problemen met zadel hoe moet ik dit aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 23:57

he hallo
ik heb +- 6 maanden geleden een hulsebos zadel gekregen ze zijn geweest om zijn maat op te meten en alles
sind ik het zadel heb heb ik al problemen dat hij werd gebracht moest hij al opgevult worden
hij ging elke keer scheef liggen dus zijn ze nu al 5 x !!!!!! terug geweest om er wat aan te doen wat blijkt nu als je erop gaat zitten kan je nog een vinger tussen de schoft en het zadel doen en drukt ie nog net niet
dus na de zoveelste keer heb ik hulsebos heel kwaad opgebeld
nou komt hij 6 november als het zadel echt niet goed ligt krijg ik een nieuwe nou echt wel dat ie niet goed ligt
maar eigenlijk wil ik geen nieuw hulsebos zadel maar gewoon mijn geld terug ik heb er geen vertrouwen in dat ik nu wel een goed zadel krijg
maar ik hoorde al van iemand anders die problemen had en never nooit haar geld heeft terug gekregen
hoe moet ik dit nu gaan aanpakken heeft er nog iemand suggesties?
alvast bedankt
groetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 00:16

Laatst toevallig in een oude bit (nummer 16) iets gelezen over een vergelijkbare situatie, denk dat je hier wel wat mee kunt (wel een heel verhaal, maar ik zou de moeite nemen om het te lezen als ik jou was!):

Mevrouw Kiebert uit Wassenaar (fictief) koopt een zadel bij een goed bekkend staande ruitersportzaak. Ze heeft zich daarover vakkundig laten adviseren en de verkoper heeft op haar verzoek een aantal modellen op haar paard gepast. Ondanks deze zorgvuldige aanpak geeft het zadel drukkingen op de rug van het paard.
Als Loes Kiebert terugkeert naar de winkel met haar klacht, geeft de betrokken 'deskundige' als advies aan haar mee om in de kussens van het zadel schapewol te naaien. De verkoper overweegt niet om Loes een ander zadel mee te geven. Het innaaien van de schapewol kost f 150. De reddingsactie pakt verkeerd uit. Het paard heeft opnieuw last van drukkingen. Loes Kiebert keert met haar klachten terug naar de winkel en doet haar beklag over het zadel, waarop de verkoper stelt dat hij het zadel wel wil terugnemen maar dan tegen een gereduceerd prijs, waarna hij aan mevrouw een 'beter' nieuw zadel zal leveren tegen nieuwprijs.
Loes Kiebert voelt niet voor deze optie. Wat kan ze nu doen? Juridisch gezien spreekt de wet hier van 'non-conformiteit bij consumentenkoop'. Dit betekent dat het geleverde niet in overeenstemming is met de redelijke eis die mevrouw heeft gesteld, namelijk dat het past. De tekortkoming kan worden toegerekend aan de verkoper en is daarom een geleverde wanprestatie door de ruitersportzaak. Omdat de consument in de meeste gevallen onvoldoende verstand van zaken heeft, neemt de wet de consument in bescherming. De wet spreekt van een 'consumentenkoop'. Dit houdt in dat de wetgever de consument beschermt, die in een afhankelijke houding staat tot de deskundige en professionele verkoper van de ruitersportzaak.
Als actiemiddel heeft Loes Kiebert de mogelijkheid om zonder tussenkomst van de rechter (buitengerechtelijk) per aangetekende brief de winkel de in gebreke te stellen en te wijzen op de tekortkoming, nu het zadel niet beantwoordt aan de overeenkomst. Daarin kan ze vermelden dat het zadel niet de eigenschappen bezit die de koper voor een normaal gebruik van het zadel mag verwachten. Vervolgens kan zij de vervanging van het geleverde zadel van de verkoper vorderen op grond van artikel 7:21 WB. De verkoper moet in de dit geval wegens de geconstateerde wanprestatie een zadel leveren dat meer geschikt is voor de gevoelige rug van het paard en de ruitersportzaak moet bovendien de geleden schade vergoeden.
Als de verkoper het zadel niet kan vervangen omdat hij geen geschikt zadel heeft, kan Loes Kiebert, ook zonder de rechter, de ontbinding wegens wanprestatie inroepen. Daarbij ontstaat tussen de partijen de verplichting om over en weer, voor zover mogelijk, de prestaties aan elkaar ongedaan te maken en goederen terug te geven. In dit geval het gebruikte zadel en de volledige aankoopsom, plus een schadevergoeding wegens de toerekenbare tekortkoming van de zijde van de verkoper.
Zowel bij vervangen en terugbetalen is de verkoper aansprakelijk jegens mevrouw Kiebert voor de door haar geleden schade. Ze kan bij de ruitersportzaak bijvoorbeeld de kosten van de schapewol, de dierenarts en de reiskosten claimen, vermeerderd met niet gederfde rente. Daaraan kan Loes bovendien de mogelijk nog te lijden schade toevoegen zoals buitengerechtelijke kosten (de aangetekende post) en zelfs immateriële schade. Bij die immateriële schade kan het gaan om haar gederfde levensvreugde. Loes heeft immers lange tijd niet kunnen rijden op het paard, heeft een wedstrijd gemist en is mogelijk zelfs prijzengeld misgelopen.
Als de ruitersportzaak andere opvattingen heeft over de aankoop en niet wenst mee te werken aan de oplossing die mevrouw voorstelt, kan ze een kantongerechtprocedure laten voeren om in ieder geval de koop ongedaan te maken of om het zadel geruild te krijgen. Dat kan alleen als het bedrag de f 5000 niet overtreft. Wanneer het bedrag hoger is moet de rechtbank er aan te pas komen, in plaats van het kantongerecht. Daarbij rijst de vraag of het belang van de zaak opweegt tegen de te maken gerechtelijke kosten, waaronder die van een advocaat. Wellicht biedt de rijdende rechter op tv in dat geval een goed alternatief.

Lijkt me duidelijk he?! Nog een tip van mijn kant: Neem een Daaleman!!!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 00:39

he heel erg bedankt dus nou kan ik wel wat doen
jeetje he ben ik opgelucht
nou groetjes

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 00:47

Een hele vervelende kwestie zoiets ,misschien ga je de weg bewandelen zoals Margreet em geschetst heeft .
Wat ik nog zou kunnen zeggen ,ga voor een second opinion.Ik kan je mijn zadelmaker aanbevelen!
Ik ga je geen zadel adviseren ,das zo persoonlijk,wat ik je wel nog kan aanbieden zijn sites waarop een en ander over goed passende zadels staat beschreven..
http://www.saddletech.com/
http://www.firstthought.co.uk/flair/eng ... 0frame.htm
http://www.passier.de/start_d.html
Op deze manier kun je als leek nog een en ander duidelijk verwoorden.
Succes en laat weten welke stappen je gaat nemen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 01:26

zou er opstaan om terug te krijgen, ga anders des noods na iemand van bv de tv of wat dan ook.

succes er mee.

gr lara

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 09:34

Hihi, naar "ook dat nog" Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 12:12

Het recht staat in ieder geval volledig aan jou kant, dat lijkt me duidelijk. Probeer het eerst gewoon onderling op te lossen (laat eventueel het woord 'rechter' wel eens vallen, soms helpt dat enorm!) en als dat niet gaat, gewoon voor laten komen! Jij krijgt je gelijk toch wel en zij moeten betalen.
Denk er wel aan om al je post die je naar hun stuurt aangetekend te verzenden, anders kunnen ze beweren dat ze jouw brief nooit gekregen hebben!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 12:17

Da's stinkmodder!
Weet je waar ze supergoeie service hebben!
Bij de heuvelhoeve!
Volgens mij weet die vrouw er meer van dan allepaardenmensen bijelkaar!
Je zadel ligt dan echt perfect!
Kijk eens op http://www.de-heuvelhoeve.nl
Suc6!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:28

Ik heb de heuvelhoeve ook aan huis gehad maar achteraf bleek het zadel toch veel te smal te zijn Boos! .

Ben nu bij de echte vakman(van vader op zoon bedrijf) en ben daar heel tevreden over Pling