Training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 11:02

Naar aan leiding van een ander topic hier op western.

Wat verwacht jij van een trainer bij wie jij je paard in training zet.
Er werd een verschil aangegeven van twee stallen

1 Waar je paard in een maand tijd wedstrijd klaar zou zijn

Volgens mij kun je een groen paard zo wie zo nooit in een maand tijd wedstrijd klaar hebben of je zou dagen van 24 uur moeten maken.
En dat doet niet een stal.

2 Waar je paard na drie maanden rijklaar is.
Er is toch duidelijk verschil tussen rijklaar en wedstrijd klaar
Dat maakt niet uit bij welke stal je een paard in training zet.

Je kiest zelf voor de snelheid van de training denk ik.
Daar komt bij niet elk paard zal direkt de training 100% op pakken.
Als het om mijn paardje zou gaan ging ik toch eerst in overleg met wat mij voor ogen staat.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:06

Ik zou geen van beide doen. Ik zou samen met mijn paard op het gewenste niveau willen komen........

Als ik een paard zadelmak moet maken dan doe ik dat het liefst samen met diegene van wie het dier is om daarna het stel te begeleiden naar hun eerste wedstrijd


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:36

Waarom ga je je paard in training zetten?
Persoonlijk vind ik dat nuttig als de trainer het paard ook uitbrengt.
Ga je het zelf uitbrengen, waarom train je het dan niet zelf? Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:40

ik zou stal 2 kiezen. ik weet van mezelf dat ik geen jong paard kan inrijden, ik ben zelf nog kind, en soms inconsequent, dat gaat echt nooit goed...
het lijkt mij als je groene paard in 1 maand wedstrijdklaar is, dat het dan niet na 5 jaar nog vrolijk wedstrijden loopt. ik zou dan als paard behoorlijk uitgeput zijn na zo'n maand...

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:23

Ik denk dat veel mensen veel te hoge verwachtingen hebben als ze hun paard in training zetten. Het ene paard pakt dingen veel sneller op als het andere. Mijn paardje staat nu ook in training maar dat is omdat ik momenteel even niet zelf kan rijden. Ze is nogal voorwaarts Haha! (lees energiebommetje) en ik verwacht nu niet na een maandje dat ik een pleasure paard terug krijg. Ik denk dat als een trainingstal tegen je zegt dat ze een groen paard binnen een maand wedstrijdklaar kunnen hebben, je hun trainingsmethodes eens moet nagaan.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:33

Ik heb (7 jaar geleden) een groen paardje gekocht en ben samen met hem in training gegaan. We konden allebei nog helemaal niks en hebben het samen geleerd. Ik heb het zo gedaan omdat ik met mijn paardje op hetzelfde niveau wilde blijven. Als ik mijn paard in training zou hebben gezet, dan zou hij al verder dan mij zijn. En als ik dan als beginner op zijn rug zou kruipen, zou ik hem alleen maar in de war brengen omdat ik er zelf nog niks van kon. >;) Ik ben ieder weekend (3 jaar lang) met mijn paardje naar Vorstenbosch gereden om daar op zaterdag en zondag clinics te volgen. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost soms ~~}> , maar het was de moeite waard. Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb, omdat mijn paardje en ik op gelijk niveau zijn gebleven Lovers

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:02

Ik vind zowiezo dat een trainer geen tijdslimiet kan zeggen bij het zadelmak/wedstrijdklaar maken van een paard.
Niet ieder paard reageert hetzelfde.
Ik zou in ieder geval willen dat het in alle rust gebeurde, dus niet meteen de eerste keer het zadel erop en erop gaan zitten.
Vind dat er eerst een beetje een vertrouwensband tussen paard en trainer moet zijn voordat ie erop kan gaan zitten.
Dit omdat ik mijn paarden -in principe - voor het leven houd, dus zou ik niet willen dat het paard getraumatiseerd wordt met het zadelmak maken.

(Daarom doen we voortaan zelf onze paarden zadelmak maken, dan weet ik precies wat er met ze gebeurd is Clown )

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:12

Wat is de definitie van wedstrijdklaar?

Als een paard goed rond te sturen is en de oefeningen kan doen die hij voor een bepaalde wedstrijd nodig is, dan is hij wedstrijdklaar vind ik. Bij sommige paarden kan dat na een maand wel, bij sommige niet.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:16

Tijn schreef:
Ik denk dat als een trainingstal tegen je zegt dat ze een groen paard binnen een maand wedstrijdklaar kunnen hebben, je hun trainingsmethodes eens moet nagaan.

Dat vind ik dus ook... En Freckles, hier heb je dan mijn verdere mening: Ik zou kiezen voor de stal die langzamer het resultaat behaald, want dat is wel zo goed voor mijn paard! Wat denk jij dan dat als je paard op zijn 4e al met alles Nederlands Kampioen is dat hij dan op zijn 10e nog vrolijk meedraaid? Nou, volgens mij niet, die paarden zijn dan helemaal op... En de mensen die daar voor kiezen (heus niet allemaal hoor, maar wel veel) denken vooral aan hun zelf en niet aan het paard!
Groetjes Yvvv

♥ Rewrite the Stars ♥

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:40

Ik wil dat mijn paard naar een trainer gaat die hem leest!
Daar bedoel ik mee dat hij het ene snel zal oppakken en het andere niet en ik wil dus een trainer die dat ziet. Dus niet iemand die stug volgens een bepaalde methode doorgaat omdat het bij de vorige paarden ook zo goed werkte.........maar kijkt naar wat het paard nodig heeft en daar creatief mee om kan gaan. Elk paard heeft zijn eigen karakter en dus ook zijn eigen tempo van leren.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:33

ik vind het allemaal leuk gezegd hoor,maar werkt het in de praktyk ook zo;ik dacht het niet.als je wilt dat alles langzaam en rustig gebeurd moet je zelf je paard in gaan trainen,via privelessen ofzo.dan heb je alle tyd van de wereld.de trainer zal je graag helpen als je iedere week samen komt trainen.in myn ogen is het geen realiteit om je paard naar een stal te brengen en te zeggen:het mag niet te vlug jongens,neem gerust alle tyd,ik wil niks forceren.de trainer verdient zyn brood aan een training,kan jouw paard niet lezen zoals je hem zelf leest,om de dood eenvoudige reden dat hy minder tyd tot zyn beschikking heeft.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:14

Als je een paard in training wilt zetten kun je wel degelijk goede afspraken maken. De trainer zal kijken wat voor basis het paard heeft en van daaruit werken naar wat er verwacht kan worden binnen een bepaalde termijn.
Ook zal je gedurende de training de voortgang moeten kunnen bekijken en zal er overleg mogelijk zijn of de termijn bijgesteld moet worden omdat het verwachtingspatroon niet uitkomt.
Een goede trainer zal door zijn ervaring een paard snel kunnen 'lezen' en zijn trainingsmethode aanpassen aan de mogelijkheden van het paard zodat het voor beide een 'win/win' situatie is.
Ook moet een trainer(M/V) eerlijk kunnen zijn en zeggen wanneer het voor hem ophoudt, omdat het paard aan zijn 'plafond' is of omdat hij met zijn methode(n) niet het gewenst effect kan bereiken.
Persoonlijk zou ik dit niet als een zwaktebod zien.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:35

dirkje schreef:
ik vind het allemaal leuk gezegd hoor,maar werkt het in de praktyk ook zo;ik dacht het niet.als je wilt dat alles langzaam en rustig gebeurd moet je zelf je paard in gaan trainen,via privelessen ofzo.dan heb je alle tyd van de wereld.de trainer zal je graag helpen als je iedere week samen komt trainen.in myn ogen is het geen realiteit om je paard naar een stal te brengen en te zeggen:het mag niet te vlug jongens,neem gerust alle tyd,ik wil niks forceren.de trainer verdient zyn brood aan een training,kan jouw paard niet lezen zoals je hem zelf leest,om de dood eenvoudige reden dat hy minder tyd tot zyn beschikking heeft.

Daar ben ik het niet mee eens...ik vind dat een trainer het rustig aan moet kunnen doen als jij dat wil. Bovendien verdient hij meer als je paard twee maanden in training staat dan als hij 1 maand in training staat Haha!
Ik heb Sher ook vorig jaar een maand in training gezet omdat ik niets meer met haar kon beginnen...Toen is ze ook echt niet in een maand wedstrijdklaar ofzo gemaakt, lang niet (was ook niet de bedoeling). Het enige waar die training voor heeft gezorgd is dat ze niet meer zo vervelend was en dat ik haar gewoon normaal rond kon rijden zo als voor ze begon te puberen. Veel meer kan je denk ik niet verwachten van een maand, een maand is zo om hoor, helemaal bij een jong paard dat je maar een paar keer per week rijdt...Natuurlijk kan een paard het snel oppakken maar als ze van te voren al zeggen dat het paard in een maand wedstrijdklaar is is er denk ik idd iets mis met de methode...

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:47

Ik kan het toch niet helemaal met je eens zijn Dirkje.
Je kunt zoals SM al zegt prima afspraken maken met een trainer.
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat een paard bij een trainer gedumpt moet worden om later kant en klaar weer op te halen.
Mijn paard wordt straks aangereden en ik ben daar zeker bij betrokken maar wil het niet zelf doen omdat ik vind dat ik daar niet ervaren genoeg voor ben.

Ik heb het dus NIET over een paard in 1 maand wedstrijdklaar maken.
Sterker nog ik verwacht niet eens dat ik er in 1 maand al op zit.

Maarre ff wat anders......hoe langer een paard bij een trainer staat hoe meer hij/zij eraan verdiend toch....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:13

Ik weet nog steeds niet wat wedstrijd klaar is Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:23

Ik zou er zelf niet voor kiezen mijn paard in training te zetten. Ik leer liever stukje bij beetje zelf samen met mijn paard.

Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn waarin ik dat wel zou willen doen...

1. Als ik onzeker zou zijn over zelf zadelmak maken. Het is belangrijk dat een paard vanaf het begin netjes wordt gereden met de juiste hulpen.
2. Als ik een bepaald onderdeel niet zelf zou kunnen aanleren, omdat ik daar zelf nog niet goed genoeg in ben, bijvoorbeeld galopswissels o.i.d.
3. Als ik een paard koop dat op een of andere manier gedrag vertoont dat ik niet zelf kan oplossen... steigeren o.i.d.

In alle gevallen zijn goede afspraken zeer belangrijk en wil ik zelf bij het grootste deel van de trainingssessies aanwezig zijn.

Ik zou mijn paard zeker niet in training zetten om wedstrijd klaar te maken. Whatever that may be???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:34

dirkje schreef:
ik vind het allemaal leuk gezegd hoor,maar werkt het in de praktyk ook zo;ik dacht het niet.als je wilt dat alles langzaam en rustig gebeurd moet je zelf je paard in gaan trainen,via privelessen ofzo.dan heb je alle tyd van de wereld.de trainer zal je graag helpen als je iedere week samen komt trainen.in myn ogen is het geen realiteit om je paard naar een stal te brengen en te zeggen:het mag niet te vlug jongens,neem gerust alle tyd,ik wil niks forceren.de trainer verdient zyn brood aan een training,kan jouw paard niet lezen zoals je hem zelf leest,om de dood eenvoudige reden dat hy minder tyd tot zyn beschikking heeft.


Hier ben ik het pertinent niet mee eens. Ik heb voor ik verhuisde op een stal gestaan waar ik weliswaar wegens een (hier niet ter zake doend) meningsverschil met de stalhouder ben vertrokken, maar nu ga ik het toch even opnemen voor zijn manier van trainen.

Ik stond op een westernstal (ook training en africhting) in Aarlanderveen, en daar zou ik wat rijden betreft een jong paard echt voor 100% met een gerust hart naartoe brengen. Maakt niet uit of het een paard van henzelf of van een klant is, maar het paard krijgt daar gewoon goed te tijd om te groeien, en wordt er absoluut niet overhaast.
Zo'n trainer zou toch ook wel hartstikke gek zijn als hij dat doet? Een goede trainer staat er voor 100% achter als z'n klanten (paard, ruiter of combinatie) op wedstrijd gaat, dus waarom overhaasten en dus (te) snel starten?
Als iemand mij een goed adres in die regio vraagt om te lessen, geef ik dus ook nog gewoon hun naam en telefoonnummer door, gewoon omdat ze dat goed doen.


Persoonlijk zou ik mijn paard liever niet in de africhting doen, maar eerder kiezen voor de manier die Heza_Yankee gekozen heeft. SAMEN met het paard leren. Het is immers hobby, dus Why Hurry?

Ik denk overigens dat voor dit onderwerp zeker geldt:
Do you want it fast? Or do you want it to last?



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers