te snel paardje/Arabiertje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Falco
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: Velsen-Noord

te snel paardje/Arabiertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 23:16

ik rij op het moment op een arabiertje die van zichzelf heel snel loopt en tijdens de les heel heet wordt met andere paarden.
het eerste half uur van de les is ze nog vrij rustig maar na dat half uur wordt ze zo heet dat ik alleen maar probeer om haar rustig te laten lopen nou is mij verteld dat ik zogenaamd een overgang moet maken naar stap maar niet echt laten stappen en dan haar weer lucht moet geven maar zodra ik haar lucht geef gaat ze weer heel snel lopen wie weet heeft er wat tips voor mij ik rijd haar nog niet zolang
groetjes carin

Groetjes Carin


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:05

Laat eens kijken naar je zadel misschien past dat niet goed. Dat kan een oorzaak zijn van het te snel lopen omdat ze wil weglopen voor de pijn. Het kan in ieder geval geen kwaad om er eens naar te laten kijken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:22

Heel bekend voor mij, ik heb er zelf ook eentje. Het zit gewoon in het karakter, maar zo'n paardje is wel heerlijk licht om te rijden als ze zich eenmaal kunnen concentreren. Het voornaamste is dat je zelf rustig blijft. Vooral niet gaan proberen om het paard rustig te gaan maken in de stap. Zet je paardje aan het werk. Het is niet erg als ze te hard loopt, maar probeer wel je handen heel stil te houden en niet te storen met de zit. Blijf wel werken aan de stelling en niet te lang op een kant blijven rijden. Dus veel linkerhand-rechterhand en vooral niet teveel overgangen als ze echt heet is. Het kan lang duren maar op een gegeven moment wordt zo'n paardje toch een beetje moe en dan pas kunnen ze zich gaan concentreren. Dan komt het moment om overgangen te gaan rijden en te gaan stappen. En veel geduld hebben!


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:14

Door een schijnovergang te rijden (dus zoals jij zegt doen alsof je gaat stappen, maar dan toch draven) maak je de achterhand actief, waardoor er dus meer energie is. Die energie moet je opvangen met je hand en omzetten in arbeid. Ga niet proberen haar rustig te maken, maar zet haar gewoon goed aan het werk. Zoals Scum zegt, probeer je hand stil te houden, de achterhand eronder te zetten, en haar lekker los door het lijf te hebben.

Het feit dat ze zo hard gaat, kan ook komen doordat ze teveel op de voorhand loopt, waardoor ze wel hard moet lopen om niet te "vallen" zeg maar. Probeer dus de achterhand er onder te zetten en houd je hand stil.

Succes!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:33

Bij veel arabieren is het harde lopen door onzekerheid. Deze paardjes zijn heel gevoelig en daardoor snel onzeker en bang.

Met veel grondwerk kom je al een heel eind. En consequent zijn, en dat op de eerlijke rustige manier. Geef je dit paard alle vertrouwen en zekerheid. Dan heb je er een perfect paardje aan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Falco
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: Velsen-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:44

hoi bedankt voor jullie reacties ik was in de les al niet eens meer overgangen aan het maken omdat ze daar nog heter van werd en ik vind het niet erg als ze iets harder loopt maar de lerares zegt dan dat ik iets rustiger moet draven en zodra ik dus dat ga doen en we zijn al een half uur in de les bezig dan begint de pret en als je in de les zit moet je de rest wel volgen als ik alleen rij rij ik ook veel oefeningen en wissel ik steeds van hand maar als het goed is krijg ik gauw priveles van iemand die haar ook rijd en die ook les geeft die weet precies hoe ze is en dat is veel prettiger het is voor mij ook een hele omschakkeling omdat ikhiervoor een welsh/cob gereden hebt en die was niet zo snel dus het is voor mij ook wennen maar als ik alleen in de bak ben gaat het een stuk beter maar dan kan ik ook me eigen tempo bepalen bedankt voor jullie reacties ik ga er zeker wat mee doen
ontzettend bedankt
groetjes carin

Groetjes Carin

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:41

Josien, het klopt precies wat je zegt! Veel volbloeden en Arabieren gaan gewoon harder lopen als ze onzeker zijn. Bij de mijne heb ik wel eens het idee dat ze een beetje faalangst heeft. Dat resulteert in sneller lopen en als je haar dan probeert tegen te houden wordt ze nog onzekerder en zenuwachtig. De beste methode is om haar gewoon in haar waarde te laten en niet te dwingen. En pas als ze dan een beetje moe wordt kan ze zich concentreren en komen de hulpen door. En dan is het echt een geweldig paard om te rijden.

Falco, het is niet goed voor je paardje om de rest te blijven volgen. Dat levert alleen maar stress op voor het dier. Langzamer proberen te draven in het begin al zal het er niet beter op maken. Mss kun je beter wegblijven uit die les, en gewoon lekker priveles nemen.

Ik ben wel benieuwd of het dan beter gaat hoor. Knipoog

Falco
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: Velsen-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 18:27

hoi scrum ik ga idd privelessen nemen ik heb al gebeld voor een afspraak want in de les gaat het niet goed en de lerares gaat zich ook inene irriteren dat hoorde ik maandag na de les want ik vroeg of ze boos was ofzo en toen zei ze dat ze zich idd irriteerde dat is voor mij al geen goede samenwerking en als je me dan ook de helft van de les negeert ga ik er ook niet beter op rijden Huilen en degene die haar ook rijd gaat mij les geven die ook lerares dus dat ga ik eerst doen maar ik hou je op de hoogte maar ik ga zeker ook de tips van jullie proberen ik ga morgen weer rijden maar niet in de les gewoon lekker een uurtje rijden voor me zelf maar nogmaals bedankt voor jullie reacties
groetjes carin

Groetjes Carin

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:09

Bij een arabier is het volgens mij een kwestie van geven en nemen. Ik was hier zelf niet zo´n voorstander van, maar nu ik een arabische merrie heb, weet ik dat een goede samenwerking een pre is.
Geef haar inderdaad wat te doen wanneer ze heet wordt, zet haar aan het werk, priveles zou inderdaad beter zijn. Dan kun je je eigen tempo en niveau bepalen.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:27

bekend probleempje, en dan zijn die van mij nog niet eens 100% arabier.
nu kan ik het meestal wel opvangen, en snappen ze het, maar n het begin, toen ik ze net reed gningen ze vaak veel te hard. Maar ik probeer ze gewoon goed bezig te houden en als ze echt TE heet worden, ff aan de lange teugel stappen, tot rust komen en weer opnieuw beginne, werkt bij mij ook aardig.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:17

Cheyenne heeft dat ook erg ja. Ze is natuurlijk nog maar net onder het zadel en op een bepaald punt nog heel onzeker (aanleuning zoeken). Zodra ze onzeker wordt gaat ze inderdaad in haar tempo versnellen. Wij lossen het op door gewoon heel rustig te blijven en langzamer te gaan lichtrijden. En haar verder weer bij de les proberen te houden. Bij haar heeft het er natuurlijk alles mee te maken dat ze nog jong en onervaren is, maar ik denk dat het wel een kenmerk van arabieren is.

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:35

concentreer je op je middelpunt, dat zit net even onder/achter je eigen navel. Rijd vanuit jouw eigen middelpunt, blijf rustig adem halen, houdt je benen lang. Ga niet mee in het gemuts, maar ga je eigen tempo rijden, 1,2,1,2,1,2,1,2.....
Doe nooit meer met de teugels dan met je been, en blijf eraan rijden in JOUW tempo. Komen ze allemaal mee terug....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:39

die van mij word ook steeds heter na mate de les vordert ik denk dat dat iets typisch arabier is !

vooral heel rustig blijven niet in zn mond hangen en met je zit proberen dit op te lossen.

1 x of 2 x per week los gooien helpt ook wel en als ze echt zo vurig blijft dan moet je eens kijken naar het voer die van mij stond veelste hoog in de sportbrok hij is toen terug in zn voer gegaan en toen werd tie al een stuk rustiger gelukkig!!!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:25

Mijn paardje (half arab) had hier ook altijd last van. In de les werd ze gewoon hartstikke gek en viel er weinig met haar te beginnen. Tijdens de privelessen liep ze keurig en als ik alleen reed ook.

Wat wel hielp was schijnovergangen maken en haar gewoon bezig houden. Geen hoefslag reed ik rechtuit. Ik maakte tijdens de les tientallen voltes, gebroken lijntjes, week van links naar rechts, schouderbinnenwaarts... het hele pakket. Wat heel belangrijk is, is dat je zelf relaxed blijft. Vaak ga je je onbewust toch spannen, wat juist een averechtse werking heeft.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Falco
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: Velsen-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 21:46

hoi hoi ik heb vanavond in de bak vrijgereden en ik heb haar een beetje haar eigen tempo laten draven en echt heel veel voltes gereden en van hand veranderen steeds ze was op een gegeven echt los ze ging soms nog wel snel maar ik kreeg haar steeds rustiger terug ik heb zelfs gegalopeerd met haar kan ik in de les niet eens galoperen maar nu ging het echt super ik heb zo lekker gereden er was nog 1 meisje in de bak en die vond het echt heel goed gaan toen ik ook zo'n beetje driekwarttier bezig ben geweest ging ze zelfs helemaal aan de teugel rijden echt top mijn avond kan niet meer stuk ik heb ook besloten om priveles te nemen dus dat zal ook wel gaan werken ik wil jullie erg bedanken ik heb er echt wat aan gehad ze was zo relaxed gewoon top ik heb zelfs de eigenaresse gesmsd om te zeggen dat ik super heb gereden dus toppie bedankt allemaal
groetjes carin

Groetjes Carin

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 09:11

Hartstikke fijn voor je. Volbloeden en arabieren zijn hele slimme en gevoelige paarden. En het beste is gewoon als je niks forceert en ze in hun eigen waarde laat. Je ziet dat het werkt.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:00

Scum schreef:
Heel bekend voor mij, ik heb er zelf ook eentje. Het zit gewoon in het karakter, maar zo'n paardje is wel heerlijk licht om te rijden als ze zich eenmaal kunnen concentreren. Het voornaamste is dat je zelf rustig blijft. Vooral niet gaan proberen om het paard rustig te gaan maken in de stap. Zet je paardje aan het werk. Het is niet erg als ze te hard loopt, maar probeer wel je handen heel stil te houden en niet te storen met de zit. Blijf wel werken aan de stelling en niet te lang op een kant blijven rijden. Dus veel linkerhand-rechterhand en vooral niet teveel overgangen als ze echt heet is. Het kan lang duren maar op een gegeven moment wordt zo'n paardje toch een beetje moe en dan pas kunnen ze zich gaan concentreren. Dan komt het moment om overgangen te gaan rijden en te gaan stappen. En veel geduld hebben!



Daar ga ik helemaal in mee !!
op een gegeven moment gaan ze ontspannen en dan ben je er !!
mijn pony heeft daar ook altijd last van
hij komt pas echt los na een half uur en gaat dan ook voorwaartser lopen
(bij mij ligt het niet aan het zadel want dat is pas geheel aangemeten op zijn rug en denk dat dat bij jou ook het geval niet is maar gewoon het karakter van het paardje )

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:42

He perfect hoor dat je zo lekker gereden hebt!!
die van mij is ook na een half uurtje lekker los pas en komt dan
pas naar beneden lopen ik forceer ook nix in de eerste 30 minuten
eerst lekker los rijden en ook lekker naar voren en dan pas gaan vragen
bij mij komt Mango zelf mijn hand opzoeken ik pak hem op en hij loopt al seen god in frankrijk ik vind het zooo heerlijk als tie lekker los is soms heb je in een les (van een andere instructrice bij ons dus) die niet echt lekker overgangen etc rijd (doie ik zelf dan wel maar is toch anders) en dan is tie helemaal niet lekker los en dan rijd ik gewoon weer bij mijn eigen instructrice en dan is tie zoo los net een elastiekje heerlijk gewoon!!

veel plezier met je paardje ik geloof dat het helemaal goed komt!!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:58

Dat zijn typisch arabiertjes. Die van mij doet dat ook uit onzekerheid als hij iets moeilijk vind gaat hij zelf zijn heel ineens zijn passen sneller maken van die korte passjes maken.

Ik raad ook zker aan om prive les te nemen dan krijg je alle aandacht en dan komt er ook voor jou zker een oplossing

tamfawn

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amstrd.{Beyond the Woods}

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:46

Het zit misschien in het karakter,want daar worden Arabieren wel aan omschreven,...
Maar betekent nog steeds niet dat je het niet kan afleren.Vooral veel overgangen rijden kan een hulp geven. Als je privéles krijgt,moet je vooral goed opletten naar de rijstijl van jezelf,en idd het zadel eens laten nachecken.

Rock-on, dudes!2004=:) Party!!Petepaardje Emoré:#:9 Cupidonna Vingers aflikken:wow:LOTR3:wow: Vingers aflikkenProfiel Vernieuwd Vingers aflikken

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:05

Franca schreef:
Cheyenne heeft dat ook erg ja. Ze is natuurlijk nog maar net onder het zadel en op een bepaald punt nog heel onzeker (aanleuning zoeken). Zodra ze onzeker wordt gaat ze inderdaad in haar tempo versnellen. Wij lossen het op door gewoon heel rustig te blijven en langzamer te gaan lichtrijden. En haar verder weer bij de les proberen te houden. Bij haar heeft het er natuurlijk alles mee te maken dat ze nog jong en onervaren is, maar ik denk dat het wel een kenmerk van arabieren is.


helemaal mee eens OK dan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:12

Mijne heeft dit ook een beetje, ik ben toen een tijdje niet met die naar club gegaan, maar eerst eens gezorgd dat ik er sowieso beter onder controle kon houden tijdens de privelessen.

Daarna wel weer naar club gegaan en t gaat nu steeds beter.

Falco
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: Velsen-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 11:27

Ik heb maandag een half uurtje priveles zondag had ik ook nog gereden en toen ging het wat minder goed dan donderdag maar dat zal wel vaker gebeuren ik ga ook zaterdag effe kijken naar degene die mij les gaat geven hoe die het doet alvast wat tips enzo de lerares heeft maandag gereden en ze heeft ernorm gebokt en zo en ik ga dinsdag weer dus dat gaat leuk worden ik kijk ernorm uit naar de priveles dus jullie horen wel hoe het gegaan is. Maar ik ben blij dat ik nog steeds tips krijg ik heb er wel wat aan bedankt allemaal

Groetjes Carin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:16

Ik zie een hoop nuttige tips, zelf heb ik het ook meegemaakt, en ik denk idd dat het ook een hoop onzekerheid is, het is iig geen rijden!
Zelf vang ik het op door rust in mezelf te vinden, niet bozer gaan worden, want dan gaan ze helemaal door het lint.
Maar k weet hoe ze het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen.
Rijden met veel lucht in de teugels, ook een vomr van ontspanning is ook belangrijk.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:42

ik heb een nrps pony die ook heel erg heet kan worden ik rij gewoon veel overgangen veel wendingen en je moet eigenlijk niet te druk zijn met het terug nemen van je pony gewoon lekker door rijden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, Googlebot, Siebel en 12 bezoekers