Hoefbevangen of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Hoefbevangen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 11:54

Hallo !

Ik heb het vermoeden dat mijn pony hoefbevangen is of of is geweest (ik heb haar net een maand) Ze loopt nl achter licht stijf, en op de harde ondergrond lijkt het alsof ze op eieren loopt. Toch heeft ze geen pijn met rijden in de bak, ook na een tijdje stappen op het harde wordt het lopen beter....
ze heeft wel een periode teveel voer gehad. (2 kilo biks, kuilgras en weidegang elke dag en geen andere beweging) Nu krijgt ze wel minder: halfje biks, kuilgras en weide.

Wie heeft er ervaring met deze symptomen?

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:52

Hoefbevangen is meestal aan de voorbenen, of voor en achter, en dat word meestal niet beter na een tijdje stappen..
Maar goed ik ben geen expert, heb je al een DA laten kijken?


Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 13:03

nee nog niet, ik weet ook niet of het hoefbevangen is.... ik heb het gister gehoord van iemand op stal dat het er wel een beetje op lijkt, maar de symptomen die ik op internet vind kloppen niet helemaal... alleen dat eieren lopen..

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:08

beste is va erbij, denk niet aan hoefbevangenheid maar misschien wel een reactie op teveel eiwitten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:10

Het kan ook zijn dat de steunsels te lang zijn. Maar er kunnen zoveel oorzaken zijn.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 13:18

cornelie schreef:
Het kan ook zijn dat de steunsels te lang zijn. Maar er kunnen zoveel oorzaken zijn.


Wat bedoel je hier precies mee?


en ik denk idd dat ik de va er bij ga halen, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:41

De hoefsmid zou dat ook moeten kunnen zien. Hoefbevangenheid of te veel aan eiwit zit wel dicht bij elkaar. Ik zou in ieder geval geen kuil geven, maar hooi. Verder wil biotine + erg goed werken om de hoeven weer beter te maken.
Arsen is ook licht hoefbevangen geweest, maar had daar gelukkig na een half jaar al helemaal geen last meer van. Als het erger is, dan kunnen ze er blijvend last van houden.
Ik zou de da er toch maar naar laten kijken.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:22

Te veel eiwitten kunnen ook spierbevangenheid veroorzaken, dan lopen ze ook stijf....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:32

Ik zal kijken of ik nog ergens een plaatje kan vinden van te lange steunsels. Beetje hetzelfde als dat je zelf een likdoorn oid in je voet hebt, dan loop je ook niet helemaal lekker. Uiteraard hoeft het dit niet te zijn maar het komt best regelmatig voor, heel snel te verhelpen en kost ook niks.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 16:36

Oke, dank je! Weet iemand wat het advies van een va is bij hoefbevangenheid is? is dit veel bewegen of juist niet etc.

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:39

Suus25 schreef:
Oke, dank je! Weet iemand wat het advies van een va is bij hoefbevangenheid is? is dit veel bewegen of juist niet etc.



de da bellen

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:39

Als het paard echt hoefbevangen is moet de veearts er bij komen en krijgt ie oa. pijnstillers en spierverlappers. Ook moet ie op zo eiwitarm mogelijk voer.. het liefst oud hooi. Ook wordt vaak aangeraden de hoeven, die dan ook vaak warm aanvoelen, af te spuiten of t paard op nat zand te zetten. Als je echt denkt dat t of hoefbevangenheid of iets dergelijks is dan zal ik toch zo snel mogelijk de vee artsnaar laten kijken...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:49

Ik denk eerder aan spierbevangenheid. Maar als het in de bak over is, kan het goed zijn dat ze gevoelige hoeven heeft of natuurlijk iets anders met haar botten. (of ergens anders in haar lichaam) Ik denk dat er met niet zulke duidelijke symptomen moeilijk iets is te zeggen over internet. En DA erbij halen is iig niet verkeerd!!! Zeker niet bij blijvende klachten.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 16:58

[Zeker niet bij blijvende klachten.[/quote]

De klachten worden wel steeds minder gelukkig, ze liep een maand geleden echt veel meer kreupel. Nu zie je in bak bijna niets meer, zelfs als de bak redelijk zwaar en nat is. Maar idd de VA zal er toch maar aan te pas moeten komen!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:59

Die had je al een maand geleden moeten bellen,

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:09

gijsenkim schreef:
Die had je al een maand geleden moeten bellen,


ja, misschien maar ik heb haar net een maand. Ik dacht dat het alleen stijfheid was.

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:10

Daar kan ik inkomen, maar doe het nou maar, bel even de arts dan doe jij er tenminste aan wat je kan doen

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 17:13

je hebt gelijk! ik ga het meteen regelen!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:46

hoefbevangenheid wordt niet echt beter na even stappen. Een hoefbevangen paard loopt heel moeilijk en heeft duidelijk veel pijn. Wil meestal ook niet lopen en draaien lukt niet, dat is echt heel zielig om te zien. Bij het eerste vermoeden van hoefbevangenheid moet je je pony direct op dieet zetten en zijn voeten geregeld koud afspuiten. De dierenarts schrijft medicijnen en pijnstillers voor. Een hoefbevangen pony moet zelf bepalen of hij/zij wil bewegen. Niet forceren. Zorg dat de pony in de stal lekker kan liggen. Laat de pony niet op harde of bevroren grond lopen. De belangrijkste tip die mijn dierenarts had voor onze pony die ooit hoefbevangen was en daar ogenschijnlijk helemaal geen last meer van had:

Denk meteen aan hoefbevangenheid zodra ze korter of stijver loopt dan normaal! Zet haar dan meteen op dieet en geef haar rust.

Pony's die het eenmaal gehad hebben, krijgen het gemakkelijk weer, pas us op met alle soorten voer (niet alleen gras, maar ook kuil, brok, brood en hooi).

Veel sterkte, ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

Aremi

Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 08:36

Suus25 schreef:
Hallo !

Ik heb het vermoeden dat mijn pony hoefbevangen is of of is geweest (ik heb haar net een maand) Ze loopt nl achter licht stijf, en op de harde ondergrond lijkt het alsof ze op eieren loopt. Toch heeft ze geen pijn met rijden in de bak, ook na een tijdje stappen op het harde wordt het lopen beter....
ze heeft wel een periode teveel voer gehad. (2 kilo biks, kuilgras en weidegang elke dag en geen andere beweging) Nu krijgt ze wel minder: halfje biks, kuilgras en weide.

Wie heeft er ervaring met deze symptomen?


Zo ver ik weet komt hoefbevangenheid voornamelijk voor bij de voorhand. Maar als het lijkt of ze op eieren loopt, lijkt het er wel op. Op een zachte ondergrond hebben ze er minder last van, en als ze bewegen wordt de doorbloeding beter, wat naar mijn weten een gunstig effect is. Ik denk dat het wel een licht stadium van hoefbevangenheid (geweest) kan zijn. Als ze best dik is, en nog steeds kreupel, misschien even op een dieet zonder biks zetten.

15 jaar Op Herme!!!

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 09:13

Ik heb net nog even met eigenaar van stal overlegt en hij zegt dat ze misschien hoefbevangen is geweest. In het land rent ze zeer vrolijk met de rest mee, dus pijn heeft ze ook niet. Morgen laat ik even de hoefsmid naar haar kijken, omdat ze dus achter stijf blijft. Niet helemaal stram maar toch niet soepel. De hoefsmid pakt haar dan op een paar manieren beet, hij kan dan wel zien of ze pijn heeft en waar dat ongeveer moet zitten. Als dit zo is, bel ik de veearts.
Het lopen op eieren kan ook komen omdat ze altijd ijzers gehad heeft, tenminste de afgelopen 5 jaar constant. Dus de hoeven zijn denk ik vooral gevoelig! Ze is nl ook zeker niet te dik!
jaja het blijft moeilijk.

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:59

Maar wat ik niet snap is waarom je niet gewoon een DA erbij haalt, ze loopt al een maand kruepel! Ookal heb je dr pas een maand, je kan een paard echt niet een maand kreupel laten lopen...
Had je dr niet laten keuren? Ze was dan toch bij die vorige eigenaar ook al kreupel of niet?

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 10:43

Aramat schreef:
Maar wat ik niet snap is waarom je niet gewoon een DA erbij haalt, ze loopt al een maand kruepel! Ookal heb je dr pas een maand, je kan een paard echt niet een maand kreupel laten lopen...
Had je dr niet laten keuren? Ze was dan toch bij die vorige eigenaar ook al kreupel of niet?


Ze is niet kreupel, ze loopt stijf met haar achterbenen/achterhand. Aangezien er 6 maanden niets mee is gedaan dacht ik dus eerst alleen stijfheid. maar het gaat niet weg, het wordt ook niet erger.....maar toch.
Ik heb haar niet laten keuren aangezien ze al eerder 11 jaar van mij is geweest en 5 jaar niet. dus haar verleden is mij grotendeels bekend.

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:09

ohh ok vandaar!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:42

Ze loopt idd al beter dan in het begin!
Ben benieuwd wat het nou kan wezen!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Capriootje en 36 bezoekers