Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 18:50

Wat ze nu weer verzonnen hebben Lachen

Heb ff het artikel niet bij de hand, maar het staat in de paardenkrant en wel op de voorpagina.

Ze willen dus van elke goedgekeurde hengst, of die goedgekeurd wordt denk ik eerder, van de eerste jaargang als dat jaarlingen zijn, van 20 stuks foto's gaan maken, als er veel OCD ontdekt wordt bij een bepaalde hengst willen ze hem weer af gaan keuren.

Wat nou bij een hengst die 10 Merries dekt die zelf ocd hebben en een ander 10 merries allen zonder ocd? (mocht het al erfelijk zijn.... Scheve mond )

Dan de opfok bij de verschillende paarden, hoe worden ze gehouden van veulen tot jaarling ?

Er durft toch niemand meer een jonge hengst te kopen, als bijv. hengstenboer, koop je nu een hengst die net goedgekeurd is voor een paar ton en over 2-3 jaar keuren ze hem even vrolijk weer af, ben je mooi failliet.

.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:55

Vind ik ook een rare regeling.

Volgens mij ligt de oplossing voor dit soort problemen in een veel stricter merriebeleid. Allemaal PROKken en geen PROK geen veulens... Vind mijn "rechtsgevoel" ook eerlijker klinken trouwens

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 19:05

Ja en hoe verklaar je het dan dat een van 2 volle broers 5 ocdtjes heeft en de ander 0 ? Lachen Moeder was PROK

Eerst maar eens bewijzen dat het echt erfelijk is. Als het in de hals zit zien ze het niet en kan ie het toch vererven.

Laat ze eerst maar fatsoenlijke hengsten goed keuren en daar wat strenger op selecteren.

.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:06

Presentatie OC
In de Ledenraad gaf directeur Johan Knaap een presentatie van het advies van de Fokkerijraad om middels nakomelingenonderzoek een extra impuls te geven aan de KWPN-selectie op osteochondrose. In de presentatie bleek de meerwaarde van nakomelingenonderzoek ten opzichte van alleen de huidige strategie middels röntgenfoto's. Nakomelingenonderzoek, bestaande uit het onderzoeken van 20 nakomelingen per hengst, is echter een kostbare aangelegenheid en de kosten hiervan moeten niet alleen voor rekening komen van de fokkers, vindt behalve het Algemeen Bestuur ook de Ledenraad. Met de Bond van Hengstenhouders is gesproken over het nakomelingenonderzoek op osteochondrose. Ook de Bond ziet de voordelen, maar wil zich op dit moment nog niet verbinden aan mede-financiering. De Ledenraad stelde zich op 8 december echter op het standpunt dat hier sprake is van een algemeen belang om deze ernstige afwijking terug te dringen en dat dit met zich meebrengt dat een commitment van de hengstenhouderij een voorwaarde is om aan het kostbare project te beginnen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:13

Als ze nu de zaak eens eerst omdraaien en van elke stermerrie een PROK onderzoek te eisen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:25

Je kunt moeilijk alle merries die gedekt worden laten prokken lijkt me ?
Maar ik vind dit ook maar een aparte manier om te selecteren.....het zal zo wel moeten en we hebben er toch niets over te zeggen, laat ik het daar maar bij houden Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:21

Oei zouden ze dan toch op bokt lezen. Ik heb dat hier ooit neergeschreven... Bloos!
Volle broers kan de ene OCD geven en de andere niet hé Rick. Volle broers zijn niet genetisch identiek, tweelingen wel.
Je moet ook rekening houden met de merries natuurlijk, maar waarom zou de ene hengst allemaal slechte merries dekken en de andere allemaal goede? Misschien moet het aantal groter zijn dan 20 om toevalligheden uit te sluiten?
Als 1 hengst 2 nakomelingen heeft met OCD en een andere 18 dan kan je toch conclusies trekken. Oplossing..... misschien kunnen ze bij hengsten die eruit springen wél de moeder checken?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:24

ceasario schreef:
Als ze nu de zaak eens eerst omdraaien en van elke stermerrie een PROK onderzoek te eisen.

Of alleen nog paarden die gePROKT zijn toelaten op de keuringen,
dus ook alleen voor stamboekwaardige merries.
Niet PROKken, niet in het stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:35

Hoeveel paarden worden werkelijk kreupel aan OCD?


janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:37

d
Laatst bijgewerkt door janna op 13-05-22 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:38

Sjuimpje"]
[quote="ceasario schreef:
Als ze nu de zaak eens eerst omdraaien en van elke stermerrie een PROK onderzoek te eisen.

Of alleen nog paarden die gePROKT zijn toelaten op de keuringen,
dus ook alleen voor stamboekwaardige merries.
Niet PROKken, niet in het stamboek.
[/quote]

Zou op zich niet zo'n slecht idee zijn. Maarja zo lang je niet weet of het erfelijk is?
Ik moet mijn merrie ook nog PROK laten keuren, mag dat eigenlijk wel bij een drachtige merrie, iemand die dat toevallig weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:40

Sportmensen doen er meestal niet zo moeilijk over omdat het in veel gevallen goed behandelbaar is en ook vaak in de praktijk niet eens problemen blijkt te geven. Als je duidelijk kunt vaststellen dat het erfelijk is (zoals bij de straalbeenproblematiek toch wel is gebleken) vind ik het foktechnisch gezien wel een goede zaak om erop te selecteren. Maar om dat nou weer zo ver door te duwen als ze hier stellen...

Het schijnt dat het bij dravers niet voorkomt. Interessant om daar eens onderzoek naar te doen. Zou er daar in het verleden al onbedoeld geselecteerd zijn? Kapotte dravers verdwijnen namelijk vaak heel erg snel uit beeld.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:42

Cute-12,
liever niet laten röntgenen als ze dragen.
Dus zeker in jouw geval zou ik lekker wachten tot je veulen al afgespeend en al is.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:43

Zep schreef:
Het schijnt dat het bij dravers niet voorkomt. .


De advertentie van Havens voeders"


OCD / GEWRICHTSPROBLEMEN

OCD (Osteochondrose) heeft te maken heeft met een verstoorde groei van het kraakbeen, waardoor ontstekingen en blijvende schade aan gewrichten kunnen ontstaan. OCD wordt door meerdere factoren beïnvloed, maar voeding speelt een grote rol.

Voorkomen van OCD begint bij het ongeboren veulen. Door de merrie een uitgebalanceerd rantsoen te verstrekken wordt het veulen in de baarmoeder al voorzien van nutriënten die de botgroei beïnvloeden. Na de geboorte gaat deze voorziening verder via de moedermelk. Ook hier geldt dat het rantsoen van de merrie volledig dient te zijn om de botgroei van het veulen te optimaliseren.
Speciaal daarvoor werd Ferto-LAC 3 ontwikkeld, een merrie-speciaalbrok met extra Multi-Calcium-Complex en een verhoogd koper (Cu.)-gehalte . Te voeren aan (hoog)drachtige en zogende merries.

Zodra het veulen van de melk af gaat is het raadzaam om VEULEN-KORREL bij te geven om de botgroei te blijven ondersteunen. Ook de Veulen-Korrel is voorzien van het Multi-Calcium-Complex, en bevat bovendien extra eiwitten, melkprodukten en een verhoogde vitaminering.

Streef altijd naar een optimale ontwikkeling en niet naar maximale ontwikkeling. Beter langszaam (maar homogeen) groeien als (te) snel groeien.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:43

Sjuimpje schreef:
Cute-12,
liever niet laten röntgenen als ze dragen.
Dus zeker in jouw geval zou ik lekker wachten tot je veulen al afgespeend en al is.


Dat is duidelijk, dankjewel Sjuim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:46

Han, wat een lekkere tekst is dat van Havens. Homogeen groeien, maar gooi er dan wel even flink wat van onze brok tegenaan aub...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:53

Arthroscopische Behandeling OCD:

OCD kan bij onze dierenkliniek arthroscopisch worden verwijderd. Middels een kijkoperatie worden de losse stukjes verwijderd via zeer kleine openingen in de gewrichtskapsel. Een minimaal invasieve behandeling. De prognose voor een probleemvrij gebruik van uw paard wordt aanzienlijk beter.


http://www.dierenkliniekhellendoorn.nl/ ... aarden.htm

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:13

hey, da's mijn veearts op de foto daar Haha!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:54

Pipo schreef:
Hoeveel paarden worden werkelijk kreupel aan OCD?


Ik denk alleen als deze (ocd) op komt spelen, wat ook niet altijd het geval hoeft te zijn. Tijdelijk kreupel dus. vervolgens een kijkoperatie waar de stukjes weggehaald worden, even revalideren en je kunt weer verder waar je gebleven bent..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:55

ceasario schreef:
Arthroscopische Behandeling OCD:

OCD kan bij onze dierenkliniek arthroscopisch worden verwijderd. Middels een kijkoperatie worden de losse stukjes verwijderd via zeer kleine openingen in de gewrichtskapsel. Een minimaal invasieve behandeling. De prognose voor een probleemvrij gebruik van uw paard wordt aanzienlijk beter.


http://www.dierenkliniekhellendoorn.nl/ ... aarden.htm


Er wordt geen enkele garantie gegeven dat het weer terug kan komen en het succes is erg afhankelijk van de gradatie waarin het aanwezig is.

Dus in wezen wordt de koper van zo'n paard genept.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:56

Citaat:
hey, da's mijn veearts op de foto daar


Echt niet, dat is die van mij Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:57

MacavityL"]
[quote="Pipo schreef:
Hoeveel paarden worden werkelijk kreupel aan OCD?


Ik denk alleen als deze (ocd) op komt spelen, wat ook niet altijd het geval hoeft te zijn. Tijdelijk kreupel dus. vervolgens een kijkoperatie waar de stukjes weggehaald worden, even revalideren en je kunt weer verder waar je gebleven bent..
[/quote]

Ik begrijp wel dat als de ocd opspeeld dat ie kreupel gaat lopen Haha! Knipoog

Bedoel meer te zeggen, het grootste gedeelte van de paarden worden er niet kreupel van.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:08

Pipo"]
[quote="MacavityL"][quote="Pipo"]
Hoeveel paarden worden werkelijk kreupel aan OCD?
[/quote]

Ik denk alleen als deze (ocd) op komt spelen, wat ook niet altijd het geval hoeft te zijn. Tijdelijk kreupel dus. vervolgens een kijkoperatie waar de stukjes weggehaald worden, even revalideren en je kunt weer verder waar je gebleven bent..
[/quote]

Ik begrijp wel dat als de ocd opspeeld dat ie kreupel gaat lopen Haha! Knipoog

Bedoel meer te zeggen, het grootste gedeelte van de paarden worden er niet kreupel van.
[/quote]

is het dan zo dat bij het grootste gedeelte van de paarden ocd niet op komt spelen? (is dat een conclusie die je hieruit mag trekken).
Zo ja, is het dus een onderliggende 'ziekte' dat alleen onder bepaalde omstandigheden naar boven komt. Maar dan vind ik het probleem niet zo zeer bij de hengst of merrie liggen maar bij die (o.a. opvoedings) omstandigheden.

Kunnen paarden ook ocd ontwikkelen zonder dat de ouders dit hebben (dus zonder erfelijkheids factoren, alleen omgeving? Of is het alleen erfelijk (dat alleen met bep omstandigheden naar boven komt)?


[quote="sarabande schreef:
Dus in wezen wordt de koper van zo'n paard genept.


Dank u! Knipoog Haha!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:38

MacavityL schreef:
Kunnen paarden ook ocd ontwikkelen zonder dat de ouders dit hebben (dus zonder erfelijkheids factoren, alleen omgeving? Of is het alleen erfelijk (dat alleen met bep omstandigheden naar boven komt)?



Zoals al in tig topics over dit onderwerp is gesteld is ocd net zoals de meeste ziekten een gevolg van meerdere omstandigheden

aanleg
milieu
omstandigheden

Wanneer een paard aanleg heeft en het wordt onder ideale omstandigheden opgefokt heeft het minder kans dat het last krijgt
Wanneer een merrie met aanleg gekruist wordt met een hengst zonder dan is de kans op aanleg ook kleiner
etc etc

Dus als goede fokker probeer je om de kans te minimaliseren
Ideaal is dus
fokken met een prok merrie uit een gekende gezonde stam
Deze kruisen met een gekeurde hengst uit een gezonde stam (dat laatste is bij de Nederlandse hengsten al moeilijk te zien maar bij geïmporteerde hengsten vrij onzichtbaar)
Het veulen 3 jaar lang opfokken onder ideale omstandigheden d.w.z. met leeftijdgenoten en onbeperkte mogelijkheid tot bewegen
Als we dat allemaal zouden doen zouden gebreken binnen een paar generaties uitgefokt zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

prompter

Berichten: 11033
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:41

Zep schreef:
Het schijnt dat het bij dravers niet voorkomt. Interessant om daar eens onderzoek naar te doen. Zou er daar in het verleden al onbedoeld geselecteerd zijn? Kapotte dravers verdwijnen namelijk vaak heel erg snel uit beeld.


Was het maar waar... sinds het bij de dravers ook ineens mode is om meer maat te gaan fokken, neemt het aantal OCD-gevallen hand over hand toe. De kleintjes (rond de 1.52 m) hebben er praktisch nooit last van, boven de 1.60 neemt het hand over hand toe. Voor de drafsport zijn de OCD'ers meestal niet meer geschikt.

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, betadine, Umeo, xPabloBokt en 103 bezoekers