Vragen Stamboom (NRPS)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Vragen Stamboom (NRPS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 19:33

Afbeelding

Dit is de stamboom van mijn paard. Nu ben ik over de meeste hengsten al heel wat te weten gekomen. Behalve een aantal uit het laatste rijtje...
Maar ik vroeg me af of iemand me iets kan vertellen over de merrie lijn.

En waarvoor staat: NRA STB? Waar NRA voor staat weet ik nog wel, maar waarom STB erachter? Hetzelfde geldt voor NPA STB...

Alvast bedankt iig!

Msisi2000
Berichten: 97
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:38

STB = stamboek... (denk ik)
En verder voor die paarden in het laatste rijtje... kijk een keer op members.lycos.nl/baccarat (daar info over ook de ouders van baccarat) en verder vind ik http://www.pedigreequery.com/allbreed/ echt een super site!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:43

kijk op www.nrps.nl zou ik zo zeggen... daar staat wel uitleg over nra.. het is iets van nederlands rijpaard nog wat....
Veel succes!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 20:01

robbie schreef:
kijk op www.nrps.nl zou ik zo zeggen... daar staat wel uitleg over nra.. het is iets van nederlands rijpaard nog wat....
Veel succes!


ja, dat weet ik wel, nederlands rijpaard met arabisch bloed. Maar ik snap de combi NRA STB niet...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:28

Afbeelding
Ladykiller

Afbeelding
Cor de la Bryere

Allebei zeer goede hengsten vind ik zelf, vooral Cor de la Bryere!

De rest ken ik niet
tip: zoek ze bij google op levert vaak veel resultaat op!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:30

ow ja en G Ramiro Z

Afbeelding

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:10

STB staat voor stamboek. Dat houdt gewoon in dat de paarden ingeschreven zijn in het stamboek in dit geval in de richting NRA en NPA.

Ik blijf het trouwens een rare combinatie vinden Bloos Een paard(?) dekken met een pony en die weer dekken met een paard Verward *LOL*

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 21:34

gomir schreef:
Ik blijf het trouwens een rare combinatie vinden Bloos Een paard(?) dekken met een pony en die weer dekken met een paard Verward *LOL*


Op welke combi doel je nou?

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:44

Ik weet wel wat over Carina (is namelijk de Oma van mijn pony)
Dit is probeditel ox.(vader carina)
Afbeelding

Dit is carina:
Afbeelding

Hier wat info over Carina:
Naam: Carina

Geb. datum: 1977

Kleur: Vos

Hoogte: 1.45 M

Nakomelingen:

Totaal 20 nakomenlingen o.a.
* 5 Goedgekeurde zonen
* 5 Keur merries
* 2 Ster hengsten
* 2 Ster merries
* Alle nakomelingen diverse keren prov. kampioen

Opmerkingen:

Keur, Pref., Prest.,
Nederlands NRPS kampioen 1994
M dressuur + 5 wp
Z springen

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:47

De hele combi bij elkaar Knipoog

Bachelor x nucari x almiro

Bachelor is een paard, Nucari een E-pony(1.52) en almiro is volgens mij een paard Knipoog Snap de redenatie erachter niet helemaal
(al zie ik dat bij wel meer paarden niet Knipoog )

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 21:54

gomir schreef:
De hele combi bij elkaar Knipoog

Bachelor x nucari x almiro

Bachelor is een paard, Nucari een E-pony(1.52) en almiro is volgens mij een paard Knipoog Snap de redenatie erachter niet helemaal
(al zie ik dat bij wel meer paarden niet Knipoog )


Ik snap zelf ook vrrekte weinig van de hele stamboom. Mara Bijou is trouwens ook weer een pony Haha! 1.54/1.55 dacht ik....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:01

dat lijkt me ook niet zo heel vreemd, met een ponyvader.
En die almiro-merrie kan natuurlijk ook best klein geweest zijn Dan is dekken met Nucari nog niet zo heel gek Maar om daar dan weer een paard overheen te gooien Verward

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:56

ze zullen wel hun reden hebben gehad hiervoor. Misschien wilden ze een paard fokken (of een E-pony) met de kwaliteiten en het karakter van de moeder.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 09:09

de uitkomst hiervan is een klein paard Lachen Nu zo'n 1.61/1.62
Paard met aardig goed achterbeen, lekker ruim, en veel springvermogen. Maar wat het werkelijke doel was, weet ik echt nie, ben ik erg benieuwd naar...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:25

Bachelor zelf is ook Burggraaf x pony (Baccarat) x Amagun (paard).

Ik ken wel meer mensen met een op die manier gefokt rijdier Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:34

Het was misschien hun bedoeling om een paardje te fokken van rond de 1.60m

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:36

Princess schreef:
ow ja en G Ramiro Z

Afbeelding

dit is toch ratina Z niet ramiro Verward

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:57

Missouri schreef:
Bachelor zelf is ook Burggraaf x pony (Baccarat) x Amagun (paard).

Ik ken wel meer mensen met een op die manier gefokt rijdier Haha!


De moeder van Bachelor is echter geen pony, kan misschien in de E-maat gevallen hebben maar geen pony. Baccarat verkleinde ook niet echt. Vandaar dat hij ook werd erkent door het KWPN.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:26

Sport
Ten behoeve van de sport organiseert het NRPS in mei het Nationaal Kampioenschap dressuur en springen voor NRPS-paarden en -pony's

Bij wijze van proef start het NRPS in 2003 een competitie voor ruiters die met NRPS-pony's aan basiswedstrijden deelnemen. De tussenstand van de competitie verschijnt op de website van het NRPS. Afhankelijk van het aantal deelnemers worden per categorie 10 tot 20 combinaties uitgenodigd voor de finale op 4 oktober 2003. Alle finalisten krijgen een gratis lidmaatschap van het NRPS gedurende het laatste kwartaal van 2003 en kunnen daarnaast ook mooie prijzen in de wacht slepen. Aan het eind van de dag zal, na toepassing van een formule, aan de beste dressuurruiter de 'Subli Cup' worden toegekend en aan de beste springruiter de 'IAN Trofee'.


Voor welke dieren:
Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.

Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed)
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
Anglo-Arabieren voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed.


Het stamboek kent vier registers: het NPA voor pony's die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het NRA voor paarden die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het register A voor dieren die aan de bloedvoering voor paarden of pony's voldoen; en het register B, als sluitpost, voor dieren die niet in een der voornoemde registers kunnen worden ingeschreven.

De NPA en NRA registers hebben een veulenboek en een stamboek. Bij de geboorte komt een dier in het veulenboek. Op driejarige of oudere leeftijd kan het dier worden opgenomen in het stamboekregister, mits het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Het NRPS gaat bij registratie altijd uit van de hengst. Een veulen afstammend van een goedgekeurde hengst of een door NRPS erkende hengst wordt in principe altijd opgenomen in het veulenboek (mits aan de bloedvoering is voldaan) ongeacht de afstamming van de merrie. Dieren die afstammen van andere hengsten, komen in een A of B register.

Het register A is bedoeld voor dieren die afstammen van een goedgekeurde hengst van EU erkend stamboek. Indien deze dieren aan de bloedvoering en de kwaliteitseisen voldoen, kunnen ze op driejarige of oudere leeftijd in het stamboekregister worden opgenomen.
Het register B is voor nakomelingen van niet goedgekeurde hengsten of voor dieren met onbekende afstamming.

Merrie's kunnen de volgende predikaten behalen:


ster = exterieurpredikaat
keur = exterieur- en fokpredikaat
preferent = predikaat voor predikaten van afstammelingen
sportpredikaat = predikaat voor eigen sportprestatie
prestatiefokmerrie = predikaat voor sportprestaties van afstammelingen
röntgen = predikaat voor dieren die aan PROK-normen voldoen
Ruinen en niet-goedgekeurde hengsten kunnen de volgende predikaten behalen:


ster = exterieurpredikaat
sportpredikaat = predikaat voor eigen sportprestatie
röntgen = predikaat voor dieren die aan PROK-normen voldoen
Goedgekeurde hengsten kunnen de volgende predikaten behalen:


keur = wanneer is gebleken dat de hengst zeer goede eigen verrichtingen en verervingseigenschappen heeft
preferent = wanneer de producten van de hengst uitmunten in kwaliteit en verrichtingen
prestatie sport = predikaat voor eigen sportprestatie
prestatie fok = wanneer een groot aantal nakomelingen van de hengst voldoet aan de eisen van het prestatiesport predikaat
Voor goedgekeurde of erkende hengsten bestaan fokklassen:


Fokklasse III: hengsten die aan de eisen van het verrichtingsonderzoek hebben voldaan.
Fokklasse II: hengsten die aan het verrichtingsonderzoek en het sporttraject hebben voldaan.
Fokklasse I: hengsten die voldaan hebben aan het verrichtingsonderzoek, het sporttraject en het nakomelingenonderzoek.
Het NRPS heeft een jurycorps, een commissie die de verrichtingen van de hengsten beoordeelt, en een hengstenkeuringscommissie.

Als verenigingsorgaan geeft het NRPS het 'NRPS-Nieuws' uit, dit is een maandelijks verschijnend magazine onder verantwoording van een redactiecommissie.

De meest actuele informatie staat op de website van het NRPS www.nrps.nl

Misschien dat je hier iets aan heb??