[NH] Mark Rashid? en andere goeroes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

[NH] Mark Rashid? en andere goeroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 16:55

Ik heb onlangs een boek van Mark rashid gekocht, "considering the horse".
Ik vond dat zo'n waanzinnig leuk boek. Het deed me erg denken aan de boeken van Henry Blake.

Zijn er meer mensen die op de hoogte zijn van de boeken van Mark Rashid en hebben jullie wel eens wat uit het boek uitgeprobeerd?

Tevens had ik nog een vraag aan alle Nh-ers. Van welke methode of combinatie van methoden maken jullie het meeste gebruik?
Ikzelf heb boeken van Henry Blake, Hempfling, Rashid en Parelli gelezen.

De aanpak van Blake en Rashid spreekt mij het meeste aan. Ik heb ook het level 1 pakket van Parelli, maar dit past toch niet helemaal bij me.

Ben benieuwd naar jullie keuzes!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:40

ik doe PNH, heb het level 1 pakket, mn moeder heeft haar level 1 al en is bezig met level 2,
ik deed eerst een beetje gewoon freestylen, en toen hoorde ik van parelli via mn moeder die hem 5 jaar geleden heeft ontmoet in wanrooij, toen wist ze dat dat was wat zij wilde gaan doen met haar paard,
ik ben het toen ook gaan doen, en doe het nu met mn eigen paardje ook,
ik vind het een ontzetten fijn systeem, omdat alles in stapjes gaat en je er veel clinics over kunt vinden en je altijd antwoord krijgt van eddy modde enzo,
andere methodes zullen ook goed zijn, maar ik vind vaak dat die mensen het minder goed uit kunnen leggen aan andere mensen, dat vind ik jammer, want de methode van hempflhing is bijvoorbeeld ook om te kwijlen.
parelli is gewoon iets wat iederen kan leren door het mooie en duidelijke systeem, t is alleen heel erg duur maar ik vind het mooi.
bij andere methodes gaan mensen het vaak 'nadoen' en ik ben er van overtuigd dat veel mensen daarmee juist meer verklote n dan dat ze er echt goed aan doen, hier bedoel ik mee dat je er denk ik een beetje een natuurtalent voor moet zijn wil je zo met paarden kunnen werken,
bij parelli kun je dat 'talent' in kleine stapjes opbouwen,

hoop dat je mn uitleg begrijpt, gaaf trouwens dat je ook NH doet, veel plezier er nog mee!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 18:27

Dat ben ik zeker met je eens. Parelli is gewoon heel duidelijk in zijn uitleg. Hij noemt de 4 fases ook expliciet. Andere methodes maken vaak ook gebruik van de 4 fases maar benoemen het niet zo expliciet.

Hempfling is een genie met paarden, maar info overbrengen is helaas niet zijn sterkste punt.

Ze hebben echter allemaal hun goede dingen, dus ik probeer nu gewoon zoveel mogelijk te lezen en uit te proberen. Wat bij mij en mijn paard past hou ik aan en als iets niet bij ons past zoek ik verder.

Maar gaaf dat jij en je moeder allebei bezig zijn met Parelli! Dan kan je elkaar ook fijn helpen. Ik ben op stal zo ongeveer de enige die bezig is met NH en ik krijg of vragen van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn of ik word gezien als de dorpsgek Knipoog
(Meestal dat laatste) Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:44

Ik heb alle boeken van Rashid gelezen, maar heb zelf nog het meeste aan Pat Parelli. Het zijn leuke boeken, maar om het na te doen niet makkelijk, ze missen de structuur. Wat Rashid me wel heeft geleerd is dat je een paard de tijd moet geven om na te denken, en vooral niet teveel standaard dingen gaan vragen. Hou het interessant voor je paard, maakt verder niet uit welke methode je volgt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:47

komt me bekent voor Haha! je wordt wel eens vreemd aangekeken...
Bij ons op stal doen we met z'n 6-en parelli, echt heel leuk en leerzaam.
Iedereen heeft bijna ook hemfling gelezen, vind het geweldig, maar kan er niet zoveel mee. Aan de andere kant, kom je er met parelli ook. Schouderbinnenwaarts en van hand veranderen door de cirkel kan ik ook wel, maar ik denk dat zijn boek wel een beetje te simpel geschreven is. het is allemaal wel wat moeilijker dan hij beschrijft. rashid heb ik (nog) niet gelezen, als ik wat meer tijd heb misschien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:49

Ik vind KFH ook niet te volgen...Pat Parelli is in het boek minder duidelijk dan in zijn later ontwikkelde stappen systeem.
Ga eens kijken bij een snuffelavond van PNH en er wordt een hoop duidelijk...

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:34

Natuurlijk Ruiterschap, zie onderschrift en www.natuurlijkruiterschap.nl voor meer info (ikzelf heb er overigens nog niet zoveel ervaring mee, maar is de methode van mijn vriend)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:05

we helpen elkaar inderdaad fijn, we zijn echt heel erg verschillend,
mn moeder heeft soms nog moeite om fase 3 of 4 te gebruiken, omdat dr paardje zo lief is denk ik,
en ik heb soms dat ik wat te snel door de fases heen ga, haha
we gaan ook vaak bij elkaar zitten kijken, en als we dan iets zien wat er anders misschien net wat beter uit zou zien dan kunnen we dat ook gewoon zeggen tegen elkaar.

het is ook leuk op clinics, want als toeschouwer krijg je vaak veel meer mee, dus op de Level 2 clinic heb ik veel opgenomen en daar leerde mn moeder later weer van, heel leuk dus

ik ken de methode van Rashid eigenlijk niet zo goed? schaam me diep, haha, misschien kan iemand me in het kort wat uit leggen.

het is echt zonde dat hempfling het niet goed kan overbrengen, dingen die hij kan, kan verder bijna niemand,
tijdje terug was hij helemaal gestopt met clinics, omdat mensen het na gingen doen en zo dus veel verpestte bij de paarden

nog ff over parelli: de boeken heb ik nog niet gelezen, maar ik heb dus het partnership pakket en ik vind het echt super,
als er dingen zijn die je niet snapt, hup pokketboekje erbij, staat er ook nog bij wat je eventueel fout doet als je paard niet doet wat je van hem vraagt, het klopt ook nog altijd, en dan sta je in de bak met zo'n boekje van; waarom kom ik hier zelf niet op? haha
en dan ook nog die mooie videoband, waar je het resultaat op kan zien, zodat je ook weet hoe het er bij jou uit moet gaan zien, zodat je niet hoeft te gokken of het goed op de band staat.
en het theorie boek is ook heel handig, ookal denken veel mensen dat dat niet zo belangrijk is, als je dat hebt gelezen beginnen er meer kwartjes te vallen, haha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:33

SuperRoos schreef:
het is echt zonde dat hempfling het niet goed kan overbrengen, dingen die hij kan, kan verder bijna niemand,
tijdje terug was hij helemaal gestopt met clinics, omdat mensen het na gingen doen en zo dus veel verpestte bij de paarden


Pardon? Wat heb je aan een methode als je het niet goed vindt dat anderen het na gaan doen? Zelfs als het niet perfect is, de bedoeling is toch dat je een methode uitdraagt en juist trots moet zijn als anderen je "volgen"? Ook als is het niet helemaal perfect? Dat is een leerproces voor een ander, en dat moet je respecteren...

Ik had al geen hoge pet van hem op, en communiceren met mensen kan hij al helemaal niet, maar dit slaat toch echt alles!

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:48

He,

Ben erg benieuwd naar het boek van Mark Rashid. Kun je er iets meer over vertellen. Ik heb net het boek van Bill Dorrance en Leslie Desmonds besteld ( true horsemanship through feel), ben ik ook heel benieuwd naar.
Considering the horse staat ook op mijn verlanglijstje.

Kent misschien ook iemand het boek van Gawani pony boy horse, follow closely. Zo ja vertel...

Verder ben ik bezig met level 1 (pnh), maar interesseer me ook in andere amerikaanse en indiaanse theorieen.

groetjes yvonne

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:01

Er zijn drie boeken van Mark Rashid. Welke bedoel je?

1) Considering the horse
2) A good horse is never a bad color
3) Horses never lie

En als je nog meer over hem wilt weten, hij heeft ook een website:

http://www.markrashid.com/

En daar heb je dan verder nog de nodige links om je alvast een beetje een beeld te vormen hoe Mark Rashid denkt en te werk gaat. Zie de boeken van hem als een verslag hoe hij te werk gaat met zijn paarden. Het is in ieder geval geen vervanging voor een clinic.

Pat Parelli's systeem is makkelijker toe te passen dan de boeken van Mark Rashid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:08

Inhoud: Considering the Horse:

1993-America-212 pages-paperback- Tales of problems solved and lessons learned -Mark Rashid's entertaining stories will introduce you to quiet solutions for resolving training problems from the horse's point of view. Topics include ground manners, picking up feet, headshyness, trailer loading, mounting problems, balking, and head tossing. Contents: 1.Horse sense 2.Ground problems 3.Riding problems 4.The final problem

Inhoud: A good horse is never a bad color:
1996-america-198 pages-paperback-the idea-the business end-making a good one-the gift

Inhoud: Horses never lie
2000-america-paperback-170 pages-only reading-no pictures- The Heart of Passive Leadership- contents: -Foreword -Introduction; what is passive leader -The question -The nature of the Herd -Otis and Buck -Perspectives and perceptions -Finding the try -Half a chance -Will it work? -The connection
Artikelcode: PA1992

Alle boeken te verkrijgen bij www.mediaboek.nl voor rond de 22 Euro per stuk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:38

En dat boek van Bill Dorrance heb ik zelf ook: dat is heel interessant, heel veel foto's...in hoeverre het een beginner op weg gaat helpen betwijfel ik.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:50

Ben ook helemaal weg van de boeken van Mark Rashid en zou hem graag een keertje in het echt aan het werk zien. Hij werkt echt "per case" en omdat elk paard en elk geval anders is, heeft hij er ook een andere benadering voor. Niet zozeer een te volgen lessenstructuur, maar wel veel voer om over na te denken. En bovendien erg pakkend verteld.

Parelli heb ik ook geprobeerd, maar ik heb er niks mee.

Waar ik heel veel aan heb, is het materiaal van John Lyons. Houdt het simpel en begrijpeleijk (Hempfling was me na twee zinnen al kwijt Bloos! ) en heeft hele praktische oplossingen die toepasbaar zijn op verschillende problemen. Zijn methode is niet zo gestructureerd als die van Parelli, maar ik kan heel goed met de gedachtengang van John Lyons "door 1 deur".
Laatst bijgewerkt door Mac op 17-12-03 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:51

Oh ja, en Mark Rashid heeft een nieuw boek uit: Life lessons from a ranch horse. Dat hoop ik dit jaar onder de Kerstboom/Verjaardagsboom aan te treffen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:02

Hee..een nieuw boek van Mark Rashid? Ik ga even zoeken!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:49

Ik hebnog nooit gehoord van mark Rashid Bloos Ga me hier zeker in verdiepen..
Ik heb boeken gelezen van andere NHers en heb hier uitgepikt wat voor mij en mijn paard bruikbaar is! voor mij en dit paard is hempling gewoon niet haalbaar, dit weet ik, dus ik probeer ook niet alles wat hij aangeeft in zijn boeken. Haha!
Parelli zou ik graag nog een keer proberen maar ik vind die pakketten idioot duur, dus het is er nog niet van gekomen
Emiel voest heeft bij mij de basis gelgd voor de interesse in NH en heb hier ook veel van geleerd!
Wie hebben er nog meer boeken geschreven, wist niet dat er naast hun nog meer waren (schaam schaam) Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:23

Er zijn er heel veel die met Natural Horsemanship bezig zijn, sommigen zelfs nog langer dan Emiel Voest en Pat Parelli. Door het noemen van namen zal ik er beslist een paar vergeten die ook het noemen waard zijn, maar hier heb je er dan een paar: Ray Hunt, Bill Dorrance/ Leslie Osmond, Chris Irwin, Buck Brannaman en Chris Brisbane.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:30

Zijn er eigenlijk ook boeken van Mark Rashid in het nederlands vertaald?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:03

Rivano schreef:
Zijn er eigenlijk ook boeken van Mark Rashid in het nederlands vertaald?

Niet dat ik weet. Da's eigenlijk wel heel jammer, als ze er ook in het NL zouden zijn, zouden meer mensen er profijt van kunnen hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:03

Zijn niet in het Nederlands vertaald, maar eentje wel in het Duits (voor het geval dat je Duits beter is dan je Engels). Via Mediaboek.nl te verkrijgen.

Er is wel een boek van Chris Irwin in het Nederlands te krijgen: Een paard liegt niet, kost 7.50 bij www.mediaboek.nl

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:39

Volgens mij weet die dame uit gelderland, Josien heet ze geloof ik veel van hoe te werken met Hempfling. Er is ook een boek van Johan Miessen die op basis van de Hempling methode werkt. Ik dacht dat de titel is: Rijden in balans, balans in rijden. Kun je via zijn eigen website bestellen, is alleen wel prijzig ca E 30 ex verzenden. Jammer vind ik dat ik het niet eerst kan inzien, voordat ik het koop.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:30

Ik heb de boeken van Mark Rashid gelezen en ze stuk voor stuk verslonden. Het grote voordeel van zijn boeken -vind ik- dat het in en verhaalvorm is geschreven en dat het afgeronde stukjes zijn.
Echt een aanrader!
Het boek "horsemanship through feel" van Desmond.....heb ik ook, maar heb er nog niet veel uit gelezen; het is te groot en zwaar om in m'n tas mee te nemen en in de trein te lezen Haha!
Komende kerstdagen hoop ik er weer wat tijd aan te kunnen besteden.
Van alle "goeroes" en "methoden" vind ik wel dat het handreikingen zijn en dat je er met gevoel mee om moet gaan.
Niet klakkeloos kopiëren dus..

Ironsaddlery
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:02

Buck Brannaman : www. brannaman.com
Ray Hunt : www.rayhunt.com
Volgens mij bij de grotere.

Ironsaddlery
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:03