Vals veulen van 4.5 maand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 14:08

Gister met menles kwam een vrouw met haar dochter meekijken. Hoorde dat zij een veulen hadden, maar ze waren er verder heel stil over. Vanmorgen hoorde ik van mijn vriendin het complete verhaal.
De broer van die vrouw woont in venlo. Daar zat een manege en die moest ermee ophouden, alle paarden werden verkocht. Dat was vrij snel geregeld behalve het veulen, dat moest dan maar naar de slacht. Die broer wist dat zijn zus paardengek is en bovendien een stukje grond bij huis had. Dus gevraagd of hij het veulen mee mocht nemen voor haar (in overleg natuurlijk) en dat vonden ze op de manege geen probleem. Ze hebben dus niets voor het beest hoeven te betalen.

In eht begin ging het prima, het beestje heeft een halstertje om, werd wat gepoetst. Niks mis mee. tot op een dag die vrouw door het land moest om de geitjes eten te geven. Staat de pony voor het hek met zijn oren een flink eind in de nek: vrouw bang, durft het land niet meer in. Dochter idem dito. Ze hebben nu dus een ponytje in het land, waar ze met een boog omheen gaan (zelfs buiten het hek), waar ze alleen wat hooi voeren en verder niets doen.....

Ik heb tegen mijn vriendin gezegd dat ik evt wel 2x per week wat met het beestje wil doen, wat poetsen, stukkie wandelen. Maar wat zeggen jullie ervan? Ik heb het beest dus nog niet gezien....
Maar vindt het nogal vaag klinken, een veulen van 4.5 maand die vals zou zijn? Mischien eerder aan het puberen (mischien wat vroeg?)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 14:20

Kan het me toch niet voorstellen. ZO jong.... Verward
Ik weet natuurlijk niet wat er voorheen allemaal met dat beessie gebeurt is, maar misschien heeft ie gewoon in de gaten dat als ie maar heel boos kijkt, het baasje eten geeft en weer weg gaat......

Op zich denk ik altijd, paarden worden niet vals geboren. De ene heeft wat meer aanleg om vals gemaakt te worden dat wel.
Vreemd......

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 15:56

Als je de kans krijgt zou ik ermee aan de slag gaan. Ook al heeft ie nu rare trekjes, hoe vroeger je ermee aan de slag gaat hoe meer kans je hebt dat het toch nog een heel leuk paard wordt!
Het veulen heeft misschien het een en ander meegemaakt maar als hij verder geen aandacht en opvoeding krijgt wordt het later waarschijnlijk helemaal een probleempaardje!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:04

Staat het veulen nu alleen (zonder andere paarden)? Persoonlijk ben ik van mening dat een veulen vaak beter eerst nog een tijd door andere paarden kan worden opgevoed voor je er echt zelf mee aan de slag gaat. Wat natuurlijk niet goedmaakt dat het beestje nu de boel regeert daar. Ik denk niet dat het beestje echt vals is, wel heel erg onopgevoed. Hoe langer de situatie zo voortduurt, hoe erger het zal worden.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 16:25

Het beestje staat alleen nu. En is dus totaal nog niet opgevoed. Tsja, mischien dat ik volgende week es ga kijken wat voor iets het is....

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:27

in venlo zeg je? manege waar alle paarden verkocht werden? veulen naar de slacht? ja ik weet welke manege
waarschijnlijk ken ik ook dat veulen!!
maar die waren toen allemaal nog heel lief
dus gewoon vals gemaakt maar dat klinkt niet echt zo streng misschien beschouwt hij het gewoon als zijn eigendom
heb je een foto van het veulen of wil je die maken ik wil graag weten of ik hem ken

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:40

valse paarden bestaan niet die worden vals gemaakt.
en ja dit krijg je helaas als veulens on opgevoed zijn door mensen.
Gezien het feit dat ze er eerst wel wat mee konden denk ik dat ze het arme paard zelf verwend/verpest hebben en tja bij een veulen kun je het binnen een week verprutst hebben.
Helaas is het niet zo snel weer goed te krijgen maar dat gaat vast wel lukken als jij je er mee gaat bemoeien.
eerlijk zijn en aanpakken. zo'n veulen heeft vaak geleerd dat zij/hij de baas kan zijn over de mens.
Zo'n veulentje is dan vaak minder gevaarlijk dan een grootpaard maar pas toch op.
succes en laat je even weten hoe het afloopt als je er geweest bent?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 17:11

Natuurlijk laat ik weten hoe het is geweest. Vanmiddag is mijn vriendin geweest en ik hoor morgen hoe dat is geweest... De moeder schijnt ongeveer 1.20 te zijn, vader onbekend. Het veulen is nu naar schatting ca 1.10, dus zal nog iets groter worden (neem ik aan).

Tsja, ik denk ook dat een strenge hand het veulen weer op de goede weg moet laten gaan. Streng, maar wel rechtvaardig. dus als ie dreigt, terugdreigen, maar als ie braaf is dubbel belonen! Zal hopenlijk vast wel goed komen.

Yentl, hoe ken jij die paarden/pony's? was er 1 met veulen of waren er meer? En waarom werd de boel opgedoekt?

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:31

hoi, 4,5 maanden oud??? en dan al van zijn moeder af? veulens die vroeg gespeend worden staan er om bekend dat ze later moeilijk worden, kennen slecht gezag en je kan ze haast niets leren.
veel succes er mee!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:46

um.. riette
als het die manege is wat ik denk..
daar heb ik dus gereden daarven ken ik ze Schijnheilig
meerdere moeders met veulens

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 22:47

Mijn vriendin is er dus geweest. Idd een klein ponytje, vaalbruin met 4 witte beentjes en een wit snuitje. Een hengstje. Loopt daar in het land met geiten en bokken en kippen en is heer en meester over de hele kudde, inclusief de mens (denkt ie zelf). De man van mijn vriendin is er bij in geweest, en idd: meteen oren in de nek en dreigen. Na ca 15 minuten had ie hem bij het halster en liep ermee door het land. Voetjes opgetild, niks mis mee.

Die vrouw wil dus eigenlijk echt van het beestje af, als het aan haar lag dan had mijn vriendin hem zo in de koffer gezet.... Die heeft er thuis nog over gehad met haar man, maar allebei hebben ze zoiets: wat moeten wij met dit beestje? Zo gaat het mij trouwens ook. Ik vindt Welshjes ed best aardig, maar zou zelf niet weten wat ik er mee moest. Voor da kar? Is wel leuk, maar wat kun je er nog meer mee?

Mijn vriendin zou haar nog even bellen, en dan sowieso mijn nummer geven. Ik wil haar gerust helpen, desnoods bij het vinden van een nieuw adres, maar ik weet niet wat ik zelf met het beestje zou moeten.....

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 23:00

mischien wil iemand van bokt hem wel hebben voor niks of een zacht prijsje!! Party!!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 08:42

Jeetje, 't is dat ik geen ruimte heb anders zou ik hem dolgraag opnemen! Ik hoop voor hem dat hij snel een nieuw baasje krijgt die niet bang van hem is!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 11:55

Komt me bekend voor.
Ik heb ook een tijdje een veulen op stal gehad van een half jaar.
Op een gegeven moment begon hij als je naar m toe kwam echt héel vals te kijken, maar er was niets aan de hand, je kon gewoon bij m in stal of m aanhalen, hij bedoelde er niets mee, was denk ik zn lichaam aan t testen, zo'n uitprobeer fase.
Het leek net alsof hij heel vals keek, en als je niet beter zou weten zou je denken dat hij ook vals wás!
Ik denk dat dit dus ook met dat veulen is.
Ik zou zeggen, laat dus noóit over je heen lopen, en al helemaal niet door zo'n klein 'opdondertje' Haha!
Ik kan me voorstellen dat die vrouw, en kind, en bang voor worden, want het ziet er nou eenmaal eng uit.
Ik denk dat het een heel goed idee zou zijn als jij af en toe eens wat met t veulen doet, en dan met die mensen erbij zodat ze kunnen leren met zo'n boefie om te gaan.

Hij is nog maar 4,5 jaar jong, dat beestje moet alles nog leren!
Valsheid zit nooit van nature in zo'n beestje, hij heeft veel aandacht nodig, en beter nog, wat speelmaatjes! Lachen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 13:34

Citaat:
Op 2001-11-01 10:55, schreef Anneke:

Hij is nog maar 4,5 jaar jong, dat beestje moet alles nog leren!



Hij is nog maar 4.5 maand!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:49

Ow ja sorry, dat bedoelde ik ook!!! Clown *LOL*

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 19:05

mijn verorgpaardje heeft een keer een veulen gehad, heel lief en aardig allemaal, maar toen ze zo'n 5 maanden was was ze op de een op de andere dag heel lastig, kont toekeren en echt trappen! En bijten en je kon niet bij haar de stal in, ook tegen haar moeder was ze lastig!
Dat was een merrie en naar langeonderzoeken bleek dat ze constant hengstig bleek te zijn, nouja, dat gedrag te hebben! En dat rkijgen ze dan dus heeel vroeg! Het was dus niet meer te vertouwen dat paardje!
Huilen
Kweetnie of het een hensgtje of ene merrie is... Verward

Groetjes Haha!
p.s je kunt altijd gaan kijken, zie weteis het wat en heb je leuk een verzorgveulentje...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 19:10

hengst volgens mij (er waren veel hengstjes geboren)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 09:40

Idd een hengstje! Ik denk dat ik volgende week maar eens met Marc ga kijken....
Als we nu snel een huisje zouden kunnen krijgen, met een beetje grond, dan zou de keus voor mijniet zo moeilijk zijn!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 12:33

waarom vraag je niet of hier iemand hem wil hebben

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 20:51

Doe niet zo moeilijk en zoek een kameraadje voor hem, anders wil ik hem best komen halen en mag hij bij ons hengstenveulen.
Wacht niet te lang anders heb je echt een probleem veulen en het beestje kan het niet helpen.
Ze hebben nu eenmaal kameraadjes nodig.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 21:02

haha, manege berckterheide in baarlo zeker