Actiefoto's!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Actiefoto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:39

Super dat we nu een eigen forum hebben, kunnen we echt alle aspecten tot hun recht laten komen. Want ik wilde het eens over actiefoto's hebben. En dan niet van een braaf dressuurpasje (hoewel ik zó toegeef dat dat ook niet makkelijk is) maar van een volle galop in de weide, een sneldraf onder het zadel of dat marathon-vierspan dat op volle snelheid door de waterhindernis komt spetteren.

Hoe doe je het? Waarmee? En wat is je 'voltreffers-ratio' (hoeveel van de gemaakte foto's vind je het uitvergroten waard?)

Zoals ik al vertelde heb ik een paar maanden terug gefotografeerd op een endurance-wedstrijd. Daar zaten best wat aardige tussen, en een paar echte treffers:

Afbeelding
(dit is toevallig een bokker)

Afbeelding
(niet ècht een actiefoto, maar wel een perfect sfeerplaatje genomen terwijl het onderwerp in sneldraf langs vloog...)

De omstandigheden waren moeilijk, ik zat langs een bospad terwijl de zon heel fel scheen. De lichtvlekken waren dus enorm sterk, en daar zijn aardig wat foto's door mislukt. Op de tweede foto voegt dat juist weer wat extra's toe. De eerste foto is vooral een treffer door precies dat juiste galopmoment.

De foto's zijn genomen op mijn oude Canon met zoomlens. Kan de instellingen zo snel niet herinneren.


Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:53

Ik heb nog ergens hele gave actiefoto's van een NK mennen in 1997 (geloof ik) in Meppen (drente). Moet ik even zoeken en weer een scanner misbruiken bij iemand! Ze zijn genomen bij een waterhindernis en ik heb mn best gedaan om te knippen als het water opspatte! Ik was toen nog niet zo fanatiek bezig met fotografie, maar had de camera van de ouders van mn toenmalige vriendje mee. Echt een superding! Canon, de nieuwste toen. Ga meteen zoeken!

Deze had ik al eerder geplaatst, maar is ook een leuke actiefoto! Uiteraard gemaakt met mn Pentax en 70-210 zoomlens. Helaas was het slecht weer, dus de kleuren zijn een beetje saai! Ik heb nog veel meer gemaakt die dag, maar die heb ik weggegeven aan de personen op de foto en moet ik dus even opnieuw afdrukken.
Afbeelding

Dit is een foto van de training van het achttal van de manege. Ze waren net een paar weken aan het trainen en je kunt ook zien dat het niet allemaal gelijk op gaat. Vooral de schaduwen op deze zijn leuk.
Afbeelding

ArwenLune, wat is jouw actie-techniek? Die van die hindernis is gemaakt door scherp te stellen en te wachten tot paard in beeld is. De tweede door de groep in beeld te nemen en blijven scherpstellen tijdens het bewegen. Afgedrukt op het moment dat het er leuk uitzag.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:03

Ik heb zo snel even geen actiefoto's om te laten zien, maar bij mijn digi werkt het door eerst het knopje half in te drukken, dan gaat hij scherp stellen. Dat doe ik dus op de plaats waar ik de foto wil maken, vervolgens pak ik het paard en druk m op de plek waar ik m scherp heb laten stellena f...
Dat,met een beetje training leidt tot draffoto's op het juiste moment en ook met springfoto's (mislukt ook heus nog wel regelmatig Knipoog )

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:04

Ik weet niet of het aan onze camera ligt maar ze lukken bijna altijd Lachen Misschien dat het digitaal gewoon wat gemakkelijker gaat, en al die instellingen van een spiegelreflex mis ik dus Schijnheilig ?

Ik heb een Photosmart 935 voor actie foto's stel ik hem niet speciaal in, wel moet het goed weer zijn anders veel kans dat ze wazig worden.

Afbeelding

Afbeelding

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:12

bij onze camera (fuji finepix 2800zoom) is het ook heel makkelijk om actiefoto's te maken. hij is bijna altijd goed scherp (zeg maar 8 op de 10). je moet wel rekening houden met vertraging, maar daar wen je zo aan.

een actiefoto (niet helemaal perfect scherp, maar andere heb ik op het moment niet):
Afbeelding

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:35

Ik ben niet zo heel erg goed in fotograferen (doe het ook niet heel erg vaak), en mijn actiefoto's lukken vaker niet dan wel Haha!

Dit zijn er wel een paar die ik wel mooi vind gelukt:
Afbeelding
Afbeelding

Echt foto's vanuit volle galop heb ik niet, want Soraya doet niet zo aan beweging als ik mijn fotocamera meeheb (zonder ook niet Tong uitsteken) en meestal worden ze idd onscherp.

Hoe ik de springfoto's gemaakt heb?
Scherpstellen op de hindernis en wachten tot het paard eraan komt en dan klikken Knipoog

Weet trouwens niet wat voor camera we hebben Bloos
Het is iig een digitale.

Dit is nog een actiefoto gemaakt door Manon 2:
Afbeelding

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:11

Dit is één van mijn eerste actiefoto's. Op zich vind ik hem best geslaagd:

Afbeelding

De achtergrond en houding van het paard zijn helaas niet echt optimaal.
Heeft er iemand nog tips hoe ik het beter zou kunnen doen?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:15

bij een galoperend paard door de wei bijv beweeg ik de camera meestal mee.
bij springfoto's is het verschillend. soms sleep ik mee en soms houd ik de camera vantevoren stil.
maar ik stel hem nie vantevoren scherp.
deed ik in het begin wel en dan werd de hindernis scherp en het paard wazig Lachen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:32

Wow, nice, Sovy! Mooi licht hoewel het licht wel weer zo raar is dat het nogal onwerkelijk lijkt Haha! Is net of het paard op de foto is geplakt met photoshop. Komt vooral door de laagstaande zon die je wel op het paard ziet meer niet in de rest van de foto (behalve ver in de achtergrond). Mooi hoe de spieren geaccentueerd worden op deze manier.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:37

Wind: Ik wou toch nog eventjes reageren op het bericht wat je schreef in het vorige topic.

Citaat:
techniek: zoek een punt op, stel scherp, wacht tot paard in beeld is en druk op het knopje! Wie een handige tip heeft: vertel!!!


Ik heb dit dus al ooit eens geprobeerd hoe de foto eruit zal komen tezien, als ik mijn camera stil hield, en hoe de foto eruit kwam komen te zien als ik de camera wel mee zou bewegen.

Hier een foto van toen ik mijn camera stil hield:
http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/springen%20022.jpg

Hier een foto van toen ik mijn camera wel meebeweegde:
http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/springen%20030.jpg

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:39

BartVB schreef:
Wow, nice, Sovy! Mooi licht hoewel het licht wel weer zo raar is dat het nogal onwerkelijk lijkt Haha! Is net of het paard op de foto is geplakt met photoshop. Komt vooral door de laagstaande zon die je wel op het paard ziet meer niet in de rest van de foto (behalve ver in de achtergrond). Mooi hoe de spieren geaccentueerd worden op deze manier.


Hé precies, jij ziet gelijk waar ik een half uur over heb na zitten denken Haha! . Het paard en de achtergrond gaan niet samen. Misschien zou hij tegen een egale achtergrond beter uitkomen?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:47

Ik heb sinds kort een Nikon F55 (spiegelreflexcamera). Als ik daar actiefoto's mee maak, dan stel ik de camera of in op automatisch en dan zoekt ie het zelf uit, of op sport (is eigenlijk ook automatisch). Ik heb alleen nog een beetje moeite met het vinden van het juiste moment, zodat ik de gang van het paard er mooi op heb. Maar oefening baart kunst. Eigenlijk vind ik het leuk om sluitertijd enzo ook zelf in te stellen, maar ik ben niet zo'n held en bang dat ik een heel rolletje naar de haaien help. (als er nog mensen zijn die het mij willen uitleggen, heel graag)
Mijn digitale camera is van niet zo denderende kwaliteit, dus daar is het nog nooit mee gelukt om een mooie actiefoto te maken.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:00

Als ik probeer een actiefoto te maken (met mijn digi) dan krijg ik dus meestal dit resultaat:

Afbeelding

Is dat te voorkomen?

Ik heb helemaal geen verstand van fotograferen, maar vind het ontzéttend leuk
Dus als ik een domme vraag stel zeg t maar hoor Clown

Nog een voorbeeldje gevonden:

Afbeelding

Mijn probleem is dus dat het paard vaak enorm bewogen en wazig is....soms echt letterlijk een vlek Clown
Laatst bijgewerkt door Marinke op 16-12-03 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo Lovers

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:04

Sovy, nee, dat gaat niet helpen.. Het probleem zit hem in het enorme verschil in belichting tussen het paard en de omgeving. Dat verschil is door je hersenen niet te verantwoorden (je ziet geen schaduwen, geen zon op de grond of de muur). Het licht lijkt nergens vandaan te komen en dus 'klopt de foto niet'. Je hersenen kunnen het gewoon niet met elkaar rijmen Haha! Ik denk dat het geholpen had als je een stuk schaduw van de ondergaande zon op de foto had staan.

Mikkie: Op zich kan er weinig mee mis. Je hebt 3 dingen:
- Hoeveelheid licht
- Sluitertijd
- Diafragma

De hoeveelheid licht die op de film komt kan je camera vrij aardig inschatten en staat meestal onderin je zoeker (meestal van -3 tot +3 stops). Als dat metertje op 0 staat dan gaat het belichten goed, staat wat hoger dan wordt er overbelicht (dus teveel licht), staat hij in de min dan komt er minder licht op de film dan de camera nodig acht.

Het sluitertijd bepaald samen met het diafragma de hoeveelheid licht die op de film komt. Als je het diafragma vergroot (en het bijbehorende getal verkleind) dan komt er meer licht door je diafragma heen. Als je door het grote diafragma veel licht hebt hoeft er minder lang belicht te worden en dus gaat je sluitertijd naar beneden. Zelfde als je de sluitertijd veranderd, het diafragma gaat dan de andere kant op.

Als je met sluitertijd/diafragma wil spelen en geen rolletje wil verknallen dan kan je het beste met de standen 'Tv' en 'Av' werken. In de Tv (Time Value) stand geef jij aan wat voor een sluitertijd je wil hebben en de camera pakt daar dan automatisch een Diafragma (Aperture) bij die voldoende licht op je film laat komen. Hetzelfde voor de Av (Aperture Value) stand maar dan kies je het diafragma.

Nu moet je dus nog kiezen wat je het belangrijkste vind, diafragma of sluitertijd. Als je een snel paard wilt fotograferen dan wil je vooral een hoge sluitertijd, dan zou je dus Tv kunnen kiezen met 1/1000 (hoewel de camera in de automatische stand meestal een zo hoog mogelijke sluitertijd kiest). Als je weinig licht hebt en je uit de hand moet schieten kan je de sluitertijd op 1/30 zetten (en niet teveel inzoomen!) en dan pakt de camera daar zelf een passend diafragma bij.

Meestal zijn die Tv situaties ook wel met de handmatige stand te doen. Over het algemeen is de Av stand interessanter, je diafragma bepaald behalve de hoeveelheid licht ook welk gebied er scherp is in je foto, de scherptediepte.. Verhaal is al lang genoeg geworden en volgensmij heb ik dit ook al uitlegd ergens aan het eind van het grote topic Knipoog Zoek anders even op scherptediepte op internet of kijk even in je handleiding Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:13

Elke schreef:
Citaat:
techniek: zoek een punt op, stel scherp, wacht tot paard in beeld is en druk op het knopje! Wie een handige tip heeft: vertel!!!


Ik heb dit dus al ooit eens geprobeerd hoe de foto eruit zal komen tezien, als ik mijn camera stil hield, en hoe de foto eruit kwam komen te zien als ik de camera wel mee zou bewegen.


Ik heb je foto's bekeken, inderdaad een heel verschil! Maar als je die van mij bekijkt zie je dat ie wel scherp is (helaas een beetje wazig en flets door scanner). Wat voor camera heb je gebruikt? Ik hoe mn camera ook niet helemaal stil, maar stel alwel vast scherp op de hindernis zodat het meeste werk al gedaan is.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:38

Die eerste van smiley is top!

He Bart V dat wilde ik net allemaal uitleggen... Bij digi dus lastig in donkere ( kunstlicht) ruimtes omdat je niet je rolletje kunt aanpassen. Voor degenen met een ouderwetse camera zul je dus een 400 of zelf 800 ( 1200?) rolletje moeten nemen dan kun je een kortere sluitertijd doen en hoppa... actie!

Het voordeel van een digi ( een goed,dure camera kan dit ook trouwens) is dat je hem kunt instellen op een aantal foto's snel achterelkaar en dan zit er altijd wel een goede tussen ( erg handig bij steiger en spaanse pas foto's)

Wat van mijn mazzeltjes... ( in het klein, ga naar de site voor een grotere)

Afbeelding

perfect zweefmoment, helaas was Blizz er ver weg en heb ik volledig ingezoomd en dat ging ten koste van de scherpheid...

Afbeelding

Helaas weer niet scherp, maar wel een mazzeltje qua timing...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:39

P.s. iemand nog tips over hoe jeje paard in actie krijgt? *zucht*

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:43

Actie? Eeeh, het vuurwerk is weer (bijna?) te koop ~~}> Tong uitsteken

Als een gek iemand achter je paard aan laten rennen helpt *herinnert zich wat fotomomenten van Julius en Barley Haha! *

BTW je kan bij een digitale camera zelfs veel makkelijker de ISO waarde instellen, vaak tot 400 ASA maar de duurdere camera's gaan tot 1600 of zelfs 3200.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:47

Paard in actie:
- In een andere weide zetten als normaal
- een vreemde buur regelen
- een helper met zweep&zakje en/of rammelblikje
- iets *heel* engs meenemen de weide in (heb ik ooit met een skelter gedaan)
- hem een dagje binnen laten staan en dan meenemen de weide in. En opjagen zodat 'ie niet gaan staan vreten.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:06

Ik houd me veel bezig met springfoto's. Hieronder staat een flinke selectie van springfoto's die ik genomen heb tijdens onderlinge wedstrijden.

Scherpstellen op de hindernis, daarna meegaan met het paard en boven de hindernis... klik.



Afbeelding
Jammer van de paal, zou op zich best weg ge-photoshopt kunnen worden...

Afbeelding

Afbeelding

U vroeg actie?
Afbeelding
Fototechnisch gezien is dit geen goede foto, maar wel op het juiste moment genomen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:39

Haha, die eerste is leuk Haha!
Ruiter kijkt eens een keer niet geconcentreerd vooruit Knipoog Lijkt wel of ze een beetje verveeld op een kermispaard zit ofzo Tong uitsteken

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:40

Afbeelding
Ietwat te donker, wel mooi scherp.
Deze vind ik wel mooi:
Afbeelding
Mooi licht (voor dat soort weer iig Knipoog ) het goede moment (meetellen met de draf doe ik dan en dan op de halve tel afdrukken, maar dan moet je wel aanvoelen hoe je camera werkt, bij sommigen duurt het een minuut voor hij na afdrukken daadwerkelijk ontspant.

Hierbij heb ik meebewogen met de ruiter als het ware.

Is gemaakt met een Sony Cybershot A50 ofzoiets. Alles op de 'auto' stand zo ongeveer.

:evaw:

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:45

Mooie actie foto's Kitty! vooral die derde vind ik wel iets hebben Ook hele scherpe foto's.

Ik maak trouwens ook foto's met de HP-photosmart 935 (dezelfde als smiley)

En wat wij doen om marko in actie te krijgen? Haha!
* We hebben links qaan onze bak een paar hele mooie bomen staan, enm als iemand daar een paar keer tegen aan schud..
* Ook wordt hij al helemaal gek als we met de zweep over de grondgaan tussen een paar bladeren (ja je moest eens weten hoe gevaarlijk ritselende bladeren zijn Knipoog )
Tja, gelukkig is het bij marko niet zo'n probleem om hem in actie te krijgen.

Deze rij foto vind ik zelf een van de geslaagde rijfoto's die ik heb, en wat is julie menig hierover?

Marko in galop onder de man:
http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/rijden12.jpg

Marko in galop:
http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/Herfst2%20040.jpg

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:00

Voor actiefoto's gebruik ik altijd m'n 70-300 mm en maak ik veel opnames achter elkaar. Maar soms heb je gewoon mazzel en klik je op het juiste moment, dat is bij onderstaande foto het geval geweest:

Afbeelding

Het scheelt als je een paard in een afgesloten omgeving hebt (zoals bak of klein weiland). Helemaal handig is het om die afgesloten omgeving nog iemand anders te hebben staan die het paard in actie zet (geluiden, zweep, rammelen etc).
Maar als je op pad bent (bij wedstrijd oid) lijkt het mij handig om een goede plek op te zoeken en vanuit daar de foto's te maken; zo kan je rekening houden met het langskomen van de combinatie en voor die tijd je instellingen geregeld hebben.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:04

Elke schreef:
Deze rij foto vind ik zelf een van de geslaagde rijfoto's die ik heb, en wat is julie menig hierover?

Marko in galop onder de man:
http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/rijden12.jpg

Marko in galop:
http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/Herfst2%20040.jpg


De rijfoto vind ik leuk geworden (ook gaaf setje, trouwens ). Ligt vooral aan de pose van het paard; mooi ondertredend in de galop en voorwaarts.
De galopfoto bevalt me minder. De uitsnede is slordig; het paard lijkt uit het plaatje te vallen (door de aanwezigheid van een klein stukje been en de buitenstelling tov de bakrand). Jammer.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Googlebot, YandexBot en 85 bezoekers