Raar galop (?) probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Raar galop (?) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 23:00

Eldien loopt errug fijn de laatste tijd, sinds ik in de herfstvakantie op stage ben geweest, en daar echt goed les met haar (en op andere paarden) heb gehad ben ik wel veel handiger. Ze is gewoon lekker nageeflijk, lekker aan t been, overgangen stap-draf, draf-stap en naar halthouden gaan vloeiend en nageeflijk. Ook stelling en buiging pakt ze fijn op, rechts heeft ze de neiging om naar buiten te vallen maar wordt beter.
Alleen die galop....
Die rótgalop.
Rechtsom springt ze wel aan, maar alles gaat gespannen en met enig protest. Plots komt ze tegen mn been, kruipt ze achter het bit, zo'n nepkrulletje in dr hals, echt bagger.
Linksom wil ze al niet eens aangaloperen, tik ik dr bij krijg ik een bok cadeau. Hier straf ik op af (nog een tik Tong uitsteken ) Áls ze al galopeerd is het nog erger dan op rechts, en half onbestuurbaar.
Ga ik dan weer draven, valt ze dónders uit elkaar, echt heel extreem, is het net een plank, gaat die hals stijf naar voren en gaat ze heel hard draven.
Dier overgang terug naar draf was al wel tricky, maar ik kon toch echt wel fatsoenlijk met r galoperen. Zou ze soms een pijntje hebben ofzo?!
Godzijdank ga ik zaterdag weer naar Nijeveen (stage-adres, ga vakantiewerk doen Haha! Bloos ) dus dan kan Susan me mooi ff helpen met mn crisis. Bloos Wat ze vorige x zei (toen eldien dus totaal niet constant nageeflijk liep, overgangen 3x nix waren, eldien niet stil kon staan, kortom leek echt nergens op) was dat ik niet teveel terug moest willen rijden, mooi vooruit omdat ze anders sprong verloor, gebroken lijntjes (jaja, in een halve racegalop) en wissels (?!? Schijnheilig het hielp wel, was om haar losser te krijgen. de wissels lukten niet, maar de pogingen en t galopwerk zorgden ervoor dat ze losser werd)
Help!!!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful



Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 13:28

weet niemand wat ik hiermee moet? Verdrietig

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:48

Ik denk dat het nog steeds aan het niet voorwaarts zijn ligt, omdat ze ook met een rare krul in haar hals gaat lopen. Misschien veel tempowisselingen in de galop rijden, en wat contragalop ? (dan moet ze ook wat beter bij elkaar gaan lopen). Stelling naar buiten vragen op de volte vind ik ook altijd wel goed werken voor paarden die erg uit elkaar lopen.

~Turbohoof Solutions ~

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 14:14

goed aan mn been houden ben ik al mee bezig uiteraard, en alleen in galop komt ze zo terug enzo. Ik vind het zo raar omdat ze voor de rest echt fijn aan de hulpen is. het lijkt of ze niet door durft te lopen. héél apart

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:21

Ik los dit soort problemen op door even door de bak te crossen in voorzover mogelijk volle galop, het daaruit op te pakken en steeds een stukje meer te proberen te verzamelen........

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:49

en als je nou eens vanuit stap hem in galop probeert te zetten.. des noods in een (kleine) volte zodat die niet te hard kan, rond is en daarom makkelijker in de goeie galop aanspringt...?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 20:54

ze springt wel in de GOEIE galop aan, lezen!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:15

Dan zou ik eens proberen of ze makkelijker gaat lopen als je haar desnoods uitelkaar laat vallen. Zo ja, dan is het vaak een krachtprobleem, kan je paard het nog niet volledig aan.
Het kan dus gewoon zijn dat die overgang naar galop in de juiste houding nog moeilijk is voor je paard. En goed in galop blijven ook.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:34

Laat je paard en zadel eens goed nakijken door een deskundige. Is dit allemaal in orde dan is er maar 1 oplossing; voorwaarts rijden.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:53

en wellicht gewoon een beetje geduld hebben.... Veel oefenen, ook aan de longe en dan gaat het waarschijnlijk steeds een stukje beter. Wees blij met je vorderingen tot nu toe en let erop dat je nu niet teveel wilt.....

pluk de dag....

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:06

Concorde schreef:
ze springt wel in de GOEIE galop aan, lezen!

nounou.. doet iemand een poging om te helpen krijgt ze een snauw

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 20:39

Lenn"]
[quote="Concorde schreef:
ze springt wel in de GOEIE galop aan, lezen!

nounou.. doet iemand een poging om te helpen krijgt ze een snauw
[/quote]
Sorry, ik bedoel het echt niet l*llig ofzo, maar als er iets is waar ik de schurft aan heb is het als mensen een half bericht lezen en dan gauw een antwoord tikken.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:25

Concorde"]
[quote="Lenn"][quote="Concorde schreef:
ze springt wel in de GOEIE galop aan, lezen!

nounou.. doet iemand een poging om te helpen krijgt ze een snauw
[/quote]
Sorry, ik bedoel het echt niet l*llig ofzo, maar als er iets is waar ik de schurft aan heb is het als mensen een half bericht lezen en dan gauw een antwoord tikken.
[/quote]
ja ik ook Rolleyes (maar toch he Knipoog )
Hmm ik heb je bericht dus uitvoerig uitgepluisd (want het zou wat zijn als mij hetzelfde overkwam Clown ) en ik mag wel constateren dat ze een hekel heeft (gekregen?) aan de galop. Mijn advies bij hekels: Probeer het leuk te maken. Dus: ga in het bos oid rijden, ik weet niet hoe ze daar is, maar waarschijnlijk scheurt ze dan graag oid, en laat haar daar wat galopperen en rijd overgangen. Lijkt me sterk als ze daar raar gaat doen, omdat wat ik las meer zo'n bak 'kwaaltje' is.
Verder is er miscommunicatie bij de overgang, misschien kun je inderdaad wat longeerwerk doen dat hij in ieder geval van je stem leert afleiden wat de bedoeling is.
Als je er dan op zit en je een galophulp geeft, hou het duidelijk. Als je van tevoren weet dat hij gaat bokken kun je beter niet tikken want daar bereik je dan niks mee behalve dat je zijn gebok weer een keer bevestigd hebt. Prik hem dan liever met je spoor als hij niet reageert. En als je nu denkt: Alleen spoor is niet genoeg, heb je hem sowieso niet goed aan je hulpen staan. Omdat je zei dat je ooit wel fatsoenlijk hebt kunnen galopperen begrijpt hij de hulpen waarschijnlijk wel, daarom moet je het duidelijk houden zodat hij er niet onderuit kan. Buitenteugel laten zakken en eraan houden zodat hij er niet onderuit kan en ja verder weet je wel hoe je een galophulp geeft natuurlijk. Als hij er dan in zit laat hem maar flink galopperen beetje oerwoudgeluiden ofzo maken dat hij het leuk gaat vinden en uit zichzelf harder gaat, geen racepartijen natuurlijk, anders terugnemen en in een gewoon tempo galopperen en wat voltes maken, indien mogelijk contrastelling of -galop zodat hij wat losser wordt.
Zo. Dat was mijn kerstgeschenk wel weer Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers