Ervaringen met Bucas smartex light?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Ervaringen met Bucas smartex light?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 23:06

Ik had net al een topic geopend: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=178258
Maar ik was zo aan het zoeken en ik kwam bij de paardendrogist bij deze deken.
In het andere topic had ik het er ook bij gezet, maar dit is even directer Haha!



Citaat:

Bucas Smartex Light

Een mooie lichte winterdeken van Bucas, gemaakt van Ballistic Nylon met een permanente waterdichte en ademende deklaag. Voorzien van het Bucas 'Stay Dry"-systeem; een vochtregulerende voering die zweet en vocht transporteert en afvoert zodat het paard volledig opdroogt en droog blijft.

De deken heeft een perfecte pasvorm door het All-Fit design met op de schouders extra plooitjes. De deken is voorzien van 2 veiligheids-borstsluitingen, korte kruissingels, elastische, afneembare en verstelbare beenriemen en een staartflap.

De Smartex Light heeft een warmte-isolerende voering die geschikt is voor temperaturen van 17 tot -5 graden. Hierdoor is de deken bijzonder geschikt voor de gemiddelde Nederlandse winter; uw ongeschoren paard kan met deze deken zowel buiten in de wei of de paddock als binnen op stal staan. Zonder dat u de deken hoeft te wisselen! Bij matige tot strenge vorst kunt er een onderdeken onder doen of kiezen voor de Bucas Smartex Comfort.

Deze deken is ideaal voor ongeschoren paarden die op een binnenstal van een manege of pension staan. Met de Smartex Light kiest u voor gemak en zekerheid: op stal heeft uw paard het comfortabel warm en hij gaat goed beschermd naar buiten. Daarnaast belast u niemand met het wisselen van dekens. Voor geschoren paarden en paarden die ook bij strenge vorst meerdere uren per dag naar buiten gaan is de Bucas Smartex Comfort meer geschikt.

Het is een misverstand dat de dikste deken per definitie de beste deken is; met een dikke deken kan uw paard het namelijk ook té warm krijgen. En té warm is net zo onprettig als té koud. Witte vlekken op een deken zijn een overduidelijk signaal dat de deken echt te warm is. Uw paard heeft het dan te warm gehad en gezweet onder zijn deken.

Voor deze deken is tevens het Smartex Halsstuk leverbaar. Deze deken is leverbaar met en zonder staartflap.

Is uw paard gevoelig voor schuurplekken onder de deken? Dan is wellicht de schoftbeschermer iets voor u!
Informatie Luxe geschenken, Paardendekens
Bevat o.a. Ademend (4.000 gr/m2 24 hrs), Slijtvastheid (100 % Baliistic nylon), Warmte (220 gr/m2), Waterdichtheid (5.000 mm/m2)
Merk Bucas


Wie kent deze deken?
Ik vind hem erg goed klinken, vooral omdat je bij 17 graden en bij -5 dezelfde deken kunt gebruiken.
Iemand ook ervaring met deze deken?

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:35

Ik heb hem gehad voor mijn vorige paardje. Was er erg tevreden over. Paardje bleef droog bij weer en wind en het is echt waar: je kunt de deken over een nat paard gooien en hij droogt er echt onder op. Pasvorm was wel een punt: op paarden met brede schouders/borst schuurt de deken. Maar op een wat smaller paardje zit het prima.
De deken is niet al te dik maar voor 17 graden was het te warm (nou gebruikte ik alleen een deken als het echt koud was dus beneden de 5 graden) en voor -5 graden is voor een geschoren paard te koud.
Kortom: een prima deken voor de herfst en het voorjaar maar voor 's winters zou ik de dikkere variant (de Comfort)aanbevelen (die trouwens ook heel goed is).

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 23:41

Jasper schreef:
Ik heb hem gehad voor mijn vorige paardje. Was er erg tevreden over. Paardje bleef droog bij weer en wind en het is echt waar: je kunt de deken over een nat paard gooien en hij droogt er echt onder op. Pasvorm was wel een punt: op paarden met brede schouders/borst schuurt de deken. Maar op een wat smaller paardje zit het prima.
De deken is niet al te dik maar voor 17 graden was het te warm (nou gebruikte ik alleen een deken als het echt koud was dus beneden de 5 graden) en voor -5 graden is voor een geschoren paard te koud.
Kortom: een prima deken voor de herfst en het voorjaar maar voor 's winters zou ik de dikkere variant (de Comfort)aanbevelen (die trouwens ook heel goed is).


Dankjewel Jasper voor je antwoord.
Ik ben van plan om de deken ook alleen te gebruiken als het weer een stuk kouder is.
Als het al boven de 10 graden is, gaat er sowieso geen dek op!

Normaal staat ze dan ook zonder deken buiten, maar omdat ze ringworm heeft, moet ik haar met dit weer wassen. En als ik de imaverol erin ros, dan haal ik het huidvet ook mee.
Ze is niet geschoren, maar ik denk dat ze onder de -5 prima met het dek kan staan. Ze heeft wel een wintervacht, maar die is imo al een stuk minder geworden door het wassen etc.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:27

Een van de paarden bij ons op stal heeft hem ook. Ik was er eerst een beetje sceptisch over maar hij werkt echt super. Zeker met de koude periode van de afgelopen tijd had het beestje het niet koud.
En ze zijn nog supermooi ook!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:39

Hij is geweldig! Ik heb 'm ook en hij is super waterdicht en ideaal zoals hij op je paard ligt nergens schuurplekken en hij gaat niet snel kapot.
wel zou ik 'm niet oplaten als het meer dan 5/7 graden is anders gaan ze er wel wat onder zweten want hij is best warm.
Als het echt overdag ook vriest zou ik er wel een heel dun dekentje onder doen.
Lodewijk had het begin van deze week toch iets koud dus daar heb ik een dunne zweetdeken onder gedaan

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:45

ik heb hem bij mijn oudje vanaf oktober opliggen en bevalt mij prima. alleen vind ik het jammer dat ie van voren niet te verstellen is want daar zit hij veel te strak dus laat ik de bovenste clip los. die extra plloitje op de schouders zitten bij hem op de verkeerde plaats lijkt het wel.ben nu dan ook op zoek naar een "verbreder" maar geen idee waar je die hier in de buurt kan kopen.
1 minpuntje ook het is een vrij dure deken en keek dan ook op dat de bilriemen zo crisis eruit zagen. met plastic clips. heb meteen andere erop gezet, vond ze veel te stroef en plastic gaat volgens mij zo kapot.
verder is hij goed ademend dit terwijl mijn paardje best n dikke vacht heeft.

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:52

Hoi,
ik heb er net een gekocht voor mijn tinker. Is goed waterdicht, want dat heb ik afgelopen zaterdag meteen uit kunnen proberen Lachen Verder is hij bij mijn paard ook wat krap op de schouders... Inderdaad jammer dat hij van voren niet te verstellen is. De bilkoorden heb je in principe niet nodig hoor. Zonder blijft hij prima liggen!!!
Groetjes, Jacqueline

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:53

Ik heb ook een bucas all in one ( zo iets) die gaat tot min 15. Super deken alleen die plastic clips aan de bil koorden zijn een beetje simpel en zo stuk.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:03

ik heb een bucas smartex rain. ook voor temp. van 17 tot min. 5. ik hoef hem ook niet boven de 12 graden of zo bij mijn paard op te leggen, want dan zweet hij als een otter. terwijl hij helemaal niet druk is op het land. ook die van mij is voor mijn paard aan de voorkant net iets te smal. mijn paard heeft een hele brede/zware borst en nek. ga binnenkort een dekenverbreder kopen. voor de rest blijft hij super liggen en goed waterdicht. ben er zelfs al een paar x met de hogedrukreiniger overeen geweest en hij was nog kurkdroog aan de binnenkant.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:56

Ik heb zo'n all-in one deken tot -25. Alleen, Pablo is een super koukleum en had hieraan al snel niet genoeg en had het koud. Maar, het lag echt aan het paard en niet aan de deken. De deken ligt tot nu toe goed, alleen niet zo super stabiel recht als een Rambo, maar stukken beter dan de goedkopere dekens. De bilriemen gebruik ik nooit, vind het ondingen en zitten vaak de achterbenen in de knel. Pablo is ook breed gebouwd en heeft veel front en is diep, maar heb geen last van dat de deken te krap zou zijn en zoek ook nog geen dekenverbreder. Wat wel prettig is aan deze deken is dat je makkelijk onderdekens onder kan doen zonder dat ze nat kunnen worden, omdat de hals vrij hoog afsluit.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:06

Ik heb ook een all-in one deken.
Heel fijne deken moet ik zeggen!

Alleen: bij de Paardendrogist zijn aanbiedingen van dekens nog steeds duurder dan in sommige ruitershops!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 13:22

gabyfedde schreef:
Ik heb ook een all-in one deken.
Heel fijne deken moet ik zeggen!

Alleen: bij de Paardendrogist zijn aanbiedingen van dekens nog steeds duurder dan in sommige ruitershops!


Dat is een goede dankjewel dat wist ik niet!
Ik ben alleen bang dat de meeste ruitersportwinkels de grotere maten hebben, ik heb een b-pony.
Iig iedereen bedankt voor de reacties, mijn pony heeft geen brede borst, dus ik hoop dat ik daar geen last van heb.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:58

Maar wat ze niet hebben is waarschijnlijk wel te bestellen!

Kijk maar eens op www.bucas.com

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:01

Ik geloof dat esme_27 er ook eentje heeft.
Supersterk en goede ligging.
Bij warmer weer gaan ze echter wel zweten, dus 17 graden is wat hoog lijkt mij.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:17

Ik heb de Smartex Rain, prima deken voor najaar en voorjaar als het wat kouder is. Als het echt wat kouder wordt doe ik een onderdeken eronder. Hij is inderdaad alleen van voren wat krap, maar daar heeft mijn paard geen last van met de Rain, wel met de allinone (dikkere smartex), dan krijgt hij schuurplekken op zijn schouder.

Ik heb nu een Bucas Power allinone gekocht voor de winter en die is lichter, ruimer van voren en toch warmer dan de Smartex allinone. Misschien een tip ?

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:35

ik heb een all in one ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb er trouwens geen plastic bilkoorden bij(clipjes) maar elastische met metaten clipjes
en hij is superwaterdicht
ze vallen alleen wel erg groot vind ik

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:42

Marquez heeft 2 dekens van de smartex, een dikke en een dunne. De dunne krijgt hij in het voor- en najaar op. Omdat ik hem scheer krijgt hij de dikke in de winter op. Hij bevalt op zich goed. Is super waterdicht en ademend, alleen de pasvorm laat te wensen over. Marquez is van voren erg smal waardoor de deken naar achter glijd en alsnog heel strak gaat zitten, je kan de voorkant niet verstellen. Ook de plastic gespjes van de billekoorden heb ik moeten vervangen, ze waren kapot.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 17:05

Ondertussen had ik de deken al besteld, maar hij gaat weer terug.
De deken die ik had besteld was voor 1.21 t/m 1.25 ofzo, en mijn pony is 1.23 dus zou het moeten passen, maar hij was veeeeeelster groot.
Ik neem hem ook niet een maatje kleiner, want de buiksingels kwamen bij d'r knieeen enzo, dus die zou ook wel te groot zijn.

Ik heb nu de rhino turnout Lite en de pagony tiger medium ofzo besteld.
Ben benieuwd of die beter vallen. *LOL*