Zelf natuurlijk bekappen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Zelf natuurlijk bekappen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:31

Op www.paardnatuurlijk.nl staat een instructie waarmee je zelf kan leren hoe je je paard op een natuurlijke manier kunt bekappen.
Ik heb thuis 3 paarden, waarvan er 2 op ijzers staan, en 1 daarvan is onlangs voor het eerst bekapt (en beslagen om orthopedische redenen) op de natural balance manier.
Dat paard is 19 jaar oud en loopt er heel goed op weg.

Nu heb ik die site eens goed doorgelezen en het klinkt allemaal wel erg goed en logisch, deze manier van bekappen.
Er staat dus ook een hele instructie bij en nu vraag ik mij af, is er iemand die hier ervaring mee heeft, het zelf bekappen?
Want je moet toch wel het een en ander weten lijkt me zo, om dat veilig en verantwoord te kunnen doen.
Heeft iemand die man die dat stuk schreef weleens thuis gehad en het van hem geleerd, wat ook mogelijk is las ik?
Hoe ging dat en zitten er niet te veel risico's aan als je het zelf doet?

Ik heb nu een hele goede smid gevonden, maar hij komt speciaal voor mijn merrie die al 3 jaar niet wil draven onder het zadel, en wat waarschijnlijk komt omdat haar hoeven heel verschillend zijn.
Hij zat eigenlijk niet te springen om een extra klant, dus nog 2 erbij gaat niet gebeuren vrees ik.

Kennen jullie smeden in de omgeving van Utrecht die op de natural balance manier bekappen of is er iemand die het zelf heeft geleerd en zijn ervaring daarmee wil delen??
En wat betalen jullie voor zo'n bekap sessie?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:03

Ferdinand van Geene? Die woont in Uitweg (vlakbij Lopik). Hij heeft ook een eigen site: http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/
Als hij (de site) het niet doet: staat op paarden.pagina.nl en dan bij hoefsmeden. Hij heeft ook een link naar 'natuurlijk bekappen'

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:24

Hoi,
ADRI DE BRUIJN is ook een hele goede hoefsmid, die komt ook bij Tineke en Imke Bartels! is echt een hele goede, of De gebroeders van Nasseau van www.hoofcare.nl zijn ook heel goed, adri doet nog bijscholing bij hun, echt hele goede mensen!
dit is de site van adri
http://www.horses.nl/bruyn/html/basis.ws

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:05

Lynn Apple komt volgens mij ook in de buurt van Utrecht... hij probeert zijn les- en bekap-klanten zoveel mogelijk bij elkaar in de regio te plannen.... Hij doet Banjer iig al een paar maanden bekappen en we zijn heel tevreden.... Lachen

www.naturalhorses.com

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 22:50

Bedankt voor jullie reacties.
Maar is er hier nou ook iemand die ervaring heeft met dat zelf leren bekappen, zoals op die site beschreven staat???


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:42

ik heb geen ervaring maar zag wel ergens op de site www.horsemanship.org dat je je voor n cursus kunt aanmelden om het te leren. het stond geloof ik onder welzijn en dan hoeven het gaat over onbeslagen hoeven is niet geheel het zelfde maar misschien heb je er wel wat aan.
succes

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:24

Ik heb een mailtje gestuurd om te vragen of dat voor mijn paard ook kon. Zelf durf ik dat nl. ook niet aan. Heb nooit reactie op dat mailtje gekregen.
Op [UZ] liep een poosje terug een topic over natuurlijk bekappen. Misschien heb je daar iets aan? Stonden wel reacties bij van mensen die het zelf doen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 08:06

Ja, ik heb het helemaal via de site gedaan. En ook nog op een cruciaal moment. Mijn paard is eind juli hoefbevangen geweest. Hij is toen door de kliniek op speciaal beslag gezet met zooltjes etc. Van het begin af aan ben ik het hier niet mee eens geweest, zijn hoeven werden juist weer wat sterker. Na 7 weken ging het eraf en de tranen sprongen mij in de ogen. Zulke slechte voeten, zool roodbruin van kleur (ontstoken) , zeer platte en dunnen zool en vooral vrijwel niet kunnen lopen. De hoefsmid kwam langs en adviseerde hoefijzers met 'hakjes' . Dit vond ik helemaal niks. Sowieso omdat ik niks zie in hoefijzers en ik juist de hielen van mijn paard kort wilde zodat het hoefbeen weer parallel met de grond kwam. Ik ben toen de 'witte lijn strategie' gaan volgen met vooral heeeeeeeel veel commentaar van iedereen. Hoe ik het in mijn hoofd kon halen..... Ook kocht ik toen hoefschoenen, hij liep dan direkt een stuk beter en ik kon hem dus weer beweging geven wat weer gunstig was voor de doorbloeding etc etc. Maar ja, zodra die schoenen uitgingen liep hij weer heel gevoelig dus vond iedereen dat ik hem toch echt weer ijzers moest geven. Ik heb gewoon volgehouden en inmiddels loopt hij ook weer zonder schoenen. 1 x in de week loop ik de hoeven even na en het is echt allemaal heel goed zelf te doen.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:57

Hoi Cornelie,

Ook mijn paard staat nu een tijdje zonder ijzers. En ik ga ook proberen om hem zelf te bekappen. Alleen hoe houdt je de hielen laag ? Doe je dat met een rasp of met een renet ? Degene die mijn paard nu bekapt doet het namelijk met een renet, maar het moet toch ook met de rasp kunnen ?

Groetjes,

Maris

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 10:56

Ik doe alles met de rasp Lachen Op die manier kan je stukje bij beetje werken en is er geen 'risico' om ineens een groot stuk weg te halen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:06

ik krijg op school bekappen, ja op dooie hoefjes(een stank komt daar vanaf bleeh!)maar ik kan je vertellen dat het niet zo makkelijk is, die leraar doet het elke keer weer voor en het ziet er simpel uit en ik weer proberen, ik weet nou wel wat je moet weghalen, maar het is zwaar!!je moet er echt veel kracht voor hebben!
ik zie mezelf nooit een levend paard bekappen!maar als je het perse zelf wil gaan doen zal ik wel eerst een cursus volgen en niet zomaar via een gebruiksaanwijzing het zelf gaan proberen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:15

Dat is juist ook 1 van de dingen die ik niet zie zitten. Zoals ik mijn paard doe is niet zoals het op de reguliere manier gaat. Ik laat juist dingen zitten die een 'normale' hoefsmid weghaalt en vice versa. Ik vind de witte-lijn strategie heel erg makkelijk en ik zou echt niet weten wat daar moeilijk aan zou moeten zijn. Mijn paard is nu zelfs eindelijk zover dat aan de achterhoeven de witte lijn volledig hersteld is en er geen ruimte meer is Lachen

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 16:33

En waar kan ik informatie over de witte lijn stategie vinden?

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:01

ik bekap ook zelf en ik doe dat heel simpel met een nijptang en een vijl.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:05

www.paardnatuurlijk.nl En ik heb altijd nog een handig hulppapiertje. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de 'ideale' lijn aan te houden van 30 graden (haarlijn tov de grond) en hielen van 3,5 cm. Dit kan je heel eenvoudig even op papier uittekenen, uitknippen en ter controle bij de hoeven houden. Vanwege de hoefbeenkanteling houd ik de hielen op ong 3 cm.

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:10

Ja maar... wat bij het ene paard ideaal is hoeft bij het andere paard niet het geval te wezen. mijn shet bopper bijvoorbeeld heeft iets bokhoefjes. als ik zijn hoeven in de ideale stand zou zetten dan kreeg hij toch knap pijn in zijn pootjes denk ik. dus je moet het wel per paard bekijken.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:50

Ik ben me er bewust van dat ik nu jullie allemaal over me heen krijg...maar dan moet dat maar.

Ik snap namelijk niet zo goed waarom iemand zonodig ZELF zijn paard wil bekappen (behalve voor financiele redenen- wat ik niet goedkeur, als je het niet kunt betalen, dan ook niet aan beginnen!), als je weet dat een traditionele hoefsmid er 3 jaar over doet om zijn papier te behalen. Dit is dus niet samen te vatten in een "cursusje" van een aantal weken!
En hoewel misschien de paarden nu nog goed lopen, de problemen komen pas na een paar jaren ( verkeerde stand e.d.) maar dat is dan waarschijnlijk de schuld van dat ene jaar, waarin het paard hoefijzers had
IMO is hoefsmid een vak, net als DA of dokter, het lijkt allemaal makkelijk en logisch, maar er komt toch iets meer bij kijken. Een hoefsmid leert niet alleen het bekappen/beslaan, maar ook uitgebreide anatomie, en een groot gedeelte van wat DA's ook moeten leren (voeding, medicijnen etc.)

Als je kiespijn hebt ga je toch naar de tandarts, dan vraag je toch ook niet aan je moeder/vader of buurvrouw of die eventjes je tand uit wil trekken....die theorie is net zo simpel!!

zodra iemand iets verzint met de bijvoeging "natural" komt iedereen daar als vliegen op stront af, zonder zich af te vragen of die persoon wel weet waarover hij spreekt. Natural is allang niet meer de manier waarop wij met onze paarden omgaan, we rijden er immers op, bovendien hebben we miljoenen kilometers verharde weg aangelegd in Ned., waar de meesten van ons overheen moeten.
Hoefijzers tasten het hoefmechanisme aan, tuurlijk!, maar niet zo dramatisch als vaak beweert wordt, zeker indien beslagen door een kundige hoefsmid (die er maar weinig zijn) sommige paarden kunnen in onze "un-natural" omgeving nu eenmaal niet zonder.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 07:54

Ik wil het graag zelf doen omdat ik lijnrecht tegenover de hoefsmid sta Lachen Bovendien kan ik nu 1 x in de week alles nalopen en blijft alles veel beter in model.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:01

Als je lijnrecht tegenover je hoefsmit staat neem je toch een andere hoefsmit?!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:40

Tja, dat wordt wat lastig als er daar maar 2 van zijn in nederland. En feit is dat mijn paard tenminste weer goed loopt. Dus ik zie persoonlijk niet in waarom ik een hoefsmid zou moeten bellen.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:05

Ik durf het ook niet aan om mijn paard zelf te bekappen. Mijn paard is trouwens ook nog rond om beslagen dus dat wordt helemaal nix Haha! .
Mijn paard staat van nature met 1 voorvoetje iets naar binnengedraaid, nu heb ik eens aan mijn hoefsmid gevraagd waarom hij die voet niet recht zetten, toen vroeg hij mij of ik om een kreupel paard zat te springen, mijn hoefsmid is erg subtiel in zijn antwoorden Haha! .
Nu vroeg ik me af, voor de doe het zelfers, hoe bepalen jullie de juiste stand van de voetjes? Dat lijkt mij namelijk behoorlijk ingewikkeld.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:20

De voetassen bekijken en ook nog als je de hoef optilt over de onderkant kijken. Kijken hoe je paard loopt en hoe hij zijn voeten neerzet, kijken hoe alles afslijt etc etc. Je krijgt er vanzelf zicht op en handigheid in. En ik kan nu direkt ingrijpen als er iets is met de hoef.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:43

Het lijkt me wel superhandig om het te kunnen. In de zomer verliest mijn paardje nog weleens een ijzer in het land en dan ziet die voet er gelijk niet meer uit, om het dan zelf bij te kunnen werken lijkt me ideaal. Misschien moet ik me er toch maar eens in verdiepen. Ik ben ondertussen wel expert in zelf ijzers er onder vandaan slopen, want als ze er voor 1 kwijt is, haal ik die andere er ook altijd af Knipoog .

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 23:24

Mijn paard heeft ook een voorvoet die best erg naar binnen staat, maar aan dat soort dingen moet je niets doen.
Dat is nou eenmaal zijn loopje en dat moet je niet veranderen, anders gaat het inderdaad verkeerd.

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:27

het ligt er wel aan hoe oud het paardje is. heeft je veulen een verkeerde stand dan kan je nog wel er wat aan proberen bij te schaven. maar als ze eenmaal volgroeid zijn: nooit proberen een "verkeerde" stand te corrigeren als het uit de bouw vh been komt. het kan natuurlijk ook dat de verkeerde stand door (soms jarenlang) verkeerd bekappen komt. maar om dat te beoordelen kan je het beter aan een expert overlaten. toen ik net met bekappen begon liet ik de hoeven toch nog geregeld door een smid nakijken, om te vragen of ik het nog goed deed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Eve_Nie, Fnanne, hwn, ikbencarmen, Samantha89 en 30 bezoekers