Kan stress/spanning invloed hebben op de longen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Kan stress/spanning invloed hebben op de longen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 02:02

Kan stress en/ of spanning invloed hebben op de longfuntie?
De achterliggende gedachte is dan dat oa. de spieren, banden en gewrichten beschadegingen kunnen op lopen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 03:26

Ik geloof dat ik al weet waar deze redenering naartoe gaat, en ik vind hem zelf vrij ver gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 07:30

Misschien is daar bij mensen al eens onderzoek naar gedaan. Het lijkt mij een beetje ver gezocht.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 08:49

Ik heb deze redenering niet zelf bedacht maar gelezen. En waar denk je dat dat die redenering naar toegaat ZEP? Wat ik ook plaats overal zoek oa. jij wat achter. Typisch vind ik dat.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 08:58

Jippie schreef:
Misschien is daar bij mensen al eens onderzoek naar gedaan. Het lijkt mij een beetje ver gezocht.


Er zal best onderzoek naar gedaan zijn bij mensen, maar dat is mij niet bekend. Het lijkt misschien vergezocht maar volgens mij kan er wel een kern van waarheid in zitten. Stress en spanning kan heel goed op de organen slaan en dan is het dus niet zover gezocht als het lijkt. Als de zuurstof toevoer beperkt wordt, kan je ernstige problemen krijgen. Of het waar is weet ik niet, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:07

Tja voor een antwoord bij mensen hierop zou ik een longarts vragen of mensen met bijvoorbeeld hyperventilatie aangetast longweefsel oplopen. En dan nog kun je dat m.i. niet direct doorvoeren naar bijvoorbeeld paarden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:08

Komt omdat je iedere keer een suggestief toontje te pakken hebt...

Maar gaan we het nu over stress of over zuurstof tekort hebben?
Of zuurstof tekort door stress?
Of wordt stress veroorzaakt door zuurstof tekort?
Hoe kan een paard zuurstof tekort hebben?
Laatst bijgewerkt door ibikus op 16-12-03 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 09:19

Sjuimpje schreef:
Komt omdat je iedere keer een suggestief toontje te pakken hebt...

Maar gaan we het nu over stress over zuurstof tekort hebben?
Of zuurstof tekort door stress?
Of wordt stress veroorzaakt door zuurstof tekort?
Hoe kan een paard zuurstof tekort hebben?


Volgens mij is er niets suggestiefs aan.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:21

De onschuld zelve...

Waarom draai je dan om de warme brei heen?
Get to the point!
Jij denkt dat de dood van Idool mogelijk te verklaren is door de manier van trainen, hij zou door het diepe rijden een zuurstof tekort hebben opgelopen waardoor het hart het zwaar te verduren heeft gehad en op den duur er dus mee gestopt is.
Of zit ik er nu heel ver naast?
Laatst bijgewerkt door ibikus op 16-12-03 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:21

Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ook: o, dat gaat vast over .......

Stress en spanning is nooit gunstig, het heeft altijd wel ergens invloed op.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 09:29

Sjuimpje schreef:
De onschuld zelve...

Waarom draai je dan om de warme brei heen?
Get to the point!
Jij denkt dat de dood van Idool mogelijk te verklaren is door de manier van trainen, hij zou door het diepe rijden een zuurstof tekort hebben opgelopen waardoor het hart het zwaar te verduren heeft gehad en op den duur er dus mee gestopt is.
Of zit ik er nu heel ver naast?


Ik neem afstand van deze woorden, het zijn niet mijn woorden. Het is jouw conclusie en dus ook jouw verantwoording.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 09:31

cornelie schreef:
Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ook: o, dat gaat vast over .......

Stress en spanning is nooit gunstig, het heeft altijd wel ergens invloed op.


Het is een uitspraak van iemand naar aanleiding van de dood van Idool(overigens op een Amerikaans forum)
Ik vraag alleen maar reacties en dat geldt voor paarden in het algemeen.
Het is in ieder geval de moeite waard om eens over na te denken. Maar een aantal bokkers hebben dat kennelijk liever niet.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:18

Toen ik die uitspraak in het topic las heb ik er ook even over nagedacht en persoonlijk lijkt het mij wel logisch allemaal. Alleen vraag ik mij dan wél af na hoeveel tijd het schadelijk zou kunnen zijn. Ik vind het te zwart-wit om te veronderstellen dat elke minuut al teveel zou zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:24

cornelie schreef:
Toen ik die uitspraak in het topic las heb ik er ook even over nagedacht en persoonlijk lijkt het mij wel logisch allemaal. Alleen vraag ik mij dan wél af na hoeveel tijd het schadelijk zou kunnen zijn. Ik vind het te zwart-wit om te veronderstellen dat elke minuut al teveel zou zijn.


idd
het kan ook zijn dat het hart al niet 100 % was....
en het is op de wei gebeurt, misschien was ie iets te overenthousiast dat ie eindelijk eens buiten mocht?
ach ja hier kun je uren over door speculeren,je zult er toch nooit achter komen
dat die mensen het niet al te best geregeld hadden met elkaar, dat zal mij een zorg zijn
alleen sja , de pers die smult er natuurlijk van .....

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:12

Stress bij mensen (zit met een Arbo-man op de kamer Knipoog ) leidt vaak tot verhoogde hartslag, en als gevolg daarvan wordt de adem vaak heel oppervlakkig en snel. Het voelt dan "benauwd" aan voor de gestresste mens.

Aangezien een paard fysiologisch qua organen erg veel gemeen heeft met de mens, zal hij het bovenstaande ook "ervaren". Het is geen direct zuurstofgebrek, maar wel een benauwd (en naar) gevoel - wat de stress weer kan verhogen....

Extremely rare and Beyond Compare

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:46

toen ik de tekst van het topic las, wist ik al waar toe dit zou leiden.
heb geen behoefte om hier verder op in te gaan.
wacht maar tot maart, tot er echte feiten boven water komen!! ( of niet)

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:46

Tjakka!!! Zie je, ik had wel weer gelijk! Haha! Ik ben toch nog niet zo dom als ik lijk (en bovendien kan ik ook engels lezen...)

Nou aqua, mijn mening heb je dus wb die kwestie: ik vind het een zeer vergezochte redenering. Anders gezegd: als je op die manier gaat redeneren kun je alles wel kloppend maken. Ik denk ook dat het er voor de rechtszaak die gaat komen helemaal niet toe doet, omdat dit
A)een te ver gezochte redenering is om een direct causaal verband tussen trainingsmethode en de dood van Idool op te baseren
B)het op grond van deze redenering helemaal niet aan te tonen is dat er op het moment van de verkoop al een "defect" aanwezig was in Idool, en belangrijker, dat A&S daarvan wisten of redelijkerwijs hadden kunnen weten. Want dat laatste, daar gaat het om in de rechtbank...

Persoonlijk denk ik dat het vrijwel onmogelijk is voor vA om te bewijzen dat Idool in het diep rijden gebleven is, aangezien hij is gestorven toen hij blij in de wei liep. Het gaat dus heel moeilijk worden om een causaal verband aan te tonen, en dan nog doet dat causale verband er alleen toe als dat de verkopers verweten kan worden. En dat houdt in dat ze het wisten of redelijkerwijs geweten hadden kunnen hebben.


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 19:59

Ik heb me helemaal niet verdiept in die rechtzaak om eerlijk te zijn. Bovendien heb ik er ook geen behoefte aan. Wel vind ik het goed dat die trainingsmethode door deze affaire eens onder de loep genomen wordt. Dat heeft dus niets met Idool te maken maar met de trainingsmethode. Dat geldt ook voor de vraag....kan die trainingsmethode invloed hebben op het functioneren van organen. Ik vind het ook wel ver gezocht, hoor maar als je er over nadenkt zou het volgens mij best kunnen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 07:38

Aqua:
Als je al die tijd die je steekt in het afkraken van een methode en mensen die volgens deze methode rijden zoals je naar mij in Pb doet en ook naar Sjuimpje in haar foto-topic van Ozep, als je die tijd eens zou besteden aan het goed rijden van je paarden dan wordt het met jou ook nog wel eens wat.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 07:44

Door stress komt adrenaline vrij, dit heeft invloed op een heleboel functies in het lichaam, o.a. ook op de harstslag en de bloedvaten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat adrenaline een hartstilstand kan voorkomen. Het is niet voor niks dat veel gestresste zakenmensen juist op vakantie een hartaanval krijgen als het adrenaline-peil in hun bloed afneemt doordat ze ontspannen.
Maar ik vind het veel te makkelijk om te denken dat Idool dus een hartstilstand heeft gekregen omdat hij tot rust kwam in de wei na een flinke portie stress. De oorzaak kan van alles zijn.
Er vallen dagelijks paarden en mensen gewoon om, zonder duidelijke reden, dit was toevallig een hele dure, domme pech IMO.

Verder staat de toon van een aantal mensen in dit topic me totaal niet aan. Het zou interessant kunnen zijn, maar zal binnenkort wel op slot zitten. Jammer!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 17-12-03 07:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 07:45

Jippie schreef:
Aqua:
Als je al die tijd die je steekt in het afkraken van een methode en mensen die volgens deze methode rijden zoals je naar mij in Pb doet en ook naar Sjuimpje [EDIT]in Pb èn[/EDIT]in haar foto-topic van Ozep, als je die tijd eens zou besteden aan het goed rijden van je paarden dan wordt het met jou ook nog wel eens wat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 08:15

Aqua8horse schreef:
....kan die trainingsmethode invloed hebben op het functioneren van organen.

Alles kan, dus ik denk dat je vraagstelling dan te globaal is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 08:36

Ik kraak helemaal geen methode af, er schijnen wetenschappelijke bewijzen te zijn dat die methode niet goed is. Het is ook niet moeilijk om dat te begrijpen. En Jippie wat aardig dat je zo bezorgd bent, maar dat is echt niet nodig hoor. Wel lief van je maar het gaat prima met het rijden!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 08:40

Sjuimpje"]
[quote="Jippie schreef:
Aqua:
Als je al die tijd die je steekt in het afkraken van een methode en mensen die volgens deze methode rijden zoals je naar mij in Pb doet en ook naar Sjuimpje [EDIT]in Pb èn[/EDIT]in haar foto-topic van Ozep, als je die tijd eens zou besteden aan het goed rijden van je paarden dan wordt het met jou ook nog wel eens wat.
[/quote]

Sorry, voortaan zal ik net zo reageren als jullie maar dan niet in PB maar op het forum. Persoonlijk houd ik er niet van om iemand in publiek rechtstreeks commentaar te geven, dat vind ik niet gepast. Omdat jullie dat zelf graag willen, maak ik een uitzondering maar dan op dezelfde manier als jullie dat doen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 08:42

Sjuimpje schreef:
Komt omdat je iedere keer een suggestief toontje te pakken hebt...

Maar gaan we het nu over stress of over zuurstof tekort hebben?
Of zuurstof tekort door stress?
Of wordt stress veroorzaakt door zuurstof tekort?
Hoe kan een paard zuurstof tekort hebben?


Je wekt de indruk dat je veel verstand hebt van paarden, waarom vraag je dit?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, lgw en 24 bezoekers