Belonen: hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Belonen: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 03:18

Waneer belonen jullie je paard of pony?
En hoe doe je dat?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:57

Tijdens het rijden met mijn stem of een aai over haar hals.Het is een blijf van mijn lijf tiepje dus een schouderklopje word niet op prijs gesteld. Haha!
Belonen dmv een appel of paardensnoepje doe ik voordat ik wegga,vind het vervelend om bijvoorbeeld tijdens het poetsen een happerig paard te hebben omdat ze meer wil.
In de zomer vind ze grazen ook een fijne beloning,dan stijg ik af en mag ze lekker grasjes eten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:01

ik beloon heel veel met mn stem en ik doe dat wanneer ik merk dat ze haar best voor me doet of dat nou bij het instappen is of dat we proberen die kont eronder te rijden.

Op het moment dat ze me alles geven wat ze me kunnen geven op dat moment dan ben ik altijd trots op ze, en ik steek dat gevoel dan ook niet onder stoelen of banken.

Ik ben ook ten zeerste van mening dat een paard leert van de beloning en niet van de straf.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:15

Een kriebel op de schoft, het wegnemen van druk, even rust, stoppen met de oefening, ik ben niet zo'n prater maar soms een stembeloning.
En tijdens clickertraining is de click een beloning.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:17

ik beloon veel met mijn stem maar ook met snoepjes. Als ik klaar ben met rijden dan krijgt hij aan beide kanten terwijl ik nog op hem zit een snoepje bij mijn knie, lekker even de spieren rekken. Dat doe ik ook als ik ben af gestegen maar dan van de grond en hoogte van mijn zadel aan beide kanten...... en hij blijft lekker lenig!

nic0le007
Berichten: 125
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:31

Als ik aan het rijden ben heb ik altijd suikerklontjes bij me.
Daarmee beloon ik hem ook & ook met Schouder klopjes, en veel praten natuurlijk.
nA het rijden..krijgt die van mij wat lekkers te eten en daarna gaat die weer fijn de wei in Haha!

* UniQue *

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:34

Inderdaad tijdens het rijden met de stem belonen bij alles wat goed gaat. Dat kan varieren van simpele dingen tot de wat moeilijkere dingen.
Ook geef ik tijdens het rijden regelmatig even een kriebel op de schoft.

Met de lange teugel stappen is ook een vorm van ontspanning. Dan gaat dat neusje naar de grond en briest ze een paar keer.

Na het rijden een grote bak wortels en een halfje muesli doe ik ook als beloning.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:02

tijdens het rijden met de stem.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 10:09

Ik beloon mijn paard altijd tijdens het rijden met mijn stem. Als ontspanning geef ik regelmatig een lange teugel tussendoor, dan beloon ik haar met klopjes en aaitjes over de manen(wat een paard als zeer plezierig ervaart) Ondertussen praat ik tegen haar dat ze het zo goed doet en gaat ze proesten. Iedere keer als ik wat zegt proest zij, we communiceren dus echt. Voordat ik de teugels weer oppak, geef ik eerst been om haar te laten weten dat ik weer aan het werk wil. Pas als ik reactie krijg van haar, pak ik ze op.
Ik geloof ook zeker in een beloningssysteem. Ik zal maar zeggen 1 keer straffen 10 keer belonen.
Na het rijden spuit ik altijd de benen af, krijgt ze een zweetdeken om en gaat ze in haar stal. Ik breng mijn zadel terug en neem op de terug weg altijd een snoepje mee. Als ik dan vraag "Wat krijgen brave paardjes" dan reageert ze met wat zacht moedig paarden gemompel. Dat vind ik geweldig, die band die je kan hebben met je paard!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:55

Tijdens het rijden kroel ik soms door dr manen, als ze het goed doet. Na het rijden krijgt ze een emmer brokken. Ze heeft toch voor mij gewerkt, en ervoor gezorgd dat ik lekker kon rijden. Belonen werkt (bij mijn paardje) beter dan straffen, dan wordt ze namelijk alleen maar boos, en als ik hetgene beloon wat ik graag wil zien, vindt ze dat leuk en zal ze het vaker doen, en proberen om het nog beter te doen. Maar als ze iets doet wat echt niet kan, bijten bv (doet ze nooit maar goed) krijgt ze wel een mep.

[o]

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:16

Ik rijd Dennis altijd heel erg veel met mn stem. Ik kan m'n benen en handen wel thuis laten. Ik kan hem op stem en gewichts hulpen rond sturen. Dat stamt nog uit de tijd dat hij voor de kar stond en omdat wij maar een recreatie combie zjin laat ik het lekker zo.
Ik beloon hem dus ook met mijn stem.
Als er andere op rijden(er rijden een paar meiden van 8 en 10 op) kan ik hem ook op afstand stil zetten als er een auto oid aan komt, de berm in sturen of juist laten aandraven of galoperen als ik dat wil(en hij is te lui om voor die meiden dat te doen). Echt ideaal zo'n paardje wat op je stem reageerd. Hij vind uitgescholden worden erger dan een onwijze tik.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:34

Aqua8horse schreef:
neem op de terug weg altijd een snoepje mee. Als ik dan vraag "Wat krijgen brave paardjes" dan reageert ze met wat zacht moedig paarden gemompel. Dat vind ik geweldig, die band die je kan hebben met je paard!



En jij denkt niet dat dat komt omdat ze weet dat ze een snoepje krijgt?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:41

Het ligt er een beetje aan. Soms met de stem, soms met een kriebel over de schoft, soms door even te stoppen met een oefening en even aan de lange teugel te stappen, het wisselt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:10

Ik beloon met mijn stem op momenten dat ik de teugels niet los kan laten.
Kan ik mijn handen vrij maken beloon ik met stem en een aai.
En idd ook door de hals te laten strekken na een moeilijke oefening.
Dit hoeft niet perse in stap te zijn.

Na het rijden krijgen ze van mij muesli.
Als ik op concours ben krijgen ze in de trailer een appel.
Na de les met de trailer 2 paarden snoepjes en thuis muesli.
En bij Kawa was het grappige dat als ik naar de les ging met trailer hij niet om appel schooide, maar op concours echt ongeduldig was.
Dus dat ze echt zelf het verschil weten tussen concours of les, dus het niet asocieerde met de trailer.

Soms geef ik op het paard ook een snoepje.
Dit bv bij jonge paarden die opstappen eng vinden.
Ik laat ze helemaal acherom kijken voor het snoepje, je hebt dan zelf de tijd om goed te gaan zitten. En een paard met zijn hoofd achterste voren kan niet weg bokken Lachen
In het begin geef ik snel het snoepje, maar dat bouw ik uit zodat ze op hun gemak een min. kunnen wachten.
Ondertussen beloon ik ze ook met stem en aai, zodat ze dat meteen leren.
Later bouw ik het af, de ene keer wel wat lekkers, de andere keer niet meer, tot geen lekkers meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:47

Belonen doe ik door haar even stil te zetten en lange teugel te geven. Even met rust laten, bedanken voor de goede oefening. Soms met een waarderend klopje op de kont of een kriebeltje op de schoft.
Indien niet mogelijk, te koud of gewoon tijdens het rijden, dan ook met stem.

Na het rijden met een aai en persoonlijke aandacht, ik ben niet zo van de snoepjes. Soms wel een stukje wortel, appel of pepermuntje, maar niet te vaak. Ik heb de pest aan happerige paarden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:29

Vooral mijn stem; complimenten is ze zeeer gevoelig voor, wordt ze haast verlegen van Haha!

Daarnaast kriebel ik haar wel eens of een aai over haar hals. Kloppen of slaan op de hals vind ik altijd zo'n typische beloning...alsof een paard dat fijn vindt....Lange teugel is ook een vorm van belonen en maakt ze ook gretig gebruik van (stofzuigen met snoet over grond).

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:16

Tijdens het rijden een kriebeltje over de hals en veel met mijn stem.
Tussen het rijden door een rondje lange teugel,en ook aan het einde lange teugel.
Na het rijden krijgt ze altijd een emmer peen.
Aan snoepjes doe ik in principe niet.
Alleen met longeren neem ik er een paar mee voor als ze van hand moet veranderen,en dan geef ik dr een snoepje omdat ze longeren gewoon moeilijk vind.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:27

[quote="runningkawa"]Ik beloon met mijn stem op momenten dat ik de teugels niet los kan laten.
Kan ik mijn handen vrij maken beloon ik met stem en een aai.
En idd ook door de hals te laten strekken na een moeilijke oefening.
Dit hoeft niet perse in stap te zijn.

Na het rijden krijgen ze van mij muesli.
/[quote]

|| ==-- Hoezo geen idealen, ik wil een heleboel mensen verbeteren --== ||

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:41

Stem, kriebel op schoft, als het al een poosje lekker gaat dan even lange teugel.

Snoepjes geef ik niet.

Na het rijden als hij al helemaal kant en klaar in zn box staat krijgt hij een slobber.

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:45

tijdens het rijden gebruik ik veel mijn stem en na het rijden krijgen ze altijd een snoepje

ONDERSCHRIFTLOOS

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:16

flair"]
[quote="Aqua8horse schreef:
neem op de terug weg altijd een snoepje mee. Als ik dan vraag "Wat krijgen brave paardjes" dan reageert ze met wat zacht moedig paarden gemompel. Dat vind ik geweldig, die band die je kan hebben met je paard!



En jij denkt niet dat dat komt omdat ze weet dat ze een snoepje krijgt?
[/quote]

Ja natuurlijk maar het gaat om de communicatie.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:26

Ik beloon met mn stem, aaitjes en klopjes op de hals en af en toe een snoepje, meestal als ze op stal staan vanuit de wei, en als ik klaar ben met rijden en naar binnen ga.Behalve wanneer het dan ook voerenstijd is.

Verder gewoon kriebeltjes door de manen enzo.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:34

Cheyenne wordt nu uitvoerig beloond tijdens het rijden. Dit natuurlijk omdat veel dingen nieuw zijn. Dit gebeurt voornamelijk met behulp van mijn stem (goed zo, braaf, good girl) en als het kan en ze doet echt iets goed, dan met een aai of een klopje. Na een moeilijke oefening krijgt ze vaak lang en stappen we uit. Op stal krijgt ze dan nog slobber.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:47

Ik beloon m'n paard op verschillende manieren.
Soms met een klopje op z'n hals, soms met een knuffel, een andere keer met m'n stem, en als ie heel veel geluk heeft dan krijgt ie wat lekkers Vingers aflikken


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:44

D.m.v. stem, aai, vrijheid (hals strekken), klopje en bij uitzonderlijke prestaties een snoeppie Haha!
Ligt net aan de situatie en aan wat hij gedaan heeft Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eske_B, fokfanaat, GGFJ, Liaan, M_arjolein, Rainer, xHaithi, Yentaah en 144 bezoekers