goedkope laarzen erbij of toch niet? krimpen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

goedkope laarzen erbij of toch niet? krimpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 17:25

Ik heb dus leren laarzen van Petrie, rundleer.
Ik heb ze zo ruim genomen dat ik er normaal gesproken net zonder trekkers inkom. Ik heb dan wel een laarzenknecht nodig om er weer uit te komen, maar dat gaan niet moeilijk. af en toe, vooral 's avonds kom ik soms amper in m'n laarzen. Ik heb dan trekkers nodig, ben dan 10 minuten bezig en uiteindelijk heb ik mij in m'n laarzen gewurgd. Het gevold is last van m'n rug van het verkeerd trekken, en kramp in de kuiten omdat ze te strak zitten. Dit is na een autoritje van 20 km wel over.
Maar prettig is het niet.

Het zijn niet echt m'n kuiten welke zoveel dikker worden, het scheelt wel iets, maar volgens mij nooit zoveel dat ik zo'n verschil in aantrekken merk. Leer kan natuurlijk ook een beetje krimpen. Wie heeft hier nog meer last van?

Zijn goedkopere leren laarzen met iets wijdere schacht voor zulke momenten een optie? (Petrie Perfect of als iemand nog een goedkoper idee heeft mag ook).
Ik wil laarzen zonder rits, en het moet leer zijn met kunstof zool (omdat ik er ook mee door de modder loop af en toe), het leer moet dus wel tegen een beetje vuil en vocht kunnen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:57

's Avonds zijn je benen dikker dan 's ochtend. Heb je je laarzen wel goed ingelopen?

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:00

Ik heb ook zulke problemen en men adviseerde mij toen... pantykousjes. Dat glijdt lekker Lachen . Is ook een stuk goedkoper dan nieuwe laarzen kopen trouwens.

Lachen

kablom
Berichten: 225
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:07

als je ze schoon maak en invet krimpen ze ook weer. Ik heb gehoord maar ben er niet zeker van. Als dat je er goedkope aftershave op doet die snel vervielg de laarzen weer uitzetten. Maar of dat dit waar is????????? Moet je ookd one na invetten :S of de laarzen laten uitrekken

-----------------------------------------------------

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 18:15

Ik doe niet aan pantykousjes, die hou ik geen dag heel Knipoog , gewoon sokken, geen dikke hoor. En dat benen 's avonds iets dikker zijn kan ik ook inkomen. Maar dat ik meestal zonder problemen in m'n laarzen kom zonder trekkers en af en toe vreselijk moet wurgen is erg vervelend, hebben anderen hier ook last van?
Oprekken is uiteraard geen optie. Omdat ze anders vaak ook weer te wijd zijn.
Maar het is ook niet prettig om echt kramp te krijgen omdat de laarzen echt te krap zitten af en toe (is aan het einde van de avond weer over, dan trek is ze vrij gemakkelijk weer uit).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:17

ik zou gewoon pantykousjes aan doen met daarover je sokken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:45

germie schreef:
Ik doe niet aan pantykousjes, die hou ik geen dag heel Knipoog , gewoon sokken, geen dikke hoor. En dat benen 's avonds iets dikker zijn kan ik ook inkomen. Maar dat ik meestal zonder problemen in m'n laarzen kom zonder trekkers en af en toe vreselijk moet wurgen is erg vervelend, hebben anderen hier ook last van?
Oprekken is uiteraard geen optie. Omdat ze anders vaak ook weer te wijd zijn.
Maar het is ook niet prettig om echt kramp te krijgen omdat de laarzen echt te krap zitten af en toe (is aan het einde van de avond weer over, dan trek is ze vrij gemakkelijk weer uit).


Het is algemeen bekend dat na inspanning je benen uitzetten.. Dat probleem zul je gewoon blijven houden met rijden, zo te horen heb jij het wel extreem dan.. Probeer overigens niet te veel kracht te zetten met uittrekken want dan krijg je echt vreselijke kramp.. Daarbij word altijd geadviseerd zakjes te gebruiken he.. scheelt een heel stuk..


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:09

kablom schreef:
als je ze schoon maak en invet krimpen ze ook weer.


Invetten is erg slecht voor je laarzen. Daardoor kan de bovenlaag (coating) af gaan bladderen..

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 02:56

Moet het echt leer zijn? Als je een goedkoop alternatief zoekt dat tegen vuil kan, dan zijn rubberen laarzen toch een uitkomst?

Kerstmuts

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 07:39

Tessebes"]
[quote="kablom schreef:
als je ze schoon maak en invet krimpen ze ook weer.


Invetten is erg slecht voor je laarzen. Daardoor kan de bovenlaag (coating) af gaan bladderen..
[/quote]

Ff offtopic: Mij is verteld dat ik mijn laarzen (Cavallo) met een vochtige doek af moet nemen en daarna in moet wrijven met zadezeep of ledercréme.

Ontopic: Zoals iemand al zei, lichaam zet iets uit als je inspannend bezig bent (denk aan vaatverwijding, net als bij je paard). Ik heb daarom mijn laarzen ook net iets te ruim om de kuit (een ½ cm misschien) zodat ik geen last heb van dit soort dingen.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 07:41

Ik deed altijd plastic zakken om mn voeten en dan gleed ik zo in mn laars. Dat deed iedereen bij ons eigenlijk, hartstikke handig

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:36

ik heb er idd een paar niet zo dure laarzen bij, zodat ik mijn sjieke laarzen voor de wedstrijden kan bewaren. Maar ik dnekl dat idd jouw kuiten groeien en niet je laarzen krimpen. Het is wel zo dat ze als je ze een tijdje draagt iets ruimer gaan zitten, het warmt wat op en daardoor zet het leer wat uit (zie je autoritje Haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:01

ik gooi altijd flink wat baby poeder in mijn laarzen. Zo blijven ze lekker fris en blijft het binnenwerk niet zo aan mijn kuiten plakken en zo floepen ze makkelijk uit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:52

Estragon schreef:
Ik deed altijd plastic zakken om mn voeten en dan gleed ik zo in mn laars. Dat deed iedereen bij ons eigenlijk, hartstikke handig


Heb je dan ook zo'n plasje water (zweet) onderin die zakjes zitten, als je de laarzen dan uittrekt? Tong uitsteken

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:57

Haha, dat vroeg ik me ook al af. Dat ademt toch helemaal niet?

Kerstmuts

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:14

Guinevere schreef:
Haha, dat vroeg ik me ook al af. Dat ademt toch helemaal niet?

Wilde ik ook al zeggen.. ben je meteen het hele effect van leren rijlaarzen kwijt!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:18

Ik importeer elke keer dat in in NL geweest ben speciaal de diepvrieszakjes van de AH omdat er in Zweden geen fijne glibberige diepvrieszakjes verkocht worden. Dat van dat zweet valt heel erg mee, je glibbert wel supermakkelijk je laarzen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:04

batje"]
[quote="Guinevere schreef:
Haha, dat vroeg ik me ook al af. Dat ademt toch helemaal niet?

Wilde ik ook al zeggen.. ben je meteen het hele effect van leren rijlaarzen kwijt!
[/quote]

Uhm hoezo Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:05

Dioxide schreef:
[Ff offtopic: Mij is verteld dat ik mijn laarzen (Cavallo) met een vochtige doek af moet nemen en daarna in moet wrijven met zadezeep of ledercréme.




Dan wel die speciaal voor lederen laarzen is.. Nooit met zadelvet invetten, want daar worden ze te zacht van, en zakken ze tot een hoopje leer in..

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:08

Ik heb ook Petri's. Toen ik ze kocht zaten ze perfect. Maar toen ben ik dus even wat kilo'tjes afgevallen en nou kan ik er zonder laarzenhulpjes in en uitkomen. Niet zo fijn, want ook tijdens het rijden willen ze gaan zakken.
Maar een tweede paar laarzen om de goeie voor op concours te sparen lijkt me wel een fijne optie.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:04

Heej een tip: ga naar de zadelmaker, en vraag of ze je laarzen een halve centimeter kan laten uitrekken Haha! Bij Hyporama doen ze dat wel Lachen

My horse makes me happy, not money

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:37

Tessebes"]
[quote="Estragon schreef:
Ik deed altijd plastic zakken om mn voeten en dan gleed ik zo in mn laars. Dat deed iedereen bij ons eigenlijk, hartstikke handig


Heb je dan ook zo'n plasje water (zweet) onderin die zakjes zitten, als je de laarzen dan uittrekt? Tong uitsteken
[/quote]

Nou het valt wel mee hoor. Eerst gebruikte ik nooit zakjes maar af en toe kreeg ik me laarzen dan dus niet aan en vaak kreeg ik ze niet uit. Ik vond het een top oplossing. Bij ons deed eigenlijk iedereen dat.. Maar als je erg gaat zweten kun je ook de onderkant openknippen, het gaat er maar om dat dat plastic over je hiel heen zit. Of je trekt met grof geweld de zak weer van je voet af als je eenmaal in je laars zit. Dan zit je alleen wel weer met het probleem of je ze weer uitkrijgt.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 22:28

MaestroE schreef:
Heej een tip: ga naar de zadelmaker, en vraag of ze je laarzen een halve centimeter kan laten uitrekken Haha! Bij Hyporama doen ze dat wel Lachen

Dan zijn ze dus meestal weer te wijd, ik stap er meestal zonder trekkers in. Ze zakken net niet af. Dus uitrekken is geen optie.
Heb ik nu zulke krimp en reklaarzen?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 00:03

Lautjuh123 schreef:
ik zou gewoon pantykousjes aan doen met daarover je sokken Lachen


Andersom lijkt me handiger. De pantykousjes zijn voor het "glijden" die moeten dus aan de buitenkant.

Het wil ook nog wel eens schelen welke broek je aan hebt. Mijn laarzen krijg ik meestal zonder veel problemen aan (wel met trekkers), maar ik heb 1 broek met leren kniestukken en dan zit het gelijk al krap en is het sjorren geblazen. Als het koud is zitten ze ook strakker en als ik de hele dag gezeten heb ook.

Leer 'leeft' en jij ook en als je dan tegen elkaar in gaat, dan wordt het krapjes Haha!

Nulla tenaci invia est via

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 09:41

Ik was net op de site van Krämer.de aan het snuffelen en daar zag ik leren laarzen voor 148 euro. Daar zitten wel ritsen in, maar die lopen naast de Balijn, dus aan de achterkant van de laars.
Ik heb dus precies hetzelfde probleem als jij en daarom ben ik dus ook voor een tweede (goedkoop) paar laarzen aan het kijken.

Ik heb nu overigens de Petri Perfect en heb hetzelfde probleem. Ik weet niet of deze laarzen dan de oplossing zijn waarnaar je zoekt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FennaK, Leliesan en 29 bezoekers