[NH]Waarom de ''ruzie'' tussen Nh en Dressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 22:20

Ja okay er zijn veel mensen die het van ''zichzelf'' al doen....

Maar geef toe hoe vaak zie je wel niet van die prutsers schreeuwen tegen hun paard....Gvd nee nu ga je terug nu geen gezeik die trailer in.....

Ja en dat snapt die...

Of van die mutsen Knipoog die denken oow mijn paard houdt er niet van om buiten te zijn ik laat hem maar binnen staan...
Ow ik wil me paard in de krul hebben want al mijn andere vriendjes en vriendinnetjes kijken.

Of weet ik het wat ( ben erg moe dus kan nu ff niks bedenken Tong uitsteken Gaaaap )
Dus mischien is het toevallig dat heel bokt het allemaal goed en respecvol doet.
En op een duidelijke manier die iedereen snapt...Maar er zijn er ook zat die mischien wel het opstapje van NH nodig hebben voor een goede omgang met hun paard.


En nu bedoel ik niet dat iedereen die NH doet het niet natuurlijk heeft...
Of eigenlijk als je er diep overnadenkt wel....
Anders was je niet bij NH gekomen want dan had je geen problemen of iets dergelijks.....

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:21

Er is niet alleen "ruzie" tussen NH en dressuur.
Kijk maar wat er gebeurt met western rijden. De mensen die het niet kennen of een keertje iets gezien of gelezen hebben vinden het gelijk dierenbeulderij.
Hoe denken dressuurruiters over springruiters? (en andersom)
Hoe denken veel mensen over SGW omdat ze alleen de valpartijen zien?

Wat de boer niet kent slikt ie niet en wil ie zich ook niet in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:24

Citaat:
parelli zegt ook altijd; als het paard niet doet wat je van hem vraagt, vraag je de verkeerde vraag of stel je de vraag fout (in het amerikaans dan he, haha)

helaas zijn er nog veel mensen die altijd denken dat hun paard fout is, in plaats van dat ze eraan denken dat ze de vraag misschien niet goed stelde...

Maar dat zegt mijn instructrice ook Lachen
Want idd de fout zit bij jezelf.
Je paard snapt het niet, je vraagt iets wat hij nog niet kan, hij geeft pijn aan, hij houd je straal voor de gek Knipoog
maar om iets niet te doen is zijn manier van spreken.
Aan jou als mens uit te zoeken wat hij bedoeld.

wat ik erg jammer vind is dat veel niet Nh mensen, alles oplossen met geweld, dat is zeker niet zo.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 22:29

Kijk mijn onderschrift Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:29

dan wil ik bij deze een bosje bloemen aan jou DRESSUUR instructrice komen brengen, haha, dressuur doe je toch, of springen? ik weet het niet,
maar in ieder geval is het toppie, haha

iederen zou moeten luisteren naar zn paard, maarja, lees het onderschrift van peppysan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:31

Ik doe van alles Lachen
Als we samen maar lol hebben.
Met de nadruk op samen.

En idd ik heb een fijne instructrice.
En een paard waar ik veel van geleerd heb, want die doet iests gewoon niet als je het verkeerde vraagt Lachen

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:31

runningkawa schreef:
Maar dat zegt mijn instructrice ook Lachen
Want idd de fout zit bij jezelf.
Je paard snapt het niet, je vraagt iets wat hij nog niet kan, hij geeft pijn aan, hij houd je straal voor de gek Knipoog
maar om iets niet te doen is zijn manier van spreken.
Aan jou als mens uit te zoeken wat hij bedoeld.


De goede instructeurs zeggen dat zeker Kawa, en de goede eigenaren "luisteren" ook op deze manier naar hun paarden.

Helaas zie ik hier in het westen van het land dat een paard steeds meer een gebruiksvoorwerp wordt, mensen zonder enig verstand van zaken kopen een driejarig paard waar ze niks mee kunnen - en hun instructeurs gaan daar gewoon in mee, geven het paard overal de schuld van - en verkopen hun klanten weer een "nieuwe", want deze is inmiddels zo geblesseerd geraakt of gevaarlijk geworden, dat er niks meer mee te beginnen is. Paarden die sterven van de pijn in hun rug, worden vrolijk in de rondte geschopt ("dat kreng wil niet werken, ik zal hem wel eens leren").

De normale kennis is een beetje (heel erg) kwijt, de "conventionele" instructeurs doen er niks aan, de mensen krijgen problemen en gaan op zoek naar iets anders - en vinden dat soms in NH.

Niet mijn drijfveer geweest zoals ik al schreef, ik had al 2 probleemloze paarden Lachen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:32

SuperRoos schreef:
als je dit topic goed naleest zie je dat wij daar weer wat anders over denken,
ik ben niet parelli gaan doen omdat ik wat aan mn training als ruiter heb gemist, maar gewoon omdat ik dat een geweldige training en basis vind voor mn paard en ook voor mij,
we leren er beiden heel veel van,
sommige mensen hebben goede leraren (paarden) anderen wat minder,
maar t is gewoon leuk omdat je bijvoorbeeld bij PNH een doel hebt, bv het halen van je levels, zoals je bij dresuur en springen ook hogerop kunt komen, ookal is het bij NH geen wedstrijd

parelli zegt ook altijd; als het paard niet doet wat je van hem vraagt, vraag je de verkeerde vraag of stel je de vraag fout (in het amerikaans dan he, haha)

helaas zijn er nog veel mensen die altijd denken dat hun paard fout is, in plaats van dat ze eraan denken dat ze de vraag misschien niet goed stelde...


Ik doelde meer op mensen die NIET weten hoe ze paarden om moeten gaan en die bv als het paard de trailer niet in wil nog harder gaan schreeuwen of trekken in de veronderstelling dat het dan wel lukt.
Je moet verder kijken dan je neus lang is en veel problemen ontstaan omdat er teveel vanuit de positie van de ruiter ipv het paard wordt gekeken.
Laatst bijgewerkt door cissie op 16-12-03 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 22:36

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:36

Ook hier in het zuiden is dat zo Promertje.
Ik heb op een stal gereden waar je dan die "levensgevaarlijke" paarden weer op mag knappen.
En daar leer je heel veel van.

Idd, sommmige zijn alleen dominat en die geef je op hun flikker Bloos!
Maar andere kennen alleen maar angst, onzekerheid, daar probeer je alleen maar vertrouwen bij te geven.
(Maar wel de kunst om te zien of iets dominant is, of juist angst.)
En vertouwen geven lukt alleen met tijd en doorzettings vermogen en enige inbeelding waarom een paard handeld in wat hij doet.
Maar oh zo heerlijk!!! als je er daarna zo op kunt stappen en weg kunt rijden
Daar doe je het voor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-03 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:37

ow, ok sorry cissie, dan heb ik je berichtje verkeerd begrepen,
maar ik ben ook zo enthousiast over dit topic, haha
vind hem echt goed dola, nu nog afwachten tot er doorgewinterde dressuurruiters komen, ben benieuwd hoe zij erover denken,

denk dat ze de s c h i j t krijgen van mensen die NH doen en zich daarmee verkiezen tot beste van het land, haha

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:40

(Heel eerlijk gezegd geen zin om de hele al 100x keer gevoerde discussie helemaal te lezen Bloos )

Maar heb misschien DE oplossing Cool
Als we alle opdringerige dressuurmutsen en alle opdringerige NH zwevers nou eens naar de maan zouden sturen om ze daar een potje te laten vechten? Is het dan weer vrede? Pleasssssse?? ( Haha! )

Ja, ik ben 'fan' ( Verward ) van NH en ja, ik zou ook graag goed dressuur kunnen rijden (ik rijdt wel met een westernzadel, bezwaarlijk? Knipoog )... Nu wil ik dat mijn paardje er ook lol in heeft en ik denk dat ik met mijn NH achtig handelen dat meer bereik dan met de traditionele manier waarop ik het geleerd heb.. Misschien (of eigenlijk wel zeker) duurt het zo langer om wat rijkunstige dingen als verzameling etc. te bereiken maar daar kies ik voor.

Nog NOOIT heb ik aan iemand iets opgedrongen wat met NH te maken heeft.
Ik doe het, mensen kunnen het zien en vinden ze het interessant dan komen ze het vragen (en dat gebeurt ook).

Prima zo OK dan!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:41

er bestaat trouwens nog zo'n debiel vooroordeel over (P)NH,
dat het zacht zou zijn en voor mietjes.

dat klopt helemaal niet, ten eerste is het eerlijk en respectvol, dus is het niet zacht, maar gewoon duidelijk,
en als er inderdaad een dominant paard is zoals RK zegt, dan komt er ook flink fase 4 aan te pas,
heb ze bij mn vorige paard heel vaak moeten gebruiken, omdat hij mij soms zag als hindernis terwijl we vlak daarvoor de dominantie hadden bepaalt, maar hij werd soms zo dominant dat hij 5 minuten weer ging proberen of hij mij van mn 'troon' (haha) kon stoten,

paardjes die lekker worden geboren en goed worden opgevoed op een eerlijke manier en met vertrouwen is niks mis mee,
maar die afgestompte paarden hebben 2 opties,
of ze worden heel dominant en dus levensgevaarlijk,
of het worden van die paardjes die nergens zin in hebben en een beetje in het verleden gaa leven,

ik dwaal af, ik merk het al, haha

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 22:45

Nou of het langer duurt,...... ff een voorbeeld Honza naaa als je zie wat die doet met zijn paard....
Dat heb ik iemand die dressuur rijdt nog nooit zien doen Tong uitsteken

Dat is natuurlijk een grapje...... Blauw oog
Laatst bijgewerkt door dola op 16-12-03 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:46

in de dressuur hebben ze ook weer hele andere doelen dola!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 22:48

Ow dus iemand die dressuur doet wil niet dat wat honza kan.......

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:49

misschien wel als ze het zien, maar als ze er niet van weten willen ze zoveel mogelijk winstpunten (zo heet dat toch?, haha) halen en zorgen dat ze zo hoog mogelijk komen, en de echte willen natuurlijk veel plezier met hun paard...

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:50

Nou, ik rij ook dressuurmatig hoor, heb alleen de wedstrijdsport vaarwel gezegd. Maar wat Honza kan, daar zeg ik ook geen nee tegen Lachen.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:50

Ik ben ook een boerenverstand-type (letterlijk zelfs - ben erfelijk belast Haha! ), NH wint denk ik ook aan populariteit omdat steeds meer mensen echt niet weten wat een paard is en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Het is jammer dat het een aantal basisprincipes in de alternatieve hoek worden geplaatst, eigenlijk zou het gewoon 'paardenhouderij les 1 t/m 10' moeten heten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:50

Wat voor andere doelen heeft een dressuurruiter dan?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:55

kendra, ik vind het leuk dat je dit zegt, want op de savvyday in keulen zei parelli dat hij wilde dat de naam NATURAL horsemanship weg moet,
omdat het van zichzelf zo moet worden,
het is toch belachelijk dat je iets wat natuurlijk is, ook de naam natural moet gaan geven.

ik merk dat ik soms ook heel geirriteerd raak aan mensen die een paard hebben en die dan niet eens weten waar het het hart zit,
ja, dat is die plek waar een paard vaak geschopt wordt als die niet stil staat... ow, en waar zittende nieren dan??? weten ze niet,
en dan weten ze niet wat het is als hun paard opgezette nieren heeft,

ik vind eigenlijk dat je als je een paard wil dat je daar ook een .....bewijs voor nodig zou moeten hebben, dat je idd weet waar je over praat, over een levend wezen dus.

RK, staat al in een ander berichtje, jij rijdt dus ook een beetje dressuur, mag ik weten wat jou doelen zijn?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:56

Misschien is NH wel zo populair omdat het in Ned. schort aan de instructie en dus aan teweinig instructeurs die je leren omgaan en rijden van een paard en teveel bezig zijn met andere zaken.
Zoals het 'aan de teugel lopen' dat moet toch ieder paard tegenwoordig wel kunnen niet dan? en het liefst zo diep en rond mogelijk en liever voordat ie zadelmak is ja!
Beetje overdreven gesteld dat weet ik,maar om deze vaak overhaaste en te hoge doelstelling na te willen streven raken veel (jonge) paarden in de knoop. zowel lich als geestelijk en dan komt bij velen Parralli of Klaus om de hoek kijken met de juiste training en omgang, heel goed natuurlijk, maar zouden we niet bij de basis al het uitgangspunt van NH moeten toepassen dan zullen er een stuk minder 'probleempaarden' (men noemt ze zo, maar als iemand zn paard zo noemt, is het 9 vd 10 keer andersom) rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:01

Mijn doelen zijn een paard trainen dat hij op steeds minder hulpen, steeds meer kan.
Dat hij door het trainen soepeler in zijn lijf word, maar ook sterker.
Ik wil dit alles berijken op een manier die voor beide prettig is, zodat we beide rijden als leuk ervaren.
Maar ik probeer daar wel zo ver mogelijk in te komen.
n dat betekend dat als 1 van beide de grens heeft berijkt dat we dan stoppen met wedstrijden.
Dit was bij mijn paard het Z.
Nu rijden we alleen nog recreatie, met wel enigzinds behoud van zijn dresuurkennis.

Dus als dressuurmuts maak ik ook graag een sprongetje of buiten rit.
Hier wil ik dan ook gehoorzaamheid hebben, maar met een ander idee.
En voor het fris in het koppie houden.
In het bos is tempo bepalen genoeg voor mij, dressuuroefeningen komen er verder dan niet aan te pas.
want het bos is voor hem ook ontspanning en geen werk.

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:04

SuperRoos schreef:
en dan weten ze niet wat het is als hun paard opgezette nieren heeft,


Effe jou testen: hoe weet jij dat dan? Ik kan niet bij de nieren komen hoor, tenzij ik een rectaal onderzoek doe Tong uitsteken

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:08

SuperRoos schreef:
misschien wel als ze het zien, maar als ze er niet van weten willen ze zoveel mogelijk winstpunten (zo heet dat toch?, haha) halen en zorgen dat ze zo hoog mogelijk komen, en de echte willen natuurlijk veel plezier met hun paard...

Ik heb geen idee wie die Honza is, heb er nog nooit van gehoord en ik rij ook dressuurwedstrijden ja. Maar ik rij niet om de prijzen, of om andere laten zien wat ik allemaal kan(zal ik nogal snel tot hopeloos geval worden berekent Haha! ) Maar wedstrijden helpen mij wel bij: hoever sta ik nu eigenlijk? Als ik thuis zover ben dat mijn paard nagevelijk en braaf loopt, en ik krijg op wedstrijd een hoog cijfer dan weet ik gewoon dat het ook de moeite is geweest wat ik heb gedaan. En ik vind het niet erg om eens een keer achteaan te eindigen(want dan had ik mijn paard alang verkocht) maar ik rij wedstrijd puur voor de ontspanning en plezier (ja hoor, echt waar)

Eigenlijk zoals kawa zegt, ik wil het ook alleen maar bereiken op een manier dat het voor beide prettig is, en ik durf ook wel eens te "zondigen" door een keertje te springen of een buitenrit te maken of eens de teugels los te laten in galop en gewoon wat rond te hobbelen. En er zijn wel dressuurmutsen die enkel voor de punten gaan, maar dat zie in springen en SGW en mennen en weet ik veel wat ook terug, dat is gewoo een groep binnen de groep