ook pessoa bit....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 10:17

bij mij op stal staat een vrouwtje met een oud (22) groot sterk paard.
Dit paard schijnt zo sterk te zijn dat hij niet met een normaal bit te rijden is. Dus heeft ze er een pessoa in (met 2 ringen eronder) en heeft de teugel op de onderste ring zitten (maar 1 teugel dus)
Is dit nou niet heeeeellll erg scherp?
Ze rijdt alleen maar 2x in de week een rustig buitenritje, dus traint er verder niet mee ofzo.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:35

Hangt er vanaf hoe ze 'm rijdt: Teugels voortdurend op spanning, of alleen aannemen als het nodig is.
Overigens is een pessoabit vriendelijker dan bv. een stang omdat de kinketting ontbreekt en de onderkaak dus niet 'samengeperst' wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:30

Tuurlijk is dat scherper dan normaal, dat weet jij ook wel. Maar wat ik me eigenlijk afvraag is wat je nou eigenlijk echt met dit berichtje wilt weten/zeggen..... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 15:39

Ik stel me dan altijd de vraag waarom zon paard sterk is.

Ik heb er al weet ik nie hoeveel zadelmak gemaakt en er is er geen 1 stug bij me weg gegaan.
Hier zaten ook paarden van boven de 1.70 bij.

1 heb ik terug gekregen na 2!!! weken en was al sterk terwijl hij eerst alles op de zit deed.
Dat meisje reed alleen maar met de hand en had geloof ik nog nooit van zit, gewichts en beenhulpen gehoord.
Ik heb echt met tranen in men ogen op dat paard gezeten omdat ik het vreselijk vond van zon fijn paard ineens op zon stugge rot bok te zitten.
Maar het was absoluut niet het paard zijn schuld maar van dat verwaande stinkmodder kind.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 17:37

ja is scherper dan normaal,. maar nu zeg ik iets wat tegen mij ook is gezegd *LOL*

Een bit is net zo scherp als de hand van de ruiter.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 20:03

Citaat:
Op 2001-10-29 13:30, schreef Sonja:
Tuurlijk is dat scherper dan normaal, dat weet jij ook wel. Maar wat ik me eigenlijk afvraag is wat je nou eigenlijk echt met dit berichtje wilt weten/zeggen..... Verward



Tja, ik heb niet het idee dat het paard het nodig heeft, als ik hem zo zie.
Hij sjokt braaf zijn rondje, heb hem nog nooit gek zien doen of iets (onder de man) dus eigenlijk snap ik het gewoon niet

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:14

er zijn wel meer dingen die ik niet snap van mensen. Er zijn waarschijnlijk ook mensen die niet snappen waarom jij op honey rijdt, stef. Mensen maken hun eigen beslissingen over wat ze met hun paard doen, ookal is het in het opzicht van een ander misschien niet goed. Nix aan te doen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 21:13

ik heb je stukje 3 x overgelezen maar ik snap je probleem stelling niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 21:22

De enige vraag die ik kan ontdekken is de vraag of een pessoabit met de teugels op de onderste stand niet heeeeelllllll erg scherp is.
Het antwoord daarop is dus:
nee, scherpte van een bit is afhankelijk van de ruiter. De maximale kracht die je met zo'n bit kan uitoefenen is wel groter, maar dat betekend niet automatisch dat die kracht ooit gebruikt wordt.
Als je er mee om kunt gaan en een zachte hand hebt maakt het dus geen zak uit wat voor bit je er in hangt.

Misschien dat die mevrouw gewoon bang is en een beetje 'reserve' wil hebben, voor haar eigen zelfvertrouwen zodat ze haar paard bij zich kan houden mocht er iets mis gaan. Ook al gaat er bijna nooit iets mis.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-29 20:24 ]</font>

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:52

Vaak weet een paard heel goed wanneer het iets kan doen of niet. Ik heb een paar keer op een Haf gereden die buiten met stang en trens gereden werd. Ik vond het wat overdreven maar deed het toch maar, zodra dat erin hing kon je met een los teugeltje (eh 2 natuurlijk Knipoog ) buitenrijden. Met een gewoon trensbitje vloog je alle kanten op.
Dus in bijv. zo'n geval vind ik een 'scherper' bit vriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:07

Waarom is mijn laatste reactie op dit topic weg????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:20

OK, door troubles met de database was mijn reactie weg, maar die wil ik niemand onthouden dus tik ik 'm met liefde en plezier nog een keer, want hij moet me echt van 't hart:

Citaat:
Op 2001-10-29 19:03, schreef stef:
Tja, ik heb niet het idee dat het paard het nodig heeft, als ik hem zo zie.
Hij sjokt braaf zijn rondje, heb hem nog nooit gek zien doen of iets (onder de man) dus eigenlijk snap ik het gewoon niet


Misschien is het dan handiger om je vraag aan die mevrouw te stellen dan aan ons.
Het is zowiezo soms erg moeilijk om het "waarom" van dingen van andere mensen te begrijpen. Ik zal je een paar makkelijk herkenbare voorbeelden geven:

1. Waarom rij jij op een Shetje?
2. Waarom dan nog met een hackemore ook?
3. Waarom rij jij op een tweejarige? Je ligt toch altijd zo wakker van paarden die niet het allerbeste van het allerbeste krijgen? Of heb je je ideeen over wat het allerbeste is bijgeschaafd en is het nu ineens het allerbeste om op tweejarigen te gaan rijden? Ik heb je wel eens anders horen zeggen....

Op zich is dit niet eens zo heel erg aanvallend bedoeld hoor, maar ik denk dat het wel aardig duidelijk is wat ik bedoel....

In navolging van Paulus Pietersma *LOL* heb ik overigens ook nog een spreuk van de dag:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Die van morgen zal ik ook vast verklappen:
Wat u niet wilt dat u geschiedt.........

Maak zelf het verhaaltje af en kleur de plaatjes in.
Veel succes.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 11:51

idd sonja ben ik met je eens.

hier kunnen wij en jij ook geen antwoord opgeven stef. Alleen als je vraagt waarom zij met dat bit rijdt, dan kom je het te weten.

kan nu ook aan jou vragen waarom rij je in hemelsnaam met een hackemore op een shet ?
Dan heb ik daar een antwoord op, en dan hoef ik het niet aan andere mensen te vragen.

Niet banketstaaflig bedoelt, maar je kunt het beter recht op de man af vragen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 12:33

sluit me helemaal bij Sonja aan. niet bemoeien met andere mensen of afgeven op ze terwijl je zelf imo nog erger bezig bent.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 19:45

Sonja, ik ben blij om je reactie weer terug te zien, was me uit het hart gegrepen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 21:08

ik vroeg me dus alleen af of dit niet heel scherp was, that's all

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:28

Dat kun je zelf toch ook wel bedenken of beredeneren hoop ik! Koe
Blijf het toch een beetje vreemd topic vinden, maar ok, vraag is beantwoord, laat verder maar hangen. (al ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je antwoord is op de vragen van Sonja en Wjerdo)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 21:55

dat antwoord kan ik heel simpel over zijn.
Zoals sonja al ergens een x zei het zijn mijn paarden, en al snij ik ze in plakjes en eet ik ze op, is dat mijn zaak.
Ik ben van mening dat wat ik doe kan, en dat er mensen anders over denken, mij best

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:32

wat zeur je dan over andermans paarden????????? Verward Verward Verward Verward
Ik vind het rijden op een 2 jarige stukken erger dan een passoa bit gebruiken bij een paard waarvan jij denkt dat het niet nodig was??
misschien ben je ook hierin 1 van de weinige die dat vind...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 22:35

ik vind niks erger, ik vroeg me alleen iets af. Nadat ik het topic van ymke las, over 2 teugels aan een pessoa, dacht ik verrek, die bij ons rijdt met 1, zou dat dan niet scherp zijn?
En dat is het dus niet, dus case closed

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:37

Ik vind niet dat sommige van jullie Stef zo moeten aanvallen maar daar ga ik me verder niet mee bemoeien.

Stef, de onderste ring werkt idd scherp in. Maarre, wat jij zei over dat hij er niet sterk uitziet, ik had hetzelfde met Brando, zag er niet sterk uit, maar was het wel. Daarom reed ik ook met een pessoa. Maarre, de onderste ring werkt dus wel scherp in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 23:36

Volgens mij is de vraag van stef nu wel beantwoord.