the leading mares

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

the leading mares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 21:29

misschien wel de belangrijkste factor in de fokkerij welke moederlijnen hebben een groot impact op de fokkerij , en waarom ?
en welke predikaten vind je belangrijk voor een merrie ?


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 07:08

Ruchet: kan je misschien iets duidelijker zijn? Wat voor merries bedoel je? Shetlanders? Tinkers? Arabieren? Haflingers?

Verder zal het je ook opvallen dat we heel veel topics hebben over merrielijnen

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:17

Ik denk dat gezien de naam van het topic het misschien ook over het boek gaat dat volgens mij uit gaat komen dit weekend van Jac Remijnse ??

'The Leading Mares of the Netherlands'

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 18:19

joostvangestel schreef:
Ruchet: kan je misschien iets duidelijker zijn? Wat voor merries bedoel je? Shetlanders? Tinkers? Arabieren? Haflingers?

Verder zal het je ook opvallen dat we heel veel topics hebben over merrielijnen

wat dacht je van sportpaarden !!!! aangezien ik nog niet zo lang op bokt
zit weet ik niet welke onderwerpen geweest zijn, en ik ben ook niet van plan om dat allemaal op te zoeken.
ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest. Knipoog

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:20

Ik snap er nog niet veel van, maar ok, wat wil je nu precies ?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:48

Bart heeft een zoekmachine gemaakt zodat je niet alle topic's zelf hoef uit te spitten. Verder zijn er erg veel bokkers die allemaal andere rassen hebben, dus zo natuurlijk is het niet dat je het over sport paarden heb. Het eerste wat in mij op komt zijn shetlanders en NMPRS paardjes.
Helaas, over sportpaarden kan ik je niet verder helpen, daar heb ik niets mee.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 02:22

Als het hebt over het fokken volgens het moederlijn principes maakt het niet uit of je het hebt over tinkers, shetten honden of katten...

Ik denk dat vooral bij sportpaarden teveel nadruk wordt gelegd op de prestaties van de vader en zijn nazaten en dat de minder presterende fokprodukten als uitvlucht krijgen dat de predikaten die de moeder heeft verkregen onvoldoende of niet aanwezig zijn...

Predikaten vindt ik onbelangrijk bij een sportpaard tenzij het sport/prestatie is bij de merrie, en dan nog is deze ondergeschikt, men wil toch het perfecte fokprodukt... Het gaat dus om het produkt zelf...
Als ik als merriehouder geen tijd/zin of anderzins heb om op een keuring te verschijnen met een merrie zal ze ook nooit en predikaat kunnen krijgen...is de merrie daarom dan slechter dan als ze wel ster heeft verkregen of voorl. keur of....om moeder te zijn van een goed presterende nazaat?

Verder ken ik het boek niet zoals eerdergenoemd, maar ben wel van mening dat je kunt fokken volgens meerdere principes:
1: moederlijn principe
2: vaderlijn principe
3: bloedaansluiting algemeen: zonder te kijken of je dan fokt via het moederlijn of vaderlijn principe.
4: fokken op prestatie, dat betekent dat fokken puur op prestatie zonder te kijken naar de bloedlijn.De toevoeging van vreemdbloed zal en kan dan alleen volgens deze methode gebeuren.

Waarbij ik de voorkeur geef aan het fokken volgens het moederlijn principe...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 14:32

Franske schreef:
Ik snap er nog niet veel van, maar ok, wat wil je nu precies ?


bijvoorbeeld; uit welke merrie jou geweldigge toklund komt , welke eigenschappen heeft dat paard van de merrie mee gekregen , mijn vriend rijdt nationaal 1.40 met een merrie die volgend jaar de fokkerij in gaat ,die merrie komt uit een bewezen stam, twee goedgekeurde dekhensten en een internationale en twee nationale springpaarden.
(over impact gesproken) of vind jij dat toeval ?
ik wil meer weten over bekende merrielijnen, en ben benieuwd als er nog mensen op bokt zitten die intressante merries hebben en hoe de nakomelingen lijken. snapje het al een beetje ,ik maak het je ook niet gemakkelijk he .

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:19

De moeder van mijn Toklund ? Haha!
Highline merrie, met 3 bolspatten, dat heeft ie gelukkig niet mee gekregen. Weefde als een gek op stal, heeft ie gelukkig ook niet mee gekregen. Was zeer lastig, heeft ie gelukkig ook niet mee gekregen.
Had wel veel bloed en afdruk met springen. Maar verder geen bekende merrielijn. Hij lijkt vooral op zijn vader namelijk *LOL*

Als je dan kijkt naar de schimmel in mijn profiel, staat inmiddels bij Eric vd.Vleuten en heb ik 1.30m mee gereden, is pas 6 1/2 jaar, die komt uit een zeer bekende stam. Staat ook in het boek van 'The Leading Mares' vermeld, stam 32 overigens.
De moeder daarvan is ook in ons eigendom, enige merrie van NL met 5 PRESTATIE-merries op rij.
Legaat x Abgar x Garant x Lucky Boy x Amor

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:10

Citaat:
Als je dan kijkt naar de schimmel in mijn profiel, staat inmiddels bij Eric vd.Vleuten en heb ik 1.30m mee gereden, is pas 6 1/2 jaar, die komt uit een zeer bekende stam. Staat ook in het boek van 'The Leading Mares' vermeld, stam 32 overigens.
De moeder daarvan is ook in ons eigendom, enige merrie van NL met 5 PRESTATIE-merries op rij.
Legaat x Abgar x Garant x Lucky Boy x Amor


1 van de betere prestatiefamilies van Nederland inderdaad. Komt overigens ook in deel II van prestatiefamilies Franske.....

Wat is naam + nr van je Toklund? vaak blijkt dat er verder weg toch nog wat sport te vinden is.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:35

Dat zal ik wel ff opzoeken.

En het blijkt inderdaad 1 van de betere prestatiefamilies te zijn. Hilda (Legaat) is prestatie geworden doordat mijn Carthago dus Z+ winstpunten werd afgelopen voorjaar.
Hengstveulen van Oklund van uit die moeder en inmiddels ook weer drachtig!


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:59

Even iets anders, heeft iemand het boek al?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:13

Heb het wel gezien in het JIM en had het al besteld, weet niet wanneer het binnenkomt.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:42

chantal1 schreef:
Even iets anders, heeft iemand het boek al?


Op zich vind ik dit boek een goed initiatief. Ik vraag me echter af in hoeverre het volledig/compleet is. Ik heb nl. gehoord dat je een behoolijk bedrag moet "sponsoren" om er met je (prestatie)merrie in te komen. In hoeverre krijg je dan nog een eerlijk en objectief beeld? Wie weet hier meer van?
(ik snap wel dat de schrijvers de kosten willen drukken maar eigenlijk zouden deze toch door de verkoop van het boek goed gemaakt moeten worden, en niet door een sponsoring en selectie vooraf van kapitaalkrachtige merriehouders)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:45

Daar weet ik niks van, ik heb begrepen dat een er een merrielijn in staat waaruit wij ook een groot aantal merrie's hebben.
De eigenaar wist hier niks van. Maar het is een wijdvertakte stam en team Nijhof heeft weer 2 hengsten uit deze stam.
Misschien dat de veilingen gesponserd hebben, omdat de Sell veiling hier heel handig gebruik van heeft gemaakt.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:23

Volgens mij klopt dit ook niet echt, omdat ze gewoon bij de man die eigenlijk de stam 32 hebben opgebouwd langs zijn geweest voor alle info. Grote foto ofzo moest ie wel voor betalen, deed ie niet, nou mooi terecht, maar voor de rest kostte het hem geen geld hoor.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:13

Citaat:
Op zich vind ik dit boek een goed initiatief. Ik vraag me echter af in hoeverre het volledig/compleet is. Ik heb nl. gehoord dat je een behoolijk bedrag moet "sponsoren" om er met je (prestatie)merrie in te komen. In hoeverre krijg je dan nog een eerlijk en objectief beeld? Wie weet hier meer van?


Binnenkort is er vergelijksmateriaal via RBI in de vorm van Prestatiefamilies, dan kun je het zelf beoordelen.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:17

De merries die erin staan worden ook steeds aangevuld met extra bladen/info

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:12

Ik wil dat boek eigenlijk wel kopen. Ik heb al gekeken op www.mediaboek.nl (makkelijk via i-net bestellen vandaar), maar het niet kunnen vinden. Ik heb namelijk ook dat boek van België en dat is toch wel interessant.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:14

Je kan het boek ook bestellen via Pietje Bogaard.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:15

Heb ik ook al aan gedacht. Weet je zeker dat hij hem heeft?
Thanks voor de tip Lachen \
Ik ga eens een lijst van hem vragen welke boeken hij allemaal verkoopt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:18

Hij heeft het mij vertelt via de telefoon, dus ik weet het zeker.
En ik ben bang dat die lijst iedere dag verschillend is, hij krijgt namelijk verschillende catalogussen uit Duitsland, Frankrijk en o.a Amerika.

Hij vond het een iig een goed boek.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:22

Ah ok, dat is al heel wat.
Hmm, heeft hij niet een beetje een standaard lijst? Dan kan ik me weer eens een beetje orïenteren. Ik heb nog zijn kaartje (van op de HK), ik zou hem beter eens bellen moet dan wel via mijn werk maar alla, moet kunnen he Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kyrkelover, tjee en 60 bezoekers