Oproep, minder valide ruiters.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 13:19

Wie is er, of kent, minder valide ruiters die in het bezit zijn van een eigen of verzorg paard/pony.
Voor ik nl verder ga met mijn discussie over het wel of niet mogen doen van het examen voor het ruiterbewijs door mindervalide, wil ik een beetje weten voor hoeveel mensen ik in de bres ga springen. Het is nl zo dat als je niet zelfstandig kan opstijgen of wil/kan springen, je niet mee mag doen. Zelf vind ik het de grootste kolder die er is. Nou heb ik al discussie gevoerd met de SSR de gemeente en de politie. Ik heb contact gehad met de stichting die belangen behartigd voor gehandicapten en vandaar dus mijn oproepje. Ik ben benieuwd hoeveel er zijn en wie het ruiterbewijs om wat voor een reden dan ook wil halen. Als je een gehandicapte ruiter bent of er een ken, vraag dan of jij/hij/zij wil reageren.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:00

Neem anders eens contact op met maneges voor gehandicapten.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 16:27

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik zoek juist ruiters die een eigen paard hebben en ergens op stal staan. De meeste gehandicapten maneges hebben ruiters die het liefst (uit veiligheidsoverwegingen) binnen rijden. Wat ik zoek zijn de buitenruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:50

Heb je al contact gehad met de (ben de naam vergeten, zoek het op) organisatie die zich bezig houdt met de paralympiers?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:54

Wat!? Dat wist ik niet! Ik kan dus om bepaalde redenen heel moeilijk zelf opstijgen (afstijgen lukt wel) en met grote pony's/ paarden heb ik dus een voetje nodig...
Vanavond begin ik met het ruiterbewijs (Theorielessen) Dat vind ik wel stinkmodder zeg! Scheve mond\

Nou hopen maar dat het mij gaat lukken op de praktijk examendag...

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 17:06

Die organisatie ga ik opzoeken dat is een goed idee.
En Ineke, met een stijgbeugelverlenger of met hulp van een natuurlijke hulp (omgevallen boom of iets dergelijks) mag het weer wel. Als ik jou was zou ik jouw beperkingen doorgeven aan degene die het ruiterbewijs begeleid. Zij/hij kan twee weken van tevoren met de examinator overleggen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:16

Tssk slaat ook nergens op zeg...dus mag niet met voetje maar wel met een boom of verlenger, nou slaat ook nergens op zeg, maar ik ga idd maar eens overleggen!! Thanx! Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:27

Onze manege is aspirant lid van de SPG Stichting Paardrijden Gehandicapten. Misschien moet je eens bij die stichting je licht opsteken.
SUcces!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:28

na een auto-ongeluk heb ik dus ernstige rugklachten gekregen. hierdoor mag ik absoluut niet springen of anders intensief rijden. een ruiterbewijs is dan ook niet voor me weggelegd. erg jammer, want ik rij al 12 jaar en ik heb een eigen pony...
ik rij ook met een seatsaver om de schokken voor m'n rug op te vangen, maar ik hoorde dat dat bij een ruiterbewijs ook niet toegstaan is (net als bij wedstrijden).
ik vind het een super goed initiatief van je om je in te zetten voor minder valide mensen. ik behoor dan niet tot de zwaarste groep, maar ik heb wel veel met mensen te maken gehad die licht verstandelijk gehandicapt zijn of andere lichamelijke aan doeningen hebben. een jongetje dat ik kende had een verdraaide (scheef gegroeide) voet en kon daardoor niet zelfstandig opstijgen, maar als hij eenmaal op het paard zat was hij heel vrij! veel vrijer dan op de grond, want hij kon maar moeilijk lopen met die voet. voor zoiemand is een ruiterbewijs inderdaad ook niet haalbaar.
het is al zo dat een ruiterbewijs je ook een verzekering geeft als je naast je pony loopt. bv als ik met een klein meisje zonder ruiterbewijs een buitenritje maak en ik zou wel m'n bewijs hebben is het toch verzekerd als er wat gebeurt. om het dan in goede banen te leiden heb je toch alleen wat verstand en gevoel voor paarden nodig...wat maakt het dan uit of ik kan springen of niet? ik zou dus ook pleiten voor bv een 'begeleidend' ruiterbewijs. dus een ruiterbewijs dat niet geld op je pony, maar die je naast je pony wel dezelfde rechten geeft. dan zou ik al erg geholpen zijn namelijk.
vind het super goed van je dat je dit doet en als je hulp nodig hebt mail je maar!
liefs,
yasmeen

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:44

Citaat:
Op 2001-11-01 16:28, schreef yasmeen:
het is al zo dat een ruiterbewijs je ook een verzekering geeft als je naast je pony loopt. bv als ik met een klein meisje zonder ruiterbewijs een buitenritje maak en ik zou wel m'n bewijs hebben is het toch verzekerd als er wat gebeurt. om het dan in goede banen te leiden heb je toch alleen wat verstand en gevoel voor paarden nodig...wat maakt het dan uit of ik kan springen of niet? ik zou dus ook pleiten voor bv een 'begeleidend' ruiterbewijs. dus een ruiterbewijs dat niet geld op je pony, maar die je naast je pony wel dezelfde rechten geeft.


Mag ik nog eens melden dat je al verzekerd bent vanuit je wa verzekering. Zeker nu ik weer een ingezonden brief in de Bit las dat de verzekering van de SRR zich opstelt als secundaire verzekering na je eigen WA verzekering dus.

Ik zou toch ook weleens duidelijkheid willen rondom dat bewijs.
Erg off topic

Wil whera even steun betuigen voor haar aktie, en als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel Haha!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:52

Citaat:
Wil whera even steun betuigen voor haar aktie, en als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel Haha!


Alvast sorry voor de oneliner, maarreh.....mie toe Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:29

Voor de verzekering heb je inderdaad geen ruiterbewijs nodig, via je WA zijn er 2 grote dieren meeverzekerd heb ik me laten vertellen.

Zonder ruiterbewijs kun je niet alleen en niet als begeleider van groepen op je paard naar buiten, ik denk zomaar dat het hier meer over gaat?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:50

Hoi,
je zou eens kunen informeren bij de Federatie Paardrijden Gehandicapten, de FPG, die zich richt op mensen met een lichamelijke handicap. Hierbij zijn voornamelijk maneges aangesloten, maar zij kunnen je misschien verder helpen.
FPG
Wekeromseweg 8
6816 VS Arnhem
tel. 026-4836650
Veel succes met je strijd, ik vind het onzin. Als ik met mijn 1.57 op een pony of mijn eigen knolletje van 1.58 examen doe en slaag, kan ik zo met een reus van 1.70 naar buiten en wie garandeert hun dat ik er dan ook zelf op kom? Vorig jaar was ik alleen naar buiten met Marlou, ze weigerde ergens langs te gaan, ik er af, nou ik heb 2 km. kunnen lopen voordat ze zo rustig was dat ik er weer op kon. Zegt dus weinig of je zelf op kunt stappen of niet, soms heb je er evengoed moeite mee. Ik blijf het een vreemde regel vinden.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 00:57

op de openbare weg is het nog steeds niet verplicht. Alleen als je op grondgebied van een eigenaar die dat verplicht stelt (recreatieschap of zo) dan heb je het nodig. Het is ook klinklare onzin dat hele ruiterbewijsgedoe, maar ja. Als zij erom vragen en je kan hem niet tonen dan krijg je een boete.
Die federatie van gehandicapte ruiters heb ik al gebeld en die verwezen mij weer door. Zij zijn ook aan het informeren. Die weten ook niet wat zij er mee aan moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 03:13


wuppius
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 09:24

hallo

ik heb reuma en daardoor kan ik niet op het paard komen ze moeten me altijd helpe ik heb mij ruiterbewijs gehaald en hebb voor ik er aan begon het uitgelegt dat ik door reuma niet allleene op kan stijgen dat was totaal geen probleem een sprongetje moet je maken maar is erg laaag ik had toen een supperpaard die wachte net zo lang tot ik goed zat en ze wist wannner ik het niet kon
nu rij ik geen paard meer omda ik slechter ben gaan open en paardrijden mij nu erg veel pijn geef
maar zeg gewoon dat u niet op kan stijgen en ze tonen dan wel begrip doen z edat niet dan via een oraginsatie die ook gehandicapten hun ruiterbewijs kunnne halen

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 09:26

Hai Yasmeen,

Heb je het boek over Centered Riding al eens gelezen?
Dit boek is geschreven door Sally Swift, een vrouw die door een scoliose in haar rug niet meer kon rijden.
Samen met haar therapeut heeft ze een methode ontwikkeld , waardoor ze toch weer kon rijden.
Mijn vrouw heeft ook klachten, heeft 2 keer meegedaan aan een clinic Centered Riding, en kan weer rijden, zonder dat de pijn erger word.
Met deze manier van rijden belast je je bovenlichaam bijna niet, dus zou misschien iets voor je zijn.
Mocht je meer informatie willen, laat maar horen.

Groetjes Ton

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 10:20

Ik heb nogmaals contact gehad met de srr. Ik vond dat er met twee maten gemeten werdt nav het berichtje van wuppius. Zij vertelde mij dat in hun regels staat dat een ruiter zelfstandig of evt met behulp van een natuurlijke opstap of een beugelverlenger moet kunnen opstijgen. Het gaat hun erom dat als je er buiten afvalt, je dan weer op je paard kan klimmen. Zij vertelde mij dat dit dus niet kon/mag. Ik denk dat je gewoon mazzel heb gehad dat zij dat toestonden.
Het ruiterbewijs en de mensen daar omheen gaan mij steeds meer tegenstaan.
Lovely, ik heb die sites nogmaals bekeken en ze een mail gestuurd. Misschien dat ook zij wakker worden en zien dat de srr mensen buitensluit en er wat mee kunnen doen.
Voor yasmeen: gewoon blijven rijden hoor, dan maar zonder ruiterbewijs. Doe ik ook hihihi.
Voor wuppius: het is zonde dat je door je handicap niet meer kan rijden. Is er echt geen mogelijkheid meer voor je evt met hulpmiddelen.
Ik merk aan mijzelf dat als ik gereden heb, dan kan ik er weer een tijdje tegenaan. Het doet mij echt goed, ondanks dat ik de daarop volgende dagen minder functioneer. Maar dat is een keuze die ik bewust maak. Ik zeg er wel eerlijk bij dat ik van te voren extra pijnstillers in moet nemen, anders red ik het niet.
Voor Ton: Wat goed dat de therapeuten zo goed meegeholpen hebben. Dat hoor je toch niet zo heel vaak.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:53

hoi ton,
bedankt voor de tip. ik ken het boek wel, maar helaasheb ik het nog niet gelezen. maar dat ga ik nu natuurlijk zeker doen!

en wat ik nu hoor van dat verzekeringsgedoe vind ik ook raar... ik heb namelijk altijd wat anders gehoord... zal het eens goed navragen.

en natuurlijk blijf ik rijden. ik heb een eigen pony en die gaat never nooit weg. paardrijden geeft me zoveel plezier in het leven dat ik er erg veel voor over heb. ruiterbewijs of niet... (dat ik en zoveel anderen er net zo over denken bewijst maar weer eens dat het ruiterbewijs voor een deel z'n doel voorbij schiet...)
Extreme duivel
liefs,
yasmeen Cool

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:28

Ikzelf ben minder valide. Ik zie namelijk niet goed. Bij mijn geboorte had ik staar waaraan ik een paar keer geopereerd ben tussen mijn eerste en mijn tweede. Mijn vertroebelde lenzen zijn toen weggehaals en ik heb andere lenzen gekregen. Hiermee zie ik wel scherp maar kan niet scherpstellen op iets. Een detail zien (iemand aan de overkant van de straat, een straatnaambord) is dus lastig twe herkennen/te lezen. Gelukkig kan ik wel gewoon fietsen en paardrijden. Ik heb Pjelk en Beau die ik gewoon zelf verzorg en waarbij ik geen hinder van mijn beperkt zien ondervind. Ik weet niet of je dit bedoelde met minder-valide ruiter?

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 10:39

Met dit oproepje bedoelde ik eigelijk ruiters die niet zelf op hun paard kunnen komen en niet willen/kunnen springen.
Maar verder staat het vrij voor iedereen om te reageren. Het is ook wel een goed om te zien, dat gezondheid niet altijd vanzelfsprekend is.

wuppius
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 19:20

Citaat:
Op 2001-11-02 09:20, schreef chrico:
Ik heb nogmaals contact gehad met de srr. Ik vond dat er met twee maten gemeten werdt nav het berichtje van wuppius. Zij vertelde mij dat in hun regels staat dat een ruiter zelfstandig of evt met behulp van een natuurlijke opstap of een beugelverlenger moet kunnen opstijgen. Het gaat hun erom dat als je er buiten afvalt, je dan weer op je paard kan klimmen. Zij vertelde mij dat dit dus niet kon/mag. Ik denk dat je gewoon mazzel heb gehad dat zij dat toestonden.
Het ruiterbewijs en de mensen daar omheen gaan mij steeds meer tegenstaan.
Lovely, ik heb die sites nogmaals bekeken en ze een mail gestuurd. Misschien dat ook zij wakker worden en zien dat de srr mensen buitensluit en er wat mee kunnen doen.
Voor yasmeen: gewoon blijven rijden hoor, dan maar zonder ruiterbewijs. Doe ik ook hihihi.
Voor wuppius: het is zonde dat je door je handicap niet meer kan rijden. Is er echt geen mogelijkheid meer voor je evt met hulpmiddelen.
Ik merk aan mijzelf dat als ik gereden heb, dan kan ik er weer een tijdje tegenaan. Het doet mij echt goed, ondanks dat ik de daarop volgende dagen minder functioneer. Maar dat is een keuze die ik bewust maak. Ik zeg er wel eerlijk bij dat ik van te voren extra pijnstillers in moet nemen, anders red ik het niet.
Voor Ton: Wat goed dat de therapeuten zo goed meegeholpen hebben. Dat hoor je toch niet zo heel vaak.



hoi verevelend dat ze je niet helpen bij mij was het toen geen probleem ok e het is wek 10 jaar geleden maat toch en ik heb geleerd nooit allleen te gaan rijden altijd iemand meenemen voor als ik er niet meer af kan of op kon komen als ik er afviel kon ik er niet meer op e n moesten ze me echt optillen heb toen een kliene pony van 140 gekochty omdat dat makelijker ging maar toen zat iedereen te zuren dat ik te groot en te zwaar voor haaar was

nee ik kan niet meer rijden
omdat zodra ik gereeden heb ik 4 dagen moet bijkomen van de pijn in neem altijd medicijnene in voor ik ging rijden maar het is niet meer mogelijk ook al zou ik het dolgraag weer gaan doen maar ja ik hebook een zoontje van 3 hier lopen en als ik dagen niets kan omdat ik gereden heb kan ik ook niet maken ik benn maar samen met hem

o ja en als je opstijg via een bakrand of boom, die kom je ook tegebn en dan kunnnen ze je het niet weigeren dan kan je zelf op en af stappen allleen via een opstakel die er staat
ik hoop toch dat het je lukt ik zal nog even voor je navragen hier en kijken wat ze zeggen

ik hoop dat het je toch lukt