niet!!
Ze weet wat ik allemaal doe met haar paardje, ze weet ook wat ik niet wil doen (buitenritten) en is daar tot zover tevreden mee!!
We gaan zoms ook eens samen naar stal, van kop belle, ff naar het knollie kijken, nou ondertussen weer helemaal bijgebept, zij kan zien hoe ik nog met haar paardje ben, ik zie haar nog eens en echt onwijs top is dat!!

ja sorry moest het ff kwijt omdat ik gewoon merk dat er overal bijrijders worden gezocht en maar klagen dat er niks word gevonden, misschien moet je het ook eens bij jezelf zoeken en niet alleen vanb in mijn streek is er niks te vinden!!

stuur nu niet half bokt op mijn, het is goed bedoeld Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:05

Ik zoek iemand met ervaring, dan doel ik niet op iemand die al 20 jaar rijdt, maar iemand die niet alleen 2 jaar op een manege op hetzelfde paard gereden heeft. Dit is alleen maar als bescherming voor de bijrijdster zelf. Omdat ik m'n paard ken en weet dat hij echt niet makkelijk is. Voor de rest is verantwoording een grote eis (dat heb ik in m'n vorige antwoord al uitgelegt) en dat is het dan wel. Ik heb weinig eisen verder en toch kan ik niemand vinden Verward . Klusjes zoals de stal uitmesten vind ik normaal, moet ik dan als zij rijden de stal uit gaan mesten ? .. Het erf aan vegen vind ik ook normaal, als je uitgemest hebt even een bezem over het erf halen, dan ziet het er gewoon netjes uit. (erf = klein hoor, geen honderen meters Haha! maar erf klinkt zo leuk Schijnheilig ) . Misschien is het ook erg regio gericht. Waar ik woon (limburg) is alles veel gespreider dus mensen moeten langer rijden om ergens te komen. Verder hebben 150 van de 200 mensen paarden een huis en de andere 50 interesseren zich alleen voor koeien en varkens Tong uitsteken Haha! ..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:09

Ik weet nog dat ik begin van het jaar naar iemand belde die een bijrijder zocht. Ze wist al dat ik ongeschikt was, omdat ik nooit dressuurmatig op wedstrijdniveau had gereden. Verward Nou, dan niet hoor!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:20

Citaat:
ik ebn zelf bijrijdster en misschien moet je hun kant van het verhaal ook eens aanhoren, jullie willen allemaal de topruiters op jullie paard en allemaal mensen die ja knikken maar owee als er dan eens wat aan de hand is met het paard, wie zijn schuld is het dan, jaja de bijrijdster!!


ik ben 15 jaar bij dezelfe mensen bijrijdster geweest en afzeggen was er niet bij! Afspraak was afspraak en er waren duielijke regels wat wel en niet mocht. In overleg was meer mogelijk Op een goed moment (meer kwaad moment) kon ik 1 van hun paarden niet meer houden, toen mocht er een ander bit in.
Ze hadden jachtpaarden en ik mocht ook als groom mee jagen, wat ik vroeger zelf heb gedaan.

Mijn laatste bijrijdster belde 2 van de 3 x af (of smste) met de meest doorzichtige smoesjes, ik zit in het onderwijs, dus ik ruik smoezen op een kilometer afstand!

Mijn paard is te sterk en te jong om er een onervaren kind mee weg te sturen, de eigenaar blijft tenslotte t.a.t. verantwoordelijk, dus ik wil niet meer dat er een ander op rijdt. Maar er moeten toch ook middelbare dames zijn die niet meer durven te rijden, maar nog wel willen poetsen en wandelen??????

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:00

ik zeg ook niet dat je een kind op een paard moet steken die soms wel eens flinke kuren kan uitsteken en ok, jullie eigenaars zijn ook ten alle tijde verantwoordelijk als er iets gebeurd maar als ik jullie allemaal moet geloven dan zijn jullie paarden allemaal professionele paarden die minstens op ZZ niveau lopen!!! of die eigenaars zijn allemaal onwijze topruiters, wat zeg ik de beste in de wereld en voor minder dan dat gaan we niet en mogen ze niet op dat paard, ja maar wat willen jullie danm??????

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:03

Shiloh"]
Ik heb het nu getroffen Haha!, ik word nu zelfs betaald om de paardjes die ik nu heb te verzorgen Tong uitsteken... maar dat stop ik een potje voor de paardjes!
[/quote]
Dat klinkt goed! Waar is die stal Knipoog Haha!

[quote="smurf schreef:
Ik zoek nu een verzorgster voor 2 dagen die niet rijdt, alleen wandelt, aandacht geeft en voert....niet te vinden dus!

Begrijp me niet verkeerd, maar dat klinkt nou ook niet écht heel aantrekkelijk. Kun je niets regelen dat je eventuele bijrijdster toch af en toe kan rijden?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:08

PolitieTed"]
[quote="smurf schreef:
Ik zoek nu een verzorgster voor 2 dagen die niet rijdt, alleen wandelt, aandacht geeft en voert....niet te vinden dus!

Begrijp me niet verkeerd, maar dat klinkt nou ook niet écht heel aantrekkelijk. Kun je niets regelen dat je eventuele bijrijdster toch af en toe kan rijden?
[/quote]

Dat klinkt idd niet aantrekkelijk. Persoonlijk zou ik daar bijna voor betaald willen krijgen, maar goed...

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:13

Grappig, ik ben zowel eigenaar als bijrijder...
en ik herken allebei de kanten . Mijn eigen paard was afgelopen jaar aan het revalideren en ik merkte dat ik maar slecht het geduld op kon brengen daarop te wachten. Toen besloot ik om (via marktplaats) te reageren op een advertentie en daar heb ik nu mijn bijrijpaard van.

In februari rij ik mijn bijrijpaard een jaar en mijn eigen (inmiddels weer gezonde) paard heb ik ongeveer 4,5 jaar. Nu rijdt ik mijn eigen paard 6 dagen en mijn bijrijpaard 4 dagen in de week. Eigenlijk is het net te druk naast een 32 urige baan... maar het is zo leuk twee totaal verschillende paarden te rijden...

Voor mijn bijrijpaard vroegen ze iemand met minimaal M-niveau. Achteraf denk ik dat iemand met daadwerkelijk L1 winstpunten hem ook hadden kunnen rijden. Hij geeft enkel af en toe een rotbok, maar die zit ik net zo slecht uit als een B-ruiter... ik kan, denk ik, hem enkel iets vlotter door sommige oefeningen heen rijden dan een L1 ruiter... al geloof ik best dat er veel L1 ruiters zijn die beter rijden dan ik...

Aan de andere kant klopt het, dat je een hoop onbruikbare reacties krijgt als je geen eisen stelt. Ik wil als eigenaar ook een goede ruiter op mijn paard. Helaas is de bijrijder op mijn paard niet zo fanatiek als ik zou willen, maar ze geeft mijn paard beweging en knuffels en ik kan op haar aan.

Betalen voor een bijrijpaard vind ik onzin. Mijn bijrijder betaald niets en ik betaal ook niets voor mij bijrijpaard. Mijn paard is mijn keuze en mijn kosten. Anders is het als je met zijn tweeen 1 paard koopt (maar dat zou ik sowieso niet doen)

Misschien staan er bij jullie (voor de mensen die nog bijrijders zoeken) op stal wel mensen die een tweede paard willen bijrijden. Als je zelf een paard hebt (of hebt gehad) weet je welke verantwoordelijkheden een bijrijpaard geven. Het kan ook dat door de recessie aankomende jaar meer bruikbare bijrijders vrijkomen, al betwijfel ik het. Er zijn wel veel meer paarden en eigenaren in NL dan vijf tot tien jaar terug. Dat maakt ook de spoeling dun. Zeker als je vergelijkt met je eigen bijrijderstijd.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:13

daarom kan ik ook niemand vinden en ga ik iedere dag zelf, ook al is het soms on 8 uur 's avonds pas i.v.m. werk.
Mijn paard mag maar 2 x per week bereden worden en dan alleen stappen tot begin april, omdat hij erg overbouwd is en daar heel veel last an heeft, die 2 x per week doe ik het liefst zelf, temeer daar hij niet helemaal verkeersmak is en we geen bak hebben.

Ik ken nogal wat dames van mijn leeftijd, die vroeger op dezelfde manege stonden als ik, de geen paard meer durven rijden,maar nog wel aaien, maar deze dames hebben......geen tijd....zoals iedereen tegenwoordig.

Overigens heb ik een recreatiepaard, die geen enkel niveau heeft, nog niet eens kan galopperen onder het zadel,net zadelmak is en ikzelf heb geen enkele ambitie meer om nog enig niveau te gaan rijden. Bosritjes zijn voldoende voor ons.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:40

Ik ben bijrijdster, ben zelf zo trouw als een hond. Als ik niet kan wordt het altijd van te voren afgesproken. Als ik elke dag kan komen, dan doe ik dat, al is het alleen maar om te mesten of om tussen de middag te voeren. Ben overigens wel de enige die wat met het paard doe, als ik niet kan dan mesten ze zelf uit. Ik betaal niets voor het paard, ze zijn blij dat ik het wil doen. Ik koop ook bijna nooit iets nieuws voor hem, zij vind dat absoluut niet nodig.(heb laatst wel een nieuw zadel gekocht, omdat ik de andere niet lekker vond liggen, maar als ik het gevraagd had had zij een ander gekocht)! Toen het paard een jaar ziek was en ik dus niet kon rijden, kwam ik toch elke dag op 3 stallen te mesten (waarvan 2 shetten Schijnheilig ), hun waarderen dit absoluut.
Ik heb een jaar op kamers gewoond en toen kwam ik alleen in het weekend, maar ik bleef komen!
'k doe hem nu 5 jaar, mag er alles mee doen wat ik wil, zij spreekt ook altijd over ónze'paarden
Ik kwam overigens bij hun als een manegemutsje, kon voor geen kant rijden, maar dat maakte haar niets uit, zolang het paard maar aandacht kreeg. (snap nu nog niet wat ze ooit in mij gezien heeft Bloos )
ik kan dus zeker zeggen dat ik het met mn paard getroffen heb, maar zij hebben het ook met mij getroffen denk ik dan maar! *LOL*
Ik denk dat voor demeeste mensen de kosten een groot probleem zijn, zeker als je 100 euro moet betalen voor 3x in de week rijden, (zeg niet dat dat bij jouw zo is hoor) dan is de lol lijkt mij er vrij snel af!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:16

smurf schreef:
daarom kan ik ook niemand vinden en ga ik iedere dag zelf, ook al is het soms on 8 uur 's avonds pas i.v.m. werk.
Mijn paard mag maar 2 x per week bereden worden en dan alleen stappen tot begin april, omdat hij erg overbouwd is en daar heel veel last an heeft, die 2 x per week doe ik het liefst zelf, temeer daar hij niet helemaal verkeersmak is en we geen bak hebben.


Kijk, dan vind ik het een ander verhaal, dat er niet mee gereden mag worden.
Wat niet kan, kan niet. Zo simpel is dat...
Maar als het in april beter gaat en hij straks wel weer gewoon bereden kan worden, is er dan de mogelijkheid voor de bijrijder om ook te gaan rijden?
Dan vind ik het namelijk wel kunnen, en zou ik er (mocht ik op zoek zijn en in de buurt wonen) er ook best interesse in hebben.
Ben ik nou zo vreemd Verward

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:35

Misschien zijn paardeneigenaren wel truttig en regelneven als het om hun paarden gaat, maar het is dan ook een kostbaar bezit (en dan heb ik het niet over de waarde van een paard).
Ik zou ook best een bijrijder er bij willen hebben, voor 2 dagen in de week, maar mijn paard is moeilijk. Ze is een teut op stal, maar onder het zadel wil ze nogal snel in de stress schieten en gaat ze graag hard.
Dan is de zoektocht ook al een stuk moeilijker. Ik heb zelf 2 bijrijders gehad, zij hebben allebei een eigen paard. De ene bijrijder staat niet meer met haar paard op de manege en mijn andere bijrijder is 14 jaar, ze hebben bij haar op school haar schoolrooster omgegooit en nu is ze dus heel laat uit en haar moeder wil niet hebben dat ze in het donker naar huis fietst, wat ik heel logisch vind.
En er zijn mensen bij mij op stal die volgens mij niet eens op mijn race monster durven te rijden Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:48

Ik heb idee dat de bijrijders de bijrijdsters niet vinden en andersom.

Ik ben 24, ervaring met jonge paarden, heb altijd bijgereden, ben nu verhuisd en kan hier in de regio niks vinden. Maar dat komt ook omdat mijn 'paardennetwerk' hier niet groot is. Mijn enige nadeel is dat ik nogal gezet ben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:16

Sjimmy schreef:
Ik heb idee dat de bijrijders de bijrijdsters niet vinden en andersom.


Wat bedoel je nou?

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:37

Sjimmy, datzelfde probleem heb ik ook, ben ook vrij stevig. Toen ik voor het eerst ging zoeken naar een bijrijdpaard, dacht ik eigenlijk ook dat het niet zou lukken, maar wie niet waagt, die niet wint.
Dus gereageerd op een advertentie en ze keken wel bedenkelijk toen ik aankwam, maar ik heb een eerlijke kans gekregen.
Ik ben een maand op proef geweest, heel rustig opgebouwd en Nina bleek het prima aan te kunnen en we zijn nu alweer bijan 2,5 jaar verder. En inmiddels maken we ook strandritten van 3 uur. Dus hoeft zeker geen probleem te zijn.
Maar ja, mensen reageren als snel gereserveerd als je wat te zwaar bent.

Kan me aan de andere kant ook wel voorstellen hoor, dat je als eigenaar het misschien niet ziet zitten, maar een eerlijke kans, vind ik wel terecht.