Vraag aan africhters, profs..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Vraag aan africhters, profs..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:08

Mijn vriendin heeft een drie-jarige merrie recht uit de wei gekocht met het doel om daar lekker mee te gaan dressuren.
Het beest was zo groen als gras, en ze is daar rustig mee aan de slag gegaan, poetsen, voetjes optillen etc.

Aanvankelijk was de merrie een enorm blijf van m'n lijf type, nauwelijks aan te raken. Bijten, meppen en kappen!

Na een paar maanden rustig 'werken' is dat enorm verbeterd, je kunt haar nu goed poetsen, alle vier de voeten op tillen, en zelfs een deken op leggen.

Het probleem is, de merrie zwiept constant enorm nijdig met haar staart Bloos! Als je haar van stal naar de wei brengt, als je langs haar wei loopt en iets naar haar roept, op stal als je haar aandacht geeft, op de poetsplaats en aan de longe.......Het is net alsof ze op het punt staat je op te vreten Scheve mond

Mijn vriendin vroeg of ik dit ooit mee had gemaakt Nee, dus! Voor een dressuurpaard is het niet echt bevorderlijk als ze constant lopen te zwiepen.....het ziet er natuurlijk niet ontspannen uit.

Verder toont het beest geen verzet, behalve dat het natuurlijk een jong beest is en blijft.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Wat zou jullie advies zijn?

Ps. bespaar me al de penny verhalen, van zielig te zwaar aanpakken etc. De merrie doet eigenlijk weinig tot niets....kan alleen nog maar aan de longe lopen.....en wordt niet overvoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:16

Sommige paarden zijn gewoon zo. Zeker als je vertelt dat ze nogal een blijf-van-d'r-lijf-tiepje is. Ze staat hoogstwaarschijnlijk ook daadwerkelijk op het punt om je op te vreten Haha!

Ik denk niet dat je haar te hard aanpakt. Blijf consequent in wat je doet en beloon haar veel voor wat ze goed doet. Qua werk mag ze misschien zelfs nog wel wat meer doen. Sommige paarden knappen heel erg op als ze eenmaal echt vol in het werk komen. Ze hebben dan een goede uitlaatklep voor hun energie.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:22

Het is overigens een Gribaldi merrie! Jij hebt dus niet het idee dat het een blijvende zwieperd wordt (wat een omschrijving!). Het is overigens niet mijn paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:43

kan ik van hier niet zeggen. Sommige blijven een beetje zo, andere knappen ineens heel hard op.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:48

Heb ik ook gehad met mijn Tos. NH is de oplossing! Ik weet niet precies waar ze woont maar als het een beetje dichtbij is wil ik haar best helpen. Ik beleer alle paarden nu zo en het werkt uitstekend. Zelfs de grootste krengen worden schatten. Als je het niet geloofd vraag het de fokker van Tos maar.... Haha! Hij kon samen met zijn zoon (twee grote boeren) niet eens een halster om krijgen en nu......
Heb haar gister weer gereden met 2 weken ertussen en weer geen stap verkeerd gezet! Het is meestal een kwestie van vertrouwen!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:49

Ben je er ook zeker van dat het geen pismerrie is? Want die kunnen ook aardig vervelend uit de hoek komen Knipoog

Evita is ook zo een blijf-van-mijn-lijf type Haha! . Als je naar haar toe gaat en je zal bv je arm om op haar rug leggen, krijg je een heel boze blik terug en soms durft ze wel eens te doen alsof ze gaat bijten, ze maakt in ieder geval goed duidelijk dat ze er niet mee gedient. Maar bijten of stampen of zo moet ze niet riskeren, want dan krijgt ze toch een lel tot ze niet meer weer waar ze staat. Als je vriendin haar merrie ook maar de intensie heeft om te bijten of stampen, onmiddelijk straffen. Ze moet de link kunnen leren leggen tussen Als ik haar bijt, krijg ik een mep terug.

En wat Zep zegt merk ik eigenlijk ook wel, hoe meer Evita moet werken, hoe braver en toegefelijker ze is. Ze heeft nu door omstandigheden meer dan een week stilgestaan, en dan staat ze constant met haar oren in haar nek en laat ze merken dat ze geen knuffel nodig heeft. Maar nadat ik gisteren had gereden, was dat ineens over en liet ze wel vanalles toe.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:59

Tja, ik heb al twee topics geopend in die richting, maar wat is een pismerrie? Kun je deze merrie een pismerrie noemen? Dat is nl iets waar ik ook al aan gedacht heb! Kijk, een narrig beest op stal, en op de poetsplaats is iets waar je mee kunt leven. Maar een paard wat in het werk permanent de indruk wekt dat ie zwaar in verzet is??

(luvdatossa)Het paard staat overigens in Brabant, erg ver van Friesland verwijderd! Heb je mischien praktische tips?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:27

Weet je zeker dat het geen medische oplossing nodig heeft?
Ik bedoel, het kan zijn dat ze last van haar rug heeft, dan zwiepen ze ook. Of irritatie ergens (de huid?).. Dit doet ze al sinds je vriendin haar gekocht heeft?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 12:35

Toen ze haar kocht liep de merrie in de wei, het type en de afstamming en de beweging van de merrie spraken haar bijzonder aan. De eerst twee weken is de merrie hengstig geweest, en was het een schatje! Na de hengstigheid is ze begonnen zwiepen met haar staart. Volgens de fokker heeft de merrie dat nooit eerder gedaan, maar daar is ze ook niet in de hand geweest.
Iets medisch? In de paddock staat ze volkomen ontspannen, totdat je langsloopt, iets tegen haar zegt, of als ze het idee heeft dat je naar haar kijkt...
Dit paard is niet zadelmak, wordt niet bereden

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:51

Mijn eerste gevoel zegt heel snel verkopen en een ander paard zoeken.
Als ze het nu al alleen op aandacht doet hoe moet het dan als je er straks met been aan moet komen.
Wat je zelf al zegt niet echt een mooi beeld bij een dressuurpaard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:53

Ik maak me er nooit druk om, lekker laten zwiepen en geen aandacht aan geven...........

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:14

Ik heb ook zo'n blijf-van-mijn-lijf-en-ga-weg typje. Persoonlijk vind ik het wel een grappig karakter wat ze heeft. Als je met een zadel of deken eraan komt kan ze je wel vermoorden. In het begin wilde ze nog wel eens proberen of ze me geen klap kon verkopen, maar als je een beetje met een harde stem haar naam zegt, dan zet ze haar been gewoon weer neer. Ze weet nl. wel wat er zou gebeuren als ze dat wel zou doorzetten. In een paar maanden tijd is ze enorm positief veranderd qua gedrag. Oortjes blijven naar voren als ze geaaid word, en het beestje is met een pink te besturen zeg maar. Natuurlijk kijkt ze nog steeds wel boos als ik met het zadel eraan kom, en ze doet ook net alsof ze wil bijten. En tijdens het rijden (alleen als er spanningen zijn) wil ze wel eens zwiepen met de staart.

Ik zou zeggen. Gewoon heel rustig blijven bij het paardje, en lekker mee doorgaan.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:38

hoi, Ik sluit mij bij gijsenkim aan. Ik denk dat je, wanneer je medische zaken heb uitgesloten, het gewoon moet negeren en met lekker met je paard aan het werk moet gaan...

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:38

hoi, Ik sluit mij bij gijsenkim aan. Ik denk dat je, wanneer je medische zaken heb uitgesloten, het gewoon moet negeren en met lekker met je paard aan het werk moet gaan...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:52

Ik denk dat de blijfvanmijnlijfer een tikkie te dominant is voor haar eigen goed. Dat zijn vaak van die zuurpruimen...
Ik zou idd proberen ze wat meer aan het werk te zetten, daar knappen ze vaak wel van op.

Maar anders dan dat; het baasje mag zich ook wat dominanter gaan opstellen. Het moet zonder voorbehoud duidelijk zijn dat de baas ook werkelijk baas is en blijft. Paarden met een sterke persoonlijkheid hebben sterke leiders nodig. Is de machtsverhouding onvoorwaardelijk duidelijk, is je probleem waarschijnlijk een groot deel verholpen.