Benen van paard wazig bij rijfoto's?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Benen van paard wazig bij rijfoto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:10

Ik heb misschien wel een hele domme vraag, maar als ik foto's maak van het rijden zeg maar, dan krijg ik het hele paard scherp behalve de benen. Maar dat is zo zonde dus ik wou vragen of iemand mij misschien kan vertellen hoe je dit doet? Bloos Ik dacht misschien iets van de sluitertijd veranderen? Verward Bloos

[edit:BartVB]Titel[/edit]


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:14

Yup. Dit is een typisch geval van een te lange sluitertijd... Nadeel van het verlagen van de sluitertijd is dat je (flink wat) meer licht nodig hebt.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:16

Ow ok.. Dus in de winter kan ik eigenlijk geen goede foto's maken? Bloos

Ik wist geen topic naam.. maar bedankt Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:18

Iig moeilijker. Je kan kijken of het helpt als je inflitst. Je kan namelijk ook flitsen als het gewoon licht is buiten zolang je maar niet al te ver van je paard af staat. Verder forceert het flitsen de camera naar een sluitertijd van meestal 1/60, kan zijn dat je de foto daarna nog wat lichter moet maken.

Welke camera heb je?

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:20

Ow op die fiets.. ehm.. een digitale van sony. Verder staat er nog cybershot op en MPEGmovieVX en iets van DSC-P92 Tong uitsteken

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:23

je kan ook kijken of het helpt als je de ISO waarde wat opschroeft. Bij een hogere ISO heb je wat minder licht nodig maar je krijgt wel meer ruis op je foto (wat later moeilijk weg te halen is). Maar je kan er even mee spelen, kijken of het helpt..

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:25

Ok.. dank je wel *LOL*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:34

Dat snap ik dus niet.
Ik heb even gelezen, toevallig van de week mee bezig geweest.
Ik moest mijn iso-waarde op auto zetten. Zo krijg je automatisch een isowaarde van tussen de 50 en 150. En dan dus de camera op binnen-neem-foto's-met weinig-licht zetten.

Gedaan, maar idd de foto's werden niet echt steady, redelijk maar niet voldoende.. ... Ik zou dus nog kunnen proberen de iso waarde toch hoger te zetten? en dus niet op auto?

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:58

Als je de ISO-waarden hoger zet maar de sluitertijd nog even lang als voorheen dan heeft het niet veel nut behalve dan dat je foto's lichter zullen worden, op die manier blijven ze wazig.

Als je scherpe foto's wilt kun je ze toch het best op klaarlichte dag schieten zodat de sluitertijd wat korter kan en dus heb je scherpere foto's.

Zelfs in het Bit zijn de foto's lang niet altijd scherp, je moet vooral eens letten op foto's die binnen zijn genomen, daarvoor hebben ze vaak hoge ISO-waarden gebruikt en zoals Bart al aangaf krijg je dan meer ruis op je foto's.

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:59

Auto gebruik ik NOOIT want dan weet je dus niet welke beslissing de camera neemt. Bij te weinig licht, als je niet kunt/wil flitsen, het hoogst mogelijke diafragma en hoogst bruikbare ISO waarde gebruiken. (maar niet te hoog dat je alleen ruis overhoud) dat laatste moet je gewoon even me experimeneren. De ene camera ruist wat meer dan de andere.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:00

Jessica schreef:
Als je scherpe foto's wilt kun je ze toch het best op klaarlichte dag schieten zodat de sluitertijd wat korter kan en dus heb je scherpere foto's.


Het gaat in mijn geval om een binnenrijhal

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:06

Auto pakt waarschijnlijk de laagst mogelijke ISO waarde bij die hoeveelheid licht. In een binnenhal heb je dus een grote kans dat hij al automatisch op de hoogste waarde komt. Maar probeer het gewoon eens, als je de camera op de hoogste ISO waarde zet (hoewel 150 niet echt hoog is trouwens) dan weet je zeker dat dat iig goed staat. Overigens kost inzoomen ook erg veel licht. Je kan dus kijken of het beter gaat als je niet of bijna niet zoomt. Als je een redelijk aantal megapixels hebt kan je later op je PC een uitsnede maken die meer is wat je in beeld wilde hebben.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:19

BartVB schreef:
In een binnenhal heb je dus een grote kans dat hij al automatisch op de hoogste waarde komt. Maar probeer het gewoon eens, als je de camera op de hoogste ISO waarde zet (hoewel 150 niet echt hoog is trouwens)


De hoogste ISO-waarde op mijn camera is 400.
Maar de optie auto pakt tussen de 50 en 150. Vandaar...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:20

Oh, ok. Dan moet je idd maar eens kijken wat er op 400 ISO gebeurt.. Waarschijnlijk krijg je dan redelijk wat ruis maar is beter dan totaal niet herkenbare paarden en ruiters omdat alles mega bewogen is Haha! Gewoon even experimenteren dus...

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:21

snelle sluitertijd (foto van SP)

Afbeelding

Amor Vincit Omnia

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:49

BartVB schreef:
Oh, ok. Dan moet je idd maar eens kijken wat er op 400 ISO gebeurt.. Waarschijnlijk krijg je dan redelijk wat ruis maar is beter dan totaal niet herkenbare paarden en ruiters omdat alles mega bewogen is Haha! Gewoon even experimenteren dus...


Oke, ik zal het eens proberen. Ik vind in dit geval de zuivere foto's niet zo boeiend idd, maar wil zo graag eens rijfoto's binnen maken...
Ik zal nog laten weten hier hoe het afloopt... Knipoog

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:07

de mijne gaat tot 3200 maar dat is standaard geblokkeerd om te voorkomen dat je het achteloos gebruikt en teveel ruis krijgt. Binnen gebruik ik 1600-800 of 400. Licht aan de hoeveelheid licht Bij 400 geen waarneembare ruis en de schoonste foto's. Ik zet liever de waarde op de camera wat hoger dan met fotoshop oplichten, want dat geeft nog meer kwaliteitsverlies.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:16

Eeehm, waarom zou met Photoshop oplichten kwaliteitsverlies geven Verward

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:42

De ruis wordt ook versterkt. Bij gewoon onderbelichtte fotos met veel contrast gaat het nog met fotshop maar als het echt is vanwege te weinig licht bakt fotoshop er vaak ook niks van. Mijn ervaring is dat ik dan beter resultaat krijg op 1600 of zelfs 3200 en natuurlijk groot diafragma. (of grotere sluitertijd, maar dan kan je meestal alleen frontaal fotos maken of van paarden die stilstaan.

Of flisten natuurlijk. Bij shows doe doe ik dat wel maar tijdens een dresuurproef wordt dat niet op prijs gesteld. Het irriteert de meeste ruiters (paarden zelf geven er vaak minder om!)

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:55

dus wanneer je binnen in een rijhal foto's wilt nemen moet je eigenlijk je camera niet op auto laten staan maar handmatig de iso instellen?

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:14

hoe word de sluitertijd of ISO genoemd in het menu op een Sony camera?
ISO lijkt me duidelijk maar sluitertijd?

Rushwood

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:44

de perfecte foto van een paard in galop? dus mooi, scherp, een foto waar je de actie echt ziet? idd met sluiter tijden en iso waarden kan je veel expirimenteren maar, zoals velen hier al zeggen komt een kortere sluitertijd, of hogere iso waarde de kwaliteit niet ten goede. er is een manier om dit te omzeilen maar dat is geen makkelijke manier. je moet je als fotograaf dan op de zelfde snelheid als je object gaan begeven waardoor je dus in principe weer een stilstaande foto gaat maken. de profs hebben hier uitgebreide rail installaties oid voor, en in de sport word vaak gebruik gemaakt van een vervoers middel (denk bv eens aan de tour de france, waarbij de renners op prachtige manier vanaf de motor worden gefotografeert) het effect wat je dan bereikt straalt ook actie uit, omdat de achtergrond dan beweegt, en de voorgrond stil staat. een paard in galop is nl een dubbele beweging.A: de snelheid van het paard, B: de snelheid van de benen.1 van de 2 kan je vaak stilstaand goed oplossen en zo zie je dus vaak dat je het lichaam wel scherp krijgt, maar de benen niet. het aannemen van de snelheid van je object zorgt er dus voor dat je weer een langere sluitertijd kan gebruiken, en dus minder licht nodig hebt.
wel blijft een feit dat zoveel mogenlijk licht tot je beschikking altijd het mooiste is, maw op een prachtige zomerdag maakt iedereen mooie foto's.

greetz pepper


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie