Bandageren met filt! tips en ervaringen a.u.b!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Bandageren met filt! tips en ervaringen a.u.b!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 19:40

Op advies van de fysiotherapeute, ga ik mn paard s'nachts elastisch bandageren (achter) met een filtbescherming tegen het afknellen en ter bescherming van de pezen.

Dit omdat nu hij een dagje ouder wordt soms last heeft van vocht(hij heeft en chronische nieraandoening) in zn benen (stalbenen), ik hoef dit ook alleen te doen als hij een periode of dag heeft dat hij hier last van heeft.

Zijn hier op bokt mensen die hun paard om deze reden bandageren met filt en wat is je ervaring en tip?

Alvast bedankt!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 19:53

Misschien heb ik deze topic verkeerd ondergebracht en is waarschijnlijk beter bij MD op z'n plaats, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:52

Ik zou daarvoor een dikke onelastische stalbandage pakken met dikke gewatteerde onderlappen. MEt elastische bandages heb je snel dat je ze te strak aantrekt en dan help je hem er niet echt mee. Stalbandages werken over het algemeen heel erg goed bij stalbenen.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:58

Ik heb ook filten onderlappen, zijn veel dikker dan die gewatteerde en ook nog eens veel goedkoper. Gewoon op maat knippen, en bandages eroverheen rollen, in de richting van de onderlap. Dus wijst de onderlap naar links, die richting op bandageren.
Veel succes! Oefen ook eens op je moeder's arm, die kan je vast heel goed vertellen hoe ze het voelt en of het strakker moet of niet!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:00

Zep schreef:
Ik zou daarvoor een dikke onelastische stalbandage pakken met dikke gewatteerde onderlappen.


Daar ben ik het ook mee eens. Er bestaan speciale bandages voor op stal; elastische zijn niet zo geschikt om de hele nacht om te houden.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:37

Ik doe bij mijn bandages ook altijd vilten onderlappen eronder en ben er heel erg tevreden mee. Ze zijn idd lekker goedkoop en ook nog een dikker dan die andere soorten. Hij krijgt nou nooit meer last van zijn benen doordat de bandages zijn benen afknellen.

Maar ik ben het met de rest eens dat je beter dikke on- elastische bandages kan gebruiken met onderlappen en bandagesriempjes zodat ze niet los gaan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:40

cissie schreef:
Misschien heb ik deze topic verkeerd ondergebracht en is waarschijnlijk beter bij MD op z'n plaats, sorry

Heb hem even voor je verplaatst Lachen

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:51

Ben nogal verbaasd: elastische bandages en filten onderlappen voor stalbandages??? Verward
Ik sluit me aan bij Zep, dikke gewatteerde onderlap om het been heen rollen (het makkelijkste als je de lap zelf eerst oprolt en vervolgens om het been afrolt) en daarna met een onelastische bandage bandageren. Let wel: niet strak aantrekken!!! Ook nu weer geldt dat je de bandage alleen om de lap afrolt. Je hebt echt 4 meter bandages nodig.
Een stalbandage mag trouwens meer naar boven en naar beneden (om de kogel) als een gewone werkbandage en dan komen de onderlappen er aan de boven- en onderkant onderuit.