rennerig bij buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

rennerig bij buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 08:40

Ik heb Nicolien nu bijna een half jaar en we zijn bezig met extra stelling naar binnen en naar buiten, schouderbinnenwaarts/schoudervoor, wijken en dat soort dingen.

Als ik bijvoorbeeld in draf op de lange zijde haar iets naar binnen wil stellen en haar wil laten buigen, dan gaat ze 'rennen'. Ze gaat er niet echt vandoor maar ik verlies controle over het tempo. Als ik haar dan bij me wil houden dan wil ze wel gaan stappen, maar een gecontroleerd goed basistempo heeft ze niet. Ze kan zeg maar heel langzaam of echt rennen maar dan wordt het een stuurloos geheel. Heeft iemand een tip voor een regelmatig basistempo?

Tijdens mijn vorige wedstrijd heb ik haar veel teveel bij me gehouden en kroop ze achter de teugel. Nu rijd ik haar voorwaarts maar wordt het als het moeilijk wordt weer rennen. Met doorzitten gaat het wel redelijk. Als ik haar rustig op mijn zit en met mijn stem terugneem en mijn handen sluit dan gaat ze wel langzamer. Maar zodra ik weer ontspan voel ik haar gelijk onder me versnellen. Ze heeft wel hele mooie krachtige passen en het ziet er mooi uit, maar ik heb het zelf niet genoeg onder controle.

Het is wel al een bekend probleem voor mij maar nu ik wat meer van haar ga vragen wil ze zich echt onttrekken door te gaan rennen. Ik wil haar niet teveel tegenhouden maar wel controle hebben.

Heeft iemand een tip voor mij?


Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:27

ik denk dat je paardje het gewoon moeilijk vind, zoals je zegt ben je met nieuwe dingen bezig die je paard nog niet helemaal begrijpt of zwaar/ moeilijk vind. oefening baart kunst..... als je er een tijdje mee bezig bent, (uiteraard zonder je er echt helemaal kapot op te oefenen) zal je paard het makkelijker gaan vinden en begrijpen. misschien een saaie oplossing, maar probeer het paard eerst de kans te geven om het 'nieuws' zichzelf eigen te maken.

Roosje..........

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:28

De mijne heeft ook zo'n reactie als ze het moeilijk vindt.
Engelengeduld, absoluut niet boos worden, maar steeds blijven proberen, zonder dat je je er vast in bijt.

Ik moet bij zo'n reactie mezelf vaak toespreken dat het 'een baby' is... of dat ze in iedergeval babyverstand heeft... anders wordt ik nogwel eens boos. Bloos!

Wel moet je enige verbetering merken tijdens het uur dat je rijdt... anders kan het zijn dat de oefening echt nog te moeilijk is of dat je de oefening misschien verkeerd opbouwd. Hulp vanaf de grond is dan onontbeerlijk.

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:29

De oefening in stukjes hakken. Dus in jouw geval steeds een stukje lager. Totdat je bent waar je wilde zijn. Zo kan het paard zich steeds weer goed aanpassen, en gaat hij het beter begrijpen.

Trouwens het kan heel goed zijn dat hij juist door het buigen. Op de voorhand valt, waardoor hij harder gaat lopen om dat te compeseren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers