Opeens zichzelf veel aantikken en struikelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Opeens zichzelf veel aantikken en struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:32

Jordy tikt zichzelf de laatste tijd ineens erg veel aan. Vooral gewoon tegen zijn voorhoeven, maar ook regelmatig tikt hij zijn voorbenen aan.
Het vreemde is dat hij dat eerder nooit deed, misschien een keer als hij los stond en maf aan het doen was, maar onder het rijden echt nooit.
Ook struikelt hij af en toe, wat hij eerder ook niet deed.

Vooral gisteren viel het heel erg op, er rijd af en toe een meisje van 10 (beginner) een half uurtje les op, waarbij hij dus veel meer uit elkaar loopt. En dan is het aantikken echt heel erg.
Rijd ik hem zelf veel meer bij elkaar, dan is het veel minder, maar het is er nog steeds.

Weet iemand hier een oorzaak voor, en misschien ook een oplossing?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:42

Is hij misschien recent bekapt en/of beslagen? Dan kan het nl zijn dat hij er net niet goed op staat.

=^.,.^=

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 12:10

Nee dat is hij niet, de ijzers zitten er al weer 4 weken onder, en het is echt pas sinds 1,5 week ofzo dat hij zich zo aantikt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:18

Ik heb dit met een merens gehad, bij haar was het een combinatie van een iets verkeerde stand bekappen in combinatie met langer wordende hoeven en ijzers met iets te lange takken.

Misschien dat je eens kritisch kunt kijken hoe je paardje op zijn benen staat en van voren kijken als hij aankomt lopen.
Doet hij het nu ook als je hem bv longeert??

Anders zul je misschien dit aan een dierenarts moeten vragen, echt goed kan het denk ik niet zijn als ze zichtzelf constant lopen aan te tikken.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:23

Je kan ook eens je hoefsmid bellen of het door de ijzers komt en of hij er dan wat aan kan doen. Verder kan je je instructie eens vragen, die hebben er vaak ook wel een beetje verstand van en zijn een stuk goedkoper dan en dierenarts. Als hij/zij het ook niet weet, zou ik er een dierenarts bij laten komen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:46

Ik zou ook de hoefsmid eens bellen, misshcien dat ie gewoon bekapt moet worden. Net als karuna vind ik ook dat je het eens met longeren moet proberen, en kijken of het dan hetzelfde is.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 19:18

Met longeren doet hij het ook, tenminste, als ik hem niet bijgezet longeer.
Met pessoa doet hij het weer veel minder.
Onder het zadel is het ook zo veel minder als ik hem bij elkaar rijd, terwijl de passen even ruim blijven.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:17

Mijn paardje doet dat ook, maar eigenlijk alleen aan het eind van het rijden zeg maar
Het kan dus ook gewoon lui/moe heid van je paard zijn..

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:52

Het kan ook zijn dat je paard iets over zijn tempo heen loopt en daardoor zichzelf aantikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:55

Laat er eens een andere smid naar kijken voor en advies.
Als je paard echt loopt te sloffen zou je ook een DA kunnen laten komen. Misschien heeft hij een ongelukje op stal/wei gehad en heeft hij last van zijn rug waardoor hij kracht in zijn achterhand mist.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 22:31

De DA is maandag op stal voor een ander paard, ik ga hem inderdaad ook even naar Jordy laten kijken dan. De stalhouder heeft vandaag al naar zijn hoeven gekeken (ik weet het, is geen hoefsmid, maar wel iemand met redelijk wat kijk erop), en zag er zo niets vreemds aan.
Het lijkt wel of hij zijn voorbenen niet snel genoeg weg krijgt in draf, en daardoor aantikt en ook struikelt.