reactie in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:01

Haarbal schreef:
Punt is wel dat de western nu zwart wordt gemaakt.

Ik kwam gister op de fiets naar Sheek twee 'dressuurmutsen' te paard(vergeef me de uitdrukking...) tegen, en die keken mij zeer zwart aan, al fluisterend van "Zij rijdt western...!". Of dat hiermee in direct verband staat weet ik niet, maar om bij voorbaat als dierenbeul bestempeld te worden vind ik niet kunnen.


Ik denk niet dat Western nu meer zwart wordt gemaakt dan voorheen. En ik zou ze lekker laten gaan...ze weten niet beter. En ik zou persoonlijk ook niet de behoefte hebben om ze te willen bekeren...als ze er ooit open voor gaan staan, dan zullen ze misschien zien dat het gewoon een heel andere manier van rijden is, maar daarom niet minder dan de dressuur. En zien ze dat niet....jammer dan. Geniet er zelf van en maak je niet druk wat een ander ervan denkt...die zitten zich zelf alleen maar in de weg...Haha!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:28

Hm, nee, bekeren kwam niet eens in me op joh! Haha! Tong uitsteken

Ik vind het alleen zo stom dat zoveel mensen een negatief beeld over de westernsport hebben. "Die lui met hun scherpe bitten en kartelsporen". Het artikel in de Bit heeft niet echt geholpen om dit beeld te veranderen...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:59

Wat ik mij nou al jaren afvraag: waarom is de westernsport nog steeds niet in al zijn facetten vertegenwoordigd op bv de wereld ruiterspelen? Dat snap ik nog steeds niet. Wereldwijd zijn er enorm veel mensen die westernrijden. Maar misschien weet iemand dat en heeft het met iets anders te maken? Ik denk dat als de westernsport ook eens aan dit soort evenementen mee gaat doen men er misschien anders naar gaat kijken. Ipv de eeuwige reining/barrel race op tv (als er al wat op tv komt) en het afkraken van de reining. Maar ja, dit is ook wel weer offtopic.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:06

cornelie schreef:
Wat ik mij nou al jaren afvraag: waarom is de westernsport nog steeds niet in al zijn facetten vertegenwoordigd op bv de wereld ruiterspelen? Dat snap ik nog steeds niet. Wereldwijd zijn er enorm veel mensen die westernrijden. Maar misschien weet iemand dat en heeft het met iets anders te maken? Ik denk dat als de westernsport ook eens aan dit soort evenementen mee gaat doen men er misschien anders naar gaat kijken. Ipv de eeuwige reining/barrel race op tv (als er al wat op tv komt) en het afkraken van de reining. Maar ja, dit is ook wel weer offtopic.


OK dan! Nuff said!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:07

ik vind het een beetje vergelijkbaar met het allochtonen vraagstuk...... een paar rotte appels en een hele tak van sport krijgt de lading. En als er dan weer zo een rotte appel voorbij komt rijden dan is het zie je wel altijd weer dei westernruiters..........

Ik ben een dressuurprikker (althans probeer ik te zijn) dus heb minder last van die voor oordelen...... maar ik moet zeggen dat mijn mening over western per artikel omslaat........ van redelijk naar ok en van ok naar slecht.... snappen jullie

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:26

Redelijk, ok, slecht?

Hoe bedoel je? Blond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:36

nou er kunnen momenten zijn dat ik de westernsport heel ok vind maar dan komt er weer zo een artikel,of lees k dat de paarden op hun 8ste afgeschreven zijn en dan vind ik het ronduit een slechte zaak........ en natuulijk als niet kenner zijnde heb ik alle meningen tussenin. Het is maar net welke informatie ik op dat moment toegespeeld krijg

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:55

Sugermiss:
Citaat:
Tenfold schreef:
Hij is Amerika geweest en heeft daar bij een trainingsstal gewerkt, dus hij is een goede trainer/ruiter.......

Dat zegt hij nergens, die conclusie trek jij eruit.

Ik vrees dat we hier weer geraken in een oude discussie dat iemand die niet op een bepaald niveau wedstrijden rijdt blijkbaar geen mening mag hebben.


Nee, die conclusie trek jij eruit. Heb ik het over wedstrijd-prestaties? Dacht het niet.

De betreffende meneer meldt in zijn reactie eea te weten omdat hij in Amerika is geweest en daaraan kennis ontleent.
Die reactie hoor je vaker, maar het feit dat iemand bij een trainer rond heeft gelopen zegt mij niets. Dat is het algemeen gesteld, want deze meneer zelf ken ik niet, nooit van gehoord, hem kan ik niet beoordelen. Wat ik hiermee aan wil geven is dat 'het in Amerika bij een trainer werken' nietszeggend is.

Precies zoals Chantalleke zegt:

Citaat:
Ik heb ook bij een trainingsstal gewerkt maar heb paardjes opgezadeld. En ik kan op een paard zitten en daar houd het mee op!!Dus het wil niet betekenen dat ALS je in een stal hebt gewerkt dat je goed ben.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:05

Citaat:
nou er kunnen momenten zijn dat ik de westernsport heel ok vind maar dan komt er weer zo een artikel,of lees k dat de paarden op hun 8ste afgeschreven zijn en dan vind ik het ronduit een slechte zaak........ en natuulijk als niet kenner zijnde heb ik alle meningen tussenin. Het is maar net welke informatie ik op dat moment toegespeeld krijg


Ik kan me iets herrineren over een onderzoek naar gem leeftijd van KWPNers. Ik geloof dat ze gem maar 7 worden ofzo. Dit is niet als aanval bedoeld. wat ik hiermee wil zeggen is dat alles moet nuanceren wat je leest en goed moet kijken naar hoe en wat er precies onderzocht is. Ik zie om mee heen zat KWPNers die veel ouder worden. Omdat western een kleinere tak is en je niet dagelijks westernruiters bezig ziet is het makkelijker een onderzoek te geloven aangezien je toch zelden iemand in actie ziet, of veel quarters kent.
Het is idd maar net welke info je krijgt Lachen

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:13

Citaat:
nee ik ga dr niet vanuit dat iemand dat meent ... maar ik vind het wel erg opmerkelijk dat zulkereacties gelijk weergegeven worden.
mijn reactie is alleen bedoeld om aan te geven dat niet iedereen die reageert een trainer hoeft te zijn .. hetzij een goede of een slechte mar ook gewoon een student kan zijn ... dat je het niet serieus bedoeld snap ik nog wel maar er zullen vast mensen zijn die hier nog niet zo lang komen en dit lezen en het gebruik van smilies niet echt snappen... daarnaast vind ik zo'n opmerking nogal off topic en niet echt een antwoord of reactie op cornelies vraag.... maar goed.
om zelf antwoord te gven .. ik heb het desbetreffende artikel zelf niet gelezen (maar wel van gehoord) en kan geen antoord geven op wat het er mee te maken heeft. maar er zit zoals eerder gezegt een klein beetje waarheid in... en iedereen mag vrij zijn mening geven toch?


Wat ik met mijn opmerking bedoeld heb ik net beschreven, waarmee ik nergens te kennen wil geven dat het niet iedereen vrij is in het geven van een reactie. Volgens mijn begrijpen de meesten de smileys overigens prima.

Ik reageerde niet op Cornelies vraag, maar op de gepubliceerde reacties in BIT. Je kunt moeilijk zeggen dat iets off topic is, als je het betreffende artikel zelf niet gelezen hebt.
Volgens mij gaat overigens niemand er vanuit dat degenen die gereageerd hebben in BIT trainers zouden zijn. Ik in ieder geval niet, ik ga eerder van het tegendeel uit.

Maar volgens mij is dit dus wel off topic.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:21

memory schreef:
Ik kan me iets herrineren over een onderzoek naar gem leeftijd van KWPNers. Ik geloof dat ze gem maar 7 worden ofzo.



euh KWPN ner is een type paard geen type rijstijl Haha! Knipoog , sorrie

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:29

Ik heb de resultaten van dat onderzoek toen zwart op wit onder mijn neus gehad. Voor dit 'onderzoek' is toen een enquete gehouden onder leden van de landelijke rijverenigingen. Ik neem aan dat het dan ook vooral over de engelse rijstijl ging. De uitkomst was een gemiddelde leeftijd van 6,8 ofzo. Ook werd er aangegeven waarom de paarden zo jong al dood gingen/afgemaakt werden. Zelf vond ik dit onderzoek niet echt representatief omdat er maar een handjevol mensen aan meegewerkt heeft. Maar ook weer volledig off topic Lachen

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:36

wat ik bedoelde is dat ze niet zomaar gem. 7 worden, het werd geimpliceerd dat dat door de training zou komen. Zo werd het gepresenteerd in het bericht wat ik heb gelezen over het onderzoek.
Wat cornelie zegt...dat stond er natuurlijk niet in en dat is hetzelfde met dat onderzoek dat quarters op hun 8ste zijn afgeschreven. Je weet nooit hoe ze het onderzoek precies hebben uitgevoerd en wat de resultaten dus eigenlijk zeggen voordat je het hele onderzoek hebt gelezen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:58

Eigenlijk is paardensport in het algemeen natuurlijk niet het beste voor de beesten........ maargoed dat buiten beschouwing gelaten ging het om de slechte naam die de westernsport heeft en of dat wel of niet terecht is..........

Ik zelf ben dagelijks wisselend van mening deels omdat ik een tweeling ben van sterrebeeld maar voornamelijk omdat het leesvoer wat ik lees zo wisselend van informatie is. Ik heb wel een aantal keren bij Madelpolder rondgelopen. Ik heb er ooit eens een westernles gehad en heb wel eens een paard van daar mee naar het strand genomen. Een vriendin van mij stond daar toen met haar paard. Twee vrienden van me hebben ook hun paarden daar staan. Ik vind het allemaal wel meevallen daar, Ik heb op dressuur en springstallen evenzoveel misstanden gezien. Vandaar dat mijn mening dagelijks kan wisselen. Vooral omdat ikzelf geen kaas heb gegeten van western en hoe het nou allemaalmoet. Ik kan wel een gelukkig paard van een ongelukkig paard onderscheiden, en ik zag er niks meer ongelukkige paarden als bijvoorbeeld op de Voortstede

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:36

gijsenkim"]
[quote="memory schreef:
Ik kan me iets herrineren over een onderzoek naar gem leeftijd van KWPNers. Ik geloof dat ze gem maar 7 worden ofzo.



euh KWPN ner is een type paard geen type rijstijl Haha! Knipoog , sorrie
[/quote]
Tja, maar feit blijft wel dat op het gros van de wpn-ers dressuur wordt gereden.... Maar dat is terzijde.
Ik wist dit overigens niet van dat onderzoek. Ik heb me tot nu toe niet met de discussie bemoeid, omdat het toch weer een gebed zonder einde wordt. Ik wil alleen kwijt dat ik het met Haarbal eens ben:
Citaat:
Ik vind het alleen zo stom dat zoveel mensen een negatief beeld over de westernsport hebben. "Die lui met hun scherpe bitten en kartelsporen". Het artikel in de Bit heeft niet echt geholpen om dit beeld te veranderen...

Met als toevoeging dat die brieven in bv. de Bit elke keer opnieuw de boel alleen maar erger maken en de boel 'draaiend' houden. Paardrijdend nederland weet nu dat niet westernrijden maar reining schadelijk is; dat werkelijk alle quarters in de vs op 2 jarige leeftijd uit economisch oogpunt naar wedstrijdniveau gereden worden en dat problemen hun oorsprong vinden in de rij-bodem. Gelukkig stond er ook nog wat positiefs/ zinnigs over westernrijden anders was het weer helemaal geweldig

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:01

Ik rijd zelf recreatief/dressuur. Sta op een stal waar allebei gereden wordt. Van de week stapt er een meisje op een westernpaard, na nog geen minuut zet ze dat paard opzij. Over de korte zijde heen en weer. Echt geen gezicht sporen erin als het paard na 4 X heen en weer niet meer wil (gek he??) handen lekker achter je bovenbenen...... We stonden met een aantal meiden te kijken (jaja ook andere westernruiters, niet alleen maar dressuurmutsen). Het meisje was niet de eigenaresse van het paard. De eigenaresse was aan het uitmesten en die kwam langs dus wij aan haar vragen wat ze er nou van vond dat haar paard zo gereden werd. Haar antwoord was kort maar bondig, ooo maar ze heeft mazzel want mijn vriend doet die oefening zodra hij opstapt. Tja en wat moet je dan nog zeggen. Je kunt natuurlijk ook wel naar dat meisje toestappen etc maar dat is haar manier van rijden en ze rijdt wedstrijden en lest bij een grote stal. Dan vraag ik je hoe moet je het ze aan hun verstand krijgen dat ze geen respect heeft voor haar paard dat het imo niet eerlijk is! Wie het weet mag het zeggen!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:11

Dat lijkt mij eerder een andere oorzaak hebben dan het feit dat het meisje toevallig op een westernzadel zit.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:14

Ipsilonka schreef:
Tja en wat moet je dan nog zeggen.

Wat je zegt is aan jou, maar dit is niet standaard western. Dit zijn de welbekende ruiters die je in elke tak van sport tegen komt. Dit is precies waar het omgaat. De rijstijl van een enkele ruiter maakt niet de rijstijl. Net zo min in dressuur of springen. Laatst zag ik bv. bij ons op stal een les waarbij ik een paard misschien wel 50x het zelfde sprongetje (af en toe een balkje hoger of extra) achter elkaar zag maken (na zo'n 30 sprongen ben ik gestopt met tellen en op een gegeven moment weggelopen, dus het kunnen er nog veel meer geweest zijn). Ik ga dan toch ook niet zitten zeuren over springen dat dat zo'n slechte rijstijl is! Of een dressuur ruiter die zo ongeveer elke pas met een zweep ondersteund (stevige knal waar mijn paard iedere keer het klaplazerus van schrikt), is toch ook geen reden dit als dressuurstandaard neer te zetten? Hou toch op met die onzin!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:21

Ben het helemaal met je eens Jolande maar in mijn belevingswereld vind ik de westernsport toch een stukje rauwer. Misschien omdat zoveel mannen zich ermee wensen te bemoeien, ik weet het niet. ik zeg ook niet dat dit zo is, alleen in mijn belevingswereld denk ik dat het toch iets ruwer er aan toegaat in de western sport dan in de engelse sport

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:20

Citaat:
Ben het helemaal met je eens Jolande maar in mijn belevingswereld vind ik de westernsport toch een stukje rauwer. Misschien omdat zoveel mannen zich ermee wensen te bemoeien, ik weet het niet. ik zeg ook niet dat dit zo is, alleen in mijn belevingswereld denk ik dat het toch iets ruwer er aan toegaat in de western sport dan in de engelse sport

Het ligt er denk ik aan waar je bent gaan kijken. Ik krijg les van een mannelijke trainer en die bekijkt het altijd vanuit het oogpunt van een paard op een eerlijke manier. Ik leer zeker niet rauw met mijn paard om te gaan, integendeel ik krijg bv regelmatig op mijn kop dat ik nog te veel met mijn handen doe en imo rij ik al met heel weinig druk!!!
Maar wat ook niet moet worden vergeten is dat het westernwereldje nog erg klein is. De plaatsen waar mensen als jij en ik kunnen gaan kijken naar lessen in westernrijden zijn 9 van de 10 keer geen gewone maneges maar trainingsstallen waar ze vaak bezig zijn met het trainen van (al dan niet eigen) paarden tot op NK wedstrijdniveau of hoger. Er zijn maar weinig 'gewone' maneges, waar aan ruiters westernles gegeven wordt zoals de gewone maneges voor dressuur en springenlessen die je zo ongeveer in elk zichzelf respecterend dorp vind Knipoog Dit is natuurlijk een enorm verschil die niet over het hoofd gezien mag worden! Ik denk dat als je bij trainingsstallen als die van v. Grunsven of Tops gaat kijken dat het er ook veel 'rauwer' aan toe gaat dan bij bv. dressuur manege meulendijks hier in Geldrop!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:24

Dat is ook zeker waar. Ik heb een tijd op vooraanstaande stallen gewerkt en ook daar wel eens dingen gezien die wat mij betreft niet zo hoefde.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 21:32

Als we dan zo gaan beginnen zal ik eens even een boekje open doen over wat ik allemaal gezien heb wat er met springpaarden gebeurt!

Maar ik hou de eer aan mezelf en ga niemand af lopen zeiken omdat er toevallig enkele mensen rondlopen(rijden) die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Hou toch eens op met het wijzende vingertje
"Ja, maar ik heb gezien dat die en die op een westernzadel zijn paard slecht behandeld, dus westernrijden is slecht!"

Je ziet alleen wat je wilt zien!
Als ik ergens een slecht beeld van wil krijgen zet ik een gekleurde bril op en vĂ³ila alles wat ik zie is slecht omdat ik de goede dingen niet wil zien!

Ik ken zat springruiters die super voor hun paarden zijn, ik ken zat dressuurruiters die met veel liefde (proffesioneel) met hun paarden bezig zijn en ik ken ook veel westernruiters die alles voor de paarden over hebben en ze nooit zo zouden behandelen als "het plaatje" het nu voorschrijft.
Tevens ken ik er in elke disipline wel wat die niet met hun dieren omgaan zoals ik graag zou zien. Helaas kan ik er niet altijd wat aan doen, maar om dan maar meteen te gaan roepen dat al die ruiters zo zijn.

Als je dan wat wilt bekritiseren neem dan je eigen disipline onder de loep!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 21:40

Ik heb trouwens dit topic gestart om ook niet Bit leden te laten weten hoe het afgelopen is met alle reacties die we naar het bit hebben gestuurd en niet om weeeeer een topic te beginnen over voor en tegenstanders van het western en over hoe slecht western nu eigenlijk is en wie er nog meer misstanden heeft gezien in het westernrijden.

Dus als je reacties hebt nav de geschreven brieven graag, maar laat de rest maar zitten.

tazman
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:08

gijsenkim schreef:
in mijn belevingswereld vind ik de westernsport toch een stukje rauwer. Misschien omdat zoveel mannen zich ermee wensen te bemoeien, ik weet het niet. ik zeg ook niet dat dit zo is, alleen in mijn belevingswereld denk ik dat het toch iets ruwer er aan toegaat in de western sport dan in de engelse sport


Normaal zou ik als "leek" niet snel reageren maar dat de western sport rauwer zou zijn doordat mannen zich er mee bemoeien?
Ik ben zelf een man en rijd nu zo'n 7 maanden western ( daarvoor nooit gereden ) maar ik denk dat een rauwheid niks met mannen of uberhaubt iets met een sport te maken heeft het zijn de mensen die de sport evt rauw maken.
Een sport wordt bedreven door mensen al dan niet met een dier, ik heb zelf een aardige tijd in de hondensport rond gelopen en als je soms ziet wat daar gebeurd spingen ook de tranen in je ogen.
De hele discussie of werstern rijden slecht zou zijn ect vindt ik zwaar overtrokken , ja natuurliijk is het slecht als je een paard met 2 jaar onder het zadel zet en volop gaat rijden , wat ik ook om me heen zie gebeuren is dat mensen die gewoonweg zwaar zijn(120+ zelf meer malen gezien) het nodig vinden om te springen met een paard en het dan raar vinden dat het paard rugklachten krijg Verward
Het paard springt niet hoog genoeg dus tillen we de balk even op als ie spring enz
Natuurlijk zie ik ook westernruiters die zonder de moeite te nemen hun paard los te rijden gelijk maar aan de slag gaan.
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
ik weet 1 ding als ik dat bij ons op stal doe dat ik van het paad mag en niet meer hoef te rijden.

Groet Ron