vast staan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 16:45

Hoe leer in mijn paard vast/stil staan? Verward

Quentin is echt onmogelijk; als ik hem ergens vastbind dan breekt hij de tent af. Boos!
Hij gaat lopen trekken/rukken aan het halster (niet hangen maar vooruit willen), bokken, steigeren en schrapen.
Als ik erbij blijf is het nog wel te doen; dan gaat hij alleen schrapen (vonken vliegen eraf) en drammen, maar als ik weg ga is hij helemaal onmogelijk!
Hij slaat echt de tegeltjes van de wasplaats af. Boos!

Gister moest hij onder het solarium en het was echt een hel van 40 minuten; de hele tijd steigeren en bokken en proberen zich los te maken.
Ik kan hem gewoon nergens even vastzetten! Verdrietig

Het is geen angst maar gewoon drammen; accepteert gewoon niet dat hij vast staat.
Hij heeft het altijd al gedaan maar sinds hij twee touwen heeft gesloopt (en dus los was) is het nog erger geworden.
Gewoon hem vastzetten en het hem maar laten leren werk ook niet; dat probeer ik nu al een half jaar en helpt echt helemaal niks! Behalve dan dat hij de halve stal afbreekt. Schijnheilig
Hij blijft gewoon doorgaan; is inelkgeval geen opgever.

Maar hoe leer ik het hem nou af ? Hoe leer ik hem gewoon even ergens rustig stilstaan? Verward
Ik baal hier echt van want als ik uitmest kan ik hem nooit even op de wasplaats vastbinden en dingen als het solarium is ook onmogelijk.
Verdrietig

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:51

Saturno accepteerde het eerst ook niet als hij vast stond en er liep iets anders in de wei. We hebben m gewoon vast gezet en laten staan. Meer niet toen hij rustig was hebben we m naar binnen gehaald.

Als hij los breekt gewoon weer vast zetten. Aanhouder wint echt waar.

Als hij vast staat kan hij dan andere paarden zien? Dat kan het ook wel eens zijn.

Kan je hem in zijn bos wel vast zetten?

Gewoon aanhouder wint hij geeft het vanzelf op.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 17:20

Werkt bij hem echt niet; ik ben nu al een half jaar bezig!
Het nadeel is dat hij echt dingen sloopt dus kan ik het ook niet maken om hem nogl anger maar te laten staan; hij sloopt tegeltjes, maakt butsen in de muren, bokt naar alles wat voorbij komt (mensen en paarden), rukt ringen en stangen los......
Ik kan het tegenover de staleigenaar echt niet maken om de halve stal te laten afbreken.

In zijn box is het wel te doen; ik heb een muurtje en bind hem dan aan de buitenkant vast en geef hem wat voer (dat kan hij over het muurtje eten). Dan kan ik hem borstelen en opzadelen.
In zijn box staat hij gewoon los met het borstelen en opzadelen (dus zonder voer), en dat gaat prima.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:28

hij zal het toch moeten leren. Dus gewoon vast blijven zetten, onaangepast gedrag straffen en goed gedrag belonen. Stevige halsters kopen en hem vooral aan stevige dingen vastzetten........ Boxdeuren zijn GEEN stevige dingen!!! Als jij hem loshaalt wanneer hij loopt te klootzakken dan heeft hij keer op keer gewonnen vooral als hij dan naar zijn box gebracht wordt waarna hij wat te eten krijgt zodat jij verder kan gaan............ blijven volhouden........ Enuh ik had altijd een klein stokkie bij me als ik paarden moest leren vaststaan, want vaststaan is stilstaan en niet anders, schrapen was van huis uit al tikkie tegen het been..... hoeft niet hard of zo maar even ter verduidelijking van de He

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 17:33

Hij staat ook niet aan zijn boxdeur vast (ik zie hem al gaan met deur en al) maar aan een paal waar het dak ook op steunt en die in de hoek van zijn stal staat....die krijgt hij echt niet mee hoor.
Met een zweepje heb ik ook al geprobeert maar het nadeel is dat hij voornamelijk uit zijn pan gaat als ik weg ben....
Ik kan hem ook niet de halve stal laten afbreken...zucht.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:37

NoaC schreef:
Hij staat ook niet aan zijn boxdeur vast (ik zie hem al gaan met deur en al)


Precies, ik zei het niet zo helemaal tegen jou maar meer in het algemeen. Ik zie nogsteeds een hele berg mensen die hun paard aan een boxdeur vastzetten.......... mensen geloof me... IS NIET HANDIG!!! ik heb er ooit een voorbij zien vliegen MET een boxdeur achter hem aan.......... , na een jaar ofzo liep ie pas weer rad.

Dus vooral niet persoonlijk nemen Haha!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 17:52

Ik heb er ooit een zien gaan met een hek achter zich aan (zo'n groot "weidehek"); was meteen einde verhaal voor het paard

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:00

Mijn merrie hebben ze het op een 'harde' manier geleerd. Gewoon zonder medelij vastgezet aan een ijzeren pilaar in de binnenbak. Daar hangen bij ons ijzeren kettingen aan en daar zetten ze de paarden aan vast om ze het te leren. Eerst was het ook een marteling maar na enkele dagen bleef ze netjes staan en 1 uur werden er 2 en 2 werden er 3 en nu is het voor haar geen probleem om 3 uur of zelfs nog langer te blijven staan. Dus ergens een ijzerenpetrel (ijzeren balk Knipoog ) zoeken en ze daar met een ketting aan vast maken. En vooral dan op je tanden bijten en haar gewoon maar laten staan.
succes ermee OK dan!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:29

Die van mij is ook zo'n drammer. Hij heeft tientalle halsters, touwen en kettingen gesloopt. Hij ging wel hangen. Ik heb hem een paar keer laten hangen, letterlijk tot bloedens toe en het hielp NIET.
Nu ben ik stukken consequenter geworden. Ik heb hem een tijd vastgezet met elastieken. elke pas die hij opzij zet zet ik hem terug op zijn plek. Hij weet nu heel goed dat hij stil moet staan. Soms heeft hij even een flinke herinnering nodig, maar toch. Ik kan hem nu gewoon stil laten staan zonder hem vast te zetten en dat werkt toch heel wat prettiger.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:23

Zucht, ik heb je al gezegd: er is maar 1 oplossing en ik doe met je mee... *LOL* !
Het is bijna maandag-ochtend...! Schijnheilig

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:08

idd gewoon ergens laten staan waar ze geen schade aan kunnen richten, en laat em maar lekker eventjes wachten.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:42

ik ga mee met de vorige, vastzetten waar hij niks kapot kan doen, en zodra hij stopt met schrapen losmaken, wandelingetje maken, belonen, en terug gaan vastzetten, na een tijdje leert hij wel dat hoe langer hij kabaal maakt hoe langer hij daar staat Haha!