Tips voor verschrikkelijk smerig paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Tips voor verschrikkelijk smerig paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 12:23

Sinds Udinde binnen staat is ze verschrikkelijk smerig! Ze staat in een box en slaapt alle nachten languit.
Dus ik kan iedere avond de aangekoekte stront van achter haar oren tot aan haar staart wegborstelen.

Op het moment is dat zo erg nog niet. Ik doe nagenoeg niets met haar, dus een beetje vast geplakte haren zijn niet zo erg. Het ziet er alleen niet uit *LOL*

Maar hoe houd je je box met je paard daarin een beetje schoner? Tips hoe je minder stront op je paard krijgt of het er makkelijker vanaf poetst?
Onbegonnen werk??
Ik heb werkelijk nog nooit een paard zichzelf zo smerig zien maken, en dat terwijl Isolda er ook wat van kan Knipoog *LOL*


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:32

Ik heb zo´n spiraal borstel. Dat ding is niet duur (zo´n rond de 4-5 Euro) en je haalt er zo alle aangekoekte viezigheid mee weg Lachen !
Was ik voorheen met zo´n gewone plastik borstel bijna een half uur bezig, met deze ben je in 5 min. klaar Pling !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:33

MMM klinkt ernstig hihi nee maar als je haar scheert dan is het zowiezo makkelijker poetsen en 's avonds de mest er nog een keer eruit halen. Je hebt van die amerikaanse dekens die pakken het hele paard in... Ik hoop dat je hier wat aan hebt

...Dreaming with my eye's wide open...

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:36

Ik weet niet of het kan hoor, maar misschien kan je het moment van uitmesten wat verder naar de avond verleggen (ik neem aan dat ze vooral 's nachts zo ligt?) dan heb je iig niet een halve dag stront en pis waar ze in gaat liggen...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:59

Tsja, het enige wat ik kan verzinnen is zo lang mogelijk buiten houden als dat zou kunnen.

Zo niet idd het mestten zo ver mogelijk uitstellen en de poepjes voordat je weggaat er nog even uithalen.

Elke avond inpakken lijkt me voor jou en het paard geen leuke bezigheid Haha!

Je hebt trouwens wel dry shampoo voor honden, kan je ook voor paarden gebruiken, even op de poepvlek smeren en na een paar minuten uitwrijven.

Hielp bij par haar staart erg goed *verder is ze altijd superschoon Haha! *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 13:03

Nee scheren en inpakken is niet echt een mogelijkheid bij een 2,5 jarige *LOL*
Ze is zoveel mogelijk buiten en komt 's avonds tegen zessen weer naar binnen. In de middag worden de stallen gemest, maar ik kan natuurlijk bij de laatste keer voeren drollen scheppen.
's Ochtends heeft ze namelijk haar hele stal onder de stront gesmeerd... Ik heb echt een erge viespeuk, een strontmachine ....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:05

Hahahaha, troost je, par is dan heel erg schoon. maar mijn verzorghaf maakt dat meer dan goed met haar vieze streken.

Sta elke avond weer verbaasd te kijken hoe ze het toch weer voor elkaar gekregen heeft de stront tot aan het plafond te krijgen Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:09

Zo lang mogelijk buiten houden en dan pas op stal zetten. Of zo laat mogelijk mesten dat de stal niet helemaal vol ligt.

Verder heb je nog zo'n blok. Die is ook ideaal voor wanneer je paard in de rui is, maar werkt ook erg goed bij strond plekken.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:17

Ha! Jij hebt nog geluk. Mijn vriendin heeft een few-spot Appaloosa die niets liever doet dan in de poep liggen. Eerlijk waar, die maakt er volgens ons zelfs een kussentje voor onder d'r hoofd van Schijnheilig

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:19

Fairie schreef:
Zo lang mogelijk buiten houden en dan pas op stal zetten. Of zo laat mogelijk mesten dat de stal niet helemaal vol ligt.

Verder heb je nog zo'n blok. Die is ook ideaal voor wanneer je paard in de rui is, maar werkt ook erg goed bij strond plekken.


die blok werkte bij mij erg goed.
die van mij is ook zon viespeuk, hij ligt/rolt zich altijd in zn eigen pis.
gelukkig heb ik nu een deken erop.. maar gevolg dat hij daarmee rolt Schijnheilig

ik heb altijd heel veel zaagsel in de stal. dat absorbeerd heel goed vind ik.. na een paar dagen haal ik altijd "de" zeikplek er uit... dit is dan gewoon een brok zaagsel, zal ik t maar noemen...
die andere dagen gooi ik de gewoon zaagsel over. doe je t elke dag eruit halen. dan is dat weer los... en maakt hem dat weer viezer..
maar van stront heb ik niet zo veel last. want dat komt altijd achter in de hoek terecht ... Lachen

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:58

als ik savonds laat nog af-voer, dan schep ik de mest snel even naar een hoekje van de box. Kleine moeite, en dan liggen ze daar tenminste niet meer in.

De truc van schoner strooisel is MEER strooisel. Kan niet goed uitleggen waarom, maar wil je een schoner paard, moet je dikker opstrooien en minder uithalen. Potten dus een beetje. Klinkt tegenstrijdig he?!

Verder: mest plakt pas als je merrie 'aan de dunne' is, of de mest veel vocht bevat. (Urine dat aankoekt los je dus op met meer strooisel). Zorg dat Udinde veel ruwe vezet krijgt te eten, zeker als ze overdag in het land staan neemt ze al veel natter voedsel tot zich.

En verder, veel plezier met poetsen! Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:03

gracia is ook zo'n goorlap! maar nu goor ik 's avonds voor dat ik naar huis ga wat schoon stro over haar stront heen. en het helpt vrij goed bij haar!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:54

ik heb een bonte en die is kampioen strontsmeren! Het zat tot in zijn oren.....ik heb hem van stro op vlasvezelstro gezet (bij de vorige eigenaar stond ie op mot) en nu gaat het stukken beter, ik maak ook een potstal, maar zaterdag met die regen is er iets misgegaan, de regen is naar binnen gedrupt en nu is het wel erg drijfnat.......maar weer een pak bijstrooien, ze zouden het vandaag weer halen!

Verder heb ik ook zo'n spiraalborstel en ik heb snoetenpoetsers van Zwitsal voor de hele gore stukjes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:03

Ik heb de "strijd" opgegeven en m'n kleuterpaard staat nu onder een deken Bloos! Deken ondertussen al een scheur of vier/vijf rijk Boos!, maar paard nog behoorlijk netjes . Ik heb vorig jaar nog foto's genomen van hem in de sneeuw, dacht dat het mooi zou zijn voor de kerstkaartjes. Wat schaamde ik toen ik ze zag Bloos! Zo gelig/grauw En zeggen dat ik toen al wel een uur aan het wrijven was om dat beest wat toonbaar te maken. Nu mest ik dagelijks 2 x uit, er gaat een meduimmaat baal stro in per twee dagen ... en het blijft er nu redelijk uitzien. Als ik 's een keertje het mesten oversla vind ik de drollen over de deur, over het raam (paard kan langs twee kanten buitenhangen Haha!, drie zelfs, maar één kant hebben we dichtgenageld), en z'n gewone plekken ook natuurlijk Boos!.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:06

wat is een spiraalborstel?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:10

een ijzeren borstel bestaande uit 3 ringen, ziet er als martelwerktuig uit, maar werkt super!

Mijn paard is zindelijk! Sinds kort mest ie nog maar tegen 1 muur en dat is hem geraden, want hij staat op vlasvezelstro........

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:11

ahzo, dank je wel smurf
(de meeste gereedschappen uit de paardenwereld zien eruit als martelwerktuigen dus...)

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:42

Mijn jonge pony (2,5) is ook een super kledderbeest Scheve mond
Ze heeft een uitloopbox en poept overdag altijd buiten, dus de stal is schoon als ze erin gaat 's nachts. Maar een paar goede hopen blijker erg warm te zijn, en bij haar hangen 's morgens de kluiten stront in haar oren, staart vetlokken, manen en noem maar op.... Het is een haflinger dus ze heeft ook een enorme vacht, wat het extra moeilijk maakt.

Op d'r linkerachterbeen heeft ze nu een enorme strontvlek die met geen mogelijkheid weg te krijgen is. Dat wordt wassen als het niet meer zo heel koud is.

Ik gebruik een rubberen rosborstel met ovalen zegmaar erin. Helpt op haar romp goed om vlekken te verwijderen, maar onder haar buik en op de benen natuurlijk niet.... (ze heeft een hekel aan buikpoetsen)

Kortom; ik heb ook een gigantisch vlekkenprobleem

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:08

tja,je moet je afvragen of het wel zo belangrijk is dat je 2 1/2 jarig paard er vies bij staat?

maar opstrooien voor de nacht helpt,antiklit over zijn lijf help,zomerdeken helpt.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 17:21

casanova schreef:
tja,je moet je afvragen of het wel zo belangrijk is dat je 2 1/2 jarig paard er vies bij staat?

maar opstrooien voor de nacht helpt,antiklit over zijn lijf help,zomerdeken helpt.


Het zal mij een worst zijn dat ze een beetje smerig is. Maar als de kluiten stront aan haar vel hangen, dat kan niet echt bevorderlijk zijn voor de huid. En daar komt ook nog eens bij dat ik dwars door het dorp moet lopen om ze naar de wei te brengen. Ze hoeven niet helemaal schoon te zijn, maar een beetje toonbaar wel.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:03

Dees schreef:
De truc van schoner strooisel is MEER strooisel. Kan niet goed uitleggen waarom, maar wil je een schoner paard, moet je dikker opstrooien en minder uithalen. Potten dus een beetje. Klinkt tegenstrijdig he?!




Ik kan dees niet meer dan gelijk geven!
Sandor is ook echt een tark.. Maar sinds ik om de dag wat mest verwijder wat ik kan zien liggen en 1 x per 3 dagen een keer de plasplek verwijder en hem dik in het stro zet is het over.. Ik hoef vaak alleen nog maar recht te trekken en een beetje stro voor de knabbel en dat gaat super !
Als ik hem 1 x per maand helemaal leegtrek is het veel.
Dus potten moet je even doorheen maar dan werkt het het beste

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:24

De mijne is idd ook een drama op stal, die heeft altijd iets van 3 bergen liggen in de stal waar hij al het stro heen spit en daar tussenin ligt gewoon kale vloer en dan gaat ie lekker liggen. Ik heb de hoop opgegeven, zulke paarden zijn gewoon vies en smeren alles eronder en zoeken toch die ene drol die in de stal ligt op om in te gaan liggen! Ik haal m voor een wedstrijd wel is op stal dat ik denk o mijn god hoe krijg ik dit schoon. Maar ik ga gewoon als een idioot aan de poets en dan moet hijniet lopen piepen, want hij is degene die in de stront ligt en ik niet! En vaak heb ik m voor een ws nog redelijk schoon ook haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:42

Ik heb echt geluk, ik heb een tuttebol wat dat aangaat. Ik heb dat paard van mij nog nooit met een mest vlek gezien. Ze ligt regelmatig, maar ze heeft een vaste plek om te mesten...

Ideaal dus
Wel vind ze het heerlijk in de bak te rollen, maar dat is ook voor massage uiteraard. Ook als haar stal is gestrooid mag ze graag even rollen...

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:03

knuffelen jantina Knipoog

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:25

Hinke deed dat ook hoor! Ik gooi er nu gewoon veel meer stro in en het gaat een stuk beter. Staat udinde ook op een stand of niet?Dan kunnen ze maar op 1 plek liggen en das in de mest in een ruime box zoeken ze toch wel het droogste plekje uit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, monsera, Rijsa, Vagabondo en 29 bezoekers