Omscholing

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 20:23

12 jan heb ik via het CWI een gesprek om te kijken of ik om/bijscholing kan krijgen.
Ik moet me hiervoor gaan verdiepen in welke kant ik dan op wil. Nu was ik opzoek naar een beroepskeuze test of iets in die trand, maar kan niks geschikts vinden. Iemand suggesties?

Is er ook iemand die hier ervaring mee heeft? Ga je echt weer naar school? of is het thuis leren?
Hoe kies je? Kies je wat je leuk vind? Of kies je iets waarmee je het beste in de (huidige) arbeidsmarkt past?
Etc etc etc etc

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:35

Mijn man is momenteel bezig met een omscholingscursus van het CWI. Hij heeft in overleg met zijn contactpersoon gekeken wat het beste bij hem zou passen en wat hem leuk zou lijken om te doen. Hij komt uit de horeca en doet nu een logestiek management opleiding waarna hij nog 3 maanden stage moet lopen. Hij moet gewoon weer echt naar school. 3 dagen in de week van 10.00 tot 17.00

Het lijkt mij persoonlijk dat je beter kan kijken voor een opleiding/baan wat je leuk vindt, dat hou je langer vol dan een baan die je hebt gekozen omdat die het beste in de huidige arbeidsmarkt past.
Mijn man heeft via internet een beroepskeuze test gedaan, kan er zo niet even op komen welke site dat was en manlief is ook niet in de buurt om het even aan te vragen. Misschien even googlen??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 21:56

heb gegoogled, maar ik krijg alleen maar vage testen en betaalde testen.
Toeval, ik kom ook uit de horeca, en wil dus ook wat anders, weet alleen niet goed wat.
Detailhandel, toerisme, recreatie, dat zijn dingen die me op zich wel trekken.... Moeilijk

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:27

www.123test.nl wat niet gratis is goed en wat wel gratis is is een heel stuk minder. Verder moet er een mogelijkheid bestaan via het CWI (oid) om een beroepskeuzetest te doen. Uitgebreide beroepskeuzetesten zijn wel enorm duur als je het particulier doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:17

Het CWI heeft zelf prima mogelijkheden om een beroepskeuzetest af te (laten) nemen, dus als ik jou was zou ik nog even een telefoontje naar je consulent doen, en uitleggen dat je zelf niets geschikts kunt vinden.
(En wat Steef zegt klopt; alle waar naar z'n geld) Grote kans dat je gewoon via het CWI een interesse- en beroepskeuzetest af kunt leggen.

Manier van omscholen hangt af van wat je wilt gaan doen. Er zijn ook leer-werktrajecten via bv het ROC waarbij je 1 dag in de week naar school gaat en 4 dagen gedetacheerd wordt naar leerbedrijven. Of een avondopleiding. Voor zeer gemotiveerde en gestructureerde mensen zijn er ook zelfstudies.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:09

Stel je niet teveel voor van het CWI, ze hebben voor mij echt 0,0 gedaan. Ik zit nog steeds te wachten, sinds juni, op de brief naar het UWV met een omscholingsadvies. Heb ze al een paar keer aan de lijn gehad, maar zie nog steeds niets. Ik zit dan wel in een andere regio, en ben hoog opgeleid, maar aan hun heb je niet zo veel. Overigens aan de testen op Internet ook niet, bij mij kwam er autotechnicus uit.
Veel met mensen praten in andere beroepen, kijken welke mogelijkheden aan cursussen er zijn, en je logische verstand hebben meer nut.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:59

Je zou met een decaan bij eoa opleiding kunnen gaan praten, ga naar infodagen van hogescholen, universiteiten enzovoorts....
Wat vind je leuk en wat kan je?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:05

wat vind ik leuk? Tja, da's een goeie....
Ben graag onder de mensen, ben niet iemand om tussen 4 muren te zitten met een pc voor m'n snufferd en verder niks.
Detailhandel, Toerisme, recreatie, dat zijn de sectoren die in mijn hoofd zitten.
Ik heb geleerd voor de horeca. (MBO)