een 5 jarig verpest paard opnieuw inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bacardo
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: rotterdam

een 5 jarig verpest paard opnieuw inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 15:11

ik zit met een probleempje ik ken een paardje wat nu bij mij op de manege staat maar die was eerst van een meisje die er nooit op reed zij had hem vervolgens verkocht aan een klein meisje en die kon er niet op rijden omdat ie steeds stilsatond en dan sloeg ze hem en ging die bokken kortom dat was geen succes.
Ze heeft dat paardje ingeruilt voor een manege paard en nu is hij dus van de manege.
Ik heb er 2 keer op gereden en ik merk wel dat ie opzich een hoop kan hij kan heel mooi aan de teugel lopen maar hij reageert helemaal nergens op. hij wil niet doorlopen of figuren netjes afmaken.
Nou wil ik dat paardje graag overkopen van de manege en hem opnieuw beginnen met leren van de hulpen en alles maar hoe kan ik dat het beste doen bij een 5 jarig verpest paardje????


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:14

als eerste pony zou ik deze niet kopen. misschien kun je hem leasen?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:28

Hij reageert nergens op, maar loopt zo netjes aan de teugel. Niet dus.
En wat is de reden dat hij toen stilstond? Waarschijnlijk heeft dit gewoon een medische reden, dus dat er iets vast zit in zijn rug, of dat hij gewoon een slecht passend zadel heeft.

Ik zou hem als ik jou was niet kopen, behalve als je hem door een ervaren persoon laat rijden eerst.

bacardo
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 19:00

angelke schreef:
Hij reageert nergens op, maar loopt zo netjes aan de teugel. Niet dus.
En wat is de reden dat hij toen stilstond? Waarschijnlijk heeft dit gewoon een medische reden, dus dat er iets vast zit in zijn rug, of dat hij gewoon een slecht passend zadel heeft.

Ik zou hem als ik jou was niet kopen, behalve als je hem door een ervaren persoon laat rijden eerst.



het probleem is bij dat paardje dat ie niet op je hulpen en alles reageert, hij kan het wel maar hij is zow verpest dat ie het niet meer doet.
Ja hij liep aan de teugel maar dat was ook alles hij reageert nergens op en dat stilstaan komt omdat ie zo vaak is geslagen als je hem nouw een tikje geeft achter je kuit dan gaat ie gelijk al stilstaan omdat ie niet anders gewent is dan staat ie stil en word die helemaal verot geslagen en gaat ie bokken maar zow moet je een paard niet rijden daarom wil ik hem kopen en opnieuw inrijden want hij kan heel mooi lopen en er is niks mis met dat paardje alleen reageert ie nergens meer op omdat ie zo verpest is door kinderen die of nooit op hem reden omdat ze geen tijd hadden of er niet op konden rijden maar ik vraag me alleen af hoe ik dat het beste kan aanpakken dus als je een goed advies hebt zeg het dan dank je

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:06

bacardo"]
[quote="angelke schreef:
Hij reageert nergens op, maar loopt zo netjes aan de teugel. Niet dus.
En wat is de reden dat hij toen stilstond? Waarschijnlijk heeft dit gewoon een medische reden, dus dat er iets vast zit in zijn rug, of dat hij gewoon een slecht passend zadel heeft.

Ik zou hem als ik jou was niet kopen, behalve als je hem door een ervaren persoon laat rijden eerst.



het probleem is bij dat paardje dat ie niet op je hulpen en alles reageert, hij kan het wel maar hij is zow verpest dat ie het niet meer doet.
Ja hij liep aan de teugel maar dat was ook alles hij reageert nergens op en dat stilstaan komt omdat ie zo vaak is geslagen als je hem nouw een tikje geeft achter je kuit dan gaat ie gelijk al stilstaan omdat ie niet anders gewent is dan staat ie stil en word die helemaal verot geslagen en gaat ie bokken maar zow moet je een paard niet rijden daarom wil ik hem kopen en opnieuw inrijden want hij kan heel mooi lopen en er is niks mis met dat paardje alleen reageert ie nergens meer op omdat ie zo verpest is door kinderen die of nooit op hem reden omdat ze geen tijd hadden of er niet op konden rijden maar ik vraag me alleen af hoe ik dat het beste kan aanpakken dus als je een goed advies hebt zeg het dan dank je
[/quote]

Hij loopt aan de teugel maar hij reageert nergens op Verward
Als tip geef ik dat je er het beste een ervaren iemand op kunt rijden of onder goede begeleiding....want dit is niet iets wat je zomaar 1,2,3 oplost.
En daarnaast natuurlijk medische dingen uitsluiten.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:12

denk niet dat jij de aangewezen persoon bent om dit paard op te knappen. Ik denk dat je beter dit paard kan laten zoals hij is en eerst je gaan verdiepen in de rijtechnische aspecten voordat je gaat proberen een paard dat niet aan de hulpen is te verbeteren. Een paard dat niet aan de hulpen is zal nooit aan de teugel kunnen lopen.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:12

is het toevallig een jacardo paardje jacardo is zijn vader??

Just Beleve and HOPE

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:13

Met mijn eerste zin bedoelde ik dat je paard niet aan de teugel kán lopen, het houdt alleen zijn hoofd als kunstje beneden. Voordat je een paard aan de teugel kan rijden moet het actief zijn, en goed reageren op je been.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:15

angelke schreef:
Met mijn eerste zin bedoelde ik dat je paard niet aan de teugel kán lopen, het houdt alleen zijn hoofd als kunstje beneden. Voordat je een paard aan de teugel kan rijden moet het actief zijn, en goed reageren op je been.

klopt dit lijkt vaak wel zo maar als je dan echt met hem aan het werk wilt dan zijn ze niet meer thuis... ik heb zelf ervaring met een 5 jarige verkeerd inrijden en het is erg moeilijk deze paarden goed te krijgen... ik zou er goed over na denken maar als je er echt achter staat en goede begeleiding hebt.. dan kan je het doen

Just Beleve and HOPE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:19

gijsenkim schreef:
denk niet dat jij de aangewezen persoon bent om dit paard op te knappen. Ik denk dat je beter dit paard kan laten zoals hij is en eerst je gaan verdiepen in de rijtechnische aspecten voordat je gaat proberen een paard dat niet aan de hulpen is te verbeteren. Een paard dat niet aan de hulpen is zal nooit aan de teugel kunnen lopen.


OK dan!
Een paard die met zijn kop toevallig met die houding loopt, loopt niet perse aan de teugel.
Aangezien je idd rijtechnisch daar nog geen weet van hebt zou ik het bij huren laten en zo op de manege blijven lessen.
Ik verwacht met koop alleen maar meer problemen.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:20

ben het er mee eens een jong paard is gwn ontzettend moeilijk

Just Beleve and HOPE

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:25

gijsenkim schreef:
denk niet dat jij de aangewezen persoon bent om dit paard op te knappen. Ik denk dat je beter dit paard kan laten zoals hij is en eerst je gaan verdiepen in de rijtechnische aspecten voordat je gaat proberen een paard dat niet aan de hulpen is te verbeteren. Een paard dat niet aan de hulpen is zal nooit aan de teugel kunnen lopen.


Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Je verhaal getuigt van weinig kennis, imo. onvoldoende om een "verprutst" paard een goede nieuwe start te laten maken.
Als het paard werkelijk zo slecht beleerd is als je hierboven schrijft, dan denk ik dat enkel en alleen een zeer goede en ervaren ruiter hier verbetering in kan brengen.
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst meer rij-ervaring op te doen op paarden die correct beleerd zijn.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:06

als je graag een leuk paardje wilt kopen om leuk mee te rijden, dan raad ik je deze knakker echt af. je zult er waarschijnlijk een heleboel tijd in moeten steken zonder dat het resultaat daar naar kan zijn; gevolg kan zijn dat de lol er ook voor jou afgaat (dit bedoel ik niet naar of om je af te kraken). en dan is nog maar de vraag; wat gaat er nu met het paardje gebeuren...

Faber quisque fortunae suae

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:23

Waarom zou je aan een paard beginnen dat niet 100% is? Geen hand vol maar een land vol.....


Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:13

als je er veel tijd in wilt stoppen en ervaring hebt wel , maar als je vaak niet kan of geen zin hebt niet.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers