Castratie hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 20:31

Ik heb een 2,5 jarige QH hengst en wel een redelijk stukje land, maar kan hem daar niet laten i.v.m. merries en 2 enters, die hij dan aanvliegt, Hij wordt wel erg volwassen. Nu wil ik hem de eenzame opsluiting gaan besparen en hem nu nog laten castreren. Mijn DA is hier niet zo erg blij mee, maar wat moet ik anders. Als hij gecastreerd is kan hij met de de twee ruintjes lekker gezellig op het land spelen. Wat is hierover de jullie mening? Huilen Huilen

You're like a drugs to me, as my own kind of hëroine..


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:52

Doen. Eenzame opsluiting is echt waardeloos voor een paard. Daarbij komt nog dat, als hij dan een merrie tegenkomt, het hengstengedrag versterkt. Dan zul je heel veel kracht en moed nodig hebben hem de baas te blijven. Waarom is je DA er eigenlijk op tegen?

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:58

ja carysh goeie vraag, wat is het probleem van de dierenarts? Misschien maar aan een andere dierenarts vragen? Ik vind het gewoon zielig voor zo'n paard. Als hij hengst blijft ontneem je hem zijn sociale contacten en dat is nog veel slechter dan hem hengst laten. Hoe eerder hoe beter voor dit paard lijkt me. En te jong is hij zeker niet hoor. Ik vind dat je groot gelijk hebt om hem te castreren. Vork

Stralend de dag door.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:21

Misschien is het tijdstip een probleem voor de dierenarts.
Het beste is om in het voor of na jaar te castreren. Dan kunnen ze lekker in het land lopen en is er minder gevaar voor infecties.
Zolang de wond open is, is het beter om ze niet op stal te zetten.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 02:11

Bedankt voor jullie reacties. Dat is nu precies wat ik zelf er ook van denk. Het welzijn van mijn paard gaat me voor alles en zo ontneem ik hem dat allemaal en dat kan niet door de beugel. Party!!

Mijn DA meende, dat het beter was in het voorjaar, want dan konden ze naar buiten en het weer was beter etc. Maar dat is volgens mij allemaal klets (sorry hoor) want het maakt de hengst niet uit op welk tijdstip hij geruind wordt. En naar buiten gaan, doen ze toch wel iedere dag. Allen als het echt beestenweer is, willen we ze nog wel eens binnen houden. De kudde is ondertussen overigens al zo verwend, dat ze eerst voor de staldeur gaan kijken of het weer ze ook wel aanstaat. 's nacht komt hij in een ruime box die iedere dag schoon opgeleverd wordt voordat het spul binnenkomt Het vriest nog niet en naar mijn mening is koeler weer met veel minder vliegen juist beter. Als je nu wacht tot het voorjaar, dus april is hij ten eerste al weer drie jaar oud en hoe langer je wacht hoe lastiger het voor hem is en het voor het weer kan dan ook geen garantie afgegeven worden. De DA zal het toch moeten doen, al is het met frisse tegenzin. Klant is koning, toch?

You're like a drugs to me, as my own kind of hëroine..


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 07:35

Dat van het weer is wel heel belangrijk.
Als een paard gecastreerd is, is het gewoon belangrijk dat hij 24 uur per dag buiten loopt. Dus niet even een paar uur, maar dag en nacht.
Op stal is het risico op infecties veel te hoog.

Ik neem aan dat je nu het paard niet dag en nacht in de wei zet, vooral omdat ze na een castratie toch nog wel eens een dagje koortsig kunnen zijn.

Ik laat de hengsten het liefst eind april of begin mei castreren. Ze gaan meteen het land in.
Vorig jaar heb ik er eentje eind augustus laten castreren, (laat besloten dat ik hem toch niet naar de hengstenkeuring zou doen) dat was ook wel te doen, nog wel wat vliegen maar het viel mee.

Misschien dat het anders is als je het in een kliniek laat doen, maar ik laat ze (tot 2 1/2 jaar) het liefst thuis castreren.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 17:20

's Nachts laten we de paarden nooit buiten lopen. Het weiland ligt direct aan de straat en is dus voor iedereen toegankelijk. Af en toe moet je ook eens gaan slapen en dan heb je geen controle meer. Als de honden te keer gaan is het meestal al te laat. De andere kant van het weiland ligt aan het veld van de buurman. Daartussen staat alleen onze afrastering. Als ze dus door het draad zouden gaan, dan komen ze ook op straat terecht. Ik kan dat risico gewoon niet nemen.
De vorige hengst die nu drie is en vier wordt, hebben we met 2 jaaar in april laten ruinen. 's nachts hadden we hem op stal en dat ging prima. Na een week was de wond al goed aan het genezen en de er was ook zo goed als geen zwelling meer te zien. Toen wij nog niet in het gelukkige bezit van een stukje weiland waren, stond ik met mijn twee paardjes op een manege. Daar werden de hengsten (niet die van mij, het waren al ruinen) in de binnenbak geruind en kwamen gewoon weer in de box. Ze kregen wel beweging en koeling middels een waterstraal. Waarschijnlijk was het geluk, maar er gebeurde nooit iets betreffende ontstekingen. Ik word er nu weer heel erg onzeker over. Maar hij mist echt het sociale contact, dat merk je aan zijn hele doen. Op hoop van zegen dan maar weer. Je zult maar hengst zijn en ruin moeten worden, echter er zit niet veel anders op. Bedankt voor jullie reacties.
groetjes. Mijn pc gaat ook naar de dokter, want er is iets mis wat ik zelf niet kan oplossen, dus even een tijdje uit de lucht. Slapen

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:37

Een kennis van mij heeft dit jaar een 3,4 jarige hengst laten ruinen in Utrecht. Je levert em als hengst af, en krijgt em na ongeveer 5 dagen als ruin weer terug... Mocht er iets misgaan staan de deskundigen er bovenop. Het kost wel wat, maar de extra aandacht die hij daar kreeg was het wel waard.

Overigens ik ken ook hengstjes die op stal geruind werden, en als je het goed verzorgt hoeft dat echt geen probleem te zijn....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hoefbekappen, Phuddle en 94 bezoekers