Welke stokmaat bij welke lengte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Welke stokmaat bij welke lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 16:16

Hoe groot moet een kind zijn om normaal op een paard van b.v. 1.40 meter te rijden?
Mijn dochter vind het prettiger om om bolle paardjes te zitten maar ze lijkt zo klein op onze tinker.Een pony van 1.30 meter is weer te klein voor haar.Vooral omdat (zoals iedereen roept) ze waarschijnlijk nog veel gaat groeien en we dan dat paardje zo snel weer weg moeten doen.
Graag advies......

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:21

beter nu een beetje te klein, dan dat ze er nu goed op past maar er over 2 jaar echt te groot voor is!

hoe oud is je dochter en hoe groot is ze?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 16:27

9 jaar en 1.45 meter

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:36

dan kan je best een flinke C pony of een D pony kopen, maar dan geen smalle C-pony, en een D-pony kan ze langer mee doen

ga anders eens bij wat verschillende paarden kijken
want een normaal gebouwde D-pony zal voor haar wrsch al snel een 'bol paardje' zijn en dan is ze tevreden, en kan ze er nog jaren mee doen

ik heb een tijdje een meisje van 10 an 1.48 op mn stevig gebouwde E-pony(1.55) les gegeven, dat ging ook best goed, kwam niet zo ver onder t zadel vandaan,maar de pony was braaf genoeg en ze kon er leuk mee rijden

dus ik zou dnek ik toch meer richting een D-pony gaan dan een C-pony

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:52

Brave D-pony, kan ze mooi lang mee vooruit

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:37

Het hangt helemaal van het karakter van de pony af. Een wat grotere stevige pony wil wel eens wat sterker zijn, dan kan haar grootte een probleem zijn. Vaak is dit echter helemaal niet zo. Een te brede pony is niet altijd even bevorderlijk voor de zit en groei van een kind, maar verder lijkt een stevige C me wel geschikt! En het hangt er natuurlijk vanaf wat je verder wel, op een stevige D-pony zal ze altijd kunnen blijven rijden, maar als zij serieus de sport in wil zal ze over een aantal jaren waarschijnlijk een paard willen, als het niet meer mooi oogt. Ik rijd met mijn 1.80 nog steeds op een E-pony, en het gaat best!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:02

Hangt heel erg van de bouw van de pony af. Op een kleine breder gebouwde pony zal je dochter langer passen dan op een grotere smalle pony...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:18

Mijn dochter had tot voorkort een welsh-A van 1.22 m en had daar nog best een tijdje mee verder gekund, was het niet dat de combi niet paste...Terwijl we ook nog een pony hebben van 1.15 m maar daar is ze weer te groot voor Verward scheelt maar 7 cm...

Nu heeft ze een pony van 1.44 m...
Nadeel:
Ze kan er amper alleen op komen (word al beter)
Ze kan niet zelf op of afzadelen
En of ze daar tot haar 18 mee kan (optisch gezien)...het is maar net hoe hard ze groeit...

En je hebt pony's van 1.30 m die een minder diepe romp hebben en met een diepere romp, brede rug of smalle rug...

Wil je een maat aanhouden:
Zet je dochter naast een pony.
Is de schoft lager dan dan de schouder van je dochter is de pony te klein/aan de kleine kant.
Is de schoft op schouder hoogte is het een passende combinatie..
Is de schoft hoger dan de schouder maar onder het oorlelletje dan heb je een op de groei pony waar ze nog even mee verder kan...
Is de schoft nog hoger is de pony eigenlijk aan de (te) grote kant...
en dan zijn dit richtlijnen en niet voor het optische, maar waar je dochter ook zelf iets mee kan doen, opzadelen, borstelen, enzo

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 00:31

Bedankt.
Erop komen zal geen probleem zijn,ons monster van 1m53 klautert ze ook zelf op.
Het is meer het idee dat ze zo klein is op zo'n groot beest,en inderdaad wat dat doet voor haar lijf.
Ook dat zelf verzorgen spreekt mij zo aan,met een grotere pony heb je toch minder te zeggen.Ik laat haar ook nooit alleen in de stal,ze moet er altijd uit als ik wegloop.
Het is niet zo dat we morgen al een pony moeten hebben maar we zijn een en ander aan het overwegen.
En hier zitten toch nogal wat "deskundigen" die zelf al jong begonnen zijn of kinderen hebben met een eigen pony.
Het zijn toch reacties waar ik wat mee kan.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 08:59

ik zou zeggen: ga eens bij een aantal flinke C en normale D pony's kijken, rpoefrijden, laat haar zelf opzadelen etc

het verschilt nml ook noga per pony of een kleine ruiter er de baas over is
mijn flinke Epony daar kan iedereen alles mee doen, en ik ken een c-pony waar echt geen kleine kinderen op kunnen omdat dat te gevaarlijk is, opzadelen etc moet ook een groter persoon doen want een kind wordt gewoon opzij geduwt door die pony

een brave niet al te jonge pony en dan toch een D'tje lijkt me het beste passen, maar door veel rond te kijken en te proberen kom je er snel achter wat het beste past!
en het moet natuurlijk ook klikken met de pony!